Slackware Boot niet: rescue ISO?

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik zit nu op de colo met een oude slackware bak die niet meer boot ('LI' in het scherm) na 2 jaar uptime. Ik denk dat het Slackware 8 of 9 is. Is er ergens een Slackware Rescue ISO waarmee ik van CD kan booten, de partities handmatig kan mounten, etc..?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:03
Dat doe ik gewoon met de installatie schijf van slack. Werkt prima.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Is dat een floppy of moet ik dan de installatie iso ff fikken?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Een iso is vaak sneller (en betrouwbaarder) gefikt dan dat je die zooi floppy's gaat maken :P
Hoewel slack 8 geloof ik maar 2 floppies waren.
Maar gewoon CD 1 (fikken) en booten moet voldoende zijn (en dan bij het booten aangeven wat je rootfs is ;) )

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:03
Kwestie van cdtje branden

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ook met een random Knoppix of andere livedistributie zou je een reparatie wel uit moeten kunnen voeren hoor :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Spider.007 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 22:27:
Ook met een random Knoppix of andere livedistributie zou je een reparatie wel uit moeten kunnen voeren hoor :)
natuurlijk (zo heb ik ook diverse bakken nog kunnen redden :P ) maar als je toch iets gaat branden dan is het gewoon handig om de CD van je distro te gebruiken :)

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Gelukt! Zit er nu in.. kan niet echt ontdekken wat er fout is, behalve dat LILO gesloopt is. De directory /boot is weg.. Ik heb nu m'n root gemount in /mnt/hda2, misschien kan ik LILO zichzelf laten repairen??

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je hebt niet toevallig een losse boot partitie?
anders moet je die eerst mounten (hmm, maar dan zou je wel een /boot moeten hebben :? )

Maar doorgaands zou je lilo gewoon zichzelf kunnen laten repairen, alleen zou ik zelf altijd dolgraag willen weten waarom het niet meer werkt, zodat dat voorkomen kan worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Erkens op 06-05-2005 23:02 ]

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Nee, fstab:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
www8:/data/backup/www1/etc-5/etc# cat fstab
/dev/hda1       swap        swap        defaults   0   0
/dev/hda2       /        ext2        defaults   1   1
/dev/hda3       /var/log      ext2        defaults   1   1
/dev/hda4       /data      ext2        defaults   1   1
/dev/hdb1       /backup      ext2        defaults   1   1
none             /dev/pts  devpts     gid=5,mode=620  0   0
none             /proc    proc        defaults   0   0

En op /dev/hda2 staat *geen* /boot!

Hoe laat je lilo zichzelf repairen?

[ Voor 4% gewijzigd door Burat op 06-05-2005 23:03 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hmm, vaag, dat betekend dus dat "iemand" /boot heeft verwijderd waardoor LILO dus niks kon blijkbaar :? (hoewel, daardoor hangt hij toch niet op LI dacht ik)
Burat schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:03:
Hoe laat je lilo zichzelf repairen?
"gewoon" lilo runnen, handig is om wel een -v mee te geven

[ Voor 42% gewijzigd door Erkens op 06-05-2005 23:05 ]

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Dat zou best kunnen! Die bak is ~2 jaar up geweest, kan best dat iemand dat gesloopt heeft in die tijd! De vraag is, hoe kom ik weer aan een boot.b :D
Erkens schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:04:
"gewoon" lilo runnen, handig is om wel een -v mee te geven
Maar m'n root is niet gemount in / maar in /mnt/hda2 (ben geboot van een cdtje). Dus ik start het met:
code:
1
/mnt/hda2/sbin/lilo -C /mnt/hda2/etc/lilo.conf

Maar ik krijg dan de melding:

[code]Fatal: open boot/boot.b: No such file or directory[/cpde]

[ Voor 60% gewijzigd door Burat op 06-05-2005 23:09 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Burat schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:05:
Dat zou best kunnen! Die bak is ~2 jaar up geweest, kan best dat iemand dat gesloopt heeft in die tijd! De vraag is, hoe kom ik weer aan een boot.b :D
boot.b ken ik niet :?
maar check even je verwijzingen in /etc/lilo.conf naar /boot
gooi je kernel erin en een eventuele boot.txt (welke gewoon leeg kan zijn, die boeit niet echt :P )
en als het goed is moet lilo automagisch wat files aanmaken die nodig zijn:

lilo -v

(en eventueel een -C /path/config/file/lilo.conf )

Verwijderd

Ik heb zoiets ook ooit gehad dat de /boot directory weg was. Toen heb ik de CD eringeduwd en dan setup getypt ==> add swap en dan effe de stappen volgen en zeggen dat je HDD niet geformateerd moet worden. Dan vraagt hij als je wilt verder gaan met het kiezen van packages en dan kies je NO hierdoor kom je weer bij het installatie menu terecht daarna kies je de eener laatste optie (configure system ofzoiets) dit doe je dan en kies je de standaard kernel van de CD. En dan word lilo enalles ook weer geconfigd.

Daarna gewoon je systeem rebooten

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

het kan allemaal veel makkelijker : CHROOT :) gwoon chrooten op de plek waar eigelijk je root is, dus: <chroot /dit/is/mn/root>

dan kan je lilo uitvoeren, krijg je een melding over /proc die de current partitiedingen niet weet ofzo en ben je klaar O*

zo werkt t hier iig wel altijd :p

| Hardcore - Terror |

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hellraizer schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:35:
het kan allemaal veel makkelijker : CHROOT :) gwoon chrooten op de plek waar eigelijk je root is, dus:

dan kan je lilo uitvoeren, krijg je een melding over /proc die de current partitiedingen niet weet ofzo en ben je klaar O*

ook zonder /boot partitie? Dan ben je volgens mij bijvoorbeeld je kernel kwijt :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hellraizer schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:35:
het kan allemaal veel makkelijker : CHROOT :) gwoon chrooten op de plek waar eigelijk je root is, dus: <chroot /dit/is/mn/root>

gewoon lilo draaien met die -C optie om je config file aan te geven is toch makkelijker/veiliger ;)

Verwijderd

Maar dat bestand boot.b wordt _niet_ opnieuw aangemaakt, dus krijg je vanuit lilo nog gewoon die fout. Enige oplossing (die ik weet) is vanuit je chroot het lilo pakketje opnieuw installeren met installpkg vanaf de eerste cd. En dan natuurlijk ook weer lilo draaien.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als je lilo.conf gewoon goed is zal hij het aanmaken op de juiste locatie, overigens heb ik geen boot.b, op geen enkele slackware bak waar ik nu bij kan iig, wel files als boot.0300 etc welke _wel_ aangemaakt worden. Ik heb het zelfs even op deze manier gedaan dus door de slack cd te booten (/boot "verwijderd") en lilo te draaien met -C, hierna bootte hij prima :)
Pagina: 1