Toon posts:

Filevault harddisk probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ibook met 30gb hdd, op me homedir heb ik de filevault encryptie gepleurd omdat dit me wel lekker secure leek.
Nou had ik gister nog 0kb diskspace vrij, dus ik delete wat en ik had weer 700mb vrij. Nu heb ik vandaag nog meer verwijderd maar nu blijft ie aangeven dat er maar 700mb vrij is (ik heb minstens 3gig verwijderd). Nu vraag ik me dus af of dit met filevault te maken heeft, laatst toen ik reboottte moest hij namelijk ook opeens alles encrypten (popupje bij het afsluiten).

Heeft iemand mischien een oplossing voor mijn probleem?

btw: Filevault kan ik nu dus niet uitdoen omdat ik maar 700mb vrij heb (zegt ie) en hij moet minstens 800 vrij hebben om het uit te doen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 11:58 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Wat zeg `df-h` in de shell?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
new-host-2:~ tuxx$ df -h
Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/disk0s3 28G 27G 767M 97% /

is precies etzelfde, ook na het deleten van files.

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 13:42

Neus

www.zenaconsult.com

Filevault maakt zijn image vanzelf groter, indien nodig maar NIET kleiner als je files (in je filevault) delete . Dus die ruimte krijg je er niet fysiek bij. Dus je moet files deleten BUITEN je filevault om. Neem aan dat je ook je prullenbak geleegd hebt :-)

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die heb ik geleegd. Maar hoe bedoel je dat buiten je filevault om? Als ik een file download en verwijder dan houdt filevault die diskspace ofzo? :P

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 13:42

Neus

www.zenaconsult.com

Tja, filevault is gelijk aan een sparse image (verkleint/vergroot de image vanzelf) maar dat wil wel eens misgaan. Normaal moet OS X na een logout de image zelf verkleinen.

Zie ook hier voor hetzelfde probleem:
http://forums.macnn.com/archive/index.php/t-194458.html

en hier:
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-75394.html

Handiger is om met Disk Utility zelf een sparse image met password aan te maken....

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Misschien een heel andere vraag maar waarom zou je filevault willen gebruiken? Kijk als je een belangrijk bedrijf bent met macs misschien wel maar om zo het gaat te gebruiken als particulier? Ik zie geen voordelen behalve dat het het systeem alleen maar slomer maakt?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Maximus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 13:56:
Misschien een heel andere vraag maar waarom zou je filevault willen gebruiken? Kijk als je een belangrijk bedrijf bent met macs misschien wel maar om zo het gaat te gebruiken als particulier? Ik zie geen voordelen behalve dat het het systeem alleen maar slomer maakt?
euh... does tonino ring a bell? niet dat ik zo'n populair figuur ben, maar ik vind het toch prettig dat een derde 'a reasonable amount of time and knowledge' nodig heeft om bij mijn prive bestanden te komen, mocht mijn ibookje in de verkeerde handen vallen...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
mja, het leek mij wel is leuk om te testen voor security reasons enzo, maar nu ik het eenmaal geprobeerd heb vind ik het maar bagger. Mischien idd als je een bedrijf hebt met vertrouwelijke gegevens ofzo...
Ik heb het btw gefixed, ik maakte een nieuwe user aan en wou daarop inloggen (en die ander verwijderen) maar toen kwam filevault opeens met 'your disk is using too much bladiebla' en nu is die em dus aant restoren, strax gelijk filevault uitgooien dus!
Pagina: 1