scherpstellen bij compact en SLR's

Pagina: 1
Acties:

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik had het laats met iemand erover hoe het automatisch scherpstellen bij camera's werkt maar we konden allebij niet goed bedenken hoe dit zou werken. Dat compact camera's het waarschijnlijk doen met infrarood om de afstand te bepalen konden we wel bedenken maar hoe het dan bij spiegelreflexen werkt?

Het is ook opvallend dat bij veel digitale compact camera's het in het donker veel langer duurt om de foto te nemen. Hij moet dan kennenljik langer rekenen...

Weet iemand hoe het automatisch scherpstellen bij digitale camera's werkt?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Je hebt grofweg 2 categorien autofocus: passief en actief.

Goedkope 35mm autofocuscameraatjes (film dus) gebruiken vaak een actief systeem, duurdere 35mm camera's en digitale camera's gebruiken vaak passief of een combinatie.

Actief: je stuurt een signaal uit (vroeger ultrasound, tegenwoordig IR licht) en kijkt wat er terug komt. Je kunt letten op verstreken tijd en intensiteit en dit dan weer met een of meer sensoren (triangulatie).

Passief: je speelt wat met de focus en kijkt in het beeld wanneer je descherpste contrastovergangen krijgt. Dit verklaart de focusmoeilijkheden van digitale camera's in moeilijk licht. Veel duurdere modellen hebben daarom een lampje om bij te schijnen.

Zoef

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zpottr schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 13:08:
Actief: je stuurt een signaal uit (vroeger ultrasound, tegenwoordig IR licht) en kijkt wat er terug komt. Je kunt letten op verstreken tijd en intensiteit en dit dan weer met een of meer sensoren (triangulatie).
Het probleem met deze actieve systemen, is dat ze vaak de mist ingaan als je probeert te focussen door glas. Met name de eerste generatie AF-compacts waren hier berucht om, omdat ze, zoals Zpottr vertelde, gebruik maakten van ultrasoon geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door koraks op 06-05-2005 13:52 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
bedankt! _/-\o_

Maar hoe zit het dan met een dslr of gewone slr? Meten ze ook langs de lens of erdoorheen? En meten ze dan neem ik aan dan met een aparte sensor, want de ccd wordt niet constant belicht...

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 06-05-2005 15:07 ]

Verwijderd

Een plaatje zegt meer dan woorden:

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/dslr_focus.jpg

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ah, dan heb ik ook nog een ultranewbie vraag en dat notabene over de 20D. D'r zit aan de voorkant inderdaad zo'n mooi lampje, maar ik heb dat ding nog nooit zien schijnen. Hij doet het wel, want als ik een foto schiet met de timer functie, dan knippert het dingetje wel. Rara, wat doe ik fout?

• koraks
  • Niet online
Niks. Dat lampje is de red-eye reduction :+

• Q

Q

Veel duurdere modellen hebben daarom een lampje om bij te schijnen.
Dus de 20D behoort niet tot die 'duurdere modellen'?

Met flits zie ik wel dat hij even voorflitst om scherp te kunnen stellen en te meten, maar dat is waarschijnlijk niet wat wordt bedoeld.

edit: Ah....
There is no external AF-assist lamp, the 20D emits a series of micro-flashes from the built-in flash to illuminate the subject in low-light conditions. The range of the AF-assist is approx. 13.2 feet (4 m).
Nu zou ik nog willen dat ie dan wel focussed, maar niet flitst.

[ Voor 86% gewijzigd door Q op 06-05-2005 16:56 ]

Verwijderd

Q schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 16:45:
[...]

Met flits zie ik wel dat hij even voorflitst om scherp te kunnen stellen en te meten, maar dat is waarschijnlijk niet wat wordt bedoeld.
De 20D gebruikt idd de flitser als autofocus assist.
Het lampje is de red-eye reduction en fungeert ook als countdown voor de self-timer.

• koraks
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 16:45:
[...]

Nah, tis meer dat ze ervan uitgaan dat je toch een EXxxx erbij gebruikt. Zo'n flitser heeft namelijk wel een AF-assist die dan gebruikt wordt :)

• Q

Q

Ass.. :( Nee, aan die flitser ga ik niet, vraag is of ik werkelijk for real in dergelijke schemerige situaties zal schieten. Dus waar hebben we het over ;)

[ Voor 100% gewijzigd door Q op 06-05-2005 17:25 ]

Pagina: 1