Geen geluid uit surround met SPDIF op MSI7125 mobo

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Hardware: Msi7125 Neo4 Plat. mobo met ALC850 Realtek geluidschip, Onkyo versterker TX DS575.

Software: XP Pro met nForce 6.53 drivers en uiteindelijk 3.72 drivers van Realtek.

Probleem: Achterste twee en center speakers geven geen geluid in Windows (alleen stereo dus).

Opstelling:
Op mijn oude nForce 2 mobo werkte alles perfect, overal geluid met mijn Onkyo versterker op digitaal signaal input, optische ingang en Pro Logic als standaard (vandaar springt hij naar DTS of DD al naar gelang het signaal er naar is).
De digitale uitgangen van het mobo (zowel coax als Optisch getest) geven signaal.

Gedane stappen:
- Vers XP Pro geinstalleerd en nForce drivers gerund.
(Er werden geen audio drivers geinstalleerd, blijkbaar zitten er geen drivers voor de alc850 bij nVidia drivers ingebakken.)
- De laatste 3.72 drivers van Realtek gedownload en geinstalleerd.

Note: Raar genoeg gaf hij automatisch het MSI logo in de 'Sound effect manager' terwijl ik niks van MSI software had aangeraakt! (?).

- In control panel -> 'Sounds and audio devices' de speakers ingesteld op 5.1 surround.
- In control panel -> 'Sound effect manager' de speaker config op '6CH speaker' gezet.

Op het plaatje zie je dan heel schattig de speakertjes staan en als je op 'Auto test' drukt dan geven alle speakers omstebeurt wat geluid en komt er een Halo'tje om de actieve speaker.

Maar helaas, alleen bij de normale stereo speakers komt er geluid uit en de surround en center speaker zeggen helemaal niks.

Nu hoor ik je vragen "Werken ze dan wel?"
Ja, als ik met PowerDVD de SPDIF uitgang selecteer en een DVD speel springt mijn speaker op DD en heb ik uit alle speakers geluid.

Het mobo werkt, de versterker werkt en de speakers ook, alleen IETS staat alleen stereo toe.

... dan is er natuurlijk wel nog iets wat ik vermoed, maar waar ik gewoon te weinig voor weet om er iets aan te hebben:

Volgens mij geeft de versterker alleen de surround signalen door als hij in DD of DTS modus staat en het signaal wat uit de nForce2 kwam was in DD terwijl dat bij de Realtek niet is.

Vraag: Weet iemand enige manier, met deze informatie, hoe ik surround kan krijgen in Windows (en dus in spellen!) via SPDIF??

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 11:02
weet je wat ik denk, dat je een stereo bron afspeelt en dus ook stereo geluid krijgt, je nofrce2 (ik neem ff aan met soundstorm) kon dit encoden naar een DD signaal en kreeg je dus surround, maar dat kan je huidige geluidschip niet en krijg je een pcm signaal :)

Last.fm
Films!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Tijgert schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 16:17:
Vraag: Weet iemand enige manier, met deze informatie, hoe ik surround kan krijgen in Windows (en dus in spellen!) via SPDIF??
Terug naar je nForce2 :P
Die Realtec chip kan zelf geen DD geluid produceren zoals bij games nodig is, hij kan alleen een van tevoren gecodeerd DD-signaal doorsturen (van bijv. een dvd).

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Sv3n: wel lezen wat ik schrijf :)
Op het plaatje zie je dan heel schattig de speakertjes staan en als je op 'Auto test' drukt dan geven alle speakers omstebeurt wat geluid en komt er een Halo'tje om de actieve speaker.
Dit houdt dus in dat er een surround setup staat met 6 speakers en alleen de stereo speakers geluid geven bij het 'halo' oplichten, de rest geeft geen geluid.

Flotter: nForce 2 is dood :( en ik heb nu toch een X800XL... dus, no way back anyway ;)

mmm... zou een Audigy 2 wel een DD signaal van ales kunnen maken wat het binnen krijgt?

[ Voor 12% gewijzigd door Tijgert op 06-05-2005 20:47 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Tijgert schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:46:
Sv3n: wel lezen wat ik schrijf :)

[...]

Dit houdt dus in dat er een surround setup staat met 6 speakers en alleen de stereo speakers geluid geven bij het 'halo' oplichten, de rest geeft geen geluid.

Flotter: nForce 2 is dood :( en ik heb nu toch een X800XL... dus, no way back anyway ;)

mmm... zou een Audigy 2 wel een DD signaal van ales kunnen maken wat het binnen krijgt?
Er zijn vrijwel nog geen kaarten verkrijgbaar die dat kunnen, alleen in het verre oosten kun je het een en ander krijgen.
Analoog uit een Audigy2 ZS icm goede kabels geven absoluut een even goed geluid als via realtime DD encoding.