Beginnersvraagje over de warmte van een processor

Pagina: 1
Acties:

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Effe een potentieel domme vraag:
Is de warmte die een processor produceert alleen afhankelijk van het totaal aantal MHz of de manier waarop je dat aantal haalt?
Ofwel: produceert 9 x 113 (ong) even veel warmte als 10 x 100?

Verwijderd

Ow, dat heeft helemaal niet daarmee te maken.. meer met voltage, coresize, processortype en mhz'en...

kijk, een kleine core levert minder warmte per mhz op.. voltage verhoogt temperatuur drastisch, en bij gelijke core en voltage heeft het aantal mhz wel invloed op temperatuur uiteraard.. een P3-cumine 700 wordt niet zo warm als een 1100... aan de andere kant kiezen ze degene die minder warm worden voor de 1100... over het algemeen is het moeilijk te zeggen als regeltje.. je moet gewoon van elke processor weten hoe warm hij wordt.. een cumine wordt absoluut niet warm, evenals de celeron.. en een T'Bird 1200 wordt echt BLOEDheet

Verwijderd

Nou..
Bij AMD Duron en Tbird zie je wel een klein beetje dat de boel iets warmer wordt op bv FSB111Mhz dan FSB100Mhz. Het verschil is niet groot.

Ik denk dat het komt omdat een deel van de CPU op de FSB ( dat is 2x100=200Mhz normaal)

Dat deel wordt dan dus 22Mhz overgeklokt bij een FSB van 111.. en dat is misschien wat er warmer wordt.

:Y)

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

Omdat je uit Breda komt of voor Nac bent wil ik je graag helpen :) maar ik denk dat het neit echt nodig was

want dkasemier heeft het al erg duidelijk uitgelegd.

Het ligt inderdaad heel erg aan de voltage hoe warm het wordt en het type proc je hebt

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt