Toon posts:

[PHP] Bestanden uploaden en beveiligen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar manieren om een programma te maken waarmee je belangrijke bestanden kan uploaden. Deze bestanden moeten voor niemand toegangkelijk zijn behalve voor de auteur van het bestand.

Ik heb er al over nagedacht hoe je het kan beveiligen voor de gebruikers die alleen toegang tot de server hebben via een browser. md5hashes etc.

Dat is het makkelijke gedeelte. Maar nu zijn er ook nog diverse systeembeheerders die het bestand ook niet mogen lezen en of bewerken. Dus de bestanden moeten op nog een manier beveiligd worden maar hoe. Kan ik met php op een of andere manier een wachtwoord op het geuploade bestand zetten.

En in database zetten is geen optie omdat de bestanden groot kunnen worden (denk aan 10mb etc).

Server info
- Diverse OSen: Windows Server 2003 / Linux Slackware
- PHP/Apache/Mysql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Je zult dan echt het bestand moeten encrypten met als seed het wachtwoord dat alleen de gebruiker weet. Anders is het altijd mogelijk voor de systeembeheerders om dat bestand te lezen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:21

samo

yo/wassup

Via .htaccess is er natuurlijk ook een hoop af te schermen....

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Michali schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:13:
Je zult dan echt het bestand moeten encrypten met als seed het wachtwoord dat alleen de gebruiker weet. Anders is het altijd mogelijk voor de systeembeheerders om dat bestand te lezen.
hoe is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
samo-arne schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:13:
Via .htaccess is er natuurlijk ook een hoop af te schermen....
Niet voor de systeembeheerders. Die kunnen het bestand nog steeds gewoon lezen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de Mcrypt extensie. Hoe het zit met geheugen gebruik/limiet en veiligheid weet ik niet. Ik heb er zelf geen ervaring mee moet ik eerlijk zeggen. Dit was gewoon wat het eerst in me op kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systeembeheerders kunnen normaal gesproken heel gemakkelijk al het netwerkverkeer sniffen. Je zou het dus al client-side moeten versleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04

MBV

Ik denk dat het belangrijk is dat beheerders het niet 'per ongeluk' kunnen lezen. Hoe classified zijn de gegevens? Niet, anders stelde je de vraag niet hier maar aan je baas :P. Wil je het echt goed doen, dan moet je met een Public Key Infrastructure gaan werken, maar dat kost echt megaveel tijd dacht ik.
Als de beheerders echt de best doen kunnen ze alles te weten komen, gezien de slordigheid van de meeste gebruikers (Geboortedatum als wachtwoord, of naamkind004...). Je hoeft alleen te voorkomen dat ze het perongeluk kunnen lezen. In dat opzicht is Base64 encoding al genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Desnoods kun je het makkelijk aanpakken en de files gewoon zippen en die zipfile met een wachtwoord beveiligen. Al is MCrypt gebruiken een stukje netter. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe-,

tegenwoordig zijn daar speciale krakers voor (rarpasswords), dus dat zou ook niet echt oplossing nummer 1 zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:17:
NMe-,

tegenwoordig zijn daar speciale krakers voor (rarpasswords), dus dat zou ook niet echt oplossing nummer 1 zijn....
Wettig gezien kun je er echter zat mee beginnen: wanneer een systeembeheerder toevallig een file ziet is dat bij mijn weten niet per se strafbaar. Gaat hij moedwillig een beveiliging kraken, dan is het dat wel. Maar zoals ik al zei: zipfiles zijn een makkelijke oplossing, niet een goede. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Dan roep je toch CHMOD aan in je script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mickman schreef op zondag 08 mei 2005 @ 17:39:
Dan roep je toch CHMOD aan in je script.
alsof iemand met root rechten het dan niet kan lezen ;)
encrypten is hiertegen de enige oplossing, mits je uiteraard je key oid niet ergens laat rondslingeren op datzelfde systeem, wat lastig kan worden als je een script het wat zowel moet encrypten als decrypten :P

[ Voor 12% gewijzigd door Erkens op 08-05-2005 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je kan het zelfs gewoon op de server doen, met een passphrase.. Die vraag je tijdens het uploaden, daarna wordt het file geëncrypt, bij het downloaden hetzelfde. Kan je de keys gewoon op de server laten staan, omdat je er zonder passphrase toch niks mee kan. Wel SSL gebruiken dan natuurlijk anders is de passphrase te sniffen ;)
Pagina: 1