[CiP] TraLaLaLa PC |
Toestemming via de officiele weg gevraagd... en gekregen |
Wat is dit? |
Een poging om mijn "overvloed" aan pc's te minimaliseren / optimaliseren. Er draaien bij mij nu 2 machines resp. als webserver en als gateway (uiteraard nog wat andere dozen, maar het gaat om deze 2). Tezamen vreten zij leuk wat wattages en produceren ze ook wat warmte en "herrie". Dit wil ik dus terugbrengen naar 1 machine die beide rollen vervult en ook nog "weggewerkt" is. ![]() De desktop die nu boven op het ladeblok staat is mijn huidige gateway (P2-400). De meest linkse (op de grond zonder cd-frontje) is mijn huidige webserver (P3-733). Degene er tussenin is het "slachtoffer" (momenteel Win2k machine, P3-933). De drie witte Dell's komen dus alledrie te vervallen waarvoor er 1 terug komt in een nieuwe gedaante |
Waarom 'TraLaLaLa PC'? |
Ik wilde weer eens wat anders. Vooralsnog heb ik het zelf nog niet eerder gezien; een pc weggewerkt in een (buro-)ladeblok. Wellicht is het niet origineel en wordt het geen top-staaltje van techniek en vernuft... ik vind het toch leuk om met jullie te delen Ook leuk om een mod te doen met de spullen die je al hebt en dus (in principe) niets kost De la deed ook alleen maar dienst als 'rommelverzamelaar'. ![]() |
Aanpak |
Het slachtoffer "ontleden":![]() Ook zaken zoals 'aan-en-uit knop' moeten mee... ![]() Gestript ![]() En dan nu het "passen": ![]() ![]() ![]() Ik ben voor de laatste opstelling gegaan. Dit leek mij de beste oplossing waar ik optimaal gebruik maak van de beschikbare ruimte. Wellicht dat ik er nog eens een cd-speler bij wil installeren (die komt te vervallen nml), dan heb ik dus ruimte hiervoor gereserveerd. |
Het werk |
Goed uitmeten en dremel erin:![]() ![]() Gaten voor de fan en kabels er ook in/uit: ![]() Het geheel nog even van nieuwe lak voorzien: ![]() Voeding en hdd's ingebouwd: ![]() Ff passen of de la nog wel dicht kan... wel zo handig ![]() |
De blunder |
Laten we hopen dat het bij deze ene blijft (vandaar dat het nog in enkelvoud staat): ![]() Meet je nog zo goed... soms denk je niet overal even goed bij na. De oplettende(n) onder jullie hebben het al in bovenstaande plaatje gezien: ik had geen rekening gehouden met de hoogte van de busjes die het mobo omhoog houden, ergo: ik krijg nu de voedingsstekkers van de hdd's er niet in ![]() Niet getreurd... ook afstandsbusjes onder de hdd's dan maar ![]() |
To do: |
1) Gaten in het ladeblok zelf maken t.b.v. VGA, muis, tobo, netwerk. |
Ik wil, uiteraard, de la open en dicht kunnen doen om zo het geluid tot een minimum te beperken. Als de la open gaat moeten de kabels uiteraard wel 'mee' komen en weer terug geleid worden als de la weer gesloten wordt (kabels gaan nu nog via 'de voorkant' naar buiten - la kan dus nog niet helemaal dicht). De uitsparing hiervoor is al in de la zelf gemaakt (Rechts onderin). ![]() |
2) Gat voor ontluchting maken. |
De voeding produceert uiteraard wat luchtverplaatsing en warmte. Dit moet natuurlijk weg kunnen. Als de lade nu volledig gesloten zou worden, blaast de fan van de voeding direct tegen de achterwand van het ladeblok... niethandig... 'blow-hole' zagen dus (met mooie fanguard... niet dat dat nuttig is... maar wel mooi |
3) "Frontje" maken. |
Ik zou het wel fraai vinden als ik de leds (die op dat stripje waar ook o.a. de aan/uit knop op zit) aan de voorkant van de la kan monteren, evenals de aan/uit knop zelf en eventueel de reset knop. Als ik het zie zitten, wil ik eventueel de cd-speler ook weer monteren die dan (uiteraard) gestealth wordt aan de voorkant van de buro-lade. Het vervelende van deze wensen is dat de voorkant een los element is en geheel 'hol' (ongeveer een centimeter dik). Wordt dus een uitdaging om het netjes en goed te monteren. |
*DISCLAIMER*
Mochten de plaatjes het (even) niet doen: die staan op mijn webserver... het kan zijn dat ik dus net aan het ombouwen ben... ergo: plaatjes ff niet beschikbaar
[ Voor 10% gewijzigd door MetalRush op 10-05-2005 01:45 ]
Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)