Onboard Promise 376 raakt soms Diamonmax plus 9 schijf kwijt

Pagina: 1
Acties:

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Even beginnen met een frustratie smiley: |:(

Dan de van belang zijnde specs:

• Asus P4PE met Promise PDC20376 aka FastTrak 376 on board
• Maxtor Diamondmax Plus 9 120 GB SATA 8 MB cache (6Y120MO)
• Maxtor Diamondmax Plus 9 80 GB PATA 2 MB cache (6Y080LO)
• Voldoende voeding in de vorm van een Coolermaster Real Power 450 (RS-450-ALCY)
• PC kast is voorzien van 2 stuks Papst 8212 NGL casefans

Beide schijven zijn, ieder appart dus, als single-disk RAID 1+0 array aangemaakt in de FastBuild utility.

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/fasttrakconfig.jpg

Het probleem:

De PATA schijf verdwijnt af en toe. Dit is me nu een keer of 4 a 5 overkomen zonder dat ik direcht een oorzaak kon aanwijzen. Op het moment dat die bewuste schijf AWOL gaat merk ik (nog) niets. De folders in de root van de, in dit geval, F:\ schijf zijn allemaal gecached, dus die kan ik nog gewoon benaderen. Files op de schijf zijn echter niet meer toegangkelijk. Dit is erg lastig omdat mijn MP3 collectie op de bewuste schijf staat. Oh, èn een deel van de pagefile. Als winamp niet draait kan ik nog netjes windows afsluiten, gebeurt dit wanneer winamp actief is, dan zit er weinig anders op dan een vrij hardhandige reset. (Lees: resetknop, want windows reageert nauwelijks nog)

De "work around":

Gewoon de machine rebooten. Koud booten, warm booten, hard resetten, het maakt niet uit. Na de reboot is de schijf er weer, alsof er niets gebeurd is.

De PC heeft minstens anderhalf jaar zonder dit schijf probleem gedraaid. Afgelopen januari is er (campuslicentie universiteit) Win XP op mijn PC gezet, en ook na de move van 2000 naar XP ging het allemaal prima. De laatste 2 maanden heb ik nu last van een af en toe wegvallende schijf. Omdat het eerder wel allemaal werkte sluit ik een driver probleem (voorlopig) uit. Bovendien, op het moment dat de PATA schijf ineens foetsie blijkt, dan werkt de SATA schijf wel gewoon door.

Kabels heb ik ook gecontroleerd, en die blijken allemaal goed vast te zitten, nergens speling of dat ik ineens ATA133 kabel-einden opnieuw aan kon drukken. Op het gehoor is er ook niets mis met de schijf: Geen gekke tikken of hoog gepiep/gekrijs. Voldoende voeding lijkt me met een kwaliteitsgeval van 450 watt ook wel gegarandeerd.

Dan nu de vraag: waar moet ik dit probleem zoeken: Is dit misschien een Promise 376 controller probleem? Meer specifiek een brakke poort van deze controller? Of moet ik het toch richting HD zelf zoeken?

( Overigens: Ik heb de diagnostische software van Maxtor, PowerMax, (nog) niet losgelaten op de bewuste schijf omdat het ding aan een losse (on board) controller hangt. En dan werkt PowerMax niet. Daarvoor zal ik eerst de schijf moeten verkassen naar een native IDE poort van de i845PE chipset. )

Oh, en ja, ik heb het zooitje gebackupped, ;) dus ik ben redelijk ingedekt tegen mogelijk op handen zijn van disk falen. Klop op ongelakt hout enzo...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Probeer eens een koeler op je koelblok boven je agp slot
was bij mij ook het probleem, heb het zelfde board
ik heb alleen water koeleing, dus bij mij wordt die ship iets sneller warm.
maar als i te warm wordt dan ben je in eens je hd kwijt.

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 21:03
Spint je harde schijf wel uberhaupt op ??? heb ongeveer zo'n probleem gehad als jij maar het duurde even voordat ik daar achter kwam.... |:( |:(

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Het koelblok boven de AGP kaart is die van de i845PE chipset. Daar zit géén Promise FastTrak chip onder, die zit ergens anders. Bovendien heb ik een 120x120 mm fan (in de voeding) die afzuigt, plus 2 stuks casefans die ook afzuigen. Met de temperaturen zit het, verwacht ik tenminste, dus wel goed.

Volgens Asus PC Probe is mijn kasttemperatuur 32-35 graden idle, en tegen de 38-40 graden onder full load. Niet al te overdreven warm dus. Bovendien, die situatie was niet anders een half jaar geleden, toen het probleem nog niet optrad...

@ Timmy: Ja, dat zou ik wel merken. Als het ding niet eens op zou spinnen, dan kon ik niet bij mijn muziek komen. Dat zou wel opvallen. Het is zo dat de schijf op een gegeven moment gewoon stiekem foetsie gaat. Ik merk het dan later pas, wanneer er data nodig is van de schijf.

De laatste keer gebeurde het terwijl WinAmp gewoon aan het spelen was. Die had de bewuste track blijkbaar gebufferd, en het ging pas fout toen ik op 'next' drukte. WinAmp reageerde niet meer, en windows zelf ging zwaar mank. Reset was nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door JumpStart op 06-05-2005 01:28 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ik heb er ook regelmatig last van gehad, oorzaak was een gare sata kabel (a8V). Is het altijd dezelfde schijf die hij kwijt is? Zoja wissel de kabel eens om, if andere schijf kwijt then kabel is gaar. :)

Laat maar je hebt je kabels al gecontroleerd, sorry. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 13:36 ]

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Bij mij zijn verdwijnende schijven altijd aanleiding om te gaan kijken naar een nieuwe disk. Tot nog toe heb ik dit 2x gehad en in beide gevallen "overleed" de disk binnen afzienbare tijd. Gelukkig heb je een back-up en draait je OS er niet op, maar als je een nieuwe disk hebt kun je (nu de oude het nog doet) de data van de oude disk er makkelijk heen kopieren.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Kut... Net een "KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR" BSOD gehad. Machine was al uren zo goed als idle, deed in feite niets. Volgens de knowledgebase van Microsoft duidt dat op het niet kunnen benaderen van de pagefile. (Zie http://support.microsoft.com/?kbid=315266 )

Dat riekt dus inderdaad wederom naar een falende HD.

Als tussenmaatregel maar de pagefile beperkt tot één schijf, en dus niet meer een deel op de PATA schijf. Dan kan bovenstaande crash me in ieder geval niet overkomen. Nu wordt het dus ook tijd om de schijf van de Fast Trak controller af te halen en direct aan de IDE poort te hangen voor een sessie PowerMax diagnostische software...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
update:

Het goede nieuws: De PowerMax v4.21 diagnostische software blijkt, in tegenstelling wat op de Maxtor website vermeld wordt, dus toch schijven te kunnen controleren die achter een niet-native controller hangen:

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/Powermax01.jpg

Het slechte nieuws: De Advanced Test (Full Read Scan) detecteert geen fouten in de af-en-toe verdwijnende schijf. De Quick Test kon (uiteraard, als de advanced test niets kan vinden) ook geen fouten ontdekken.

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/Powermax02.jpg

Backup ge-update en de schijf opnieuw gemonteerd, dus alle kabels losgehaald en opnieuw bevestigd. En nou maar kijken of het probleem nu weg is, of opnieuw de kop opsteekt...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Weer Een Update:

Vanochtend kapte de schijf er alweer mee, binnen een kwartier na starten. Het begint dus steeds vaker op te treden :( Nou, dan maar geen ATA133 meer, maar UDMA mode 2 (ATA33). Die schijf gaat voorlopig dus van de Fast Trak af, aan de native chipset IDE.

PC uit, HD verplaatst van de Fast Trak PATA aansluiting naar de enige nog overgebleven IDE aansluiting (slaaf op het primaire IDE kanaal). PC weer aan. In de BIOS heb ik de SMART monitoring voor de schijf ingeschakeld en daarna opnieuw de PowerMax software er op losgelaten. Ook via native IDE werden er geen fouten gevonden.

( Oh, en ook nog even ontdekt dat blijkbaar alleen de Basic Quick test de SMART self-test uitvoert, terwijl de Advanced Test die self-test overslaat... :X )

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/Powermax03.jpg

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vreemd is dat toch, je hoort/leest steeds vaker dat de Maxtor DiamondMAX 9 en 10 serie problemen hebben met RAID controllers. Zelf heb ik sinds ruim een maand ook 4 DiamondMAX 10 schijven op een RAIDcore BC4852 (RAID5) controller. Bij de installatie viel ook steeds één schijf weg. Nu is er een firm ware update van de 10 serie (dus niet de 9 serie!!!) die dergelijke problemen zou verhelpen.

Tot begin deze week ging het dan ook goed, maar inmiddels is er weer een schijf uitgevallen, waardoor mijn RAID5 array weer in een critical state verkeerd. Ik ben op het moment mijn hele systeem opnieuw aan het inrichten en dan wil ik eens het een en ander intensief proberen te testen.

Ik begin wel te geloven dat Maxtor toch ergens een foutje heeft gemaakt of men moet gewoon aan gaan geven dat de DiamondMAX series gewoon niet geschikt is voor RAID configuraties. Helaas had ik mijn schijven eind 2004 al in huis, als ik eerder van deze problemen had geweten was ik voor de Maxline of de Western Digital RAID edition gegaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 12:59:
[...]

Ik begin wel te geloven dat Maxtor toch ergens een foutje heeft gemaakt of men moet gewoon aan gaan geven dat de DiamondMAX series gewoon niet geschikt is voor RAID configuraties. Helaas had ik mijn schijven eind 2004 al in huis, als ik eerder van deze problemen had geweten was ik voor de Maxline of de Western Digital RAID edition gegaan.
Dat is bij mij dus maar half het geval eigenlijk: De PATA schijf hing dus aan de FastTrak 376 controller, maar was geen echt onderdeel van een RAID array. Nou ja, een single-disk array dus, een cluster van slechts één schijf.

Daar komt bij dat die bewuste controller al een jaartje of 3 op de markt is, dus conflicten met maxtor HDs en deze "langdienende" controller zou toch op z'n minst ongewoon moeten zijn. Mocht het dus inderdaad een hardware compatibiliteitsprobleem zijn, dan snap ik niet waarom ik er pak 'em beet de eerste 9 maanden geen last van heb gehad. Het is pas de laatste 2 maanden dat dit probleem de kop opsteekt.

Verder kan ik ook nergens iets vinden van FastTrak firmware of BIOS update, dus daar valt niets aan te doen. Asus moederbord BIOS is ook up-to-date.

Nou maar gewoon wachten of de schijf weer verstoppertje gaat spelen of niet. :|

Het lastige hierbij is dat ik, als het probleem nu wegblijft, nog steeds niet met 100% zekerheid weet of het de controller is, of de HD zelf. De HD zit nu op ATA33 in plaats van ATA133, aan een andere kabel, aan een andere controller, als slaaf in plaats van single master device, èn op een andere plek in de kast.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Trap omhoog a.k.a. update:

Goed, nu een week verder, met de boosdoener nog steeds op de slaaf positie van de primaire IDE, en het probleem heeft zich tot nog toe niet opnieuw voortgedaan. Prestatietechnisch merk ik weinig verschil, al moet dat er wel zijn, ATA133 vs ATA33, maar voorlopig hou ik het dan maar zoals het nu is.

Afkloppen dus, en hopen dat het probleem nu wegblijft...

Pagina: 1