Toon posts:

Meer voeding-?Fan controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond!
Na lang te hebben mee gelezen en zelf ook wel wat willen gaan doen hebben ik wat vraagjes!
Ik kwam er vandaag achter dat ik voor-in mijn kast
4x 80 mm fans kan plaatsen
En achter 1 grote van 120mm of kleiner.

Alleen heb ik paar vraagjes..
Moet ik mEer voeding aanschaffen als ik die fans wil aansluiten? ( 5 dus)
Ik heb nu een 350 wat voeding
En is het handig om een fan controller te kopen om voor in te zetten?En is het moeilijk om zo een ding te monteren als je het voor de eerste keer doet?

Ik zat zelf aan deze te denken
http://213.206.102.189/My...uctID=56426&productType=1

Mischien heeft iemand nog tips voor goede fans? (Snelheid,stilte etc)
Owja wel gekleurde want ik hou de kast open! :) Dus dat ziet er dan wel leuk uit (De kast is zilver achtig)

***Ik kon niks vinden hierover met search***

Alvast heel erg bedankt! :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 22:16 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dat je niks kon vinden met de search lijkt me erg sterk, maar goed

ik kan je papst fans wel aanbevelen, deze zijn wel wat prijziger dan andere merken maar papst staat bekend om de stilte, deze fans zijn er alleen niet met leds (heb er zelf een 120mm van voor me rad)

of je voeding het trekt heeft te maken met wat je al in je pc hebt zitten, maar ik denk dat het moet kunnen want een fan trekt niet zoveel

het makkelijkste lijkt mij een fancontroller met draaiknoppen waarmee je heel makkelijk de fans harder en zachter mee kan zetten, opzich is het niet moeilijk om te monteren, maarja ik weet niet wat jij moeilijk vind :P

edit : check ook ff de FAQ's over hoe je de fans het beste kan plaatsen :)

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 05-05-2005 22:29 ]

Verwijderd

Die fancontroller heb ik ook, kan er maar 1 ding over kwijt: _/-\o_

Hij is niet moeilijk te 'monteren' . Waar je wel rekening mee moet houden is dat hij alleen overweg kan met 3pins aansluitingen vd fans (sommige fans hebben nog een 4pins-molex aansluiting, maar met wat knip en plak-werk krijg je dit er uiteindelijk ook wel op aangesloten). De fancontroller hangt aan een 4-pins molexje vd voeding, en je kunt er (zonder te knoeien) 4 fans aanhangen. Ikzelf heb er met wat geknoei 6 aanhangen (2x 2 fans op 1 kanaal), en het draait al een maand of 3 stabiel.

En wat betreft de fans, op veel sites staat er bij de fans keurig netjes wat voor geluid ze op welke snelheid produceren. Kheb er zelf coolermasters inhangen met ledjes erin, t zijn niet echt de stilste op 3000rpm, maar daar heb je natuurlijk die fancontroller voor... :9

Verwijderd

Topicstarter
Ey bedankt! :)
Ik heb er een
amd 64 bit 3000+
Euh ja een geforce 5700 le ( Die kaart zuigt volgens mij niet echt veel stroom)
2 hdd erin

Heb je mischien een site waar ik die fans kan vinden?
Want die 120 mm lijkt mij wel wat voor de achterkant :)

Wat ik moeilijk vind? Haha
Euhm ik denk als ik erin moet gaan zagen afmeten en etc etc das wel wat lastig
Maar een video kaart inprikken dvd rom inzetten das makkelijk...
dus ik denk dat zo een controller ook wel makkelijk is alleen het aansluiten!

Word die fan controller gewoon op je voeding aangesloten (dus alleen de stroom)
En dan de fans aansluiten op de fan controller
Moet ik trouwens nog ergens naar kijken als ik fans koop ?
Of ze b.v wel op een fan controller kunnen?

@kepslok
Bedankt voor de info! :)
Dus ik moet gewoon overloop stukjes hebben die van die 4 pins connector naar 3 pins loopt?
Die worden toch meestal mee geleverd?

Maar bedankt voor je info! :D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 23:50 ]

• PilatuS
  • Niet online
er zijn genoeg site's waar je fans kan kopen, bijvoorbeeld bij http://shop.freezinghardware.nl/

je zou ook gewoon ff met google kunnen zoeken naar online zaken waar ze fans verkopen, is echt genoeg te vinden :)

als je een dvd rom kan inbouwen moet een fancontroller ook wel lukken, tis gewoon 4 schroefjes vast zetten, fans erop, meer niet :P

bij de fancontroller die ik heb gaat er een standaard molex in en dat is voldoende om 4 of meer fans aan te sturen (ik geloof tot 25 watt per kanaal), denk ook dat je het met een 350 watt voeding wel trekt

als je fans gaat kopen zorg er dan voor dat het 2 of 3 pins fans zijn, scheelt je weer een stuk knutselen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! :)
Ja freezinghardware kon ik al :D
Als ik naar coolers zoek kijk ik idd ook naar de connector....Gewoon 3 pins dus :)
Maar met mijn 350 watt voeding zou je nog wel 5 fans kunnen aansluiten en een cold catode(of hoe schrijf je dat :D )
Nog een vraagje:
Wat heb je allemaal nodig als je een window kit gaat kopen?
ik heb nu een simpelen kast maar wil er een window in gaan maken alleen ik weet niet welk gereedschap ik nodig heb. ( Voor mijn 16de verjaardag mag ik namenlijk flink wat kopen voor me computer te modden etc :D _/-\o_ 8) )

Iemand ?
Bedankt

• PilatuS
  • Niet online
350 watt van een goed merk (enermax, tagan, enz, als het maar geen q-tec is) is zeker wel voldoende :)

window kan je ook heel mooi zelf maken, kan je em iig precies zo maken als je em zelf wilt hebben, ik heb het zelf gedaan met een decoupeerzaag met natuurlijk een ijzerzaagje er in

andere mesen maken windows met een dremel, schijnt ook goed te werken maar duurt wel wat langer (met een decoupeerzaag had ik binnen 5 min mijn window klaar)

als je window er uit gezaagd is nog wel ff goed bijvijlen om het mooi te maken :)

dan met dubbelzijdig tape het plexiglas vast zetten, of met schroeven net wat jij mooi vind, plexiglas kan je vinden bij de betere doe-het-zelf zaak

je kan natuurlijk ook een standaard window kopen die je er zo op kan zetten, dus een hele nieuwe zijkant maar persoonlijk vind ik een zelf gemaakt window een stuk mooier (mits ie goed gemaakt is)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sps of zo iets
Switching power suply....Heel vaag merk :(

En een Elegance kast
Ik heb dus een ijzer zaagje nodig :) (Moet ik dan ook nog gaan kopen :P )
Dus ik moet dan gewoon plexi glas halen bij de bouwmarkt? (Gamma praxis etc)
Op maat zagen en dan derin monteren...Maar hoe bedoel je met dubbelzijdig tape ( of met schroeven)
Moet je die dan aan de zeikant plakken en dan bevestigen of wat? (En met schroeven hoe gaat dat dan in zijn werking?)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2005 17:10 ]

• PilatuS
  • Niet online
als je het met dubbelzijdig tape doet dan zie je dus niet dat het plexi ergens aan vast zit, het ziet er vind ik wat stakker uit, op die manier doe je gewoon wat tape aan het plexiglas vast maken waar je het niet kan zien, en dan komt het tape vast te zitten aan de kast

je kan ook gaatjes boren en daar schroeven door heen doen, bijvoorbeeld 4 stuks in iedere hoek 1 (bij een vierkant of rechthoekig window) of je kan er een hele rits aan doen als je dat mooi vind, dus bijvoorbeeld om de 5 cm 1 schroefje, maar ik zou gewoon voor het dubbelzijdig tape gaan is in mijn mening mooier en het is ook makkelijker

iig veel succes met het maken van je eerste window :)

edit : ik had de mazzel dat ik via me pa nog een 2e zijkant voor me case heb kunnen krijgen, want het eerste window was ik niet helemaal tevreden over, wat ik zelf nu heb en ook erg mooi vind is een rechthoekig window met afgeronde hoeken, dit is heel simpel te maken door eerst een rechthoek te tekenen en dan met een deksel van een pan of pot er afgeronde hoeken in te maken

wil je zien hoe mijn windows zijn geworden klik dan even op de link hier onder in me sig

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2005 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 17:28:
als je het met dubbelzijdig tape doet dan zie je dus niet dat het plexi ergens aan vast zit, het ziet er vind ik wat stakker uit, op die manier doe je gewoon wat tape aan het plexiglas vast maken waar je het niet kan zien, en dan komt het tape vast te zitten aan de kast
Bedankt! :)
Hier snap ik idd wat van :)
Binnenkort schaf ik alles aan en ga ik te werk :)
Bedankt voor je hulp iig :D ( en van de anderen :) )

Verwijderd

Even nog over fans/controller, ik heb zelf een chieftec kast en werd ook paranoide van warmte.
Mijn ervaring is dat op een gegeven moment na 3 a 4 fans je weinig meer koelt.
Gezien het lawaai dat je dan hebt van 4 fans is het prettiger de mogelijkheid te hebben je fans helemaal uit te zetten.
Dit kan niet met deze fancontroller, deze heb ik ook met de musketeer erbij, coolermaster heeft ook een andere deze kan de fans ook geheel uitzetten.< 5volt
Installatie stelt niks voor en je krijgt er verloopje bij voor 4pin > 3 pin

Ik heb zelf 380 watt voor 4 fans met led 6 ccfl's twee fancontrollers, p4 9800pro, dus lijkt me geen probleem

Check ook even perfectsystems.nl.
Pagina: 1