Toon posts:

Is 200GB Maxtor DM 10 ook zo warm en luid? MaxLine II beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

1/ Welke is volgens jullie de beste 200GB keus/performer: de Maxtor Diamondmax 10 of MaxLine II Plus of iets anders?! Is er overigens ook al geen MaxLine III?! Buiten het feit dat je langere garrantie krijgt bij de MaxLine, wat is het eigenlijk het verschil en welke is beter qua performance/warmte/noise of zijn die drives redelijk gelijk?! Waarom raden ze in de best buy guide de DM 10 aan ipv MaxLine II Plus of MaxLine III?!

2/ DM 10 wordt dus aangeraden in best buy guide, maar ik vraag mij af of dit wel zo'n goed drive is? In een test hier: http://techreport.com/rev...diamondmax10/index.x?pg=3 blijkt de HD Tach average read speed maar 54MB/s, wat toch niet zoveel is of vergis ik mij? Ik dacht dat de meeste snelle drives 60MB konden halen? Eigenlijk, wat is de zin van 150MB/s SATA en SATA II, als een drive toch maar met moeite 60MB/s haalt. Ik heb mij dat altijd al afgevraagd.

3/ en hoe zit het met hitte en lawaai? In een test op deze site geloof ik met een 300GB DM 10 gaven ze aan dat de drive behoorlijk warm en noisy is. Iemand ervaring met een 200GB model? Is die veel stiller en minder warm?

4/ laatste vraagje: maakt die 16MB vs 8MB cache veel verschil uit omdat ik ergens las dat dit niet veel uitmaakt omdat WinXP de caching doet?! Als DM 10 met 200GB alleen als 8MB te krijgen is, neem ik dan beter 250GB met 16MB of is er weinig verschil?!

Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vraagjes! Alvast hartelijk bedankt!

Mvg, Mike.

Verwijderd

Wat wil je juist doen? Wat mag het kosten?

Ik heb zelf 2 DM10 200GB's zitten. De temp's vallen goed mee. Ook de snelheid is niet slecht te noemen. Veel lawaai maken ze niet. Je hoort ze wel, maar het valt nog mee.

De DM10's zijn wat goedkoper, hierdoor zitten ze volgens mij in de best buy guide.

Een kennis heeft een 250 Maxline gekocht. De schijf werkt niet sneller, is duurder, wordt warmer maar er is meer garantie op. De hogere kostprijs zit ergens 8)

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:29
Ik heb hier vier DM10's 200 GB in een CM Stacker 4-in-3 module zitten in een Raid 5 constructie en die dingen worden echt niet overdreven warm (Server staat nu al zo'n 3 weken onafgebroken aan).....Uiteraard hangt er in zo'n module wel een lekkere 120mm fan, om voor de nodige verfrissing te zorgen, maar toch....

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zelf heb ik 4 DiamondMAX 10 schijven, ze zitten met z'n vieren in een 4 in 3 module van een CM Stacker behuizing, dus er staat een 12 cm fan een klein briesje over de schijven te blazen. De temperatuur valt wel mee, helaas kan ik deze niet exact aflezen omdat de schijven in een RAID5 array hangen, maar als ik mijn hand tegen de achterzijde van de schijven houdt voelen ze niet echt super warm aan.

Het verschil tussen de DiamondMAX en de Maxline zit in de robuustheid. De DiamondMAX is gemaakt voor de thuis Pc zal ik maar zeggen en eigenlijk bedoelt voor ongeveer 8 uur werk per dag.
De Maxline daar in tegen is geschikt voor 24x7 werk. Kwa verder performance zit er volgens mij geen verschil in.

De geluidsproduktie van de schijven vindt ik wel meevallen, je hoort een zacht geratel wanneer er geschreven of gelezen wordt. Er zijn mensen die zich daar aan storen, maar bij mij komt het nauwelijks boven mijn CPU en NB fan uit. (die twee fan's staan overigens op de nominatielijst om vervangen te worden ;) )

Als tip wil ik nog meegeven, ben je vanplan meerder schijven in een RAID array te gaan gebruiken?
Dan zou ik de Maxline aanraden, achteraf had ik dat ook gedaan, als ik vooraf had geweten welke problemen er zouden kunnen optreden met de DiamondMAX 10 serie. Deze problemen zouden verholpen moeten zijn met een firmware update van de schijven, maar je leest toch nog vrij regelmatig over problemen. Ik raad aan daarvoor eens op GOT te zoeken. Er zijn namelijk ook problemen gemeldt met bepaalde moederborden, waarbij het probleem is dat niet goed duidelijk is waar het probleem nu ligt bij de onboard controllers of toch bij de DiamondMAX 10 serie.

één van de betreffende borden waar problemen mee gemeld zijn is deze:
[rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 7[/rml]

@Communicator, welke RAID controller gebruik jij als ik vragen mag?

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 07-05-2005 13:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-03 20:53
Ik kan nog niet echt spreken van langdurige ervaring. (machine is in opbouw)
Ik heb Maxline III - 300 in een stacker 4:3 module zitten. Daar draaien er 2 van, en die worden totaal niet warm. Ik kan ze wel uitlezen met mijn Raid controller, en die meld dat de temperatuur iets van 25 graden is.
Ik heb ook een Maxline II 250 en de Maxline III is wel iets sneller met snelheidstesten..

Lawaai van beide types vindt ik meevallen, net bij intensieve disc operaties hoor ik ze. Het stoort mij niet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jacovn schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:40:
Ik kan nog niet echt spreken van langdurige ervaring. (machine is in opbouw)
Ik heb Maxline III - 300 in een stacker 4:3 module zitten. Daar draaien er 2 van, en die worden totaal niet warm. Ik kan ze wel uitlezen met mijn Raid controller, en die meld dat de temperatuur iets van 25 graden is.
Ik heb ook een Maxline II 250 en de Maxline III is wel iets sneller met snelheidstesten..

Lawaai van beide types vindt ik meevallen, net bij intensieve disc operaties hoor ik ze. Het stoort mij niet.
@Jacovn, waarmee lees jij je schijven uit? Of heb je de schijven wel op de RAID controller hangen, maar geen RAID set aangemaakt?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou de default-bugged DiamondMax 10 vermijden, het is de bedoeling dat een schijf werkt als je ze uit de doos haalt ipv FAQ doorzoeken en het boeltje flashen.
OM FAQ / Beleid

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

rapture schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:49:
Ik zou de default-bugged DiamondMax 10 vermijden, het is de bedoeling dat een schijf werkt als je ze uit de doos haalt ipv FAQ doorzoeken en het boeltje flashen.
OM FAQ / Beleid
Als het goed is worden de DiamondMAX 10 schijven vanaf eind januari begin februari stanaard met de betreffende firmware of nieuwer geleverd.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-03 20:53
_Dune_ schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:46:
@Jacovn, waarmee lees jij je schijven uit? Of heb je de schijven wel op de RAID controller hangen, maar geen RAID set aangemaakt?
Ik kan in mijn Areca software info van de fysieke discs opvragen. Dat blijft mogelijk ook al zitten ze in een raid set. Je hebt er dan waarschijnlijk weer minder aan als je het met een standaard software tool wilt uitlezen. Maar de software van Areca werkt wel makkelijk, er is een soort van proxy server die web toegang op de PC naar de controller toe levert. Dan krijg je mooie klik menutjes.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• MasterMaceMichu
@Dune: Ik heb een Promise FastTrak S150 SX4 (tweedehands gekocht van een Medetweaker....)

Overigens staat op mijn DM10's de code BANC1B10 (en dus niet 70), maar ik heb nog geen enkel probleem hiermee gehad.....

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:27:
Het verschil tussen de DiamondMAX en de Maxline zit in de robuustheid. De DiamondMAX is gemaakt voor de thuis Pc zal ik maar zeggen en eigenlijk bedoelt voor ongeveer 8 uur werk per dag.
De Maxline daar in tegen is geschikt voor 24x7 werk. Kwa verder performance zit er volgens mij geen verschil in.
Is het echt zo dat je een DiamondMax 10 maar gemiddeld 8 uur per dag mag gebruiken?!! Waar staat die info? Ik gebruik mijn PC wel geen 24/7, maar ik laat hem toch bijn altijd gans de dag van 's morgens tot 's avonds aan staan, pakweg zo'n 12 uur per dag onafgebebroken!! Ga ik dan problemen krijgen met die DM 10?!! Kan iemand mij dit zeggen want dit zou ik toch wel echt willen weten!!

Alvast bedankt!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:56:
2/ DM 10 wordt dus aangeraden in best buy guide, maar ik vraag mij af of dit wel zo'n goed drive is? In een test hier: http://techreport.com/rev...diamondmax10/index.x?pg=3 blijkt de HD Tach average read speed maar 54MB/s, wat toch niet zoveel is of vergis ik mij? Ik dacht dat de meeste snelle drives 60MB konden halen? Eigenlijk, wat is de zin van 150MB/s SATA en SATA II, als een drive toch maar met moeite 60MB/s haalt. Ik heb mij dat altijd al afgevraagd.
Er zijn ook mensen die schijven in een RAID array zetten waardoor een kanaal makkelijk gevuld kan worden hoor (theoretisch 2x 60MB/s = al 120 MB/s dus ;) )

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

Maxline 3 = DM 10, het enige verschil is dat Maxtor garandeert dat de Maxline 3 24/7 aankan en dat doen ze bij de DM 10 niet. Het is niet zo dat die dingen dan na een maandje meteen kapot gaan na 24/7 draaien, maar Maxtor zegt alleen maar van 'wij kunnen met zekerheid zeggen dat een Maxline dat aankan en bij de DM 10 houden we het op 8 uur per dag'.

Nog iets: houd eens op met dat 'ik las ergens' en 'op een site stond'... We zijn hier niet bij een roddelblad dat maar volgt wat men bij de kapper heeft gehoord over de neef van de tante van de schoonmaakster van de buurvrouw van de enzovoort. Gebruik meerdere reviews met benchmarks en baseer daar je verhaal op (kijk ook eens op Tomshardware voor een algemeen overzicht).

Over de SATA/SATA II: ooit van NCQ gehoord? Nee? Ga daar maar eens naar zoeken hier op GoT en op t.net en er gaat een wereld voor je open :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Lennieboy83 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:50:
[...]

Er zijn ook mensen die schijven in een RAID array zetten waardoor een kanaal makkelijk gevuld kan worden hoor (theoretisch 2x 60MB/s = al 120 MB/s dus ;) )
Knappe jongen als jij bij SATA/SATA2 meerdere schijven op 1 kanaal kan aansluiten 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:58:
Maxline 3 = DM 10, het enige verschil is dat Maxtor garandeert dat de Maxline 3 24/7 aankan en dat doen ze bij de DM 10 niet. Het is niet zo dat die dingen dan na een maandje meteen kapot gaan na 24/7 draaien, maar Maxtor zegt alleen maar van 'wij kunnen met zekerheid zeggen dat een Maxline dat aankan en bij de DM 10 houden we het op 8 uur per dag'.
Hoi,

Waar staat dat Maxtor ooit gezegd heeft dat de DM 10 gemaakt is om maar 8 uur per dag te werken?! Waar haal je dat cijfer?! Corrigeer mij als ik fout ben, maar ik heb al op hun site gekeken en nergens die info gevonden!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 17:19 ]

• MasterMaceMichu
Nou....als je gewoon op www.maxtor.com kijkt, zie je daar toch echt het vogende plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/images/sidebars/maxline_24-7.jpg
Klik erop en lees.......

[ Voor 36% gewijzigd door MasterMaceMichu op 07-05-2005 17:46 . Reden: Linken blijft moeilijk...... ;) ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:10:
[...]

Is het echt zo dat je een DiamondMax 10 maar gemiddeld 8 uur per dag mag gebruiken?!! Waar staat die info? Ik gebruik mijn PC wel geen 24/7, maar ik laat hem toch bijn altijd gans de dag van 's morgens tot 's avonds aan staan, pakweg zo'n 12 uur per dag onafgebebroken!! Ga ik dan problemen krijgen met die DM 10?!! Kan iemand mij dit zeggen want dit zou ik toch wel echt willen weten!!

Alvast bedankt!
Marketingzever sinds IBM Deathstars (75GXP / 60GXP): Die IBM 7200rpm harddisks hadden een ontwerpfout, deze gingen voortijdig dood met als gevolg. Men verkondigt dat IDE-harddisks niet geschikt is voor 24/7 gebruikt (lees: KOOP DURE SCSI !!!) en men verkorte de garantie.

In praktijk moet je harddisks ongeveer 6 weken non-stop laten draaien om ze te "keuren". Als ze 6 weken non-stop volhouden, dan gaan ze ook 3 jaar volhouden. Bij SCSI-harddisks is de uitval ook niet weinig, daar trekt men niet zoveel aan wegens het gebruiken van RAID1 en RAID5.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 07-05-2005 23:34 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
rapture schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:12:
[...]

Marketingzever sinds IBM Deathstars (75GXP / 60GXP): Die IBM 7200rpm harddisks hadden een ontwerpfout, deze gingen voortijdig dood met als gevolg. Men verkondigt dat IDE-harddisks niet geschikt is voor 24/7 gebruikt (lees: KOOP DURE SCSI !!!) en men verkorte de garantie.

In praktijk moet je harddisks ongeveer 6 weken non-stop laten draaien om ze te "keuren". Als ze 6 weken non-stop volhouden, dan gaan ze ook 3 jaar volhouden. Bij SCSI-harddisks is de uitval ook niet weinig, daar trekt men niet zoveel aan wegens het gebruiken van RAID1 en RAID5.
Dat is volgens mij geen marketing zever hoor. Er worden gewoon geen onderdelen gebruikt die geschikt zijn voor 24/7 gebruik en dat ook jarenlang. Maxline, raptors en scsi gebruiken dat wel waardoor ze lang er mee zouden moeten gaan. Er kunnen echter altijd vroegtijdige uitvallers zijn.
En dat van 6 weken klopt ook niet echt, Hard-disks kunnen altijd plotseling overlijden, dat voorkomen je niet door ze te 'keuren' :)

edit: misschien slim om dit even door te nemen OM FAQ / Beleid
De MBTF is dus gewoon langer voor scsi, raptor, maxline.
Wijze van gebruik
IDE schijven zijn absoluut niet bedoeld voor 24/7 gebruik. Daarmee verkort je de MTBF. De IDE schijven zijn uitermate geschikt voor de PC van Jan met de Pet en zijn gezinnetje die de PC hooguit 8 uur per dag gebruiken en gewoon erop mailen, surfen en office-zut doen. Wanneer je 24/7 zit te downloaden, filesharen, encoden, etc, dan ben je way much beter af met SCSI schijven of SATA schijven met SCSI kwaliteit (zoals de WD Raptor en Maxtor Maxline III). Het geinvesteerde geld verdien je met de jaren terug.

[ Voor 28% gewijzigd door Satch op 07-05-2005 23:49 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mijn gut feeling zegt me dat het onderdelen arument grotendeels onzin is.

Een schijf moet aan bepaalde eisen voldoen, als je wear+tear gaat vergelijken van 3 jaar stop-start of 3 jaar continue draaien denk ik zelfs dat je met continu draaien beter wegkomt.
Mechanisch == mechanisch, veel korte stadsritjes met de auto is ook minder prettig dan langere ritten voor de motor.

Net zogoed als dat marketing verhaal t.o.v SCSI gebruikt kan worden, kan dat ook als "koop na x jaar maar een nieuwe IDE schijf" opgevat worden.
Toevallig dat dan meestal net je garantie is afgelopen niet?

* alt-92 heeft al 4 jaar een 30GB IBM in gebruik die toch echt zo goed als 24/7 draait.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik had er totaal 4, twee heb ik vorige week verkocht, twee gaan nog in de verkoop. Ik wil met een kleinere RAID5 of 6 gaan draaien dus ik schuif wat met allerlei onderdelen.

Stillere schijven als de DM10 200 GB S-ATA heb ik nog nooit gehad en de warmte is, momentopname tijdens deze posting, met 38 graden normaal te noemen. Geen rare tikken of gierende geluiden. Wel last van wat irritant gebrom wat ontstaat door resonantie en verdwijnt zodra ik ergens een stukje karton tussen pruts. De ophanging luistert kennelijk nauw. Stukje rubber zal ook wel helpen maar past niet in mijn Chieftec kast.

ARME AOW’er

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Guardian Angel schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:51:
Ik had er totaal 4, twee heb ik vorige week verkocht, twee gaan nog in de verkoop. Ik wil met een kleinere RAID5 of 6 gaan draaien dus ik schuif wat met allerlei onderdelen.

Stillere schijven als de DM10 200 GB S-ATA heb ik nog nooit gehad en de warmte is, momentopname tijdens deze posting, met 38 graden normaal te noemen. Geen rare tikken of gierende geluiden. Wel last van wat irritant gebrom wat ontstaat door resonantie en verdwijnt zodra ik ergens een stukje karton tussen pruts. De ophanging luistert kennelijk nauw. Stukje rubber zal ook wel helpen maar past niet in mijn Chieftec kast.
Begrijp ik nu goed dat je DM10 schijven verkoopt, terwijl je er daar 4 van had? Waarom zet de DM10 schijven niet in een RAID array je hebt ze toch al. Het lijkt mij namelijk niet echt aantrekkelijk om 4 van deze vrij nieuwe schijven weer te moeten verkopen. Je schiet er volgens mij altijd bij in.

Ik geef zelf wel toe, dat wanneer ik alle acht poort van mijn RAIDcore wil bezetten de volgende 4 schijven geen DM10 worden, maar waarschijnlijk de Maxline. Maar om nu de 4 DM10 schijven die ik al heb te verkopen. :X Volgens mij ga je dan aardig verlies leiden of je moet er een heel goede koper voor kunnen vinden.

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:51:
(...)

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Maxtor-schijven lijken mij veel gevoeliger voor de montage, ze veroorzaken veel sneller een diepe resonerende bromtoon als ze niet goed opgehangen zijn.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

_Dune_ schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:49:
[...]
Waarom zet de DM10 schijven niet in een RAID array je hebt ze toch al. Het lijkt mij namelijk niet echt aantrekkelijk om 4 van deze vrij nieuwe schijven weer te moeten verkopen. Je schiet er volgens mij altijd bij in.
Je hebt deels gelijk maar mijn 'verlies' dat valt wel mee hoor.

Probleem is dat ik geen RAID5 kán draaien op mijn ASUS K8V Deluxe. Daarom wil ik een goede controller hebben, liefst ARECA, en dat kost nogal wat. Ik rommel dus maar wat met aan- en verkopen van allerlei hardware om uiteindelijk, wel met kleinere schijven, mijn doel te bereiken. Op die manier is het voor mij nog betaalbaar.

ARME AOW’er

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Guardian Angel schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:32:
[...]

Je hebt deels gelijk maar mijn 'verlies' dat valt wel mee hoor.

Probleem is dat ik geen RAID5 kán draaien op mijn ASUS K8V Deluxe. Daarom wil ik een goede controller hebben, liefst ARECA, en dat kost nogal wat. Ik rommel dus maar wat met aan- en verkopen van allerlei hardware om uiteindelijk, wel met kleinere schijven, mijn doel te bereiken. Op die manier is het voor mij nog betaalbaar.
Ik zelf heb dus een RAIDcore BC4852 (8 poorten) gekocht, ik vond dit een mooie middenweg tussen de zeer prijzige Areca en de rest van het S-ATA RAID veld. :) Opzich presteerd de RAIDcore best goed op mijn Athlon MP bordje. (2x Athlon MP 2800+) de kaart zit dan ook in een PCI-X slot. Alleen heb ik op het ogenblik wat problemen met één van de DM10 schijven. Waar het probleem precies zit weet ik niet. Ik ga in iedergeval mijn systeem even reorganiseren en dan verder testen.

Overigens heeft de Asus K8V Deluxe geen PCI-X of PCI express sloten, eigenlijk worden de Areca kaarten alleen in deze twee uitvoeringen geleverd. Ik zou dus eerst heel goed kijken of bijvoorbeeld de PCI-X backward compatible is met een gewoon PCI slot. Je leverd overigens dan wel een stuk bandbreedte in.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

_Dune_ schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:56:
[...]

Ik zelf heb dus een RAIDcore BC4852 (8 poorten) gekocht, ik vond dit een mooie middenweg tussen de zeer prijzige Areca en de rest van het S-ATA RAID veld. :) Opzich presteerd de RAIDcore best goed op mijn Athlon MP bordje. (2x Athlon MP 2800+) de kaart zit dan ook in een PCI-X slot. Alleen heb ik op het ogenblik wat problemen met één van de DM10 schijven. Waar het probleem precies zit weet ik niet. Ik ga in iedergeval mijn systeem even reorganiseren en dan verder testen.

Overigens heeft de Asus K8V Deluxe geen PCI-X of PCI express sloten, eigenlijk worden de Areca kaarten alleen in deze twee uitvoeringen geleverd. Ik zou dus eerst heel goed kijken of bijvoorbeeld de PCI-X backward compatible is met een gewoon PCI slot. Je leverd overigens dan wel een stuk bandbreedte in.
DiamondMax 10 is default bugged, dus ff in de FAQ naar firmware update van DiamondMax 10.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

_Dune_ schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:56:
[...]
Overigens heeft de Asus K8V Deluxe geen PCI-X of PCI express sloten, eigenlijk worden de Areca kaarten alleen in deze twee uitvoeringen geleverd. Ik zou dus eerst heel goed kijken of bijvoorbeeld de PCI-X backward compatible is met een gewoon PCI slot.
Weet ik. Ik doe echter alles in rommelige etappes en kies voor nood/tussenoplossingen. Kost iets meer maar geef me wel iets meer flexabiliteit. Af en toe wat rommelen valt minder op bij Mw. GA. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Ik kan er nog inkomen dat de DM 10 niet gemaakt is om 24/7 te draaien, maar waar staat dat die gemaakt is om gemiddeld 8 uur per dag te draaien. Waar halen jullie dat cijfer? Ik mag mijn PC dan wel geen 24/7 draaien, het gebeurt toch vaak dat die van 's morgens tot 's avonds draait, pakweg 12 uur, gaat problemen geven?! Ik zou dit toch willen weten en ook waar mensen die 8 uur/dag vandaan halen?! Heeft Maxtor dat ergens ooit gezegd ofzo?!!

Alvast bedankt voor de info!!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 10:00

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

De mijne staat regelmatig tig uren achter elkaar aan waarbij de HD's een temperatuur van zo'n 25 a 28 graden hebben (ik koel goed).

Ik kan me niet voorstellen dat ze hiervan 'moe' worden en na 8 uur moeten rusten... zijn geen mensen ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgert op 08-05-2005 17:31 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 15:55:
Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Ik kan er nog inkomen dat de DM 10 niet gemaakt is om 24/7 te draaien, maar waar staat dat die gemaakt is om gemiddeld 8 uur per dag te draaien. Waar halen jullie dat cijfer? Ik mag mijn PC dan wel geen 24/7 draaien, het gebeurt toch vaak dat die van 's morgens tot 's avonds draait, pakweg 12 uur, gaat problemen geven?! Ik zou dit toch willen weten en ook waar mensen die 8 uur/dag vandaan halen?! Heeft Maxtor dat ergens ooit gezegd ofzo?
Het enige wat ik kon vinden op de website van Maxtor waren de product specification sheets. De DM10 heet een MTBF van 50.000 en een Maxline 100.000 uur. Beide zijn berekend op een levensduur van minimaal 5 jaar.

5 jaar van 365 dagen van 24 uur = 43800 uur. Theoretisch kan een DM10 dan nog 6200 uur mee voor er een mankement zou mogen optreden. Een Maxline kan echter dan nog 56200 uur mee. Let wel, in de praktijk kan het natuurlijk heel anders gaan.

Conclusie. de Maxline is geschikter om 24/24 te draaien gedurende 5 jaar. Vandaar ook die 5 jaar garantie tov 3 jaar voor een DM10.

ARME AOW’er

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
Ik heb zelf een DM10 SATA 300 GB, hoor hem bijna niet (fans maken meer geluid) en warmte valt erg mee

Specs

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Guardian Angel schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:46:
[...]

Het enige wat ik kon vinden op de website van Maxtor waren de product specification sheets. De DM10 heet een MTBF van 50.000 en een Maxline 100.000 uur. Beide zijn berekend op een levensduur van minimaal 5 jaar.

5 jaar van 365 dagen van 24 uur = 43800 uur. Theoretisch kan een DM10 dan nog 6200 uur mee voor er een mankement zou mogen optreden. Een Maxline kan echter dan nog 56200 uur mee. Let wel, in de praktijk kan het natuurlijk heel anders gaan.

Conclusie. de Maxline is geschikter om 24/24 te draaien gedurende 5 jaar. Vandaar ook die 5 jaar garantie tov 3 jaar voor een DM10.
Mean Time Between Failure wordt regelmatig verkeerd geinterpreteerd, het is niet zoiets als het aantal uren dat een schijf meegaat ofzo.

Men laat bv 10000 harddisks 1000uren draaien, dan hebben ze totaal 10 miljoen draaiuren. Als er hier 10 harddisks falen, dan gaat er statistisch gezien om de 1 miljoen uren 1 schijf falen.

Voor de IBM Deathstars sprak bijna niemand over levensduur van IDE-harddisks, sinds die Deathstars zie regelmatig op www.tweakers.net reacties met "zever over IDE-harddisk kunnen geen 24/7 aan".

Lang geleden heb ik een Elektuur-boek gelezen waar men beweerd dat als je een computer 1x aan/uit zet de levensduur met 1 dag verkort. Dus als iemand z'n computer 2x per dag aan/uit zet, dan zal die een pak minder lang meegaan dan een servertje dat 24/7 draait. Als je een computer aanzet dan wordt al het materiaal warm, dus alles begint uit te zetten. Daarna krimpt alles bij het uitzetten weer. Door regelmatig computers aan/uit te zetten zit je dus het materiaal regelmatig te laten krimpen/uitzetten, dit verkort het levensduur.

Ik ga wel ervan uit dat je de harddisks in een kast met een fatsoenlijke voeding en koeling zet.

[ Voor 31% gewijzigd door rapture op 08-05-2005 17:02 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 15:55:
Hoi,

Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Ik kan er nog inkomen dat de DM 10 niet gemaakt is om 24/7 te draaien, maar waar staat dat die gemaakt is om gemiddeld 8 uur per dag te draaien. Waar halen jullie dat cijfer? Ik mag mijn PC dan wel geen 24/7 draaien, het gebeurt toch vaak dat die van 's morgens tot 's avonds draait, pakweg 12 uur, gaat problemen geven?! Ik zou dit toch willen weten en ook waar mensen die 8 uur/dag vandaan halen?! Heeft Maxtor dat ergens ooit gezegd ofzo?!!

Alvast bedankt voor de info!!
Ik weet niet of het ergens op de Maxtor-site als zodanig is aangegeven. Twee jaar geleden was ik aanwezig tijdens een presentatie van Maxtor waarbij wel dit onderscheid tussen desktop- en serverschijven werd gemaakt. Zie de tabel op deze pagina: reviews: Verslag van Maxtor Intelligent Drive Tour . De vorige DiamondMax Plus 9-serie werd gemaakt met het uitgangspunt dat deze ongeveer 9,5 uur per dag gebruikt zouden worden met een lage duty cycle van 5 tot 10 procent. De MaXLine-serie zou bestand moeten zijn tegen 24/7-gebruik met een duty cycle van 10 tot 20 procent en de Atlas-serie moet 24/7 voor 60 tot 80 procent van de tijd belast kunnen worden.

Het is onmogelijk om te zeggen of het een probleem gaat geven om de schijven meer dan 9,6 uur per dag te gebruiken. Dat hangt af van de temperatuur, de belasting van de schijven (zijn de hele dag idle of wordt er veel I/O uitgevoerd) en hoe lang je van plan bent om ze te gebruiken. Het is wel een feit dat desktop harde schijven niet worden ontwikkeld voor 24/7-gebruik met een hoge belasting.

De schijven goed gekoeld en vibratievrij opbergen is de beste manier om de levensduur te verlengen. Als je een paar slechte exemplaren hebt, helpt dat echter weinig.
Metal schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:46:
[...]

Dat is volgens mij geen marketing zever hoor. Er worden gewoon geen onderdelen gebruikt die geschikt zijn voor 24/7 gebruik en dat ook jarenlang. Maxline, raptors en scsi gebruiken dat wel waardoor ze lang er mee zouden moeten gaan. Er kunnen echter altijd vroegtijdige uitvallers zijn.
En dat van 6 weken klopt ook niet echt, Hard-disks kunnen altijd plotseling overlijden, dat voorkomen je niet door ze te 'keuren' :)

edit: misschien slim om dit even door te nemen OM FAQ / Beleid
De MBTF is dus gewoon langer voor scsi, raptor, maxline.

[...]
De MaXLine-serie is fysiek gelijk aan de DiamondMax 10. Volgens Maxtor worden de schijven uit de MaXLine-serie geselecteerd uit de productielijnen van de DiamondMax op basis van eigenschappen zoals de 'vlieghoogte' van de koppen en de stijfheid van de platters. Daardoor zouden ze bestond moeten zijn tegen een hogere belasting (24/7 met een duty cycle van 10 - 20 procent, geschikt voor nearline storage).

Een MaXLine-schijf heeft dus geen zwaardere constructie dan een DiamondMax, iets wat bij de Raptor en SCSI-schijven (t.o.v. desktopschijven zoals de DiamondMax) zeker wel het geval is.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Guardian Angel schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:46:
[...]

Dat vind ik niet echt veel voor een speciale 24/7 disk... Een MTBF van maar 100000 uur voor een Maxline... En dat terwijl die disken toch redelijk prijzig zijn moet ik zeggen in vergelijking met normale HDs.
Heb net even de Seagate site voor mijn HD nagekeken, en die heeft een MTBF van maar liefst 1200000 uur _/-\o_ Heb er even de rekenmachine op nageslagen, wat neer komt op bijna 137 jaar.
Oke, hier praat ik dan wel over een SCSI schijf, maar voor die 100000 uur vind ik dat niet echt veel moet ik zeggen...
* Phyxion heeft 18 van deze SCSI schijven staan :9
Is 100000 uur dan niet een beetje erg weinig voor een speciale 24/7 schijf?

[ Voor 3% gewijzigd door Phyxion op 08-05-2005 17:30 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 15:06
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:58:
geld dit ook als je schijf gewoon aan het idlen is.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

jaaoie17 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:09:
[...]

geld dit ook als je schijf gewoon aan het idlen is.
In zekere mate, een schijf slijt niet per sé van lees/schrijfbewerkingen maar het helpt wel. Of je dan met zekerheid kan zeggen dat een schijf langer meegaat als hij alleen idlet is maar zeer de vraag omdat in 9 van de 10 gevallen toeval de oorzaak is van de schijfuitval. Zo blijven sommige goedkope 10 GB schijfjes het 10 jaar 24/7 doen en vallen ook Maxlines wel eens na een maand al uit. Het is en blijft een mechanisch apparaat...

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 10:00

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Maakt de acoustic management instelling nog wat uit op de slijtage en dus likelyhood van uitval?
Met de AM uit ratelt hij wat meer en je zou denken dat dit 'schadelijker' is dan dat hij wat langzamer en dus zachter heen en weer sjeest.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
hmm ik heb net een hdd van maxtor gesloopt. ik lees hier over de flighthoogte van de koppen.
ik heb ooit ook gehoord dat de koppen van een hd -vlak- boven de platters horen te zweven.
ik heb mij hdd compleet gesloopt en toen ik de arm van de schijf draaide, kwamen de beide koppen tegen elkaar gedrukt, zoals mijn idee al was zten de koppen of iets van de constructie van de koppen wel degelijk OP de platters,
hoort dat zo?
hoe kom je dan aan flight hoogte?

ik vondt het reuze interesant een hdd te slopen, maar uiteindelijk was het meest in het oog springende dat de platter gewoon geklemd wordt dmv 3 schrefjes, en mijns inziens was de platter ook nog vrij los passend om de motor / as, ( maw hoe centreert de platter dan??) er zat nog wel een beetje speling in voor hij vast geklemd wordt.
verder was het verbazingwekkend dat te zien hoe simpel de hd er uit zag. er zat nagenoeg niks in.
motor. platter, armpje. magneten tbv positionering van de arm dmv de spoel aan de arm,
en dat was het dan alweer.
sterke magenten btw... de ene helft ligt gewoon "los" en wordt door de magneetkrcht op zijn plek gehouden

Verwijderd

Als je beseft hoe klein een enkel magnetisch deeltje op de platter van een schijf is, dan begrijp je ook dat de afstand die de kop maximaal van de schijf kan houden wil hij de magnetische deeltjes nog van elkaar kunnen onderscheiden niet voor het menselijk oog waarneembaar is :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
i know. maar de kop zit op een verend stukje metaal. erg dun. en toen ik de kop van de platters afdraaide veerden de onderste en de bovenste platter tegen elkaar. met een platter van 2/3 mm er nog tussen kan ik me niet voorstellen dat de kop dan niet op de platters komen te liggen.

ook de vet vlekken en afdrukken die je met je hand op de platters maakt worden "gewist" als de koppen erover heen glijden bij het draaien van de schijf. als je begrijpt wat ik bedoel
Pagina: 1