PC crasht onder stress na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 22:42

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn proc en geheugen geupgraded.

Ik had een athlon xp 1800+ en deze heb ik geupgrade naar een 3200+ en 512 mb extra van kingston
Sinds de upgrade slaat mijn computer vast als de cpu onder stress komt te staan. het lijkt op een hitte probleem. maar het geval is dat de temperatuur niet hoger komt dan 60 graden. Ik heb zelfs mijn proc geunderclocked maar dit heeft geen effect, temperatuur is dan nog maar 56 graden en hij slaat vast.
De geheugen modules zijn goed, heb deze getest met memtest en heb dit probleem ook met alleen mijn oude module.
Dingen die ik verder gedaan heb:
- zilver pasta gebruikt
- drivers / bios upgraded van mobo
- underclocken

alles heeft geen effect gehad. het lijkt erg op een hitte probleem, maar ik gebruik de bijgeleverde koeler en de temp komt helemaal niet zo hoog. De core van de proc is helemaal ok, geen stukjes eraf of iets dergelijks
Hij slaat vast bij bijvoorbeeld WoW en Prime 95, onder stress. Ik weet niet waar het aan kan liggen.

Mijn configuratie:
- Athlon xp 3200+
- MSI KT6 Delta mobo
- 2x 512 MB DDR Kingston
- Ati Radeon 9600 XT
- 380W (of 420 W weet niet zeker) voeding
- en wat sata schijven, audio en lan etc.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als de temperatuur nog steeds zo hoog is lijkt het me dat je een erg slechte airflow in je kast hebt, heb je casefans?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Het is meestal verstandig na een hardware upgrade Windows opnieuw te installeren. Heb je dit al gedaan?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat is dus totaal niet relevant als je alleen je cpu + geheugen vervangt ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ik heb 2 case fans in mij kast hangen (een big tower). Normaal staan die uit, maar heb ze weer aan gezet. Weinig effect.
Eentje balast (die bij cpu) en bovenin zuigt er 1tje

ow de voltages van mijn comp zijn:
+5.1 V
+11.8 V
-12.4 V
-5.0 V
mocht dit nog relevant zijn

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voltages zien er prima uit. Aangezien je eigenlijk alleen je processor hebt vervangen en het niet aan de voeding ligt (zwaar genoeg + goede voltages) moet het haast wel door de warmte komen, 60 graden is ook veel.

Eens even denken, de heatsink heb je goed gemonteerd? Ik zie dat je zilverpasta habt gebruikt, dus je hebt wel eerst de witte siliconensmurrie onder de boxed koeler verwijderd? En daarna niet teveel pasta gebruikt? Een half rijstkorreltje is genoeg.

En nog een ding, de processor wordt goed herkend in de bios en krijgt het goede voltage? Toen ikzelf van een Palomino naar een Thoroughbred ging werd de Thoroughbred nog niet herkend in het oude bios. Gevolg was dat ie vrolijk 1.75v kreeg in plaats van 1.65v

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
MadMarky schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:07:
Voltages zien er prima uit. Aangezien je eigenlijk alleen je processor hebt vervangen en het niet aan de voeding ligt (zwaar genoeg + goede voltages) moet het haast wel door de warmte komen, 60 graden is ook veel.

Eens even denken, de heatsink heb je goed gemonteerd? Ik zie dat je zilverpasta habt gebruikt, dus je hebt wel eerst de witte siliconensmurrie onder de boxed koeler verwijderd? En daarna niet teveel pasta gebruikt? Een half rijstkorreltje is genoeg.

En nog een ding, de processor wordt goed herkend in de bios en krijgt het goede voltage? Toen ikzelf van een Palomino naar een Thoroughbred ging werd de Thoroughbred nog niet herkend in het oude bios. Gevolg was dat ie vrolijk 1.75v kreeg in plaats van 1.65v
ik had het eerst met de siliconen smurrie gemonteerd, daarna eens zilverpasta gebruikt. ik heb wel ietsjes meer las een halve rijstkorrel. maar had geen effect. het zou eigenlijk egwoon moeten werken zoals het standaard uit de doos komt, toch?
volgens mij wordt ie goed herkend, voltage staat gewoon op 1.65V en hij geeft ook netjes 3200+ aan.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgens mij een warmteprobleem denk ik... Als het je voeding was zou die waarschijnlijk uitslaan (zeker bij stresstests), en dat gebeurt niet. Hoe zit het met de koeling van je northbridge? Als je cpu al 60 graden wordt (bij mij wordt ie 45 onder load met dit weer), dan heb je waarschijnlijk een beetje weinig airflow. Twee extra fans zei je, allebei intake? Beter 1x in en 1x out, kwestie van een beetje evenwicht te hebben :). Als je de kast open laat staan, heb je het probleem dan nog altijd?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:22:
Volgens mij een warmteprobleem denk ik... Als het je voeding was zou die waarschijnlijk uitslaan (zeker bij stresstests), en dat gebeurt niet. Hoe zit het met de koeling van je northbridge? Als je cpu al 60 graden wordt (bij mij wordt ie 45 onder load met dit weer), dan heb je waarschijnlijk een beetje weinig airflow. Twee extra fans zei je, allebei intake? Beter 1x in en 1x out, kwestie van een beetje evenwicht te hebben :). Als je de kast open laat staan, heb je het probleem dan nog altijd?
de bios geeft bij systemtemperatuur 53 graden (dit ook nadat ie hangt).
2 fans zijn inderdaad 1x in en 1x out. als ik case open heb houdt ie het langer vol volgens mij. voordat ie crasht

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

53 graden is best wel hoog voor systeemtemperatuur... BIj mij is het 30 - max 35 onder belasting (en heb geen superkoel systeem - 3 hd's, 2 branders, passieve Radeon 9700, tv-kaart, 1 Gig RAM, Xp 3200+). Hoe warm voelt de northbridge-heatsink aan?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:40:
53 graden is best wel hoog voor systeemtemperatuur... BIj mij is het 30 - max 35 onder belasting (en heb geen superkoel systeem - 3 hd's, 2 branders, passieve Radeon 9700, tv-kaart, 1 Gig RAM, Xp 3200+). Hoe warm voelt de northbridge-heatsink aan?
die heatsink voelt heel heet aan, dat voelde hij eigenlijk altijd al, ook voor upgrade.
maar mijn 1800+ werd ook altijd al zo heet. Ik heb toch niets spectaculairs volgens mij, toch wordt alles zo heet

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Anders koop/ leen je even een beter cpu cooler van een goede vriend / winkel
want als hij 60 graden word verkort je de levenduur ook

( tip : als je een zallman of een arctic cooler neem die koelen heel goed

pak je eff een oude cooler van een oude amd cooler ofzow en doet die eff op je northbridge en kijken of het dan ophoud :D ( als je die hebt tenmiste )

[ Voor 9% gewijzigd door angerfist-yentl op 07-05-2005 09:54 ]

Vake bei te bange

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

Heb jij op dit MSI bord ook de optie in je bios "cpu halt command"? Zet deze eens aan en kijk of je temperatuur daalt en je pc niet meer vastloopt.
Dan weet je dat het een warmte probleem van je processor is.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ik ga zometeen maar zo'n zalman 7000b-cu koeler halen, hopen dat dit wat helpt.

zou het misschien ook kunnen zijn dat de proc niet ok is? aangezien het net nieuw is, msischien productie fout ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door AngryAngel op 07-05-2005 13:01 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan krijg je eerder rekenfouten denk ik, dan dat je zo'n lockups krijgt... Draai Prime95 es, of zet een reeks mp3'tjes om, dan merk je meestal wel of ie rekenfouten maakt of niet.

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 12:53:
Dan krijg je eerder rekenfouten denk ik, dan dat je zo'n lockups krijgt... Draai Prime95 es, of zet een reeks mp3'tjes om, dan merk je meestal wel of ie rekenfouten maakt of niet.
ik heb prime 95 gebruikt voor stress test, me ttorture mode loopt ie na tijdje vast
benchmark geeft ie gee nfoutmeldingen ofzo

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De ultieme test of het een warmteprobleem is:
Zet het zijpaneel van de kast open en laat er zo'n tafelventilator inblazen (als in: big-ass casefan).
Blijft het systeem dan stabiel?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ik heb een zalman 7000 cooler gekocht, maar volgens mij past ie niet op de msi kt6 delta :( zitten nergens gaatjes langs socket om die zalman te bevestigen :(

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Ik heb nu een andere cooler erop gezet (spire verticool), maar dit heeft nog niet het gewenste effect. Hij blijft hangen onder zware stress, alhoewel hij het wel langer vol houdt.
cpu 57 graden, system 47 graden (volgens bios na restart)

Ik heb de pc wel stabiel kunnen krijgen, dit door de pc plat te leggen en een ventilator van een oude cooler op de northbridge koelblokje te leggen. dan loopt alles wel stabiel. Maar ja, ik kan die ventilator niet monteren, en zo op z'n kant laten liggen is ook niet echt een optie.
cpu 52 graden, systeem 38 graden. (volgens bios na restart)

[ Voor 6% gewijzigd door AngryAngel op 10-05-2005 09:57 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Je kan die fan toch aan je northbridge cooler lijmen. Dan ben je er volgens mij vanaf. Mits de lucht in je kast niet veel te warm wordt

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

en je geheugen draait niet te hoog??

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Al geprobeerd wat ik zei?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:30:
en je geheugen draait niet te hoog??
Je gaat van een 1800+ 266fsb naar een 3200+ 400fsb en je schrijft niet wat voor een geheugen je hebt behalve dat het 2x512MB is van het merk Kingston. Wil je voor de volledigheid dit even checken? Het moederbord kan de 400MHz fsb trouwens wel aan.
Pagina: 1