A7V880, FSB wil niet hoger dan 145MHz

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 17:02
Graag jullie hulp, ik heb namelijk een typisch probleem. Het lijkt basic gezien de titel, maar dat is het echt niet.

Ik heb vandaag een A7V880 geinstalleerd met een 2x512MB Twinmos PC3200 setje en een Athlon XP 1800+ (Thoroughbred A 1.5V standaard 11.5x133MHz). Ik heb BIOS versie 1007 in het mobo. Verder heb ik een Ati Radeon 9500, van de goede revisie erin. Ik heb Windows XP SP2 opnieuw geinstalleerd, alles ging op zich probleemloos op de standaard snelheden.

Maar het probleem is dus dat de FSB niet hoger wil dan 145MHz, terwijl het geheugen zelfs dual-channel wil lopen @400MHz. Het loopt dus nu asynchroon. De XP was locked, maar ik heb hem middels een pinmod unlocked, wat bewezen effectief is geweest. Desondanks kan ik bijvoorbeeld niet 7.5x200 instellen, zelfs niet eens 9x166, dan POST ie zelfs niet eens. Ik heb alle combinaties in het BIOS al zo'n beetje gehad, maar no luck. Als ik de CPU speed dus handmatig instel kom ik niet boven de 145MHz FSB (async freq aan en uit voor PCI/AGP clock).

Ik gebruik everest als "monitor" en zie daar idd de FSB@266 en het geheugen @400MHz. De geheugensnelheid klopt wel, want bij de geheugenbenchmark is ie @400 sneller dan dat ik het synchroon met de FSB @266MHz laat lopen. De voltages zijn normaal behalve de 3.3V die 3.1V weergeeft. 3DMark03 loopt ie volledig door. voltages voor CPU MEM en AGP zijn resp. 1.65 / 2.65 / 1.6V.

De CPU lijkt dus FSB locked ;) maar ik vind het raar dat de chipset geen hogere FSB aankan, zelfs niet eens 166MHz! Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hmm, multiplier unlocks zijn meestal nogal tricky. Op welke snelheid loopt je cpu bij 145Mhz fsb? je zegt dat de unlock "bewezen effectief" is, heb je echt al gecheckt of het werkt op dit bord?

Verder moet ik bekennen dat ik niet bekend ben met de chipset op je moederbord. Werkt deze met dividers voor de pci en agp bus (zoals de KT400) of staat deze los van de fsb?

🖥️ | 🚗

• Initial G
hij is unlocked, ik heb een stuk of 6 verschillende MP getest @133MHz FSB op dit moederbord.

Het enige wat je kunt instellen is de geheugenbussnelheid, de FSB en een optie "asynchronous frequency", met die laatste optie kun je de PCI/AGP lock aanzetten, deze staat standaard uit. Ik denk dus dat ie tot en met 200MHz FSB en met "async.freq." UIT, de PCI en AGP clock automagisch middels dividers regelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 07-05-2005 01:20 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als het met dividers werkt verbaast het me niets dat ie ergens bij 145Mhz fsb ermee kapt, aangezien de pci en agp bus ook mee omhoog lopen totaan 166Mhz.
Dat verklaart echter niet waarom het bord op 166Mhz en 200Mhz niet werkt. Heb je al geprobeerd om je geheugen synchroon te laten lopen op het moment dat je de fsb omhoog gooit?

🖥️ | 🚗

• Initial G
Ja, zonder effect.
Ik hoop dat het niet hetzelfde als dit is. Asus A7V880 Probleem met bios&e=9818
Het Twinmos geheugen staat op de compatibility lijst, behalve de laatste letter van de chips. Het is toch niet waar...

[ Voor 137% gewijzigd door Initial G op 07-05-2005 02:16 ]

• Initial G
Heb inmiddels ook al getest met 1 Dimm alles standaard enzo, zelfde probleem blijft. Het rare is dat ie dus wel dual-channel @400MHz aangeeft in windows, dus je zou wat dat betreft denken dat het niet het geheugen is.

Ik baal hier zo van...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het zal ook wel niet het geheugen zijn. Lastig te zeggen wat wel de oorzaak is, maar als je verder wilt testen wil ik je nog 2 adviezen geven:
- laat het geheugen synchroon aan de fsb lopen. De snelheidswinst van asynchroon is minimaal, daarbij kan het ook rare fouten geven bij overclocken
- probeer met stappen van 133/166/200 te werken, als je moederbord echt nog met dividers werkt voor de pci bus, vindt ie het niet leuk als je ertussenin gaat zitten.

🖥️ | 🚗

• Initial G
Bedankt voor je hulp MadMarky, maar ik begin te vermoeden dat het de PSU is... 3.1V kan niet goed zijn, aangezien de hele I/O daarvan leeft (incl Northbridge toch?) Ga ff naar de winkel om een nieuwe AOpen kast met voeding te halen, alsmede Dimms die er wel in passen volgens de compatibility list.

ff 20 minuten door de regen fietsen :Y)

• Initial G
Nou, net een nieuwe voeding gehaald. Zalman 300W active pfc silent etc. Inmiddels zijn de voltages dus wel prima in orde. Maar nog steeds hetzelfde probleem. Heb er net 2x Kingston pc3200 ingedaan, precies hetzelfde als met de Twinmos. Wat is dit toch voor crap?

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
even voor de goede orde ,heb je met cpu z oid gekeken of die mp goed werkt??
je kunt plroberen de l12 mod te doen op je cpu.
ik heb dit mobo ook gehad en ik kon tot 229 komen met de fsb,met een 133 cpu.
suc6

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Initial G
ja die mp werkt wel, ik heb hem nu weer met twinmos geheugen. 2x140MHz FSB en 1890MHz mp=13.5X. WCPUID/BIOS/SisoftSandra en Everest geven dat aan ;) Sandra herkent overigens geen DUAL-channel, het BIOS en everest wel. De geheugenbus is nu 2x210Mhz...

Ik snap er niks meer van. Heb zelfs de Radeon al vervangen voor een GF440MX, maar zonder verandering...

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Initial G schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:05:
ja die mp werkt wel, ik heb hem nu weer met twinmos geheugen. 2x140MHz FSB en 1890MHz mp=13.5X. WCPUID/BIOS/SisoftSandra en Everest geven dat aan ;) Sandra herkent overigens geen DUAL-channel, het BIOS en everest wel. De geheugenbus is nu 2x210Mhz...

Ik snap er niks meer van. Heb zelfs de Radeon al vervangen voor een GF440MX, maar zonder verandering...
ik denk dat het een rma-tje word :'(
immers als je een xp 3200 erin gooit zal die ook niet werken.
das toch niet de bedoeling.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Initial G
Ik had het zonet voor elkaar om FSB 333Mhz synchroon en dualchannel te laten lopen, nu lukt het niet meer... Volgens mij werkt die asynchronous frequency niet goed. Volgens mij is het BIOS gewoon slecht gemaakt...

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Wat je nog even kunt proberen :

- Geheugen op 166Mhz. laten draaien ipv 200. en de CAS op 3 en langzame timings
- AGP/PCI lock aan zetten (zodat de AGP bus op 66 Mhz. blijft lopen en de PCI bus op 33 Mhz.)
- processor meer voltage geven (iets van 1,75 volt)
- en nu langzaam onhoog klokken..

Zo zal het geheugen van 166 richting de 200 Mhz. lopen waar het voor gemaakt is en zal het dus niet aan het geheugen liggen dat je niet verder komt.

Mocht dit allemaal niet helpen dan dnek ik dat je :

- geheugen testen met memtest.
- processor testen op een ander moederbordje
- hierna pas moederbordje RMA sturen

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Initial G
bedankt voor het advies, het zou goed kunnen dat ie stuk is, maar daar wil ik nog niet aan. Omdat 1: het geheugen wel @400MHz dual wil werken en 2: Ik 333MHz nu wel "succesvol" heb.Ik ga nog 2 dingen testen, dan geef ik het op. Ik kan de FSB van mijn CPU nog op 166 instellen middels pinmod, ( L12 mod ) kijken wat ie dan doet en ik wil nog met het kingston ram in single channel draaien.

Ik heb trouwens gister nog 334 FSB synchroon met geheugen @334MHz gehad. Ik heb dus 167MHz FSB geselecteerd en de voltages flink hoger gezet. Ik heb 3DMark03 en alles, superstabiel. Opnieuw opstarten wilde ook toen. Daarna 400MHz geprobeerd, maar dat wilde dus nog niet. Dat is toch gek, alles wijst op een timing probleem bij het opstarten...

• klaasvd79
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
Hmm, er is wel een nieuwere versie voor bios, miss dat helpt(denk het neit, maar kan proberen)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt problemen mbt het overclocken :)

Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling

• Initial G
Yeah baby! I did it! :P Het lag hem aan een te laag voltage bij de POST bij gebruik van hogere FSB's en 11.5X (standaard) multiplier. De voltages en multiplier worden pas even na het aanzetten ingesteld, daarom wilde hij niet posten @166 en 200MHz FSB. (immers 11.5x166=1909MHz @1.5V om over 11.5x200 maar te zwijgen!)

het enige wat ik hoefde te doen was een wire trick voor een gelockte 9x multiplier en een wire trick voor een hoger standaard voltage, nl 1.75V. Nu werkt het als een zonnetje. Zie hier: http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html

was wel ff priegelen om 8 microscopisch kleine koperdraadjes in de socket te wurmen. Maar het werkt.
Pagina: 1