[RAID5] Array 'missing'?

Pagina: 1
Acties:

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik draai sinds kort een RAID5 array in samenwerking met een Promise SX6000. Na een array aangemaakt te hebben, heb ik er wat data naar toe geschreven, dat waren hoofdzakelijk muziek bestanden. Alles leek op dat moment goed te zijn, want de muziek bestanden waren afspeelbaar.

Een dagje later schreef ik er opnieuw bestanden heen, maar om 1 of andere reden is nu niets meer afspeelbaar? Ik open een playlist (wat gewoon met een text editor mogelijk is), en zie dat hier niets in staat, maar op de schijf wel x-aantal KB groot is, zo zit het ook met alle andere bestanden erop.

Na een reboot is de schijf helemaal niet meer bereikbaar, en zie ik bij het Computerbeheer het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.utopia-lan.net/etc/raid5-missing.gif

Het lijkt erop dat mijn partitie verloren is gegaan oid, want ik kan het hem niet meer 'reactivaten'. Ik heb ook met de PAM-utility (Promise Array Mangement) een synchronize EN een rebuild geprobeerd, maar het lijkt niet te werken.

Hoe kan ik, zonder verlies van data, wel weer mijn RAID5 array aan de praat krijgen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ziet eruit als een Software RAID5 set, en geen hardware/firmware raid..

Welk OS?

software raid vanuit diskmanagement opgezet met dynamic disks kun je dus niet met PAM rebuilden omdat dat niet afgehandeld wordt door je controller maar door het OS, één van de redenen dat je met een software raid5 niet kan booten.
Als je PAM gebruikt hebt om te "rebuilden" kan je best nog wel eens de bestaande raidset om zeep hebben geholpen (met de data)....

[ Voor 95% gewijzigd door alt-92 op 07-05-2005 00:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AK47
Het is niet de bedoeling dat het software RAID5 is ;). Ik heb eerst via de BIOS van de kaart (bij het booten CTRL+F indrukken), een RAID5 array aangemaakt over de 6 disks. Daarna zag ik Computerbeheer 1 grote schijf die unallocated was, daarmee heb ik een Dynamic disk aangemaakt. Dat zou toch moeten werken? Teminste, dus eerst via de utility van de kaart een array aanmaken, en daar overheen weer een partitie?

Ik draai btw Windows 2003

• AK47
Jammer dat niemand hier een oplossing voor weet te vinden...

Ik heb nu btw mijn RAID array verwijdert, en weer een nieuwe aangemaakt. Nu zie ik wel weer mijn array correct in Computerbeheer, maar wel unallocated, wat opzich wel logisch is. Ik ben bang dat ik wel al mijn data kwijt ben, dus ik maak maar een partitie aan op de array. Dit keer wel een 'basic' volume, en niet dynamic :)

Verwijderd

AK47 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 20:27:
Dit keer wel een 'basic' volume, en niet dynamic :)
Ik heb ook niets dan ellende gehad met dynamic disks. Dit is alleen leuk voor software matige raids, maar wel erg kut als je niet weet dat als je je PC herinstalleerd dat je daar goed rekening mee moet houden dat het niet simpelweg gezien wordt als een HD. Dan ben je dus weer lekker bezig daarmee. Ik zou dat dynamic lekker links laten liggen en dan zal er waarschijnlijk niets raars gebeuren met je partitie... Tenzij je kaart de array niet goed onthoudt, maar dat zal wel mee vallen.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik heb precies dezelfde problemen gehad met de SX6000 en 6x80GB disks

hij was bij mij alleen WEL BASIC disk

op een gegeven moment kon ik data niet meer lezen na een tijdje was het zo erg dat als ik bepaalde data probeerde te benaderen ik een "fijne" piep hoorde van de controller en het system hing :(

reboot was de enige oplossing

dit werd als maar erger totdat op een gegeven moment mijn windows niet meer starten en zo goed als al mijn data corrupt was

lang leve de SX6000 ! :( :( :(

heb van alles geprobeerd

-nieuwe sx6000
-nieuwe disks
-compleet andere pc (voeding, geheugen, chipset)
-biosupdates (mobo / sx6000)

overal kwam het probleem terug

op een gegeven moment heb ik de sx6000 terug gebracht en een 3ware gehaald

deze doet het na ruim anderhalf jaar nog steeds perfect icm 4x200gb raid5

• AK47
Hmm, lekker vreemd :o. Blijkbaar is de SX6000 toch niet zo'n hele geweldige controller, nah jah, als het werkt, dan werkt 't :)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Als ik jouw was zou ik de SX6000 terugbrengen en een fatsoenlijke kaart halen, dit soort fratsen ga je gegarandeerd nog vaker krijgen. Ik ben al mijn data [4 * 80Gb in raid5] al 4 of 5 keer helemaal unrecoverable kwijtgeraakt door fouten in de drivers/firmware van die kaart. Ook heb ik al tig keer de array opnieuw moeten aanmaken [zonder initialize] om mijn array weer aan de praat te krijgen.

1 keer raakte alle data zelfs corrupt door een vage bug. Soms kon ik de data goed inlezen, maar 99% van de tijd was het corrupt :/

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Pagina: 1