[XP] Verschil benadering serieële poort ten opzichte van 98*

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik ben bezig om de dv-in via firewire van een panasonic minidv-cam met een proggie genaamd panatest te enablen. Dit proggie vraagt win98 of ME en ik draai XP. Het uitlezen van het geheugen van de cam gaat goed. Als ik echter wat naar de cam wil schrijven crashed het programma. Ik krijg dan een melding van Windows "panatest is not responding". Ondanks dat ik alles al een aantal malen heb gechecked, wil het dus niet lukken te schrijven naar het geheugen van de cam. Volgens mij is de kabel goed, het lijkt me dat ik anders het geheugen niet uit kan lezen. Via deze software zou het moeten werken. Omdat ik niet de beschikking heb over een win98 of winME machine vraag ik me af of dat het OS hier de storende factor kan zijn. De software draait wel en ik kan dus lezen maar niet schrijven. Gaat win NT/2000/XP anders om m.b.t. het aansturen van de COMpoort ?

[ Voor 5% gewijzigd door under-world op 06-05-2005 12:52 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Probeer eens om het programma in compatibiliteitsmodus met win98 te draaien. Misschien helpt dat.

Verwijderd

Ja dat is zeker, in XP kun je compoorten niet meer benaderen zoals in 98
kan alleen niet meer vinden hoe je een compoort direct in XP knoopt..
8)7 mijn eigen geheugen bankje is vandaag leeg geloof ik :D

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 14:32 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 14:20:
Ja dat is zeker, in XP kun je compoorten niet meer benaderen zoals in 98
Heb je wellicht wat specifiekere info of een linkje omtrent dit 'fenomeen' ?

Dit ivm een serieel apparaat dat ik heb dat onder XP wel benaderbaar lijkt te zijn maar volledig andere data uitspuut dan onder Win98/Me (compatibility mode verandert niets aan dit gedrag).

Thnx

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

under-world schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:50:
ik me af of dat het OS hier de storende factor kan zijn. De software draait wel en ik kan dus lezen maar niet schrijven. Gaat win NT/2000/XP anders om m.b.t. het aansturen van de COMpoort ?
Al met Panasonic (Haagtechno vziw) gebeld en gevraagd naar updates van dat " panatest " ?

En wat eerder al gezegd werd: onder windows 98/me was het gewoon mogelijk dat applicaties rechtstreeks met de hardware konden werken. Vandaar de vele crashes.

In Windows NT3.5 en hoger (ook in OS/2 v1 en hoger) beslist de kernel of een applicatie toegang heeft tot de compoort/printer etc etc, of moet wachten omdat applicatie 2 nog bezig is.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows XP roept deze inderdaad anders aan. Ik zet nog even [XP] in de topictitel. Verdiep je even in de architectuur van de besturingssystemen, dan zul je zien dat er veel verschillen zijn :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Riemer schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 14:47:
[...]

Al met Panasonic (Haagtechno vziw) gebeld en gevraagd naar updates van dat " panatest " ?

En wat eerder al gezegd werd: onder windows 98/me was het gewoon mogelijk dat applicaties rechtstreeks met de hardware konden werken. Vandaar de vele crashes.

In Windows NT3.5 en hoger (ook in OS/2 v1 en hoger) beslist de kernel of een applicatie toegang heeft tot de compoort/printer etc etc, of moet wachten omdat applicatie 2 nog bezig is.
beter servicom in den haag dat is de TD van haag techno ...

• under-world
Deze is inmiddels opgelost. Het programma dat ik wilde gebruiken was geen officieel panasonic programma. Het programma Panatest van http://www.volny.cz/mkrejcik/dvzone.htm blijkt onder 98 dus gewoon prima te werken. Toen ik de cam vanmiddag aan een win98 machine hing kon ik ook daadwerkelijk schrijven naar het geheugen van de cam. IK vraag me af of er ook free-ware opties zijn om de poorten vanuit xp pro te benaderen.

• under-world
Klein kickje.... Ik heb inmiddels wat betaalde "virtual Com poort" software gevonden maar die software is vrij duur en volgens mij meer voor industriele toepassingen. Via VMWare zal het waarschijnlijk ook wel gaan maar ook dat programma is niet gratis. Misschien dat er toch iemand een optie weet om via een gratis of goedkope softwareoplossing op een NT/2000/XP-bak dit soort handelingen te verrichten?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
probeer DLPortIO eens?

http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
Simple user mode DLL and NT kernel driver to allow direct hardware I/O access. Works under Windows 95, 98, Me, 2000, and XP. This software is unsupported.

[ Voor 53% gewijzigd door OnTracK op 26-05-2005 10:39 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• under-world
Tx ik ga vanmiddag even met de cam en dit tooltje stoeien. :) Heb nu geen beschikking over de cam. Zal laten weten of het werkt. Installatie ging probleemloos.

[ Voor 11% gewijzigd door under-world op 26-05-2005 10:46 ]

Pagina: 1