Toon posts:

Sata aansluiten op P5GD1-Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even uitleggen wat mijn probleem is:
Ik zit hier met 2 harde schijven en 1 NEC-3520A op 1 PATA poort.
Dus heb ik een pci ATA controller gekocht, aangezien de harde schijven ATA zijn.
Maar nu heb ik gisteren van iemand een conver gekregen om PATA om te zetten in SATA.
Alleen weet ik niet wat ik helemaal moet instellen. En moet veranderen, zou iemand dat mij kunnen vertellen?
Het gaat hier om een:
P4 3.0 gHz
Asus P5GD1-PRO
Maxtor 200 GB
Maxtor 160 GB
Nec 3520A

//edit: Windows staat op de 160 GB die op de PATA aansluiting zit//

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 17:56 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:09

makje

Professioneel prutser

Wat let je om het eens aan diegene te vragen die je de converter gegeven heeft, danwel de fabrikant van de converter?

Maar goed, in zijn algemeenheid werken die converters zo:

- De schijf jumperen als master
- Converter op de schijf plakken waarbij afhankelijk van het model ook nog stroom op de converter zelf geleverd moet worden, meestal met een floppy stroomstekker (afhankelijk van welke stekker maar past)
- Stroomstekker op de schijf zelf aansluiten.

Dit is dus als de schijf enkel data bevat. Wil je graag je Windows op sata hebben dan moet je in de BIOS ook nog even de juiste harde schijf waarvan je wilt opstarten opgeven.

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 18:04:
Wat let je om het eens aan diegene te vragen die je de converter gegeven heeft, danwel de fabrikant van de converter?

Maar goed, in zijn algemeenheid werken die converters zo:

- De schijf jumperen als master
- Converter op de schijf plakken waarbij afhankelijk van het model ook nog stroom op de converter zelf geleverd moet worden, meestal met een floppy stroomstekker (afhankelijk van welke stekker maar past)
- Stroomstekker op de schijf zelf aansluiten.

Dit is dus als de schijf enkel data bevat. Wil je graag je Windows op sata hebben dan moet je in de BIOS ook nog even de juiste harde schijf waarvan je wilt opstarten opgeven.
Ga het eventjes proberen.
Je hoort zo nog van me :Y)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je moet SCSI instellen als boot schijf, zo noemt de bios (en windows) een s-ata hd.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:09

makje

Professioneel prutser

lemming_nl schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 18:08:
Je moet SCSI instellen als boot schijf, zo noemt de bios (en windows) een s-ata hd.
Zouden mensen willen ophouden dit soort halve waarheden als hele waarheden te verkondigen?

Als iemand een sata schif wil gebruiken als bootschijf (de TS wil dat volgens zijn startpost niet) dan hangt het van de sata controller af welke instelling er in de BIOS gekozen moet worden.

Bij moederborden met een losse s-ata controller op het moederbord moet je inderdaad de instelling SCSI selecteren omdat de BIOS hem dan op dezelfde manier ziet als elke externe controller zoals bijv een SCSI of gewone PCI p-ata/s-ata controller

Bij moederborden welke gebruik maken van een chipset met ingebouwde s-ata controller (ALLE moderne chipsets en derhalve moederborden dus) wordt een s-ata schijf net zo goed herkend als een p-ata schijf. De Asus P5GD1 valt in deze laatste categorie

Rare instellingen met SCSI of het installeren van de drivers vanaf een floppy bij het installeren van Win XP is bij die laatste moederborden dus NIET nodig en veroorzaakt alleen maar verwarring!

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
bedankt het is gelukt!
Pagina: 1