PCIe x8 kaart in x16 slot

Pagina: 1
Acties:
  • 880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergefonville
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03 18:41
Is het mogelijke om een PCIe x8 kaart in een x16 slot te plaatsen en deze dan gewoon te gebruiken?

Ik zal een voorbeeld geven:

Stel, ik heb een x8 raid controller en een sli bord met een nvidia 6600
als ik de raid kaart installeer werkt alles dan probleemloos of treden er dan problemen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116734

Geen probleem afaik ...

Ligt aan je mobo eigenlijk, maar ik zou het gewoon proberen, kan geen kwaad lijkt me.

Voor zover ik weet pakt ie dan gewoon die 8 PCIe lanes en laat ie de rest achterwege.
Dit heb ik al eens gelezen in een artikel hier op Tweakers ... kan het alleen niet zo gauw weervinden.
Toen hadden ze een aantal lanes met tape afgeplakt en werkte het ook nog ...

Dus ik zou zeggen ... waarom niet? probeer het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 00:36
Nee gaat niet lukken, want dat 16x slot is speciaal bedoeld voor de videokaart.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 13:31

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Voor zover ik gelezen heb kan dat niet op een SLI bord.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergefonville
Coolmaster schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:19:
Daar was ik al bang voor, iemand enig idee hoe ik dit dan kan realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik denk dat +1 Terabyte opslag zelfbouw een erg interessant topic voor je is om te lezen ;)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 00:36
Je zou eventueel een 4x slot kunnen gebruiken, maar de prestaties vallen misschien een beetje tegen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergefonville
rac-on schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:26:
ik denk dat +1 Terabyte opslag zelfbouw een erg interessant topic voor je is om te lezen ;)
Heb het doorgelezen, maar word niet echt wijs uit, de vraag of een x8 (raid)kaart in combinatie met een x16 videokaart in een sli bord werken is mij nog steeds niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergefonville
Na mailen hierover met webconnexxion werd mij verteld dat dat wel kan maar onder de volgende omstandigheden:

Wil het mogelijke worden dat beide sloten gebruikt worden in een situatie waarin deze niet allebei een videokaart bevatten, dan is er een bios patch nodig en zal de eerste kaart in x16 en de tweede in x1

Het impliciete antwoord op mijn vraag is dus;

Ja het kan, maar onder zeer onwenselijke omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik denk dat het 2e slot van zijn 16x afspringt en naar 1x zal gaan aangezien het een PEG (Pci-express Graphic)-slot is. Het is toch ook zo dat als je met SLI draait dat het op 2*8 staat, omdat de Nforce niet meer PCI-E lijnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Termi schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:16:
Ik denk dat het 2e slot van zijn 16x afspringt en naar 1x zal gaan aangezien het een PEG (Pci-express Graphic)-slot is. Het is toch ook zo dat als je met SLI draait dat het op 2*8 staat, omdat de Nforce niet meer PCI-E lijnen heeft.
ja het is alleen jammer dat je hem niet gewoon op 2X8 kan gebruiken met in het ene slot een Vid kaart en in het andere een raid controller. Dit is op mijn Asus A8N SLI Deluxe het geval maar ik nog nergens iets gelezen dat het op andere borden wel werkt.
wel een gast die een raidcontroller in een 16X pci-E slot werkend heefd op 8X PCI-E maar dar daar was een boel gemail en beta biossen van msi voor nodig ( en 4 maanden wachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik zie niet helemaal in waarom je perse een x8 slot nodig hebt voor een RAID controller. Er is volgens mij geen enkele RAID controller die maar in de verste verten de bandbreedte van een x8 PCI-e slot nodig heeft.
Zelfs bij high-end (ofwel bandbreedteverslindende) videokaarten is x16 niet of nauwelijks sneller dan x8, en in de meeste omstandigheden is x4 meer dan voldoende...

Je kunt de kaart gewoon in een x2 of een x4 slot inprikken... meer dan zat bandbreedte en werkt prima, zelfs met een native x8 PCI-e kaart.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:20

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Moet je toch een stukje van de achterkant van je PCI-express X1 slot afknippen, wil je er een X8 kaart invrotten ;) Lijkt me niet echt wenselijk om daar je garantie voor te verprutsen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

strandbal schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:41:
Moet je toch een stukje van de achterkant van je PCI-express X1 slot afknippen, wil je er een X8 kaart invrotten ;) Lijkt me niet echt wenselijk om daar je garantie voor te verprutsen.
Als je niet SLI draait op een SLI mobo, is die tweede 16x slot toch echt gewoon een 1x slot waar een 4x/8x zonder knipwerk in past ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
ja dit zal passen maar werken dat is ee nandere vraag. Kijk maar naar Grijns. Die wou zijn Areca in zijn tweede PCI-e X16 proppen maar dit ging ook niet onmiddelijk. Hij heeft heel wat mogen doen om toch een bios update te krijgen die werkte!!

Er is wel een oplossing voor nl Asus P5WD2 Premium maar dit is wel een S775 moederbord ...

[ Voor 26% gewijzigd door nvidia op 24-05-2005 17:57 ]

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122559

Sommige NF4 biosen verwachten een videokaart en daar zal het niet werken zoals bij Asus naar het schijnt. Sommige hebben er geen probleem mee in 2x8 mode te draaien met in het tweede slot een raid controller. Ik zal dit zelf kunnen bevestigen over 2 weken. Areca is onderweg.

http://www.dfi.com.tw/sup...D=3896&PAGE_TYPE=US&SITE=

Er zijn verschillen mensen op het forum van storagereview met een DFI SLI-DR & ARC-12xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

FirefoxAG schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:51:
Ik zie niet helemaal in waarom je perse een x8 slot nodig hebt voor een RAID controller. Er is volgens mij geen enkele RAID controller die maar in de verste verten de bandbreedte van een x8 PCI-e slot nodig heeft.
Zelfs bij high-end (ofwel bandbreedteverslindende) videokaarten is x16 niet of nauwelijks sneller dan x8, en in de meeste omstandigheden is x4 meer dan voldoende...

Je kunt de kaart gewoon in een x2 of een x4 slot inprikken... meer dan zat bandbreedte en werkt prima, zelfs met een native x8 PCI-e kaart.
PCI-Express 8x is even snel als een AGP 16x, is AGP 8x al volgekregen?

RAID-controllers moeten goed doen op een PCI-Express 4x slotje, dat kan 1000MB/s schrijven en 1000MB/s lezen tegelijkertijd, daarvoor heb je een stevige RAID-array nodig. Vandaar dat ik wacht op de volgende generatie PCI-Express-chipsets, die volgende lanes hebben om paar PCI-Express 4x slotjes om de mobo's te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 14:35

HMS

Op een ASUS A8N-SLI springt de 2e PCI-E 16x naar een 1x als je het mobo in single-card mode zet. Weet niet of het bij jou ook zo is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122559

rapture schreef op maandag 06 juni 2005 @ 18:24:
[...]

PCI-Express 8x is even snel als een AGP 16x, is AGP 8x al volgekregen?

RAID-controllers moeten goed doen op een PCI-Express 4x slotje, dat kan 1000MB/s schrijven en 1000MB/s lezen tegelijkertijd, daarvoor heb je een stevige RAID-array nodig. Vandaar dat ik wacht op de volgende generatie PCI-Express-chipsets, die volgende lanes hebben om paar PCI-Express 4x slotjes om de mobo's te voorzien.
Electronisch voldoet ook een 4x slot maar fysisch blijft het een 8x slot. Dus je hebt fysisch een 8x of 16x slot nodig waarvan 4x of 8x lanes actief in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Coolmaster schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:19:
Waar heb jij die 'wijsheid' vandaan? Dat is echt complete onzin! Het idee van de PCI express standaard is nou juist dat ze af willen van aparte sloten voor videokaart en andere randapparatuur. Als je een 1x PCI-E slot uitzaagt, kan je daar ook je videokaart is steken.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

MeMoRy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:20:
[...]

Waar heb jij die 'wijsheid' vandaan? Dat is echt complete onzin! Het idee van de PCI express standaard is nou juist dat ze af willen van aparte sloten voor videokaart en andere randapparatuur. Als je een 1x PCI-E slot uitzaagt, kan je daar ook je videokaart is steken.
rac-on schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:26:
Bekijk jij dit topic ook maar eens, ik snapte het zelf eerst ook niet maar het verchil zit hem dat dat 16x slot aan de northbridge hangt en de rest aan de southbridge.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Waar is de tijd dat er nog evenveel jumperkes op men mobo stonden als er transistoren op de bijhorende cpu waren, daarmee kon ge da allemaal nog instellen...
Versta me goed: PCI-EXPRESS natuurlijk niet hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Cola4ever schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:26:
Is het mogelijke om een PCIe x8 kaart in een x16 slot te plaatsen en deze dan gewoon te gebruiken?

Ik zal een voorbeeld geven:

Stel, ik heb een x8 raid controller en een sli bord met een nvidia 6600
als ik de raid kaart installeer werkt alles dan probleemloos of treden er dan problemen op?
Ik voorzie in principe geen probleem. Maar de vraag die je zo stelt is veel te algemeen. Bij mijn weten ondersteunen de meeste PCI-E moederboarden nog niet eens 2 x16 SLI mode, maar vallen in SLI mode terug naar enkel 2 x8 (zoals bij de ASUS A8N SLI Premium). En soms, als het eerste slot x16 gebruikt, is de ander niet meer bruikbaar (lees: zijn alle lanes op). En soms, in 'single' mode wordt het tweede slot zelf helemaal gedeactiveerd! Je zult dus gewoon even heel nauwkeurig het boekje van je moederboard door moeten nemen, en kijken wat er geboden wordt. Maar als je SLI mode kiest, dan zul je nu waarschijnlijk op 2 x8 uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

Ik heb een Broadcom 1x pci-e kaart in mijn 2e 16x pci-e sleuf, de machine werd zo geleverd, en alles werkt naar behoren.

Volgens mij is het gebruik van een pci-e kaart met minder lanes nooit een probleem in een lot met meer lanes.

Een pci-e slot is nooit zoals agp specifiek bedoeld voor grafische kaarten. En kan dus voor vanalles en nogwat gebruikt worden.

En mijn moederbord heeft 2x20 lanes voor pci-e en dus echt full sli capable.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 31879 op 30-07-2005 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Wat ik niet snap:
Waarom maken ze eigenlijk niet een stuk of 4 PCI-E 16X sloten op de moederborden en dat je dan in de bios manueel zelf helemaal kan bepalen hoe je het totaal aantal beschikbare lanes wil verdelen over deze sloten. Dan is iedereen toch tevreden, niet?
Hoe zit het trouwens ook met de 32X sloten? Die waren toch ook al opgenomen in de PCI-E specificaties, maar in praktijk nog nooit iets van gezien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Anoniem: 144949 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 10:31:
Wat ik niet snap:
Waarom maken ze eigenlijk niet een stuk of 4 PCI-E 16X sloten op de moederborden en dat je dan in de bios manueel zelf helemaal kan bepalen hoe je het totaal aantal beschikbare lanes wil verdelen over deze sloten. Dan is iedereen toch tevreden, niet?
Voor 4x de prijs dan, denk ik; als je ze tenminste allemaal op 16x wil laten lopen. Momenteel is de situatie inderdaad nogal wazig.

Voorlopig zie ik 32x sloten nog niet komen, overigens. Veel te duur; en er is niks dat het nodig heeft op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
asarian schreef op zondag 31 juli 2005 @ 22:07:
[...]

Voor 4x de prijs dan, denk ik; als je ze tenminste allemaal op 16x wil laten lopen. Momenteel is de situatie inderdaad nogal wazig.

Voorlopig zie ik 32x sloten nog niet komen, overigens. Veel te duur; en er is niks dat het nodig heeft op dit moment.
klopt, zolang mijn kaarten in sli nog nieteens op 16x kunnen gaat dat niet lukken nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 13:11
Het topic is al behoorlijk door elkaar getrapt maar ik denk dat de TS op zoek is naar een moederbord met een 8x of 16x slot waar een RAID kaart in kan (bijv. de areca 1120) maar waar bijv. maar 4x mogelijk is. 1x is gewoon te langzaam, ikzelf wil bijv. 4x hebben in mijn toekomstige PC (einde jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Even een oud lijk uit de kast trekken ;-)

Op dit moment zit ik met exact dezelfde vraag. Een mobo die gewoon een RAID PCI-e X8 kaart ondersteunt. Onboard VGA geen probleem, wordt toch een servertje.

Wie heeft er hier een 775 Core 2 Duo icm een Areca 1220 draaien en zo ja, op welk mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

RutgerDB schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:38:
Even een oud lijk uit de kast trekken ;-)

Op dit moment zit ik met exact dezelfde vraag. Een mobo die gewoon een RAID PCI-e X8 kaart ondersteunt. Onboard VGA geen probleem, wordt toch een servertje.

Wie heeft er hier een 775 Core 2 Duo icm een Areca 1220 draaien en zo ja, op welk mobo?
Ik heb even lukraak je post gequote om even te reageren en mensen hier te waarschuwen.
Heb zelf een A8N32 SLI waarop naast mijn 2 pci-e 16 sloten voor mijn videokaarten ook nog een pci-e 4* slot op zit.
Deze pci-e 4* ondersteund dus ook pci-e 1* kaarten maar er zit een addertje onder het gras heb ik ondervonden.
Niet elke raidcontroller is compatible met bepaalde moederborden.
Heb zelf een pci-e 4* raidcontroller van Highpoint aangeschaft voor mijn 4 * 300GB maxtors en het werkt nog niet naar behoren.
Om er zeker van te zijn dat het goed werkt zou je de site moeten checken van de fabrikant van de controller en niet zomaar 1 kopen.
Bij mij geeft het regelmatig storingen en ben ik nog niet helemaal tevreden over de werking van het kaartje.

Bij deze even een tip waar diverse mensen wat mee zouden kunnen doen alvorens een raidcontroller aan te schaffen.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21
Kijk eerst naar de datum van de posts.

Maar de huidige mobo's kunnen dit allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:34
Anoniem: 144949 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 10:31:
Wat ik niet snap:
Hoe zit het trouwens ook met de 32X sloten? Die waren toch ook al opgenomen in de PCI-E specificaties, maar in praktijk nog nooit iets van gezien....
al de P5W64 WS Professional gezien?
http://www.asus.com/produ...48&model=1341&modelmenu=1

Ontopic :
zoals eerder al werd gezegd, die x8 bandbreedte is nergens voor nodig. Koop gewoon een x1 kaartje, zal je een hoop geld schelen en t werkt prima :)

EDIT ; zo idd wel heel oud topcije }:O

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
grannymark schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:09:
[...]

al de P5W64 WS Professional gezien?
http://www.asus.com/produ...48&model=1341&modelmenu=1

Ontopic :
zoals eerder al werd gezegd, die x8 bandbreedte is nergens voor nodig. Koop gewoon een x1 kaartje, zal je een hoop geld schelen en t werkt prima :)

EDIT ; zo idd wel heel oud topcije }:O
Grannymark, jij hebt in ieder geval de goede naam om in oude topics te reageren ;-)

Dit topic is al oud. Maar de problemen worden nog steeds gemeld! Ook met de huidige bordjes. Dus als je RAID wilt draaien via een adapter, probeer dan even te zoeken naar mensen die al zo'n setup hebben. Het is gewoon waardeloos als je RAID set niet betrouwbaar is, waar bouw je zo'n set anders voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

volgens de PCI-Express standaard moet elk slot minimaal 1x ondersteunen en leveren.

veel SLI moederborden welke in single card modus staan schakelen naar 16x/1x modus om dus de videokaart maximale bandwijdte te geven.

1 pci-express lane is ongeveer 180MB/s (230 -overhead) dus als je niet meer dan 3 schijven hier aan hangt kun je daar genoegen mee nemen. echter als je meer schijven wilt gebruiken is 4x een aardige oplossing ook om dat deze wat meer voorkomen dan 8x sloten(echt zeldzaam).

4x pci-express is 720MB/s, hier heb je al een aardige raid-array voor nodig om dit vol te trekken en voor 8x pci-express is 1440MB/s oftewel zo'n 28 hardeschijven voordat je pci-express slot een bottleneck wordt, ik zou me dan ook meer afvragen waar haal je een behuizing vandaan welke 28 hardeschijven in kwijt kan, nog maar niet te praten over de prijs van die controller.

kortom tot 4 schijven voldoet pci-express 1x, daarna pci-express 4x en anders zou ik eerst kijken hoeveel geld je op de bank hebt staan.

hoop dat dat wat ophelderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
Docey, dat is gedeeltelijk waar natuurlijk. Ik wil in mijn server een Areca 1220 zetten. Vanwege de goede processor en de goede RAID5 algoritmen van deze kaart.

De 1220 is een PCI-e X8 kaart maar streeft de X4 kaartjes met slechts drie schijven al dik voorbij.

Ik gebruik dus niet daarwerkelijk de bandbreedte van het PCI-e slot en haal toch een veel betere performance. Dat is natuurljik ook de voornaamste reden voor zo'n kaart.

In eerste instantie komt er 5 x 500Gb aan te hangen, later wil ik de RAID set expanden naar 8 x 500Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
28 schijven? zo traag zijn de moderne diskjes niet meer hoor

Een Areca 24port trekt een 8x slot al mooi dicht als hij vol zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ik ging uit van een gemiddelde van 50MB/s per schijf, en weet dat de barracuda's daar wel over heen gaan, maar mijn punt is dat als 1235,- euro voor alleen een controller uitgeeft dat je dan ook nog wel 600 euro voor een degelijk server moederbord overhebt.

tja, ik kan zo eigenlijk ook geen moederbord vinden dat een 8x pci-express slot heeft en dit niet terug scakeld. je zou voor een opteron/core2 workstation bord kunnen kijken,

de gekoopste opteron 144(s940) kost nu nog maar 77,- euro, en past in zowel een single als dual socket moederborden, kun je deze later nog upgraden naar een dual dual-core opteron. maar inderdaad de arreaca is een echte server-controller en dus zul je ook in die hoek moeten zoeken naar een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
Ik heb dit bord uitgezocht voor bij de Areca:

Intel DG965SS, P965 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA, 1394)

Zit reeds VGA op dus dan kan de Areca mooi in het X16 slot geprakt worden was mijn gedachtengang. Maar ik heb NERGENS op het Internet iemand kunnen vinden die de 1220 op dit bord gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat dacht je van dit bord:http://tweakers.net/pricewatch/135641/Asus-P5MT-C-E7230-(mATX-LAN-SATA-II-RAID-VGA)-prijzen.html

zit pci-express 8x op maal 2 (andere zit op pci-express 4x snelheid), is ook socket 775, ook onboard lan en gigabit lan. broadcom chipset alleen wel wat duurder maar met een echt pci-express 8x slot.

ik kan zo van de intel DG965SS niet opmaken of dat deze ook de arreace accepteed op 8x. er staat wel een sterretje bij de specs en ik zou er dus niet gerust op zijn.

trouwens, is jouw server micro-atx? heb hier anders nog wat gevonden in de pricewatch:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken?keyword=p5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 23:30
Anoniem: 191133 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 17:13:
wat dacht je van dit bord:http://tweakers.net/pricewatch/135641/Asus-P5MT-C-E7230-(mATX-LAN-SATA-II-RAID-VGA)-prijzen.html

zit pci-express 8x op maal 2 (andere zit op pci-express 4x snelheid), is ook socket 775, ook onboard lan en gigabit lan. broadcom chipset alleen wel wat duurder maar met een echt pci-express 8x slot.
Hij wil een mobo voor de Core2Duo, dit is een Pentium D bord (zie Asus site)
Ik heb zelf een P5MT, maar wil ook graag een serverbord (met VGA) voor de Core2Duo. Ik ben er echter nog geen één tegengekomen, iig niet van ASUS of Intel. Volgens mij zou de 7230 chipset de Core2Duo gewoon moeten ondersteunen, alleen moet het mobo wel de juiste VRM bevatten...

Verder heb ik een P5W DH Deluxe waar wel de Core2Duo op werkt, en in de manual daarvan staat in een tabelletje dat je in de "non-crossfire modus" een PCIe videokaart in het ene X16 slot op x8 kunt gebruiken, en in het 2e x16 slot een x8 kaart. De tekst bij de tabel is letterlijk: "The speed of the primary PCIe x16 slot (PCIEX16_1) changes to x8 mode after you install any device in the secondary
PCIe x16 slot (PCIEX16_2) slot".

Dit is wat jij (RutgerDB) wil volgens mij.

EDIT:
Ik heb het net eens even getest met 2 verschillende videokaarten, en met Everest gekeken.
Wat in de manual staat klopt blikbaar niet, want ik zie x16 bij de videokaart in x16-1 en x4 bij de videokaart in x16-2 staan. |:(
Ik heb al eens eerder een videokaart in slot x16-2 gestopt, en volgens Everest kreeg die toen 8 lanes.

Ik ga zo eens even een BIOS update doen en kijken wat er dan staat.

Moet je natuurlijk wel het juiste mobo testen, dit was het resultaat van een P5B Deluxe 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Eldee op 03-11-2006 18:40 . Reden: typo's & ervaring ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26170

misschien toch wel..

gekke vraag maar ligt bij misschien er aan dat ik hem in t tweede pci-e slot gooi?

Asus P5W DH Deluxe + RocketRaid 2310

[ Voor 157% gewijzigd door Anoniem: 26170 op 03-11-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt alleen bij de meeste moederborden schakeld het 2e slot terug naar 1x.

ook kon zo niet direct vinden of de asus p5mt ook core2duo onderstuent, dacht dat asus p4* voor pentium 4 gebruikte en p5* voor de nieuwe core2 generatie, maar staat me wel iets van bij dat ze de p5* ook gebruikte voor de pentium D.

iniedergeval zou ik toch erg voorzichtig zijn anders zit je strax met een controller van 400+ euro op een pci-express 1x snelheid.

op de tyan website staan nog wel veel woodcrest mobo's die ook pci-express 8x hebben, zijn allen rete duur en moet nog FB-DIMM in ook wat ook niet bepaald goedkoop is(gerucht gaat dat intel FB-DIMM gaat droppen).

iniedergeval is de P5W DH Deluxe zeker geen slechte keuze, 8x pci-express is gewoon nog niet echt mainstream voor de desktop en blijft het dus een beetje cutting edge.

heeft de P5W DH Deluxe trouwens niet veel last van bios problemen? de zijn nogal wat topics met dit mobo. http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 23:30
Eldee schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 17:42:
[...]

Verder heb ik een P5W DH Deluxe waar wel de Core2Duo op werkt, en in de manual daarvan staat in een tabelletje dat je in de "non-crossfire modus" een PCIe videokaart in het ene X16 slot op x8 kunt gebruiken, en in het 2e x16 slot een x8 kaart. De tekst bij de tabel is letterlijk: "The speed of the primary PCIe x16 slot (PCIEX16_1) changes to x8 mode after you install any device in the secondary
PCIe x16 slot (PCIEX16_2) slot".

Dit is wat jij (RutgerDB) wil volgens mij.
Ik heb het net eens even getest ( nu wél op m'n P5W DH DeLuxe 8)7 ) met 2 verschillende videokaarten, en met Everest gekeken. Wat in de manual staat klopt dus wel, want ik zie bij beide videokaarten nu x8 staan. Dit bord heeft overigens de 975X chipset.

Zoals uit m'n post hierboven blijkt kan dit met een P5B Deluxe, met de P965 chipset, dus niet.
Hoe het gaat met de Q965, dus met on-board video en dan de RAID controller in het x16 slot kan ik niet testen.

Een ander goed bord lijkt me de hierboven al genoemde P5W64 Pro, deze heeft Quad PCI-E x 16 slots, maar hoe de lanes hier verdeeld zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij gaat erom of dat er een videokaart in het 2e slot zit. dus:

slot1: videokaart = 16x
slot2: leeg

slot1: videokaart = 8x
slot2: videokaart = 8x

slot2: areca = 1x

tevens zitten veel onboard videokaarten gelinkt op het eerste slot dus onboard video is zeker geen garantie dat het dan wel werkt want vanuit de bios is weinig verschil tussen een x1300 onboard of in het eerst pci-express slot.

trouwens als ik zo even hier op het forum zoek naar 'P5W DH Deluxe' kom ik nix dan drama tegen. ik zou die plank iniedergeval links laten liggen. performance heef die, maar stabiliteit moet ik nog zien.

maar goed dat is jouw keuze natuurlijk. als je areca als fileserver wilt inzetten voltstaat een pentium D natuurlijk voldoende, wil er je er meer me tja dan wordt het zoeken of risico nemen.

dit staat zekers niet altijd even duidelijk in de manual omdat men er even aan voorbij gaat dat je er nog wat anders in kan steken dan een videokaart. dit is volgensmij wat er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12
Hier heb ik een P5B Deluxe draaien
ivm met 3 monitoren heb ik er 2 Asus EN7600GT/2DHTV in zitten
Bij mij draait er 1 op 16x en de 2e op 4x, dit met een standaard bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

inderdaad de P5B Deluxe is dus geen aanrader want die schakelt verkeerd terug zoals eldee ook al ondervond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
Anoniem: 191133 schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:27:
volgens mij gaat erom of dat er een videokaart in het 2e slot zit. dus:

slot2: leeg

slot1: videokaart = 8x
slot2: videokaart = 8x

slot2: areca = 1x
Wat jij hierboven schetst had ik ook als idee. En om dat gezeur te voorkomen heb ik dus gekozen voor een plank met onboard VGA. Volgens Intel kan in het PCI-e X16 slot elke PCI-e kaart werken.

Zit nu lekker te lezen op de Intel site en nu zie ik dit in de chipset PDF:

1.3.4 PCI Express* Interface (Intel® 82Q965, 82G965, 82P965
(G)MCH Only)
The (G)MCH contains one 16-lane (x16) PCI Express port intended for an external PCI
Express graphics card. The PCI Express port is compliant to the PCI Express* Base
Specification revision 1.1. The x16 port operates at a frequency of 2.5 Gb/s on each
lane while employing 8b/10b encoding; the port supports a maximum theoretical
bandwidth of 40 Gb/s in each direction.
The 82Q965 and 82G965 GMCHs multiplex the
PCI Express interface with the Intel® SDVO ports.
• One, 16-lane PCI Express port intended for graphics attach, compatible to the PCI
Express* Base Specification revision 1.1a.
• PCI Express frequency of 1.25 GHz resulting in 2.5 Gb/s each direction
• Raw bit-rate on the data pins of 2.5 Gb/s, resulting in a real bandwidth per pair of
250 MB/s given the 8b/10b encoding used to transmit data across this interface
• Maximum theoretical realized bandwidth on the interface of 4 GB/s in each
direction simultaneously, for an aggregate of 8 GB/s when x16.
• PCI Express* Graphics Extended Configuration Space. The first 256 bytes of
configuration space alias directly to the PCI Compatibility configuration space. The
remaining portion of the fixed 4-KB block of memory-mapped space above that
(starting at 100h) is known as extended configuration space.
Introduction
30 Datasheet
• PCI Express Enhanced Addressing Mechanism. Accessing the device configuration
space in a flat memory mapped fashion.
• Automatic discovery, negotiation, and training of link out of reset
• Supports traditional PCI style traffic (asynchronous snooped, PCI ordering)
• Supports traditional AGP style traffic (asynchronous non-snooped, PCI Expressrelaxed
ordering)
• Hierarchical PCI-compliant configuration mechanism for downstream devices (i.e.,
normal PCI 2.3 Configuration space as a PCI-to-PCI bridge)
• Supports “static” lane numbering reversal. This method of lane reversal is
controlled by a Hardware Reset strap, and reverses both the receivers and
transmitters for all lanes (e.g., TX[15]->TX[0], RX[15]->RX[0]). This method is
transparent to all external devices and is different than lane reversal as defined in
the PCI Express Specification. In particular, link initialization is not affected by
static lane reversal.

Ook lekker, de specificaties van de PCI-e 1.1 architectuur mag je alleen downloaden met username en password???

http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress/base
Pagina: 1