Een iBook, waarom niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Voor haar universitaire studies zou mijn vriendin graag een laptop kopen. Redenen daarvoor zijn duidelijk. Ze zou graag een hele lichte notebook hebben, performance onbelangrijk, scherm liefst 12".

Toen we een Applestore voorbij liepen werd er iemand verliefd op de 12" iBook :)

Bon, ik ben al jaar en dag Linux gebruiker, dus ik kan perfect vertellen waarom ik *WEL* voor een Mac zou kiezen. (Redenen zijn oa, perfecte support voor standby, hoogstaande hardware, goede software ondersteuning, stabiele software en verhoogd gebruiksgemak.)

Echter ik heb zelf nog nooit met een Mac gewerkt dus er blijft een zeker niveau van onzekerheid bestaan over mogelijke addertjes onder het gras.

Wat ik zelf al gevonden heb:
WLAN werkt gewoon samen met 802.11x (important)
Office bestaat gewoon voor Mac (important)

Nu komen we aan de vraag die ik wil stellen, waarom, zouden we *niet* voor een Mac kiezen. So far heb ik nog geen enkele reden gevonden, en al een massa redenen om het wel te doen.

Wat ook zeer belangrijk is, is dat ondersteuning moet zijn voor cyrillische invoer, maar daar verwacht ik nu eerlijk gezegd geen problemen mee...

Dus, wat zou jij als reden aankaarten om geen mac te gaan gebruiken ?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

De beste reden om geen mac te kiezen blijft nog altijd gebondenheid aan specifieke software. Als ze voor haar studie bijvoorbeeld me een 3rd party boekhoudpakket moet werken (ik noem maar iets geks), en dat pakket is niet beschikbaar voor Mac OS X, dan is het onhandig om toch een iBook aan te schaffen en het programma onder Virtual PC te draaien :)

Wat is het beoogde gebruiksdoel?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• XTerm
dawuss schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 21:13:
Wat is het beoogde gebruiksdoel?
Dit heb ik inderdaad niet goed vermeld.

Voornamelijk tekstverwerking (Office dus), waarbij het zeer belangrijk is dat ons alfabet en Cyrillisch perfect samenwerken. Dat kan geen probleem zijn.

Ook denk ik dat er onvermijdelijk LaTeX bij komt te kijken, maar dat moet al helemaal geen probleem zijn gezien de *nix aard van MacOs.

Specifieke programma's zijn er niet.

edit:

Ik ben hier uit de mode blijkbaar, ik wist niet dat er een Apple Talk subfora was :)
Misschien dat dit topic daar naar toe kan ? Mijn excuses voor de misplaatsing :)

[ Voor 16% gewijzigd door XTerm op 06-05-2005 21:28 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Daar hebben we inmiddels APL voor inderdaad :+

NOS > APL

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Als je aangeeft wat je WEL nodig hebt, kunnen we denk ik sneller een vergelijk maken ipv je aangeeft wat je niet nodig hebt :P

3dMax is er niet voor de Mac, maar er zijn wel iets van 5 programmas die het zelfde kunnen die er wel zijn.

Zo zijn er veel meer programmas waar wel een vervanger voor is.
Als het puur voor school dingen is, en je met speciale software niet te maken hebt alleen office dan is een Mac een goede keus.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Ik ken wel een nadeel van een iBook (en Macs in het algemeen):

als je er éénmaal 1 hebt vergee.. vergee.. erm.. hoe ging het ook al weer :?
Hm, bij nader inzien weet ik niks. :+

Serieus:
-relatief duur
-d'r is minder keuze in software
-je bent een minderheid: fabrikanten, banken en overheid maken niet altijd alles werkend voor OSX.
-weinig geluid uit de speakertjes (bij mijn oude G3-800, weet niet hoe dat met nieuwe modellen is)

Verder is dit denk ik niet zo'n slechte vraag voor WOS, de mensen daar hebben duidelijk betere argumenten tégen iBook/Mac/OSX dan mensen in APL. Ik kan bovenstaande argumenten namelijk prima weerleggen:
-duur-> maar wel kwaliteit. 0 dode pixels, kan mee in bad, na 2 jaar intensief gebruik gaat de batterij nog steeds ruim 3 uur mee, nog steeds _/-\o_ mooi
-minder keuze in software->beter zoeken, wat er wel is heeft wel vaak goede kwaliteit
-je bent een minderheid-> heeft ook z'n voordelen: virussen en spy/malware zijn voor anderen :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Op de UvA en de Universiteit van Utrecht moet het iig geen probleem zijn, daar ik weet dat mensen daar wel met iBooks en PowerBooks rondlopen. Nu kan alles wel weer per faculteit verschillen, maar dat zou zij/jij even moeten uitzoeken.

Voor wat jij nu opgeeft als mogelijke gebruiksdoelen is een 12" iBoekje prima geschikt. De hoofdredenen waarom je er *niet* voor zou kiezen zijn al gegeven en die lijken vooralsnog niet van toepassing. Daarbij vind ik 1014 euro voor een 12" iBook met wifi en 512 mb geheugen (met onderwijskorting!) een heel schappelijke prijs. (bluetooth = + 50 euro en 60 ipv 30 gb = ook + 50 euro).

Voor dat bedrag koop je *geen*

- PC laptop met vergelijkbaar 12" scherm
- PC laptop met vergelijkbare afmetingen
- PC laptop met vergelijkbaar gewicht
- PC laptop met vergelijkbare batterijcapaciteit

Ik zou er voor gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Q op 06-05-2005 22:59 ]

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De meeste scholen geven geen ondersteuning. Bij mij op school is het in ieder geval rampzalig om een iBook op het WiFi netwerk aan te melden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wou ik idd ook net zeggen.
wifi opzich is geen prbleem. maar waarschijnlijk moet ie ook in een Active directory hangen, en verplicht gebruik maken van outlook (gedeelde mappen).

maar je kon tegenwoordig toch ook windows (geemuleerd) draaien op die mac laptops ?

houd er ff rekening mee :)
dit is btw in ehv, weet niet hoe het in andere uni's geregeld is.

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 06-05-2005 23:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Q
  • Laatst online: 23:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De TS moet wel even uitzoeken wat de vereisten zijn om zo'n ding aan het netwerk te knopen en wat de instellingen voor draadloos netwerken zijn. Meestal niet zo schokkend, op de HvA werkte het prima. Overigens had mijn Uva opleiding, op het amstel station gevestigd, zijn eigen prive-accesspoint. Schandalig overigens van andere instellingen dat ze je dwingen om met een Windows-omgeving te werken. Wat mensen gebruiken moeten ze zelf (kunnen) weten. Het is technisch geen enkel issue om platform-onafhankelijke faciliteiten aan te bieden, maar dat is een off-topic discussie.

[ Voor 33% gewijzigd door Q op 06-05-2005 23:17 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:12

franssie

Save the albatross

enige nadeel is dat als ze na de opleiding op een windows computer moet werken wel ff moet wennen, ik zit op mijn werk steeds [apple]+~ te kloppen maar dat werkt dus niet :S

ik heb een iBook 12" en sleep 'm overal mee naartoe, is echt voor het geld de meest mooie reis laptop!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
mss een optie die je nog niet overwogen hebt; een thinkpad. Dit zijn zeer goede laptops van IBM en je kan ze ook krijgen in allerlei formaten en gewichten.
Je moet maar eens kijken op hun site ;)

gianada

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
1 muisknop... |:(

---edit

wat ik dus bedoel,
als ik achter een apple zit, mis ik echt die 2e muisknop. in windows kan je snel iets selecteren en met de rechter muisknop direct een bewerking selecteren. dat werkt gewoon 10x sneller.
misschien is het gewenning, of een luxe probleem ofzo, maar ik vind er wel wat in zitten.

apple heeft al vaker fouten met de muis gemaakt. zie bv die muis die ze vroeger bij de imac leverden (of doen ze dat nogsteeds??). die was veeeels te klein

[ Voor 94% gewijzigd door sharkzor op 07-05-2005 09:07 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Koop je een muis met 20 knoppen, probleem opgelost :Y)
En niet zeuren dat het nog steeds stom is, ik zie genoeg mensen die een laptop gebruiken met een externe muis. Dus of je nu een PC of een Apple koopt maakt in dat geval niets uit.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• R4NCOR
  • Laatst online: 05-02 19:44

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

3 opties:

- externe muis
- ctrl+klik
- Sidetrack (rechterbovenhoek tappen = rechts klikken)

Boeie :? Ik vind het perfect zo.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vindt die ene muisknop op mijn iBook juist erg handig, lekker groot, en in de praktijk blijkt dat ik heel vaak met mijn rechterduim op de rechterkant van die knop druk omdat mijn duim daar baak boven is, als er 2 knoppen op zouden zitten zou ik weer mijn hand moeten verplaatsen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Achter de 1 knopsmuis zit een filosofie achter. Namelijk dat het mensen handiger te bedienen is met 1 knop dan met meerdere. Daarom is OS X ook gebouwd, dat je met gemakkelijk met een 1 knopsmuis kunt werken. Tot zo ver Steve Jobs :P
Ik vind zelf met 1 knop heerlijk werken, hoewel ik gewoon een Logitech muisje er aan heb hangen :p
Van mij mag Apple bij hun 1 knop blijven, maar het ontbreken van een scrollwheel is een groot gemist. Zo'n scrollwheel is ontzettend handig bij documentjes, surfen enz.

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:32

TweakBoy

---

Ik heb met dezelfde vraag rondgelopen totdat ik korte 4 weken terug een open dag ging bezoeken aan de Hogeschool Leiden. Aangeraden was om een iBook of PowerBook te nemen omdat het lekker makkelijk werken was met de software dat gebruikt moest worden bij die studie (BIF).

Zelf zat ik al een geruime tijd te denken aan een laptop waar ik lekker linux o.i.d op kon gooien en daarmee het probleem daarmee aan de kant kon schuiven. Maar ga je wat verder zoeken naar de support wat er normaal is voor een laptop (tja, zelfs grote retailers gaan over de kop, neem de laptopper) duurt het vaak lang om hem nagekeken en gerepareerd terug te krijgen.

Voor persoonlijk gebruik zou ik het nog niet zo erg vinden (ik zit nu tegen mijzelf te liegen :P)
Voor gebruik i.c.m. een studie zou ik het sterk afraden en gelijk voor een Apple boekje kiezen... wrm? : Apple is redelijk snel met het verhelpen van de problemen en je hebt de garantie dàt het opgelost kan worden aangezien ze nooit al te veel veranderingen brengen aan hun hardware-roadmap en dus veel langer tegen 1 probleem aanturen (mocht die erzijn). -> en dus veel langer rondlopen met een oplossing die bij alle reparatiecentra's bekend zijn

een iBook biedt gewoon voor de student lekker gemak en is (vrijwel helemaal) crashvrije omgeving om mee te werken.
Ik geef toe dat het in het begin wat lastig kan zijn om mee te werken, maar dat is natuurlijk met alles zo vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakBoy op 06-05-2005 23:40 ]

---

• XTerm
Hartelijk dank voor alle reacties!

Ik heb nog geen enkel argument gehoord om het niet te doen. Prijs vind ik enorm redelijk, ik kan Asus laptops rechtstreeks bij de groothandel kopen, en deze liggen van prijsklasse een tikkie boven de Apple, maar zijn van mindere kwaliteit. Dus prijs is een non-issue.

Over het WLAN, als je verplicht bent van op een Windows domain controller aan te sluiten hoeft het voor mij eigelijk al niet meer, dan WLAN ik/ze wel ergens anders :)

Verder gaan er in België niet zo gek veel WLAN van die vorm zijn (we staan wat achter he ;))

Een iBook it is :)

Een upgrade naar 512 Mb RAM lijkt me wel leuk, bluetooth kan ik me geen nut van voorstellen...

• blackd
  • Niet online
XTerm schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 09:58:
... bluetooth kan ik me geen nut van voorstellen...
Wat dacht je van een draadloos toetsenbord en/of muis, of syncen van een telefoon met Bluetooth met iSync, of een GPRS verbinding via Bluetooth.. mogelijkheden zat, alleen wat nuttig is in jullie situatie kan ik niet bepalen :).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

XTerm schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 09:58:
Hartelijk dank voor alle reacties!

Ik heb nog geen enkel argument gehoord om het niet te doen. Prijs vind ik enorm redelijk, ik kan Asus laptops rechtstreeks bij de groothandel kopen, en deze liggen van prijsklasse een tikkie boven de Apple, maar zijn van mindere kwaliteit. Dus prijs is een non-issue.
Maar asus laptop's zijn echt wel van goede kwaliteit hoor... voor mij is daar geen verschil tussen apple en asus. Al kom je nou met jewel, hp of dell ofzo ;)

Maar ik zelf ga ook na de zomervakantie een 12" ibook aanschaffen voor mijn studie :P daar ben ik al uit :) en ik doe het pas na de zomer, want dan kan ik een beetje de balans opmaken, ga ook nog op vakantie enzo ;)
Ik houd zelf thuis mijn gewone x86 computer (amd64), zodat ik kwa software alles nog kan doen. Programmeer ook nog wel eens in C#.net ... gaat niet werken op een apple :Y)

Dus de ibook is echt voor de mobiliteit, en ik wil echt 'kennismaken' met macOSx, misschien wordt ik one day wel een totale overstapper (dual g5 ofzo O-) ) ;)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 21:38

Apache

amateur software devver

C# programmeren gaat perfect met mono onder OS X.

Mijn volgende laptop word ook een powerbook 12", er mooie laptops, erg mooi os en zowat alle *n*x software is er naar geport, wat wil je nog meer :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Bluetooth kan ik je wel aanraden als extra. Dat is echt een handige investering, je hebt dan meteen al je outlook contacten in je telefoon staan. Dat is toch wel heel handig. Verder kan je draadloos muizen e.d. gewoon erg leuk voor het geld.

Ik heb zelf een IBM X40 omdat ik ook Windows netwerken moet beheren. Dan is een Apple niet zo handig als een Windows based systeem, anders had ik er misschien ook wel een gekocht. In jouw geval zie ik echter geen reden om het niet te doen. Je bent alleen in het begin wat tijd kwijt aan gewenning als je van het Windows platform afkomt.

Verwijderd

Als je extra geheugen er bij wilt ga dan voor Kingston dimmetjes. Ik weet niet wat de retail prijzen zijn maar bij de groothandel prijzen koop je 2 Gb dimmetje Kingston voor de prijs van een 512Mb Apple.
M9002G/A is het type nr. Speciaal voor de Ibook 12". Kost mij iets van E70,- inc. voor 512Mb.

Verwijderd

Let er ook op dat de Bluetooth module achteraf lastig is zelf in te bouwen en alleen tegen een meerprijs door Apple gedaan wordt. Geheugen zou ik er zelf bij prikken aangezien dit blijkbaar erg makkelijk gaat bij een iBook en Apple vaak achterlijke prijzen vraagt voor een upgrade van geheugen.

edit: Wat Dr. D zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 12:31 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

BT is erg handig: contacten + kalender worden naar GSM gepushed, foto's worden van GSM gehaald. wireless KB + muis heb je nu niet maar later mischien wel. Volgens mij kan je het achteraf niet meer inbouwen, dus doe dat nu, kost toch niet zoveel :p

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Misschien nuttig te vermelden:

iBooks worden verwacht geupdate te worden in de komende weken (ik weet het, speculaties, allemaal speculaties....) omdat ze niet 100% Tiger compatible zijn qua hardware (graka in combi met core image). Als ze die iBook enkel maar nodig heeft tege volgend academiejaar zou ik nog eventjes de kat uit de boom kijken. Op rumor sites wordt vaker en vaker gezegd dat ze naar 512 MB Ram standaard gaan gaan, plus extra ghz in de proc, plus vergrootting harde schijf (nu is dit maar mager), kortom: meer iBook voor minder geld. ;) Normaal zouden ze er zeker moeten zijn tegen de zomermaanden. Nogmaals, 't zijn maar speculaties... dus je doet ermee wat je wil. Als je em nodig hebt, koop je em natuurlijk gewoon nu, in pc-en-high-tech-land kan je immers steeds wachten op de volgende hardware update.

Verder, Bluetooth is idd best wel handig om te syncen met gsm, te internetten, externe muis,... Ben zelf vrij recent switcher met een 12" PowerBook en ik kan je zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad. Doe zelf ook unief en tot dusver nog niks tegengekomen wat ik niet kan draaien in een OSX-versie of waar geen evenwaardige vervanger voor is. Zeker als haar studie geen exotische software vereist, zie ik geen reden om het niet te doen.

Nog een tip: een tucano second skin erbij: kost niet veel meer en kan je em veilig vervoeren van en naar de campus in rugzakken, schoudertassen, ...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 15:04 . Reden: typo's en wat verduidelijking (zinsconstructies waren vrij schraal :) ) ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Welke versie van bluetooth gaat er eigenlijk in de ibook, de 10meter versie of de 100m versie?

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Handig zeg dat Apple een eigen site heeft! :+
Geïntegreerde ondersteuning voor Bluetooth
Net als met AirPort Extreme kunt u met Bluetooth een draadloze verbinding tot stand brengen tussen digitale apparaten. Bluetooth heeft een bereik van 9 meter en maakt supersnelle draadloze verbindingen mogelijk tussen een snel groeiend aantal voor Bluetooth geschikte producten, zoals mobiele telefoons en organizers.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

O.D.Smolik schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:45:
Handig zeg dat Apple een eigen site heeft! :+

[...]
Dacht ik al :(

Nja, als ik een ibook ga bestellen hoef ik er geen bluetooth bij. Hou ik me huidige stickie wel :)

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Daar gaaaa jij spijt van krijgen :p Maar mag ik vragen waarom 9 meter niet voldoende voor jou is?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

O.D.Smolik schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:04:
Daar gaaaa jij spijt van krijgen :p Maar mag ik vragen waarom 9 meter niet voldoende voor jou is?
Je hebt misschien ook wel gelijk, 9 meter is eigenlijk wel voldoende ;)
Maar wel jammer dat je er 50 euro voor moet neertellen, terwijl je een usb stickie hebt voor 20 ofzo :(

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
ja, maar dat usb stickie steek dan wel uit, en kom, als je dan voor een apple gaat, kan die 50 euro er wel bij he ;)

gianada

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Laat mij nog even spuit 11 zijn om te melden dat die Bluetooth optie zijn geld meer dan waard is. Ik heb zelf een Powerbook, dus daarbij is het standaard, maar mijn bluetooth chipje draait echt overuren :P

Als ik thuis ben hangt er een BT keyboard en muis aan. Die muis leur ik verder overal mee naartoe, omdat het gewoon veel fijner photoshopt, en "on the road" internet ik via GPRS, via een bluetooth connectie met m'n Siemens S55, die ik ook als mobiel alarm gebruik voor mijn iCal events die, je raadt het al, gesynced worden via Bluetooth :)

Zelf inbouwen is echt een ramp, zie ook [rml][ iBook] Zelf bluetooth installeren mogelijk?[/rml].

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

sharkzor schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:28:
1 muisknop... |:(

---edit

wat ik dus bedoel,
als ik achter een apple zit, mis ik echt die 2e muisknop. in windows kan je snel iets selecteren en met de rechter muisknop direct een bewerking selecteren. dat werkt gewoon 10x sneller.
Mjah, afgezien van het feit dat er echt wel iets achter zit (en geen luiheid), is Windows veel meer contextmenu-oriented; probeer in de Windows Explorer maar eens een nieuwe map aan te maken zonder de context menu te gebruiken. Onder OS X doe je cmd-shift-N en je hebt een nieuwe map.

Wat ik bedoel; de rechtermuisknop in OS X is veel minder in gebruik dan onder Windows en Linux, waar sommige functionaliteit alleen practisch te bereiken valt via dat menu.

Maar goed, terug on topic.
De redenen die ik kan bedenken...
  • Indien van toepassing: gewenning. Windows gebruikers kunnen soms echt niet wennen aan OS X.
  • Specifieke software. bijvoorbeeld Access, Outlook en andere ranzige proprietary onzin (ja ik vind dit idd heel stom).
  • Tegenstand. Sommige scholen/bedrijven krijgen de kriebels als het niet Windows is (onbekend terrein denk ik dan maar) en iemand overtuigen om iets voor je te doen/regelen kan erg lastig zijn.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• XTerm
chem schreef op zondag 08 mei 2005 @ 11:48:
[...]

Mjah, afgezien van het feit dat er echt wel iets achter zit (en geen luiheid), is Windows veel meer contextmenu-oriented; probeer in de Windows Explorer maar eens een nieuwe map aan te maken zonder de context menu te gebruiken. Onder OS X doe je cmd-shift-N en je hebt een nieuwe map.

Wat ik bedoel; de rechtermuisknop in OS X is veel minder in gebruik dan onder Windows en Linux, waar sommige functionaliteit alleen practisch te bereiken valt via dat menu.

Maar goed, terug on topic.
De redenen die ik kan bedenken...
  • Indien van toepassing: gewenning. Windows gebruikers kunnen soms echt niet wennen aan OS X.
  • Specifieke software. bijvoorbeeld Access, Outlook en andere ranzige proprietary onzin (ja ik vind dit idd heel stom).
  • Tegenstand. Sommige scholen/bedrijven krijgen de kriebels als het niet Windows is (onbekend terrein denk ik dan maar) en iemand overtuigen om iets voor je te doen/regelen kan erg lastig zijn.
Gewenning moet wel lukken denk ik. Ze is niet echt een advanced windows gebruiker, dus een switch naar Mac OS X moet wel lukken, en ik denk dat op lange termijn niet technische gebruikers meer gaan kunnen met Mac OS dan met Windows.

Specifieke software nope, Outlook zit in Office dus dat moet wel lukken toch ? Nuja, dat maakt niet uit want op de PC's die ik beheer staat nergens outlook, altijd Thunderbird en dat draait perfect op Mac denk ik.

De school heeft zich niet te moeien met de software die je op eigen laptop draait. Desnoods ga ik naar Leuven om keet te schoppen :)

Nuja, ik denk dat de beslissing wel gevallen is, het wordt een 12" iBook met Bluetooth && we wachten op de zomerupgrades :)

Hartelijk dank voor alle reacties !

Verwijderd

In plaats van outlook heb je entourage (ja ik weet dat het not done is om naar een microsoft site te linken in APL :+ ), werkt iets anders enzo, maar daar valt net zo goed aan te wennen, ondanks dat zou ik zoals je zelf al zegt toch echt eerder voor thunderbird gaan sinds dat gewoon heerlijk makkelijk en intuitief werkt, er zit imho een wat logischere structuur in het programma qua multiple accounts en mappenstructuur (ikzelf verkies het waarschijnlijk als één van de weinige boven mail :+ )

Succes met wachten :Y)

Verwijderd

XTerm schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:33:
Desnoods ga ik naar Leuven om keet te schoppen :)
Zit zelf aan de KU Leuven met een PowerBook 12" en ik kan je zeggen dat (zeker in mijn departement) de ondersteuning voor Mac zeer goed is. Er loopt daar ook veel volk rond dat met linux/unix werkt, dus ze proberen alles zo veel mogelijk open te houden voor alle platvormen (zoals ook wel mag aan een unief :) ).

Je kan eens kijken op de Mac@KUL-site waar je kan rekenen op wat ondersteuning bij problemen en bij de Ludit campuslicenties wat ze zoal hebben, meer specifiek de Ludit Macintosh pagina. Ze hebben zelfs wat speciale soft voor de mac, zoals Virex van McAfee moest je het willen draaien ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 13:17 ]

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik ben ook van plan een iBook te kopen, maar wacht nog even, zoals hier eerder werd gezegd, wegens een eventuele update. Ik heb de afmetingen van de 12" eens vergeleken met een schoolboek, hij is niet groter dan mijn scheikunde boek ;) Zelf twijfel ik nog een beetje, vinden jullie 12" niet te klein? Ik heb 'm nooit in het echt gezien maar het lijkt me zo klein. Over de prijs, ik heb eens naar de prijzen van laptops gekeken, ik moet zeggen dat de iBook niet extreem duur is in vergelijking daarmee.
Enig nadeel vind ik, dat ik af en toe ook een spelletje wil spelen. Nu zijn er wel wat spellen (UT2004, CoD, Wolf:ET etc) maar de keuze is vrij beperkt, en via Virtual PC gamen lijkt me niet echt geschikt.
Maar als je daar geen intresse in hebt zie ik geen grote nadelen.
Oja, ik heb hier en daar wel gehoord dat de standaard 256 mb erg weinig is, dus kijk eens naar 512 of hoger. Die upgrade vind ik nog redelijk prijzig, je kunt voor minder geld zelf wat geheugen bij plaatsen

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
ik wil er ook eentje halen, het liefst deze week, aangezien het een BTO gaat worden vrees ik dat de update er is als ik de mijne kan ophalen
maar eigenlijk denk ik dat je weinig verschil gaat merken in snelheid na de verwachte update
het lijstje:
12" ibook g4
+bluetooth
+60gb hdd
prijs: 1.032,13 (met onderwijskorting)

helaas is er geen vergelijkbare 12" wintel-laptop te vinden, de prijs is dan gelijk een stuk hoger, een apple die goedkoper is, wie had dat gedacht

PSN: djmurcielago

• Nitai
  • Laatst online: 16:24

Nitai

Live the life you love.

Is de powerbook dan niets voor jou djmurcielago?

@ AlexanderOnline: De 12" is echt ideaal. Zoveel mobiliteit, mooi scherm etc. Je kan als je langdurig thuis werkt of aan een bureau je iBook makkelijk aansluiten op een extern scherm (met Tiger, heb je ook geen screenspanninghack meer nodig).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

AlexanderOnline schreef op maandag 09 mei 2005 @ 09:00:
Ik heb de afmetingen van de 12" eens vergeleken met een schoolboek, hij is niet groter dan mijn scheikunde boek ;) Zelf twijfel ik nog een beetje, vinden jullie 12" niet te klein? Ik heb 'm nooit in het echt gezien maar het lijkt me zo klein.
Heb een PoBo 12" en ik vind em absoluut niet te klein (voor mij dan). 'tIs net superhandig dat je em overal kan meenemen en openklappen in de trein, of bus, ... Neef van me heeft de 17" en dan haal je em niet meer zo snel boven op openbaar vervoer. Voordeel van het kleine scherm is de batterijduur (als ik BT en Airport uizet, brightness van men scherm wat naar beneden haal, haal ik makkelijk 5 uur of zelfs soms ietsje meer), heb weinig laptops dat zien nadoen.

Verder hoeft multi tasking helemaal geen probleem te zijn op een mac: je hebt exposé tot je beschikking (verslaving ! :P ), ALT-TAB, nu ook dashboard voor kleine apps en daarnaast nog programma's als Virtue voor virtuele desktops moest je dit willen. Alles samen verlies je weinig tijd met zoeken omwille van je kleine scherm.

Natuurlijk is te klein of te groot beetje afhankelijk van wat je ermee wil doen. Voor mij is hij absoluut niet te klein voor mail, surfen, adium X, beetje dev'en in eclipse, documentje / presentatie maken, beetje maple'en enzo. Als je echt foto's wil bewerken (en dan bedoel ik: professioneler dan ik, die af en toe eens wat zit aan te klooien met wat vakantiefotootjes) is de ruimte wel een beetje miniem (vandaar de 17" van men neef), alsook kan ik me voorstellen, is dit het geval voor videobewerking. Nu, thuis kan je er altijd een tweede scherm aanhangen (en dat heb je wsl nog wel ergens staan) in de mirroring mode of met de screen spanning hack (in panther).

Ga gewoon eens kijken bij een apple reseller ofzo, of zoek jezelf iemand in je buurt die er eentje heeft :)
Oja, ik heb hier en daar wel gehoord dat de standaard 256 mb erg weinig is, dus kijk eens naar 512 of hoger. Die upgrade vind ik nog redelijk prijzig, je kunt voor minder geld zelf wat geheugen bij plaatsen
512 is werkbaarder, 786 is werkbaar :) Hangt ervan af wat je allemaal tegelijk open wil hebben. Als ik maple draai ben ik heel blij met die 786 ;) Zondder van die zware progsels red je het met 512 ook wel, maar 256 is echt te weinig. Zelf geheugen kopen is doorgaans goedkoper, maar bij mij was het duurder, dus heb ik apple het er laten insteken. Ik heb 1*256 + 1*512 ipv 2*256 standaard, dus kijk het ff na voor je blindelings in de pricewatch ramgeheugen begint op te zoeken. Apple is de laatste tijd heel wat schappelijker geworden met zen RAM prijzen. Hou er rekening mee dat je op een mac eigenlijk bijna nooit een programma echt sluit (alles wat permanent in men dock staat, staat hier ook permanent open) wat starten heel snel maakt, maar wel wat RAM inneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 14:03 ]

Verwijderd

Nitai schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:54:

@ AlexanderOnline: De 12" is echt ideaal. Zoveel mobiliteit, mooi scherm etc. Je kan als je langdurig thuis werkt of aan een bureau je iBook makkelijk aansluiten op een extern scherm (met Tiger, heb je ook geen screenspanninghack meer nodig).
Overal mee eens, behalve dat mooie scherm. Ik ben zeer tevreden met m'n iBook voor onderweg (en helemaal tevreden als ie lekker aan m'n crt hangt), maar als ik em naast een andere laptop (wintel) zet dan ziet het scherm van mijn iBook er toch belabberd uit. Zeer slechte contrast verhouding (een beetje zon en je kan niks meer zien). Dit is het grote nadeel van de iBooks, maar ook meteen de reden waarom ze gunstig geprijst zijn: het slechte LCD wat er in zit. Daarnaast heb je grote kans om een crappy LCD te krijgen me lichtere plekken links- en rechtsonder (niks aan te doen, zgn. backlight-bleeding)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 14:17 ]

• egeltje
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

nog een tip:
Apple heeft een onderwijs winkel waar je dingen met korting (tot 25%) kunt kopen.
op een iBook scheelt het toch weer 60 euro.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• Murcielago
Nitai schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:54:
zat er een vijf seconden aan te denken, maar ik vind em te duur, heb ongeveer 1000 euro te besteden (iets meer, maargoed), een powerbook kost toch de helft meer
maar ik ben ook bang een powerbook veel minder zuinig is met de batterij, en dat die lang meegaat vind ik wel belangrijk
zit er trouwens nog verschil in batterijduur als je een 60 gig neemt ipv 30 gig hdd?
ik kies trouwens voor de 60 gig omdat ik bang ben dat ik achteraf spijt ervan krijg, al heb ik nog geen flauw idee wat ik erop ga zetten (de hele muziekcollectie meenemen is leuk, maar misschien ook wel overdreven)
egeltje schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:10:
nog een tip:
Apple heeft een onderwijs winkel waar je dingen met korting (tot 25%) kunt kopen.
op een ibook krijg je maar 6% dus dat is wel wat minder

[ Voor 18% gewijzigd door Murcielago op 09-05-2005 14:52 ]

• Maximus
  • Laatst online: 22:04

Maximus

There is no substitute

egeltje schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:10:
nog een tip:
de max korting in de onderwijs winkel gaat tot een percentage van 8% over je totaal aankoop, een andere oplossing is het ADC lidmaatschap voor studenten. Dit kost je $80 dollar en dan krijg je eenmalig 20% korting op een systeem als je die koopt. De 25% is onjuist.

Echter voor de TS. Ik heb zelf een PowerBook gekocht maar niet nadat ik stevig voor mij zelf op een rijtje had wat ik van de powerbook mocht verwachten en wat ik mogelijk niet kon draaien. Bijvoorbeeld in mijn geval moet ik vooral werken met office / access en mogelijk nog wat 3rd party windows apps.

Ik heb gekozen voor een oplossing van zoals je ook gaat doen: Office:Mac 2004. Deze heeft word/excel/ powerpoint/entourage. En zelf gebruik ik als het nodig is VirtualPC voor access. Nu heb ik dit gelukkig niet vaak nodig. Echter het is wel een oplossing als de nood echt aan de man komt.

Waar je echter wel rekening mee moet houden en dat is iets wat ik zelf niet kan testen of de printers op de opleiding ook werken. Mede omdat ik dat niet kon testen weet ik dat ook niet. Maar misschien is het handig om dat van te voren op te lossen en uit te sluiten.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Nitai
  • Laatst online: 16:24

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:02:
[...]

Overal mee eens, behalve dat mooie scherm. Ik ben zeer tevreden met m'n iBook voor onderweg (en helemaal tevreden als ie lekker aan m'n crt hangt), maar als ik em naast een andere laptop (wintel) zet dan ziet het scherm van mijn iBook er toch belabberd uit. Zeer slechte contrast verhouding (een beetje zon en je kan niks meer zien). Dit is het grote nadeel van de iBooks, maar ook meteen de reden waarom ze gunstig geprijst zijn: het slechte LCD wat er in zit. Daarnaast heb je grote kans om een crappy LCD te krijgen me lichtere plekken links- en rechtsonder (niks aan te doen, zgn. backlight-bleeding)
Sorry ReaLX, ik had moeten vermelden dat ik een Powerbook heb. Alhoewel deze niet de mooiste is in de PBook reeks, is hij mooier dan m'n vorige Centrino laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 09-05-2005 15:11 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

)
Maximus schreef op maandag 09 mei 2005 @ 15:07:
[...]

de max korting in de onderwijs winkel gaat tot een percentage van 8% over je totaal aankoop, een andere oplossing is het ADC lidmaatschap voor studenten. Dit kost je $80 dollar en dan krijg je eenmalig 20% korting op een systeem als je die koopt. De 25% is onjuist.
In een topic over adc wordt gezegd dat je bij een Ibook maar rond de 10% korting krijgt. Iemand meer duidelijkheid hierover :?

Maar goed, ben ook een beetje aan het wachten op die waarschijnlijke update... begin me toch echt af te vragen of het wel komt....

• Maximus
  • Laatst online: 22:04

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:14:
)
[...]

In een topic over adc wordt gezegd dat je bij een Ibook maar rond de 10% korting krijgt. Iemand meer duidelijkheid hierover :?

Maar goed, ben ook een beetje aan het wachten op die waarschijnlijke update... begin me toch echt af te vragen of het wel komt....
offtopic:
Als ik de situatie van dawuss voor ogen haalde met een powerbook, cinema en nog wat meuk dan kreeg hij 20% op de powerbook, 9% op het cinema scherm en sommige extra dingen 5% oid.

toch 10% zie kieskes :)

[ Voor 13% gewijzigd door Maximus op 11-05-2005 10:04 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:03
Maximus schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:23:
[...]

offtopic:
Als ik de situatie van dawuss voor ogen haalde met een powerbook, cinema en nog wat meuk dan kreeg hij 20% op de powerbook, 9% op het cinema scherm en sommige extra dingen 5% oid. Dus de 20% is zeer waarschijnlijk ook voor de iBook, als je het niet vertrouwd moet je Apple even opbellen:

0900-77 77 703 daar kunnen ze je meer vertellen
20% korting krijg je alleen op de PowerBook en de PowerMac, op een iBook krijg je 10% korting, helaas.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wat ik wel een nadeel vind (zoals ik heb gelezen) dat de ibook hardwarematig geen core image ondersteund... en je geen mooie 'golven' krijgt enzo :( Hopelijk wordt daar binnekort wat aan gedaan met een update :Y)

• Murcielago
heb zonet maar ff gebeld voor de levertijden
een ibook g4 + BT bij het lokale apple center kan wel 3 tot 4 weken duren
zonder BT 2 weken, kon wel een powerbook nemen, die was veel beter zei hij en die had ik gelijk
zoveel geld heb ik niet kerel :(

toen maar ff apple gebeld, kreeg een aardige belg aan de lijn, deze vertelde mij dat het 6 tot 10 dagen kon gaan duren, maar dat hij wel wat extra korting kon regelen als ik nog wat extra bestelde, dus dat ga ik nu ff uitzoeken, waarschijnlijk vanmiddag een leuke 12" ibook g4 + BT bestellen
ik hoop dat ik em dan over 2 weken zeker in huis heb, de dag dat ik op vakantie ga

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21
djmurcielago schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 13:12:
heb zonet maar ff gebeld voor de levertijden
een ibook g4 + BT bij het lokale apple center kan wel 3 tot 4 weken duren
zonder BT 2 weken....
Snap er helemaal niks meer van. Mij hadden ze afgelopen week verteld bij Apple Centre Utrecht (huh? Utrecht? Ja, is nieuw) dat je gewoon daar een iBook kan bestellen (op voorraad). "Maar ik wil met BT..," zei ik. "Geen probleem. Dat bouwen we er hier wel even in". Ik dacht echt...huh?? dat is toch (bijna) niet mogelijk? Maarja was er alleen voor informatie en de nieuwe winkel aan het bewonderen...

• Murcielago
de apple store doet er 10 dagen over, en dat is dus net de dag dat ik op vakantie ga
maar als dat utrecht is dan denk ik dat ik daar ook maar ff ga kijken, met OV moet dat wel lukken

[edit]
heb het net ff nagevraagd, heb a-mac in utrecht gebeld
ze zeggen dat ze het neit zelf inbouwen, maar dat dat in de fabriek gebeurd, dus dat is een beetje jammer, want dat duurt dus ook best lang
ze konden er wel eentje los bijleveren, maarja, das minder mooi en zo'n ding heb ik al

[ Voor 45% gewijzigd door Murcielago op 11-05-2005 15:33 ]

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 18:01

Superflip

*pwiet*

Ik heb zelf pas de overstap gemaakt naar een iBook G3 600 (omdat ik deze toevallig nog spiksplinternieuw kon vastkrijgen voor weinig geld).

Hier werd eerder gezegd dat het scherm niet goed was. Wel daar ben ik helemaal niet mee akkoord. Elke Mac die ik in mijn handen krijg wil ik niet meer afgeven omwille van de beeldkwaliteit, want die is keer op keer perfect bij mij! Het enigste wat er een beetje jammer is, is dat het lichtgevende appeltje van op de klep durft doorschemeren wanneer je iets zwarts toont op je scherm en wanneer de backlight bijna uitstaat.

Verder gaat deze iBook moeiteloos 6-7uurtjes mee. Heb hem gisteren heel de dag op de campus gebruikt zonder ook maar 1 keer de adapter boven te moeten halen. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je juist doet op je laptop, maar 4u zou toch zeker moeten lukken op een beejte 12" iBook.

256Mb RAM is inderdaad wat weinig en daarom zou ik zelf ook minstens 512 nemen.
Met de airport heb ik wel het probleem dat ik van de DHCP servers op de campus soms geen IP-adres krijg wat wel erg lastig is... Op andere draadloze netwerken geen problemen. Het grote voordeel is ook dat hij heel wat soorten beveiligingen ondersteund.

Nadelen? Ja toch wel...
Ik blijk niet alle toesten terug te kunnen vinden op mijn toetsenbord... Zo mis ik de vierkante haakjes, de backslash, de pipe en de tilde... Heel erg lastig bij het programmeren.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

dat met die backslash tilde en viekante haakjes had ik ook (belgisch keyboard)

[] = alt+shitf ()
{} = alt ()
| = alt+shift l
\ = alt+ shift
tilde weet ik zo niet onmiddelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 11-05-2005 22:40 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 18:01

Superflip

*pwiet*

Yalopa schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:39:
dat met die backslash tilde en viekante haakjes had ik ook (belgisch keyboard)

[] = alt+shitf ()
{} = alt ()
| = alt+shift l
\ = alt+ shift
tilde weet ik zo niet onmiddelijk
offtopic:
dankje dit had ik net nodig

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 11:53
Tilde: ALT + N, spatie.

Overigens, handige tip om de keys te leren. Zet in systeem voorkeuren bij landinstellingen aan dat het invoer menu in de menubalk wordt getoond (onderaan de eigenschappen voor landinstellingen). Als je dan ook Toetsenbordweergave aan hebt gevinkt, dan kun je via het vlaggetje wat in je titelbalk is verschenen een mini toetsenbord aanzetten. Als je dat toetsenbord ziet, druk dan maar is op SHIFT, ALT of SHIFT + ALT. In oranje zie je alle modifiers waar je nog een toets achteraan moet tiepen. ALT + E, E voor 'é' bijvoorbeeld. Voor invoer zijn op een mac ALLEEN SHIFT en ALT van belang. CTRL en COMMAND halen niks uit. Die veranderen, zoals je kan zien, niets aan de toetsenbordweergave.
Pagina: 1