[VB6/Access] Problemen met online/offline database

Pagina: 1
Acties:

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Ok ik ben bezig met het ontwikkelen van een applicatie in VB6 met daarachter een access database. Echter wil ik dat personen ook online deze database kunnen muteren doormiddel van ASP.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- 2 databases waarbij de 1 online is en de ander offline wordt moeilijk aangezien deze applicatie veel mutaties te verduren zal krijgen en hierdoor ook vaak synchronisatie moet plaats vinden. En het synchroniseren van deze lijkt me ook moeilijk te programmeren (waarbij het door de eindgebruiker te gebruiken moet zijn)

- 1 database die zowel door VB als door de asp site wordt gemuteerd. Echter is het niet mogelijk om de webserver bij de eindgebruiker te plaatsen, en dan vervalt volgens mij deze optie ook.

Dus mensen hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik heb gezocht met de search en via google maar dan krijg ik zoveel results terug waarbij er meestal andere soorten databases aan elkaar gekoppeld dienen te worden..

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 16:52

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Als je het website/asp gedeelte alleen lezen maakt en niet muteren kun je wel gebruik maken van 2 databases. Is zelfs nog gebruiksvriendelijker, omdat bv. prijzen oid dan snachts of zow geupdated worden.

Laat je gebruikers online muteren (dus via het web gedeelte) zou ik gebruik maken van 1 database, anders komen er misverstanden.

[ Voor 10% gewijzigd door DDemolition op 05-05-2005 18:18 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Aakab
DDemolition schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:17:
Als je het website/asp gedeelte alleen lezen maakt en niet muteren kun je wel gebruik maken van 2 databases. Is zelfs nog gebruiksvriendelijker, omdat bv. prijzen oid dan snachts of zow geupdated worden.

Laat je gebruikers online muteren (dus via het web gedeelte) zou ik gebruik maken van 1 database, anders komen er misverstanden.
Nou ze moeten kunnen muteren...Alleen lezen heeft weinig nut...

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 16:52

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Aakab schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:23:
[...]

Nou ze moeten kunnen muteren...Alleen lezen heeft weinig nut...
Dus zou ik (als ik het zou moeten maken) gebruik maken van 1 database.
Dit omdat er 2 gebruikers gelijktijdig iets zouden kunnen gaan veranderen en hier misverstanden kunnen gaan ontstaan. Ligt er trouwens wel aan hoe je je programma schrijft, maar ik denk dat dat veel werkt scheelt.

Wat zie jij dan als voordeel in 2 databases?

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Aakab schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:14:
- 1 database die zowel door VB als door de asp site wordt gemuteerd. Echter is het niet mogelijk om de webserver bij de eindgebruiker te plaatsen, en dan vervalt volgens mij deze optie ook.
Die webserver, is dat een machine waar je alle controle over hebt? Of is 't een stukje webspace bij een provider?

In het eerste geval zou je met een VPN-verbinding naar het netwerk van de eindgebruiker rechtstreeks bij die Access database kunnen, en nog redelijk veilig ook. (tot op zekere hoogte)

In het 2e geval zou ik voor de eindgebruiker-kant (dus waar de DB staat) een (SOAP) webservice maken die requests ontvangt van de ASP-kant, die requests uitvoert op de database, en een response terugstuurt. Maar dan moet je wel heel goed uitvogelen welke requests er zijn toegestaan, en vooral wie die requests mag doen (authentication, etc.).

• Aakab
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:23:
[...]

Die webserver, is dat een machine waar je alle controle over hebt? Of is 't een stukje webspace bij een provider?

In het eerste geval zou je met een VPN-verbinding naar het netwerk van de eindgebruiker rechtstreeks bij die Access database kunnen, en nog redelijk veilig ook. (tot op zekere hoogte)

In het 2e geval zou ik voor de eindgebruiker-kant (dus waar de DB staat) een (SOAP) webservice maken die requests ontvangt van de ASP-kant, die requests uitvoert op de database, en een response terugstuurt. Maar dan moet je wel heel goed uitvogelen welke requests er zijn toegestaan, en vooral wie die requests mag doen (authentication, etc.).
Het is het 2de geval.

hmm je oplossing klinkt vrij interessant. Alleen ben ik niet echt bekend met SOAP en XML enz. Uhm nou de bevoegdheden regelen is opzich vrij makkelijk te regelen denk ik. De request die ze mogen maken ook wel. Alleen hoe programmeer je zoiets? Nog leuke titels of websites hiervoor?
En die webservice waar je het over hebt. Moet je die "installeren" op de computer van de eindgebruiker? Hangen daar kosten aan of is het gewoon service aanzetten in je beheerderscherm?

Verwijderd

Of nog een optie:
Laat alle toegang tot de db via asp lopen.

2 db's zou ik idd niet doen, synchronisatie brengt weer een extra bulk complexiteit mee, keep it simple.

Verwijderd

Ik heb nog nooit iets in VB gedaan (op wat simpele VBA macro'tjes in Word na), dus ik kan je niet echt tips geven. Maar in principe kun je in iedere programmeertaal die overweg kan met TCP/IP een SOAP webservice schrijven. Alleen gaat 't met sommige talen (VB.NET, C#, Java, Delphi 2005) wat gemakkelijker omdat daar de tools al voor worden megeleverd.
Voor XML heeft Microsoft een prima werkende MSXMLDOM library, en ik denk dat je op bv. MSDN een hoop info kunt vinden over SOAP en VB.

Enne... die webservice moet je zelf schrijven, dus bepaal je zelf hoe 'ie geinstalleerd moet worden en of er kosten aan verbonden zijn. ;)
Pagina: 1