[Laser printer] Kleur vs. Monochroom

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In mijn zoektocht naar een leuke all-in-one laserprinter ben ik aan het kijken of ik kleur of monochroom moet nemen.

Momenteel heb ik een leuk aanbod gezien van de HP 2840 all-in-one color laserjet.

Het punt is echter dat ik maar sporadisch in kleur print, maar ben wel een verslinder wat betreft zwart/wit documenten. Hoe zit dat dan met de toner van een dergelijke printer? Zit er net als bij inkjet printer twee toners in, eentje met zwart en eentje met kleur? Of is het een toner voor alles. En hoe zit dat dan met kleurverbruik, als zwart leeg is moet de hele toner vervangen worden?

Dit is voor mij even de afweging of ik voor een color laser ga of voor een monochroom laser met losse inkjet printer voor kleur.

Ik heb in mijn zoektocht nog geen antwoord gekregen op deze vraag, misschien kunnen jullie mij helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je hebt niet goed gezocht. Op de website van bijv. HP kun je zo vinden hoeveel drums met toner erin zitten. Meestal zijn dit er een stuk of 5 en kosten ze rond de € 90,= p.st.

Ook de kwaliteit is minder in vergelijking met een deskjet. Zie hiervoor de afdrukresolutie.

Voor rond de € 150,= heb je al een zw/w laserprinter. Waarvan de toner vrijwel evenveel kost. Vaak zit er een drum in met 25% van de normale inhoud.

Kostprijs van een afdruk ligt lager in verhouding tot een deskjet.

Beetje beter zoeken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er gaan 4 losse toners + een drum in jou modelletje
als zwart leeg is kopp je aleen een zwarte bij ;)

klik ..

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 06-05-2005 23:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Als je weinig in kleur print is het zelfs ideaal. Bij een inktjet printer drogen *altijd* je iktcassetes uit als je ze niet gebruikt. BIj een laserjet heb je dat probleem niet omdat er met poeder gewerkt wordt.
De kostprijs per pagina is inderdaad velemalen lager dan die van een inkjet casette.

Mijn laser printer kan met 1 toner cassete 10.000 pagina's drukken bij 5% paginabezetting. Als je je pagina alleen met tekst print dan zit je onder de 2% per pagina.
met een inkcassete mag je blij zijn als je een half-pak papier haalt (afh. van merk en groote casette). De toner kost 65 euro van eigen merk en er zijn ook niet - hp clonen die het perfect doen.

De afdrukkwaliteit is hetzelfde als die van de drukkerij. Dit geld voor zwart en tegenwoordig ook voor kleuren printers. Het is inderdaad wel zo dat inktjet kleurenprinters een veel grotere nuance in een kleurenafdruk kunnen brengen dan de huidige kleuren laserprinters (waar ik mee gewerkt heb). Als je dus een kleuren afdruk van een laserprinter naast die van een inktjet printer legt, zie je duidelijk de verschillen. Het aantal DPI van laser printers hoeft niet onder te doen aan die van inktjet printers. Alleen moet je er flink wat duiten voor neer leggen.

De aanschaf van een goede laser printer is beduidend hoger dan die van een inktjer, wat zich op langer termijn terugbetaald.

Mijn ervarig is overigens dat laser printers een langere levensduur hebben dan inktjet printers en ook makkelijker te repareren zijn (onderdelen voor te krijgen zijn).

Je zou zelf een overweging moeten maken, misschien wel een kostenplaatje van wat je er mee doet en hoeveel je bereid bent initieel te investeren en over welk termijn je het terugverdient wilt hebben.

Ik heb zelf een hp laserjet 4050tn monogroom en een kleuren inktjet (hp psc 750 printer/scanner/copier). Deze keuze is mede gemaakt omdat de kleuren inktjet al aanwezig was en ik eigenlijk een laserprinter wilde. Aangezien ik nooit in kleur print was de keuze duidelijk.

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik had begrepen dat je bij een kleurenlaser voor elke kleur een aparte toner moet kopen. Die toners kosten wel 70-100 euro, dus je bent voor kleur dan 200-300 euro kwijt. Tel daar de hoge aanschafprijs en de slechtere kwaliteit kleurenprintjes bij op en het lijkt me duidelijk: een zwartwitlaser met een kleuren-inkjet verdient de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 07-05-2005 13:24 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

TS, als je hier al meer dan 5 jaar rondloopt mag verondersteld worden dat je weet dat een beetje zelfwerkzaamheid wel gewenst is. Als de info die je zoekt gewoon op de website van de (toch wel redelijk bekende) fabrikant staat ben je wel erg lui om hier een topic voor te openen.

www.hp.com :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.