[XP] PC "freezed" random

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
Hallo,

Ik ben in bezit van het volgende systeem:

- ASUS P4P800E-Deluxe
- Intel P4 3.0 GHz (prescot)
- 4x 512 MB DDR400 (PC3200)
- 1x Western Digital Caviar 40gb (IDE)
- 1x Maxtor 120 Gb (IDE)
- 1x Maxtor 200 GB (S-ATA)
- Sapphire ATi Radeon 9800 PRO
- Wat IDE apparaten (TVkaart, Extra netwerkkaart)
- Windows XP Professional SP2 + All hotfixes

3 weken geleden heb ik hier dus 2 simmen extra geheugen ingestopt, om bij de 2GB te komen. Het werkte allemaal prima, en de snelheid beviel me prima...

Maar sinds een paar dagen werkt m'n systeem heel raar en instabiel (wat denk ik niet door het geheugen komt)

Ik heb een progje CheckIT (wat bij Norton Systemworks zit) getest, die geeft meteen een " mem allocation error"... Ik heb de 2 nieuwe simmen verwijderd en getest: Geen problemen.. Daarna heb ik de 2 nieuwe simmen er los in gezet (oude eruit -> nieuwe erin) en testen.. geen probleem..

Toen ik bij de oude simmen, 1 nieuwe ging zetten kwam die Mem Allocation Error weer..

(Het kan overigens ook zijn dat dat programma geen Dual Layer, Linear mode aan kan, dat weet ik niet)

Memtest86 heb ik een half uurtje laten testen, maar die kwam niet met fouten aanzetten.

Nu het werkelijke probleem:
Bij het opstarten blijft m'n desktop "kaal", oftewel: geen startmenu, iconen etc.. dit komt pas na lang wachten (of explorer.exe beeindigen)

Voordat ik op MSN kan, moet ik wachten op m'n LAN icoontjes (internet e.d werkt wel, heel raar)

Dus na het wachten op Explorer en de icoontjes zijn we weer 4 minuten verder...

Soms draait het systeem een kwartier, soms een paar uur voordat de problemen zich voordoen. Hij blijft dan "hangen", ik kan teksten van MSN wel lezen, m'n klokje van uptime (in Winbar) loopt vrolijk door maar ik kan NIETS... Ctrl-alt-del -> Taakbeheer werkt niet... Het enige wat hier helpt is een harde reset...

Tevens komt er soms een tik uit m'n kast, maar ik weet niet waar dit vandaan komt (het kan een aanlopende fan zijn, of een harddisk)..

Volgens S.M.A.R.T is m'n 200GB schijf 80%, m'n 120 73% en m'n 40GB 90% (WDC is blijkbaar heel stabiel) dus dat moet opzich niet zozeer het probleem zijn (qua oppervlakte, dat tikken kan het lezen e.d. zijn)

Nu ben ik niet de eerste de beste, en problemen oplossen bij mij en bij anderen gaat me prima af, maar wat ik nu meemaak, heb ik nog nooit gezien.

Ik heb m'n pc compleet gescanned op virussen (Norton en de TrendMicro online scanner), HiJackthis en AD-Aware, Spywareblaster, Spybot en een paar andere tooltjes (bundled in Hitmanpro2)

Ik heb een "Live WindowsXP" cd geprobeerd, maar deze werkt ook HEEL traag (hetzelfde "wachten op explorer" principe.. Het kan natuurlijk ook aan de RAMdisk liggen...

Ikzelf heb een vermoeden dat de simmen niet goed met elkaar overweg kunnen (al lijkt dat me erg vergezocht) of het ligt aan "die tik".. Dat van de tik zal ik uit gaan zoeken door even alle harddisks los te koppelen en alleen te werken vanaf mijn "Master" schijf: de 200gb.. als het dan nog tikt kan het daar aan liggen, en zo ga ik al de schijven stapsgewijs weer inschakelen..

Maar ik denk niet dat dat voor die freezes zorgt..

Nog over dat explorer-gebeuren.. hetzelfde probleem heb ik ook op m'n laptop, dus wellicht is het een brakke WindowsUpdate?

Ik hoop dat bovenstaande informatie voldoende is, zo niet dan hoor ik dit graag en zal ik het aanvullen.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp, en ik hoop dat het op te lossen is

Verwijderd

ik zou zeggen, koppel alle onnodige IDE devices af, en evt. cardreader met USB meuk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dit ruikt hard naar voedings tekort.

Memtest86 heeft alleen zin als je een nachtje laat testen. Als memtest86 geen fouten geeft dan is je ram waarschijnlijk ok. Als memtest86 binnen 1 uur fouten geeft, dan is het "totally gaar". Memtest86 kan natuurlijk niet weten wat er gebeurd als de rest van je computer belast wordt, want memtest test alleen cpu/ram/mobo-combinatie. Als die grafische kaart en harddisk stroom beginnen te vreten, dan zal waarschijnlijk je voeding net niet genoeg stroom geven. Check de spanningen tijdens het gamen eens, by the way, welke voeding gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 06-05-2005 22:35 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 02:15
Laat om te beginnen Memtest eens wat langer dan een half uur draaien.

Zijn er BIOS updates voor je moederbord die het probleem mogelijk oplossen? Mijn gut feeling zegt dat het te maken heeft met vier geheugenmodules. Het kan zijn dat door de grotere looptijdvertragingen voor de laatste twee modules er problemen met timings ontstaan. In dit gebied ben ik verder niet thuis. Maar ik gok soepeler timings wel eens kunnen helpen.

Iemand die hier meer verstand van heeft?

Verwijderd

Heb je al naar de latency's van de RAMmetjes gekeken, ik heb ook wel eens meegemaakt dat 2 rammetjes sammen op elkaar inhakten omdat de cassen nogal verschilden.

• Sypher
Ik heb gisteravond en vanochtend mijn 120 en 200 gb schijven getest met PowerMax, deze kwamen "certified errorfree" uit de test, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt.. Als dat zo is is er 1 schijf, de WDC, over die het probleem kan zijn (van het tikken)... Of er tikt een cooler ofzo..

Ik weet niet precies wat de CAS timings zijn, van geen van beide simmen (niet echt op gelet, is er een programma waarmee het te zien is?)

Ik heb een 550 watt voeding, wat me wel meer dan zat lijkt, want het systeem draaide prima (met 2 simmen, en nu met 2 erbij (6volt extra verbruik ofzo?) werkt het dan niet meer? Daar kan ik niet bij...

Het verbruik van het systeem blijft ongeveer hetzelfde, en dit probleem is pas sinds een week (zo opvallend)...

Daarnaast lijkt het me dat die 2 setjes geheugen elk in een individuele Dual Data draait, dus vraag me af in hoeverre de verschillende CAS timings elkaar in de weg zitten (dan lijkt het me niet dat het systeem raar werkt, hooguit trager, aangezien hij dan de hoogste CAS neemt?)

Eventueel ga ik m'n pc vanavond even loskoppelen, om hem te laten Memtesten (dit omdat hij nogal een herrie maakt met z'n vele fans..., en ik graag ook wil slapen)

Ik hoop dat iemand me nog kan vertellen over dat CAS-gebeuren, en of dat elkaar in de weg kan zitten

--- Edit / Add-IT:
Tevens reboot mijn PC zichzelf van tijd tot tijd, ook volledig @ random.. Dan blijft hij bij het ASUS bootscreen hangen en maakt een vaag geluid.. het enige wat dan werkt is de resetknop.

Hebben al deze problemen (tikken, freezen, rebooten) eenzelfde oorzaak?

---

Edit 2:

Ik heb maar even de 2 "nieuwe" simmen eruit gehaald, om te kijken hoe het systeem nu werkt...
Ik moet zeggen, het lijkt sneller, maar dat kan ook voor m'n gevoel zijn..

Edit 3:
Het systeem draait nu zo'n 7 uur, zonder enig probleem, heb er zelfs bijna 2 uur op kunnen gamen... Ik denk dat hieruit te concluderen is dat het aan de 2 nieuwe simmen ligt.. (of aan de voeding, wat me stug lijkt).

Over het "tikken": Het is het uitschakelen van m'n 40GB harddisk. Dit heb ik getest door de tijd van powerdown te verhogen (van 5 naar 15 minuten), en na de "tik" naar de schijf toe te bladeren, en voila.. een opspinnende schijf...

[ Voor 31% gewijzigd door Sypher op 08-05-2005 00:23 . Reden: Toevoeging van reboot-prob + Edit 2 + Edit 3 ]

• Sypher
*Bump en:

Ik heb gemerkt dat m'n oude simmen CAS3 zijn, en ik denk dat m'n andere simmen CAS2.5 zijn.. maakt dit wat uit?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
netvisions schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:46:... Ik heb een 550 watt voeding...
wat is het merk? Qtec? Sweex?

en over dat CAS verhaal; als je al het geheugen op CAS 3 laat werken is er niks aan de hand.

[ Voor 22% gewijzigd door brute51 op 10-05-2005 19:01 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 16:43

BruT@LysT

Fear and Loathing

Over het algemeen pakt de bios automatisch de meest trage timings van het geheugen. Dan werken de snelleren dus ook op CAS3 inplaats van 2.5, kan geen kwaad an sich.
Heb je nu in totaal overigens 4 reepjes? en zijn deze dubbel-sided? sommige moederborden kunnen niet meer dan 4 'rijen' aanspreken, m.a.w, als je 4x dubbel-sided hebt, heb je 8 rijen geheugen. Dat gaat nogal eens fout, zelf 6 rijen is wel eens teveel. Overigens zie ik niet zozeer in wat je moet met 2gig inplaats van 1gig, bijna te verwaarlozen, behalve als je met zwaar grafische applicaties werkt zoals photoshop of 3d studio, maar misschien doe je dat ook wel :D
Als je maar niet zo iemand bent die denkt dat zijn systeem 2x zo snel gaat als er meer geheugen in zit...

[ Voor 16% gewijzigd door BruT@LysT op 10-05-2005 19:09 ]

• Sypher
brute51 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:59:
[...]wat is het merk? Qtec? Sweex?
en over dat CAS verhaal; als je al het geheugen op CAS 3 laat werken is er niks aan de hand.
Het is inderdaad een B-Merk voeding, maar ja.. het werkt..
BruT@LysT schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:07:
Over het algemeen pakt de bios automatisch de meest trage timings van het geheugen. Dan werken de snelleren dus ook op CAS3 inplaats van 2.5, kan geen kwaad an sich.
Heb je nu in totaal overigens 4 reepjes? en zijn deze dubbel-sided? sommige moederborden kunnen niet meer dan 4 'rijen' aanspreken, m.a.w, als je 4x dubbel-sided hebt, heb je 8 rijen geheugen. Dat gaat nogal eens fout, zelf 6 rijen is wel eens teveel. Overigens zie ik niet zozeer in wat je moet met 2gig inplaats van 1gig, bijna te verwaarlozen, behalve als je met zwaar grafische applicaties werkt zoals photoshop of 3d studio, maar misschien doe je dat ook wel :D
Als je maar niet zo iemand bent die denkt dat zijn systeem 2x zo snel gaat als er meer geheugen in zit...
Misschien moet ik die 2 "nieuwe" simmen er eens in prikken en dan " Load Performance Defaults" oid te doen...

Ik heb inderdaad 4 reepjes van elk 512 (ik heb het niet zo op gig-simmen, veel te duur en als hij kapot gaat .... nou ja..) En ja, deze zijn dual sided...

Het lijkt me dat een relatief nieuw mainboard (Asus P4P800-E Deluxe) met leuke snufjes het wel aan zou moeten kunnen..
-Dual Channel Memory Architecture
-4 x 184-pin DIMM Sockets support max. 4GB DDR400/333/266 non-ECC DDR SDRAM memory
-ASUS Hyper-Path Technology
Niet echt veel over dual sided?

Ik mis m'n extra gb toch wel, als ik bijv een dvd brand loopt de buffer toch wel naar de 1010 ipv de 1500... kan bijna niets meer... Daarnaast werk ik inderdaad ook met Photoshop, 3dsmax / maya / Visual Studio, en draai ik wel eens wat gameservers (waarbij sommigen flink memory innemen)

Hij gaat niet 2x zo snel, maar ik merk toch wel dat hij ietwat sneller werkt, en daar ging het allemaal om niet? :Y)
Pagina: 1