Toon posts:

Er bestaan geen virtuele sloten etc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: MSI P4N Diamond-moederbord review
Dit moederbord is gebaseerd op de nForce4 SLI Intel Edition-chipset en is logischerwijs uitgerust met een tweetal fysieke PCI Express x16-gleuven.
Dit is me al veel vaker opgevallen op t.net. Het gaat mij dus niet specifiek om deze post, maar in het algemeen.

Het woordje fysieke is hier totaal overbodig. Als er staat 'is uitgerust met een tweetal PCI gleuven' (wat overigens geen gleuven zijn, maar sloten), dan is het al duidelijk dat dat om fysieke sloten gaat, en niet om softwarematige.

Ik meld het maar eens, omdat deze fout me al vaker is opgevallen. Het woord fysieke komt best veel voor in FP postings, en is in bijna alle gevallen overbodig.

//edit

meer voorbeelden:
nieuws: KPN lanceert ISDN-1 voor overstappers ISDN naar ADSL
Allereerst moet de fysieke verbinding bij de klant thuis omgebouwd worden naar een analoge lijn
nieuws: HP vindt mogelijke opvolger voor de transistor
De werking van de latches is niet gebaseerd op halfgeleiding, maar lijkt meer op die van een fysieke schakelaar.
nieuws: nVidia GeForce 6700 verwacht in november
Om de productiekosten te drukken introduceerde het bedrijf eerder al de NV43, een kleinere versie van de NV40 met acht fysieke pipelines
[/quote]

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 00:23 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Het woordje "fysiek" geeft extra nadruk op het bestaan ervan :)

Je tweede voorbeeldje kan je niet goed schrijven zonder dat woordje imo
immers, je hebt ook een niet fysieke telefoonverbinding, eentje die in de server etc geregeld is.

Ook met die schakelaars geeft het nadruk dat het juist niet om een virtuele schakelaar gaat.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Mij lijkt het hier ook een pleonasme, dus best niet gebruiken. Maar zo vaak wordt 'fysiek' niet als 'overbodig' woord gebruikt op Tweakers.net hoor, volgens de interne search (voor wat ik er zo snel even uit kan opmaken) nog maar een paar keer dit jaar.

'PCI-gleuven' is beeldspraak, gebruikt ter wille van de afwisseling. Het zijn trouwens slots, sloten zitten in de deur :).

[ Voor 11% gewijzigd door Steve op 06-05-2005 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, ik had idd. ook even gesearched en dan lijkt het mee te vallen, maar het is echt iets wat mij de laatste tijd is opgevallen. Het eerste voorbeeld van mij is 100% helder, van de rest zitten er een paar tussen waar je over kunt discusseren. Maar ik heb het iig vaker gezien, en wijs er eens op.. vaak zie je dat soort dingen zelf niet als tekstschrijver, en nu kan men er eens rekening mee houden.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:19:
nieuws: MSI P4N Diamond-moederbord review

[...]

Dit is me al veel vaker opgevallen op t.net. Het gaat mij dus niet specifiek om deze post, maar in het algemeen.

Het woordje fysieke is hier totaal overbodig. Als er staat 'is uitgerust met een tweetal PCI gleuven' (wat overigens geen gleuven zijn, maar sloten), dan is het al duidelijk dat dat om fysieke sloten gaat, en niet om softwarematige.
Beste,

Het is goed dat men hier de nadruk legt op Fysieke 16x PCI-E sleuven / slots aangezien ze dus kwa omvang en uiterlijk lijken op 16x slots, maar dat in feite niet zijn (meestal 1x 16 en 1x 4). Als ik zeg dat het om een tweetal PCI-E 16x sleuven gaat dan lieg ik. De bedoeling is om met het fysieke aan te duiden dat het wanneer men er dieper op ingaat (noem het 'mentaal') het dus niet zo is.

Edit:

Een 16x PCI-E slot is een begrip, en dat kan wel degelijk virtueel zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Zeus op 06-05-2005 00:41 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Althalus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:34:
[...]
Een 16x PCI-E slot is een begrip, en dat kan wel degelijk virtueel zijn ;)
Oh ja? Ken jij moederborden met virtuele 16x PCI-E sloten?

(overigens is het meervoud gewoon sloten hoor.. een slot, twee sloten. Slots is het Engelse meervoud).

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:42:
[...]
(overigens is het meervoud gewoon sloten hoor.. een slot, twee sloten. Slots is het Engelse meervoud).
Ja, dat geldt voor een slot waarmee je dingen sluit, maar ik zou 't niet gebruiken voor een PCI-slot. Eenlettergrepige Engelse leenwoorden behouden doorgaans hun meervoud op -s, denk maar aan trucks, films, tanks, ...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:42:
Oh ja? Ken jij moederborden met virtuele 16x PCI-E sloten?
Ja, er stond van de week een Tyan plank ergens in het nieuws. 2 16x PCI-E sloten met beide maar 4 of 8 lanes.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je moederbord heeft toch ook PCI "slots" die je niet fysiek op je mobo heb zitten maar wel toegekend worden aan componenten? dan zijn ze dus virtueel
Pagina: 1