Computer maakt motorzaag geluiden

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 10:26
Ok, Ik heb dit systeem:

250W PSU (5 jaar oud geloof ik)
AMD Athlon Thunderbird 850mhz (bijna 5 jaar)
MSI k7t turbo (4 jaar oud)
256mb sd ram (4 jaar oud)
gf4 ti4200 64mb (2 jaar oud)
maxtor 80gb 7200 rpm hdd (2.5 jaar oud)

Nu is het de afgelopen 6 maanden zo geweest dat bij opstarten van de computer hij een soort motorzaag achtig geluidje maakte, gepaard met een raar luchtje, dit duurde dan 3 minuten ofzo (het stopt pas als ik al ff in windows ben) maar daarna kwam het niet meer voor. Als je dan de pc uitzette en meteen weer aan kwam het geluid NIET, maar als je hem langer dan 2 minuten uitdeed en weer aan, kwam het wel. Dus leek wat met temperatuur te maken hebben dat invloed heeft op de fans ofzo.

Maar eergister kwam het geluid ineens ook op tijdens het computeren, en dat ging constant zo door, stopte wel af en toe maar daarna weer door.

Dus toen maar eens de computer opengehaald en vanalles losgekoppeld om te kijken waar het vandaan komt, ik dus;

-hd losgekoppelt, zet stroom er weer op, geluid begon weer meteen
-cdrom drives losgekoppeld, stroom er weer op, geluid weer meteen
-met schroevendraaier cpu fan ff paar sec tegengehouden, geluid ook weer meteen
-videokaart eruit gehaald, stroom er weer op, GELUID WEG!

Ik dus die videokaart bekeken, zat echt megaveel dikke stof om de fan heen, dus ik dat allemaal weggehaald, en weer terug erin, ik start pc op, klinkt allemaal prima, werkt allemaal prima

maar dan een uur of 12 later, begint dat geluid weer! dus ik snapte er niks meer van. Maar ik vandaag dus gaan computeren, geluid kwam steeds weer boven, maar computer werkte gewoon ok.

Maar toen ineens begon het helemaal mis te gaan, was aan het internetten en ineens liep alles vast, niks reageerde meer, ik dus een harde reboot.. komt ie windows niet in, bevriest tijdens het laden, ik dus weer reboot, dan kiezen om op te starten op recover point, nou dat werkte, maar toen bevroor ie weer na een tijdje, ik weer restarten.

Nou toen ging het nog vager, hij kwam 4 van de 5 keer niet in windows, en 1 keer was het zelfs zo dat ie 2 sec na opstarten meteen weer rebootte, en dat herhaalde zich 3 keer.

En er kwam ook heel vaak een hard 'klik' of 'tik!' geluid uit de kast

En vanavond om 11 uur, inmiddels 4 uur geleden heb ik computer aangezet nadat ie 3 uur was uitgeweest, geluid begon weer, maar computer werkte ok, en na tijdje ging geluid weg, heb zelfs een spel gespeeld 1.5 uur lang zonder dat geluid of zonder kliks/tiks, nu was ik klaar met het spel en ben ik simpele dingen aan het doen als mirc chat en internetten, en dan reboot ie ineens spontaan, en weer dat klik geluid.

Ik snap er nu niks meer van, 6 maanden alleen last van dat geluid bij startup, dan komt het ineens tijdens computeren ook voor, ik dacht dat ik eht simpel opgelost had door al dat stof weg te halen, maar nu komt het geluid toch steeds weer boven en nu bevriest mn computer enorm vaak, maakt ie rare tikken en komt ie 4 van de 5 keer windows niet in.

help?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gok, vervang de fan van de voeding eens of, als je opstart en je het geluid hoort, geef eens een harde klap achter op je voeding.

ARME AOW’er

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 11:50

Opa

Nu Multifocaal!

Hertog_Martin schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:51:
Nu is het de afgelopen 6 maanden zo geweest dat bij opstarten van de computer hij een soort motorzaag achtig geluidje maakte, gepaard met een raar luchtje,
Raar luchtje zoals van een slijptol?
Voeding ligt op sterven.
Op een dag hoor je een middelharde "pang" en is je voeding geheel doorgebrand.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hertog_Martin schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:51:
maar dan een uur of 12 later, begint dat geluid weer! dus ik snapte er niks meer van. Maar ik vandaag dus gaan computeren, geluid kwam steeds weer boven, maar computer werkte gewoon ok.
Het geluid is waarschijnlijk nogsteeds van de videokaart, de ventilatoren op die videokaarten laten regelmatig nogal wat te wensen over en gaan dan veel herrie maken.
Maar toen ineens begon het helemaal mis te gaan, was aan het internetten en ineens liep alles vast, niks reageerde meer, ik dus een harde reboot.. komt ie windows niet in, bevriest tijdens het laden, ik dus weer reboot, dan kiezen om op te starten op recover point, nou dat werkte, maar toen bevroor ie weer na een tijdje, ik weer restarten.
Klinkt als een hitteprobleem, als het na een tijdje past vastloopt dan zou dat het best kunnen zijn.
En er kwam ook heel vaak een hard 'klik' of 'tik!' geluid uit de kast
Dat zou een crashende harde schijf kunnen zijn, die willen aan het einde van hun leven ook weleens tikken.
Maar het zou eventueel ook een fan kunnen zijn die gewoon aanloopt, dat verklaart dan ook meteen de vastlopers omdat de fan het systeem niet meer koel kan houden.

Controleer of de ventilatoren nog goed draaien en doe eventueel nog een harde schijftest als je niets kan vinden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

1) alle stof verwijderen, verstopte koelers koelen langs geen kanten. Ik doe een jaarlijkse onderhoud bij mijn computers, ff met de stofzuiger wat stofzuigen. Blazen met perslucht is ideaal (doe dat wel buiten).

2) ventilators controleren, om te beginnen moeten ze draaien. Soms zit er eentje tussen die je zelfs met de vinger moeilijk te draaien is, zulke dingen hebben meestal een verbrande motor. Deze dingen kunnen zulke kortsluiting of andere zooi veroorzaken zodat de voeding doorknalt/afbrand (praktijkervaring). Anderen kunnen ook na verloop van tijd losgedraaid, zodat ze beginnen te rammelen en andere geluiden te produceren. Als je ff met de vinger in het centerpunt van de rotor duwt, dan draait het stil, deze zijn rijp om te vervangen.

• Hertog_Martin
hmm ja, ik ga denk ik volgende doen;

-gpu fan vervangen
-nieuwe psu kopen

ik zal ook eens zon programmaatje installen om de voltages te checken, ikzelf snap daar weinig van maar misschien kunnen jullie er wat uit opmaken

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Laat die GPU fan even voor wat hij is. Installeer Everest o.i.d. en noteer de waarden van de diverse voltages. Geld uitgeven kan altijd nog.

Ikzelf heb een VGA-kaart zonder actieve koeling, maakt dus nooit herrie. Voor de voeding koos ik voor Nexus die is het stilst. Binnenkort gaat de voeding wel vervangen worden door een zwaardere of een fanloze.

Lawaai in het algemeen is ergerlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 07-05-2005 04:06 ]

ARME AOW’er

• Hertog_Martin
Sensoreigenschappen:
Tsystem 25 °C (77 °F)
Tcpu 61 °C (142 °F)
Taux 22 °C (72 °F)
Fcpu 5037 RPM
Vcore 1.75 V
V2.5 0.24 V
Vio 3.28 V

Temperaturen:
Moederbord 25 °C (77 °F)
CPU 61 °C (142 °F)
Aux 22 °C (72 °F)
MAXTOR 6L080J4 32 °C (90 °F)

Spanningswaarde:
CPU Core 1.75 V
+2.5 V 0.24 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 4.73 V
+12 V 11.93 V

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 07-05-2005 13:40 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel dekkender gemaakt.

• Hertog_Martin
Niemand die wat uit de bovengenoemde cijfers kan halen?

Verwijderd

"motorzaag" geluiden heb ik ook wel eens. zit waarschijnlijk stof in een ventilator. uitzuigen of , zoals ook al gezegd, een klap erop geven helpt bij mij meestal wel.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Dit heb ik ook gehad. Dit is de voeding van de pc 99% zeker weten!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De 5v lijn is aan de lage kant en de processor is vrij heet. Ik gok ook dat je voeding aan het overlijden is.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Met name het feit dat je CPU nog op 61 graden zit terwijl je cpu fan op 5000rpm draait, doet vermoeden dat er nog een rothoop stof in die pc zit. Daardoor zullen inderdaad hier en daar wat fans minder mooi draaien. Het motorzaag geluid is in mijn ervaring meestal afkomstig uit de voeding. Zeker als je soms een hdd-achtige tik uit je kast hoort komen, kan dat duiden op een voeding die instabiele spanningen genereert. Je wat lage +5V kan hiermee te maken hebben. Needless to say: een instabiele voeding heeft een instabiel systeem als gevolg, dus het loont zeker de moeite om daar wat nader onderzoek naar te doen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ben eigenlijk benieuwd of de "tik op de voeding"-truuk werkt. Dat sluit direct een hoop uit.

ARME AOW’er

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
ik denk een spoel omdat het eerst koud is dus dan is er speling en als hij wat langer aanstaat dan zijn de spoelen warmer dus is er minder speling. luister eens waar het vandaan komt?

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Hertog_Martin
Guardian Angel schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 20:10:
Ben eigenlijk benieuwd of de "tik op de voeding"-truuk werkt. Dat sluit direct een hoop uit.
Nou, nu net 5 sec geleden dus tik op de achterkant gegeven, en dan stopt het geluid idd elke keer

moet een nieuwe voeding dus, ik heb alleen dus een oud moederbord, werken nieuwe psu's daar nog gewoon mee? (omdat psu's nu anders zijn geloof ik, kwa draden enzo)

voeding moet je trouwens toch mee uitkijken? want is toch zo dat ookal is de stroom er al een tijdje af dat er nog steeds spanning op staat? maar kan je wel gewoon de fan proberen schoon te maken of is dat ookal risico?

[ Voor 22% gewijzigd door Hertog_Martin op 07-05-2005 20:54 ]

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-08 17:03
24 > 20 pins converter erbij.
die zijn makkelijk te krijgen
5 euri ofzo.

voor jou pc zou ik zoeken naar een voeding van 350 Watt rond de 50 Euro.
zie enermax voedingen.

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-08 17:03
pricewatch: Enhance Ultra Quiet, 400W (120 mm fan)
pricewatch: Enermax EG365P-VE, 350W (ATX)
pricewatch: Zalman ZM300A-APF, 300W (ATX)

deze vallen in jou categorie.
zijn stabiel, geen hoge geluids productie, en geen overkill aan wattage.
en prijs valt mee.
(<€50)

de 24 > 20 Pin converter

pricewatch: 20-pin naar 24-pin ATX Voedingskabel Adapter, No Name

nog geen 5 euro :D

bij gistron heb je een voeding die voor beide al is klaar gemaakt :+

460W ATX Enermax PSU retail
» EG465AX-VE(g)(fma),20pin +24pin 74,90
prijzig, wat overkill misschien, maar wel zeer compleet 8)

[ Voor 22% gewijzigd door un1ty op 07-05-2005 21:33 ]

• Hertog_Martin
hmm, een voeding onder de 30 euro zoals de 'Sweex Gold Dual Fan (ATX, 350 Watt)' is dus niet aan te raden?

zit namelijk nogal krap.

En misschien ook een idee om ipv voeding van 50 euro, dan maar meteen voor de antec solution behuizing te gaan van 70 euro incl voeding? heb nu namelijk een kast zonder enige airflow.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ken die geluiden, en bij mij was het bij computer 1 de CPU fan die dat geluid maakte (koude start, en later ook als hij warm was, was een hele oude Pentium) en nu is mijn eigen computer aan de beurt: de je kan het raden: de GPU fan.

Geen idee of het goed is, maar ik heb ze losgehaald (ventilatoren van het koelblok), alles goed schoongemaakt met lucht, en volgespoten met WD40. (natuurlijk wel het 'te veel' er af vegen met een stukje keukenpapier)
Erg goed lijkt mij het niet (kan nog meer stof aantrekken wat blijft plakken), maar ze zijn wel weer stil voorlopig.

Het zijn vooral de kleine ventilatoren die deze herrie maken volgens mij, hoe kleiner hoe groter de kans dat ze gaan resoneren als er iets onrechtmatigs in zit.

Ik weet niet of je heetlopers hebt met componenten, maar anders kan je voorzichtig bij de start een ventilatortje stilhouden, en zo zoeken (een Pentium 133 en een GF2 zijn niet echt heet te noemen)

[ Voor 29% gewijzigd door Resistor op 07-05-2005 21:45 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 14:55
Hertog_Martin schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 21:38:
hmm, een voeding onder de 30 euro zoals de 'Sweex Gold Dual Fan (ATX, 350 Watt)' is dus niet aan te raden?

zit namelijk nogal krap.

En misschien ook een idee om ipv voeding van 50 euro, dan maar meteen voor de antec solution behuizing te gaan van 70 euro incl voeding? heb nu namelijk een kast zonder enige airflow.
Onderstaande (q-tec-voeding) zal gezien de specificaties van je systeem ruim voldoen
en valt ook qua prijs (€ 22,50) binnen je wensen.
Is geen hoogvlieger maar ja..... tis maar net wat je wil hè....
Als je binnenkort wil gaan upgraden kun je beter voor een andere voeding gaan.

pricewatch: Q-Tec, 450W Dual Fan Gold (ATX)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Merken als sweex en q-tec hebben leuke voedingen maar kwaliteit is het niet, ze zijn minder stabiel en zullen eerder uitvallen, maar ze zijn daarmee wel leuk geprijst.

Als je een goede voeding wil dan zou ik eens kijken naar Enermax, Antec, Tagan of iets in die richting.
Maar aangezien je een bijhoorlijk licht systeem hebt zou je met een goedkope voeding (afgezien van de lagere kwaliteit) best kunnen werken.
Omdat het systeem weinig zal eisen van een voeding hebben ook de goedkopere voedingen nog flink wat speelruimte en zullen daarmee dus niet zo snel aan hun max zitten.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

zit namelijk nogal krap.

De voeding op zich lijkt me gezien de waarden nog redelijk goed. Een oude 8 cm fan monteren is een fluitje van een cent.

Voordat je geld uit gaat geven zou ik toch eens even mijn oplossing proberen. Ik heb er diverse malen mensen op die manier geld mee bespaard.

ARME AOW’er

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik zou gewoon een 350Watt voeding kopen van merk X. Zelfs al koop je een goedkope voeding, deze geven altijd nog betere waardes dan een 250Watt voeding van 5 jaar geleden.

QTec, Sweex en andere bokkiewokkie voedingen moet je niet gebruiken als je gaat overklokken of als je een 'hardcore gamerig' hebt, maar voor deze Pc lijkt mij dat prima te doen.

En ja, extra fans in je kast zijn altijd welkom... koop een paar Arctic Cooling fans bij Gistron voor een paar euro. Hoor je niet en koelen prima.

tip:

http://www.gistron.com/scripts/producten.php?cat=53 zoek hier een voeding uit met een 12 cm fan aan de onderkant. Die zorgt voor een goede airflow in je kast en koelt meteen je voeding. Zoals je ziet ben je voor 30 euro al klaar (400Watt Codegen voeding).

mocht je toch fans willen hebben,...:

Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/producten/1075201308.jpg

4 euro per stuk.... 13 tot 26 Dba geluid dmv thermocontrol

Succes !

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Hertog_Martin
ok, aangezien ik die 250w altijd al een beetje op het randje heb gevonden ga ik idd liever meteen voor een hele nieuwe psu ipv alleen de fan verwisselen.

een psu met 2 fans is dus aangeraden, dus die 'Q-Tec Voeding 450W Dual Fan Gold' die hierboven al werd aangeraden is dus een safe choise?

zoveel watt bij die prijs doet me wel vermoeden dat ie idd niet al te degelijk is, maar idd, ik overclock niet dus moet kunnen denk ik.

en die heeft ook die 24>20 pin converter nodig?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die Q-Tec is niet degelijk, zal de 450w nooit halen en is lawaaiig. Maar hij voldoet voor jouw systeem ;)
Volgens mij heb je geen convertor voor die voeding nodig, maar de specificaties kun je altijd opvragen als je zo'n ding besteld.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Ik ken het probleem, begint na het opstarten en houdt ook weer op. Is gewoon het fannetje van je videokaart (bij mij mx 440). Hoort er gewoon bij. Tijd om te gaan upgraden. Good Luck...

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 14:55
Hertog_Martin schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:58:
ok, aangezien ik die 250w altijd al een beetje op het randje heb gevonden ga ik idd liever meteen voor een hele nieuwe psu ipv alleen de fan verwisselen.

een psu met 2 fans is dus aangeraden, dus die 'Q-Tec Voeding 450W Dual Fan Gold' die hierboven al werd aangeraden is dus een safe choise?

zoveel watt bij die prijs doet me wel vermoeden dat ie idd niet al te degelijk is, maar idd, ik overclock niet dus moet kunnen denk ik.

en die heeft ook die 24>20 pin converter nodig?
Die Q-Tec heeft bij mij probleemloos gedraaid in een heel wat "zwaarder" systeem,
dus die zal 't bij jou ook prima doen.
450W is natuurlijk overdreven, maar nogmaals bij mij heeft ie altiijd stabiel gewerkt.
Heb imiddels het betreffende systeempje verkocht en daar werkt ie ook altijd
nog naar tevredenheid. :)
Zou wél voor je gaat bestellen inderdaad even vragen ivm die 24>20 pin converter....

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Koop gewoon een zalman, Aopen,tagan, enermax of ander A merk 300 wattertje. A merk voedingen zijn erg sterk en meestal ook nog lekker stil. (kost iets van 30-40 euro of zo)

Maar een motorzaag geluid lijkt mij toch echt meer het fannetje van de vga. Als dat zo is kan je daar gewoon een 60 of 80mm fan tegen het koelblokje aan plakken in plaats van het kleine pest fannetje.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 08-05-2005 12:18 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Hertog_Martin
ja, maar zeg, het probleem is nu dus ook wel wat groter dan alleen het geluid

duurde net iets van 25! pogingen om m'n computer helemaal opgestart te krijgen, hij bleef steeds hangen wanneer die windows in wou gaan. (bij dat zwarte scherm met windows logo en dat kleine geanimeerde loading balkje eronder)

en hij bevriest regelmatig, I.E loopt steeds vast etc.

vage is is dat ik wel gewoon 2 uur een spel kan spelen, lijkt wel alsof ie stressed beter presteerd dan idle

Verwijderd

Tsjah, die bokkie wokkie q-tec van 450 draait hier ook al tijden stabiel. in mn 2e systeem inmiddels; xp 2500@3200, 9700 pro, 1000 mb ddr, 3 hd's, 2 casefans. zelfs geocd levert ie meer dan afdoende performance. Qua geluid valt ie ook nog mee, maar ik heb em ergens rond de 7 volt draaien met een baybusje.

Het enige onstabiele aan dit systeem is dat als ik lekker aan het cs sourcen ben dat ik heel af en toe een bsod krijg of zon bekende geheugenfout. Maar of dit aan de voeding ligt....;)

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 15:31:
Tsjah, die bokkie wokkie q-tec van 450 draait hier ook al tijden stabiel. in mn 2e systeem inmiddels; xp 2500@3200, 9700 pro, 1000 mb ddr, 3 hd's, 2 casefans. zelfs geocd levert ie meer dan afdoende performance. Qua geluid valt ie ook nog mee, maar ik heb em ergens rond de 7 volt draaien met een baybusje.

Het enige onstabiele aan dit systeem is dat als ik lekker aan het cs sourcen ben dat ik heel af en toe een bsod krijg of zon bekende geheugenfout. Maar of dit aan de voeding ligt....;)
Spanning controleren tijdens het gamen, juist dan wordt de grafische kaart wakker geschud en deze trekt stroom.

Verwijderd

zit namelijk nogal krap.

Probeer anders ff bij vrienden te kijken voor een oude kast die ze niet meer gebruiken.

Een vriend van mij gebruikte zijn oude P2 niet meer en had alle nodige onderdelen al er uit gehaald, er zat alleen nog een 60mm 8)7 fan in en een voeding van 230 watt.. Die heb ik er dus mooi uitgehaald en mee naar huis genomen. Misschien is mogelijk dat jij ook wat bij vrienden kan scharrelen. Ga anders naar een tweedehands pc winkel in de buurt. Een nieuwe voeding kopen lijkt me een beetje een overbodige actie, vooral namelijk ook omdat je binnenkort een nieuwe pc nodig zal hebben, aangezien je specs al wat verouderd zijn.
Just my 2 cents

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 19:46 . Reden: T is mm en geen cm ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:53:
[...]
er zat alleen nog een 60cm fan in en een voeding van 230 watt..
zozo 60 cm :+

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Ik denk dat je met je harde schijf EN je voeding problemen ondervindt. Ik zou eerst je voeding vervangen want daar komt klaarblijkelijk het geluid van daan (misschien kun je eens horen of het geluid luider is als je dichter bij je voeding komt of dichter bij je schijf). Waarschijnlijk zal je schijf door stroomproblemen/schommelingen/uitvallen enkele fouten hebben gemaakt op je schijf waar Windows niet zo goed mee overweg kan. Het kan ook zijn dat je RAM naar de vaantjes is of zelfs je mobo/processor doordat je voeding onstabiel is.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:53:
er zat alleen nog een 60cm fan in en een voeding van 230 watt..
_/-\o_ je case gaat waarschijnlijk zweven en je houdt de computer aan de leiband (lees: UTP-kabel) en trekt deze zonder moeite naar de lanparties.

• Hertog_Martin
Ja er is ondertussen denk ik meer mis dan de voeding ben ik bang

Ik zit nu in 'safe mode' te internetten, want om gewoon in windows te komen kost me 50 a 100 opstart pogingen als het tegen zit.

Hij hangt elke keer tijdens het zwarte scherm met het windows xp logo met daaronder dat geanimeerde laad-balkje, en soms blijft ie wel 3 minuten 'laden' en loopt dan alsnog vast, hoort maar paar seconden te zijn

safe mode werkt wel elke keer (maar ik krijg ook freezes tijdens werken in safemode)

denken jullie nogsteeds dat alleen de voeding vervangen alles weer stabiel kan maken? want ik heb echt geen geld om vanalles te gaan vervangen dus wil wel meteen het juiste vervangen

Verwijderd

Het is je voeding. +5v 4,79 is veel te weinig.
Het zal nu met de dag erger worden.
Mijn antec truepower heeft ook voor zulke reboots gezorgt.

mijn pc wou dan 's morgens met hangen en wurgen aan.
Veel rebooten, de hardeschijven begonnen vaak te klikken etc.
Toen maar na een koude start in het bios wezen kijken en daar was de 5+ 4,63.
Na een aantal reboots werd deze wat hoger en kon ik mijn pc weer gebruiken

Deze heb ik toen laten vervangen

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:06
Ik zou echt een goede nemen. Al die meuk schiet je niets mee op.
Als je iets koop moet je het goed doen (dat is mijn motto dan :P)
Ik zou lekker voor tagan,zalman,enermax gaan. Kost wat meer maar gaat langer mee en is stukken stiller :)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
all_by_myself schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:28:
Ik zou gewoon een 350Watt voeding kopen van merk X. Zelfs al koop je een goedkope voeding, deze geven altijd nog betere waardes dan een 250Watt voeding van 5 jaar geleden.
Hoe kom je daar nou bij :?
Een 350W Q-Tec durf ik aan een van m'n P1's te hangen, en daar houd het op, de 550W Q-Tec hangt enigzins noodgedwongen aan een van m'n andere PC's, maar als ik de PC waar ik nu op typ opgeruimd heb (Data gebrand en e.e.a. verkocht heb) dan gaat de (~5 jaar oude) 235W SPI (aka Sparkle) mooi weer terug in de andere PC omdat ik daar meer vertrouwen in heb.

Voedingen waren vroeger echt niet slechter als nu, sterker nog, ik denk dat ze vroeger beter waren.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

ALs je fan stuk is, en je voeding té warm wordt, kan het ook zijn dat deze in een oververhittingbescherming terecht komt. Dan stopt ie er dus ook 'direct' mee. Nouja, wat er allemaal mis is is natuurlijk lastig te zeggen. Een instabiele voeding levert vaak spanningspieken op moederbord, schijven en cdroms (en indirect naar processor en geheugen, eventueel zelfs naar insteekkaarten) maar je voeding is dan dus sowieso aan vervanging toe. Als wilt uitsluiten of er nog meer kapot is, zul je eerst een stabiele voeding moeten hebben.

Klikkende harde schijven is meestal een (temperatuurs)calibratie.. Of het sterven van een harde schijf... Als je niks probeert in een instabiel systeem kan je nooit met zekerheid zeggen wát er stuk is.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 16:52:
Het is je voeding. +5v 4,79 is veel te weinig.
Het zal nu met de dag erger worden.
Als je klaar bent met die glazen bol, mag ik hem dan even? Kan wel een diagnosetool gebruiken wat op grond van één onbetrouwbare meting een correcte diagnose stelt :P Aan die uitlezing van de +5V kun je echt niet zien of een voeding rot is of niet. Ja, als ie 2V uitleest misschien, maar in dat geval kom je ook niet zo snel in een schermpje waar je comfortabel deze spanningen kunt uitlezen ;)

Dat de betreffende voeding rot is, lijkt me overigens nog steeds de meest voor de hand liggende conclusie. Ik zou hem vervangen met een kwalitatief goede maar niet overdreven zware voeding. 300W is ruim voldoende voor deze configuratie en een A-merk voeding levert ook echt het gespecificeerde vermogen. Besparen op een voeding is als krikken zonder condoom: erg lekker, maar het gaat een keertje mis.
Luxx schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:30:
Klikkende harde schijven is meestal een (temperatuurs)calibratie.. Of het sterven van een harde schijf...
Of instabiele voedingsspanningen. Dit komt veel vaker voor dan je denkt!
Als je niks probeert in een instabiel systeem kan je nooit met zekerheid zeggen wát er stuk is.
En dat is een waarheid als een }:O

[ Voor 19% gewijzigd door koraks op 09-05-2005 18:16 ]

Verwijderd

rapture schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:49:
[...]

_/-\o_ je case gaat waarschijnlijk zweven en je houdt de computer aan de leiband (lees: UTP-kabel) en trekt deze zonder moeite naar de lanparties.
offtopic:
Is al aangepast :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 19:51 ]

• Hertog_Martin
Zit te twijfelen tussen de volgenden

Zalman ZM300A-APF (ATX, 300 Watt) a 47 euro
Tagan TG380-U01 (ATX, 380W) a 55 euro
Cooler Master RS-380-PMSR/P Extreme Power, 380W (ATX) a 32 euro
Cooler Master RS-350-AMSP Real Power, 350W (ATX) a 30 euro

Die Cooler Master twijfel ik of ze wel degelijk genoeg zijn vanwege de lagere prijs, maar word wel bestempeld als A-merk dus tja.

En wat ik graag wil weten is of ik er misschien beter aan doen om de Antec Solution behuizing te kopen voor 70 euro waarin een Antec Smartpower voeding zit twv 60 euro, moet ik alleen wel zeker weten dat die voeding net zo goed is als de zalman of de tagan, of iig dat ie niet vervangen hoeft te worden, dus is dat zo?

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:33:
Sensoreigenschappen:
Tsystem 25 °C (77 °F)
Tcpu 61 °C (142 °F)
Taux 22 °C (72 °F)
Fcpu 5037 RPM
Vcore 1.75 V
V2.5 0.24 V
Vio 3.28 V

Temperaturen:
Moederbord 25 °C (77 °F)
CPU 61 °C (142 °F)
Aux 22 °C (72 °F)
MAXTOR 6L080J4 32 °C (90 °F)

Spanningswaarde:
CPU Core 1.75 V
+2.5 V 0.24 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 4.73 V
+12 V 11.93 V
Je CPU is best heet moet ik zeggen.
Bij 65 C gaat bij mij het alarm af. (BIOS)

Bestel eens een zalman koeler voor je processor en/of videokaart.
20 `a 30 euro ongeveer.
Een standaard voeding van 350 watt kost maar 15 euro tegenwoordig...

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op maandag 09 mei 2005 @ 22:52:

Die Cooler Master twijfel ik of ze wel degelijk genoeg zijn vanwege de lagere prijs, maar word wel bestempeld als A-merk dus tja.

En wat ik graag wil weten is of ik er misschien beter aan doen om de Antec Solution behuizing te kopen voor 70 euro waarin een Antec Smartpower voeding zit twv 60 euro, moet ik alleen wel zeker weten dat die voeding net zo goed is als de zalman of de tagan, of iig dat ie niet vervangen hoeft te worden, dus is dat zo?
Ik zou alleen gaan voor de Cooler Master

Kijk ook hier eens:

Acht stille voedingen met elkaar vergeleken
reviews: Acht stille voedingen met elkaar vergeleken

• Kuip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-03-2024
Die Tagan heb ik ook. Prima voeding. Lekker stil door de 2 ventilatoren, maar verwacht niet teveel koelende werking voor je kast van deze voeding. Aangezien je zelf al zegt dat je geen airflow in je kast hebt....

Ik vond zelf je eigen idee over de Antec kast incl voeding best goed, heb je gelijk een prima kast met een voeding die goed is voor een toekomstige upgrade van andere onderdelen.

Maar als je nu weinig knaken hebt... toch maar een losse voeding? Prioriteiten, prioriteiten..

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hertog_Martin schreef op maandag 09 mei 2005 @ 22:52:

Ik heb een Coolermaster Extreme Power 380W gekocht, deze doet z'n job goed. In de winkel heb ik ff een noname 500W en die Coolermaster 380W vastgepakt, je voelt duidelijk het gewichtsverschil. Op de doos van de Coolermaster 380W staat dat het continue 350W belast mag worden.

Ik zou deze voeding aanraden als "default-voeding" voor gewone computers. Als je meer vermogen nodig hebt, dan ga je wel voor een Tagan 480W, Antec Truepower 550W, Coolermaster Real Power (hoog rendement volgens de reviews),... De "stille voeding" maakt men door temperatuursgestuurde toerenregeling voor ventilators in te steken.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 10-05-2005 04:43 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ga die voeding niet volledig kunnen belasten met een Tualatin-modje, GeForce 4 Ti en raid-array met 4 harde schijven. Dus ik kan moeilijk oordelen of die voeding goed blijft onder zware belasting.

[ Voor 186% gewijzigd door rapture op 10-05-2005 04:39 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ARME AOW’er

Verwijderd

Heb het zelfde probleem gehad met een oude bak van mij... was de fan van de GPU...

Verwijderd

Ik heb coolmaster extremepower 380 watt op een overgeclockte msi neo2(939)amd 3000+,9800 pro,2x512xms,dvd,cd-rom180gb hd.

kostte me 30 euri en is echt perfecte voeding:

3.3+ = 3.36
5.0+ = 5.0
12+ = 12.08

Dure voeding is niet nodig
Pagina: 1