LBA op SATA drive lukt niet!

Pagina: 1
Acties:

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi, ik krijg mijn Raptor niet meer op LBA in de bios.

Ik ben aan de gang geweest met Ubuntu, wilde een dual-boot dus ben bezig geweest met partities, maar de dualboot werkte nog niet omdat Grub de boot van windows niet goed pakte en andersom. Als je gaat zoeken lees je overal dat LBA aan moet staan voor je schijf, en dat is nu net het probleem:

Voor mijn de Raptor (74 gig) kan ik alleen Large, of Auto selecteren. Op deze schijf moeten windows XP pro (NTFS), Linux (EXT3), Linux Swap, en een shared partitie komen (Fat32).

Bij mijn andere schijf, een 60 gig pata IBM, kan ik wel gewoon LBA selecteren in de bios.

Mijn systeem:
Cpu + bord: AMD3500+ (s939) op een Msi k8n neo2
Bios: 1.5 (nieuwste), net ook 1.4 geprobeerd

De rest: 1 gig geheugen, ati x800 pro, etc.
Schijf zit op sata poort 4 (op aanraden uit het topic over dit moederbord)

Iemand, een idee hoe ik weer die optie kan kiezen? Volgens de linux dual-boot guides moet je hem op LBA zetten en niet op AUTO.
Iemand met een raptor, of met een andere s-ata schijf in een k8n neo2, kun jij wel "LBA" kiezen?
Iemand met een raptor, welke waardes voor de sectors e.d. zie je op de achtergrond als je "auto" kiest? Ik zie het volgende: (misschien betekent auto stiekem wel lba)
Cylinder: 35594
Head: 16

[ Voor 11% gewijzigd door pelican op 05-05-2005 19:56 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

'Auto' zal in veel gevallen gelijk zijn aan 'LBA' .

Meten = weten, dus gewoon proberen zou ik zeggen. Lukt het is het probleem opgelost, lukt het niet moet er een andere oplossing komen.

ARME AOW’er

• pelican
  • Niet online
Hij staat al een tijdje op "auto" maar de dualboot lukt niet. Hoe hij stond voor ik aan de slag ging met Linux weet ik niet, daar heb ik niet op gelet.
Bij m'n pata schijf staat "lba" netjes in de lijst net als "auto", maar de gegevens die ik dan zie horen bij "chs" o.i.d. Ik moet toch gewoon lba kunnen kiezen?

• pelican
  • Niet online
Subtiel kickje...

Heb inmiddels dual boot wel aan de praat, door de controller van m'n pata hardeschijf te disabelen tijdens de install, waarna grub en de bootsectors minder problemen hebben elkaar te vinden.
Toch vind ik het nog steeds raar dat ik geen "lba" kan kiezen in de bios voor m'n sata schijf. Gaat dat bij jullie wel?