Toon posts:

[XP]Hal.dll corrupt bij installatie van windows op sata

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik een nieuwe HD aangekregen. Ik wil m'n oude 200gb eruit en in een externe case zetten. Op m'n nieuwe komt dan het besturingssysteem, maar na de eerste reboot tijdens het installeren (na het kopieren van bestanden) krijg ik steeds een melding van Hal.dll is beschadigd of niet gevonden. Normaal moet je voor mijn moederbord (MSI K8N Neo2 geen sata drivers gebruiken), maar goed ik probeer sata drivers, 1 probleem: tijdens de hardwarecontrole aan het begin van de installatie krijg ik ipv het blauwe scherm, een wit scherm met een waar kleurenspektakel en uiteindelijk krijg ik een zwart scherm en dan het blauwe scherm om eens schijf te kiezen. (mensen met een Neo 2 kennen dit mss, zeer vervelend).
Weet iemand een oplossing?

Verwijderd

www.google.nl B)

zoeken op hal.dll en de eerste hit geeft direct jouw oplossing, ik heb dit probleem zelf ook een keer gehad op mijn sata schijfje.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Nu geraak ik er niet eens meer. Tijdens het kopieren van bestanden zegt ie dat NTLDR, NTDETECT en Bootfont.bin niet kan gekopieerd worden.
Manueel de bestanden op diskette zetten en dan ze manueel zelf plaatsen geeft nog steeds dezelfde fout
NTLDR ontbreekt.
Ik heb al verschillende cd's geprobeert. Verschillende partities, verschillende optische lezers, niets helpt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 14:12 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

test ook je geheugen ff als je toch bezig bent.
windows geeft ook meestal allerlei fouten als je installeert met kapot geheugen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op m'n IDE schijf installeer gaat alles prima. Alleen op die sata schijf mislukt het kopieren altijd.

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 10:49

jbr

Right back @ ya

Als je van je "oude schijf" opstart, kun je dan op de SATA schijf? Kun je hier zonder problemen naartoe kopieren e.d.? Dit zou namelijk een goede werking van de schijf inhouden zodat je je kunt concentreren op andere zaken.

Ik ken dergelijke installatieproblemen ook wel, maar bij mij lag het destijds aan een te zwakke voeding... je zou dan dus ook problemen moeten ondervinden als je de 2 schijven eraan hebt hangen. Die Q-tec voeding staat er toch bekend om dat ie vaker problemen heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door jbr op 15-05-2005 09:46 ]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Verwijderd

Topicstarter
Hij werkt perfect, alleen dat installeren. M'n voeding is prima hoor :).
Het zijn voornamelijk de 400w en 450w reeks die niet goed zijn.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Zo te zien heb je ook al heel wat getest. Ik kan nog maar 2 dingen bedenken op dit moment (zonder aanvullende informatie): ik heb al een aantal keren een probleem meegemaakt met de installatie van XP wat leek te liggen aan de partitionering. Op het moment dat je een schijf partitioneert en formateert tijdens de installatie (boot vanaf CD) dan zie je dat als je de standaard waarden voor de maximale grootte van de partities onveranderd laat, dat er 8MB ongepartitioneerde ruimte overblijft. Een in Windows XP gepartitioneerde en geformateerde schijf laat deze ruimte niet ongebruikt. Ik ben vaak de raarste problemen tegengekomen als deze 8MB gebuikt werd. Spontane reboots, fouten op de disk, willekeurige chkdsk's bij het opstarten en dus ook een installatie die niet wil lopen. Ik heb nooit achterhaald wat het verschil maakt, maar aangezien deze problemen opgelost werden na een partitionering vanuit de Windows installatie, heb ik niet verder gezocht.

Een 2e optie, (ondanks dat je zegt al meerdere optische lezers gebruikt te hebben) zou ik kunnen vinden in de verandere communicatie tussen de onderdelen die bij de installatie gebruikt worden, aangezien je een SATA schijf hebt nu. Ik kan me een installatie van Windows 2000 herinneren waarbij een onder andere omstandigheden perfect werkende CD-ROM speler niet goed functioneerde (met als gevolg meldingen dat bestanden niet gevonden konden worden). Ik nam destijds aan dat dit aan een klein defect op de CD-ROM lag, of aan brakke CD-ROM drivers van de windows installatie. Desalniettemin zou je kunnen proberen om op te starten met een bootflop en vervolgens je installatiebestanden vanaf de "goede" disk te starten om te kijken of het omzeilen van een CD-ROM speler je probleem oplost.

Vooralsnog lijken mij beide aangedragen opties niet echt vernieuwend, maar aangezien ik zelf de vreemdste ervaringen achter de rug heb, leek het me toch nuttig om ze aan te dragen.

Verwijderd

Topicstarter
Opstarten met een bootflop geeft telkens dezelfde fouten.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Ik neem aan dat je geprbeerd hebt van beide schijven te werken nadat je vanaf een bootflop hebt gestart?

Heb je je geheugen al eens gechecked? Zet de timings eens helemaal omlaag. Complete willekeur van het optreden van fouten verwijst meestal wel naar het geheugen (in jouw geval al dan niet geinitieerd door een rare implementatie van de SATA controller op je moederbord)

Pagina: 1