Multi segmented LAN

Pagina: 1
Acties:

• Master4Disaster
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik ben gevraagd een aanpassing te maken aan een netwerk waarbij ik me afvraag wat de beste en wat de goedkoopste oplossing is. Het bestaande netwerk is via een zyxel modempje (als router) aangesloten op internet. Het netwerk wat erbij wordt gelegd moet ook van deze internetaansluiting gebruik gaan maken maar mag omwille veiligheidsredenen niet aan het bestaande netwerk worden gekoppeld. Normaal geen probleem voor mij, modem op bridge en een unixdoos erachter met een paar netwerkkaartjes extra, echter bestaat er bij mijn opdrachtgever een aversie tegen pc's (die kunnen crashen enzo). Hij wilde hij het dus met kant en klare doosjes oplossen welke ook bestaan uiteraard (Cisco e.d.) maar meestal is dat soort apparatuur per definitie duur (heb niet de prijs kunnen vinden van een PIX515E). Nu vroeg ik mij af of het ook op te lossen is met 3 simpele breedband routertjes is een soort treeconstructie waarbij dus tweemaal NAT wordt toegepast.

If Linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kun je niet beter gewoon met VLAN's werken, zodat beide netwerken wel bij de router kunnen komen, terwijl ze elkaar niet kunnen "zien"?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
of een switch met vlan mogeljikheid, en alleen de router op een poort zetten die beide aan kan. Overigens zij ner zyxels die vlan ondersteunen, i.i.g. draytek router ook (om een prijsklasse onder de cisco te noemen).

Verwijderd

Meerdere NAT routers achter elkaar is geen probleem. Je kan dus gewoon twee routertjes op die Zyxel aansluiten zodat je twee aparte LAN's hebt. Een nadeel zou kunnen zijn dat het wat lastiger is om port forwards te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 21:30 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Yep, in ieder segment een huis tuin en keuken router zetten die je weer aansluit op de zyxel die je in NAT mode laat staan moet werken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Master4Disaster
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Dus samengevat is VLANs de mooiste oplossing, geen dubbele netwerkdraden maar wel veel managed switches (liggen nu al een switch of 8 door het bedrijf heen in een sterconfiguratie) nodig want op meerdere plaatsen is het 2e LAN segment gewenst. Twee breedbandroutertjes aan de WANrouter is ook een mogelijkheid maar slecht manageble met meerdere point of failures.

Thanks for the brainstorm.

If Linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.

Pagina: 1