Toon posts:

Juiste afmeting behouden bij croppen

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Soms wil je uit een foto het mooiste gedeelte croppen. Maar hoe behoud je op een simpele manier de 2:3 verhouding? Ik gebruik psp voor bewerking van foto's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 21:49 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 19:25

Nik

Rekenen?

Sorry weet niets nuttigers te antwoorden...Maar dat was het eerste wat in me op kwam...

[ Voor 88% gewijzigd door Nik op 05-05-2005 21:50 ]

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

even simpel rekenen... je deelt de breedte van het gedeelte dat je wil overhouden door drie, en als je dat dan met twee vermenigvuldigt, moet je de breedte uitkomen. Als je minder uitkomt moet je wat meer hoogte overhouden, en omgekeerd.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar kan dat b.v. onder psp niet gemakkelijker? Ik heb ooit wel eens een programmatje gehad, waarin als je de foto geopend had een omlijning kreeg zodat je op de juiste plaats van de foto deze kon omzetten van een 4:3 naar een 2:3 formaat.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:08

franssie

Save the albatross

ik ken het probleem en rekenen kan ik ook wel.
maar hoe selecteer ik dan het juiste deel? het gaat om een crop, niet om een re-size namelijk!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 19:25

Nik

Een crop doet ook een resize. Wil je de crop even groot hebben als het origineel, heb je kwaliteitsverlies (vergelijkbaar met digitale zoom).

Verwijderd

Heeft PSP niet de optie net als Photoshop om een vaste crop verhouding aan te houden?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

In Photoshop kan je bij de eigenschappen van de selectie tool een vaste verhouding kiezen inderdaad. Denk dat PSP dit ook wel ergens kan....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• franssie

franssie

Save the albatross

nope ... de crop maakt een uitsnede.
hoe krijgt die de juiste aspect ratio, dat is de vraag denk ik, niet dat je aan het inzoomen bent.
als je na de crop de verhouding/ratio aanpast krijg je een raar beeld en dat is juist niet de bedoeling!

/edit: Dreke snapt het! nu nog zoeken waar dat knopje zit

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 05-05-2005 21:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Nu pas een canon 350D. Dus valt er toch nog wel wat te croppen zonder al teveel kwaliteitsverlies voor een foto van 10 bij 15. :D

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, de foto wil ik dan b.v. later willen afdrukken via een fotocentrale. dus de verhoudingen (aspect ratio) moet dan toch kloppen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In elk geval heeft Irfanview een optie edit/creatie custom selection met een voorkeursinstelling voor de ratio. Selekteer een ratio en voor dan de size in. Daarna resizen met ctrl ingedrukt.
Maar TS werkt niet met Irfanview...

Edit:
Ook de gratis software Photofiltre heeft deze mogelijkheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 05-05-2005 22:06 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Je zou ook The Gimp kunnen gebruiken, ook daar kun je een aspect ratio instellen voor de rechthoekige selectietool.

Zoef

• franssie

franssie

Save the albatross

IrFanView en Gimp is wat ik o.a. gebruik, ga ernaar zoeken die functie :P
dank, en voor TS stel ik voor Irfanview te downloaden, heerlijk progje!

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 05-05-2005 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien toch te snel de topic geopend! Als je bij psp de tool gebruikt om te croppen, dan zie je rechts onderin de afmetingen veranderen als je de cursor verplaatst. De veranderende cijfers geheel rechts, geeft de aspect ratio aan. Dus kan het op een wel redelijk simpele manier. Hopelijk hebben hier anderen ook nog wat aan? 8)7

• franssie

franssie

Save the albatross

ikke heb er wat aan gehad.
* franssie pakt ook hamer 8)7

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
proller schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:54:
Een crop doet ook een resize. Wil je de crop even groot hebben als het origineel, heb je kwaliteitsverlies (vergelijkbaar met digitale zoom).
Onzin natuurlijk, de kwaliteit blijft hetzelfde, het kader wordt alleen kleiner :/

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12 15:13

n00bs

Het is weer Zomer!

• Ru__
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In PSP 9 kun je bij de crop tool kiezen voor presets en krijg je keurig een venster van de gewenste afmeting, wat je naar de juiste plek kan schuiven.
Geen idee of die optie in eerdere versies ook bestaat.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Wow, dat werkt echt perfect zeg! Bedankt voor de tip. Voor de overige toeschouwers: hiermee kun je dus je foto's bijsnijden en roteren zonder dat ze opnieuw Jpeg-geencodeerd hoeven te worden, dus zonder extra compressieartefacten.

Zoef

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Idd. de kwaliteit blijft identiek! en dat is toch wel belangrijk naar mijn mening :p

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:12:
Misschien toch te snel de topic geopend! Als je bij psp de tool gebruikt om te croppen, dan zie je rechts onderin de afmetingen veranderen als je de cursor verplaatst. De veranderende cijfers geheel rechts, geeft de aspect ratio aan. Dus kan het op een wel redelijk simpele manier. Hopelijk hebben hier anderen ook nog wat aan? 8)7
je kan ook met de croptool in je tool window "crop settings" kiezen, daar een afmeting invoeren en dan eventueel met shift ingedrukt de cropselectie nog aanpassen, althans zo doe ik het altijd, veel makkelijker.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-12 16:14

nIghtorius

Poef!

bij PSP 9 gebruik ik altijd het volgende "truukje"..

open de afbeelding die ik croppen wil. wil bijvoorbeeld croppen met een 4:3 verhouding.

selecteer de crop-tool en vul bij width/height het volgende in: width=40, height=30
dan vink ik "Maintain aspect ratio" aan. en bewerk ik de cropselectie in de afbeelding.

werkt altijd hier :)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-12 14:11
Ik gebruik altijd Picasa (van google, gmail) om te croppen. Als je wil croppen kan je uit de verhoudingen kiezen, vaste verhoudingen wel te verstaan, in dit geval dus 4 bij 6 inch. Dat zorgt ervoor dat je precies de goede verhouding krijgt voor het uitprinten.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 09:35

tazzman

a real boardmonkey

In Photoshop, gewoon met de crop tool het gehele beeld selecteren. Dan linker SHIFT ingedrukt houden terwijl je je crop selectie aanpast. Op deze manier blijft de originele aspect ratio behouden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12 11:24

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:12:
Wat ik in PS altijd doe is eerst de hele foto selecteren, en dan met SHIFT ingedrukt het venstertje verkleinen en verplaatsen. Zoiets zal toch ook wel in PSP werken? :)
edit:

Zie dus ook tazzman ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 06-05-2005 14:00 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:20

mphilipp

Romanes eunt domus

tazzman schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 13:58:
In Photoshop, gewoon met de crop tool het gehele beeld selecteren. Dan linker SHIFT ingedrukt houden terwijl je je crop selectie aanpast. Op deze manier blijft de originele aspect ratio behouden.
Je kunt ook, net als in PSP lees ik hierboven, presets opgeven voor de crop tool. Ik heb dat geprobeerd (in CS2) en het werkt. Je kunt dan bv 10x15 opgeven als afmeting en het cropwindow kun je welliswaar resizen, maar het blijft in die verhouding.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zal allemaal best, maar JPEGcrop waarvan ik de link op pagina 1 heb gezet werkt nog altijd sneller en nauwkeuriger... er verandert niets aan de kwaliteit, daarnaast kan je in een batch alles resizen naar 3:2 en kan je heel makkelijk hierbij het frame aanpassen voor de gewenste uitsnede.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

n00bs schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 17:24:
Zal allemaal best, maar JPEGcrop waarvan ik de link op pagina 1 heb gezet werkt nog altijd sneller en nauwkeuriger... er verandert niets aan de kwaliteit, daarnaast kan je in een batch alles resizen naar 3:2 en kan je heel makkelijk hierbij het frame aanpassen voor de gewenste uitsnede.
Waarom zou ik met croppen in Photoshop ook maar iets van kwaliteit inleveren? Ik gebruik enkel TIFF's - geen JPEGs.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

tazzman schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:23:
[...]

Waarom zou ik met croppen in Photoshop ook maar iets van kwaliteit inleveren? Ik gebruik enkel TIFF's - geen JPEGs.
Ik fotografeer alleen maar in RAW dus ik moet wel een programma gebruiken die RAW snapt, maar het is wel handig als je in 1 keer een lading jpegs wilt croppen.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:30:
[...]

Ik fotografeer alleen maar in RAW dus ik moet wel een programma gebruiken die RAW snapt, maar het is wel handig als je in 1 keer een lading jpegs wilt croppen.
Ik schiet alleen in RAW.. kan zo'n tooltje niet een berg TIFF's croppen?

Pagina: 1