Toon posts:

Aantal jaren garantie HD

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een Western Digital WD2000JB.
Op http://support.wdc.com/warranty/policy.asp#policy kun je de garantie regeling vinden.
Het betreft de WD Caviar® SE serie.
Maar zoals je ziet zijn er 2 soorten: Bare Drive & Retail kit.
Ik heb mijn schijf als OEM versie bij MyCom gekocht.

Weet iemand onder welke garantie bepaling mijn schijf valt?
En wat betekend Bare Drive (letterlijke vertaling: Naakte Drive).

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

OEM is bare drive denk ik. Dat je alleen de schijf kreeg, niet met een nette doos, boekje, schroefjes, en weetikwat (retail)

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik zelf al aan te denk ja, ik kreeg alleen een anti-statisch plastic zakje met de schijf erin.
Als het geen retail is, blijft Bare Drive denk ik over.

Verwijderd

What is "bare drive"?
  • Single (or multiple) pack OEM drive in brown box.
  • The installation manual and software may require to download if it doesn't supplied by manufacturer with product. Click here to download disk driver software.
  • Mail in rebate does not apply.
  • Cable not included.
  • Mounting tray, adaptor or caddy not included.
  • Mounting screws not included. (HD4LESS may supply mounting screws for 3.5" drive at no charge)
bron

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Bare betekent niet naakt maar zonder kleren of bedekking. Aangezien kleren niet toepasselijk zijn bij een hdd kan je er vanuit gaan dat bare betekent dat er praktisch niks omheen zit, oftewel dus geen doos met veel troep enzovoort.

EDIT
Trouwens, garantie gaat in principe via je leverancier, niet via de fabrikant. Mycom moet dus de vervanging regelen en zij zijn als leverancier ook verplicht een normale levenstermijn te garanderen, dus op basis van dat feit is de fabrieksgarantie voor jou niet interresant/toepasselijk.

[ Voor 40% gewijzigd door The Third Man op 05-05-2005 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:21:
Bare betekent niet naakt maar zonder kleren of bedekking. Aangezien kleren niet toepasselijk zijn bij een hdd kan je er vanuit gaan dat bare betekent dat er praktisch niks omheen zit, oftewel dus geen doos met veel troep enzovoort.
Dat begreep ik er ook wel uit ;)
EDIT
Trouwens, garantie gaat in principe via je leverancier, niet via de fabrikant. Mycom moet dus de vervanging regelen en zij zijn als leverancier ook verplicht een normale levenstermijn te garanderen, dus op basis van dat feit is de fabrieksgarantie voor jou niet interresant/toepasselij
Waarom staat er dan 3 jaar bij de Oem/bare versie? Dat lijkt mij dan wel van toepassing op mij.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Garantie heeft niets met de verpakking te maken volgens de NL wetgeving. Simpelweg moet jij 2 jaar garantie op die HDD krijgen, er van uitgaande dat je deze in NL hebt gekocht.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:00:
[...]

Waarom staat er dan 3 jaar bij de Oem/bare versie? Dat lijkt mij dan wel van toepassing op mij.
Wat heeft de bare versie met jou als particulier te maken? Jij hebt die schijf niet bij WD gehaald maar bij Mycom, dus wat heb jij met WD te maken? Mycom is jou leverancier dus ook de leverancier van jouw garantie...

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:13

Smarron

The bend

De BB (2mb) heeft 1 jaar garantie, de JB (8mb) heeft 3 jaar garantie. Dat mag de winkel in principe voor je oplossen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Mycom hanteert een contractuele garantie die losstaat van de fabrieksgarantie. Ik denk dat die van Mycom een jaar is. Lijkt me niet vreemd in elk geval. Gedurende dat jaar garanderen ze je dat je schijf werkt en nemen zij dus de afhandeling voor hun rekening. Dat zij vervolgens een ingenomen schijf in het eerste jaar weer kunnen doorspelen aan de fabrikant, heeft niets met de rechtsverhouding tussen jou en Mycom te maken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De fabrieksgarantie is voor deze schijf 3 jaar.

Het eerste jaar kun je garantie claimen via de leverancier, de daarop volgende jaren kun je zelf zonodig het e.e.a. direct met WD afhandelen.

Er zijn waarbij een leverancier direct van een producent grote aantallen hardware afneemt om bijv. in een eigen product te monteren en te verkopen. In dit soort gevallen geldt dan weer niet de garantietermijn van de producent maar de opgegeven termijn van de leverancier. Deze is minimaal 1 jaar.

De Europese richtlijnen zijn op dit moment nog richtlijnen en geen wettelijke verplichtingen. Discussies over de verplichting om 2 jaar garantie te geven of zelfs langer naar gelang de verwachtte levensduur zijn absoluut nutteloos.

Ik quote voor de goede orde een zeer recente mail van een producent, in dit geval Philips.
De garantieperiode die door Philips in Nederland wordt gehanteerd is 1 jaar op electronica apparaten en 2 jaar op huishoudelijke apparaten. De Europese richtlijnen zijn op dit moment nog richtlijnen en geen wettelijke verplichtingen.

Duitsland hanteert een garantieperiode van 2 jaar. Voor service tot 2 jaar na aankoop dient u contact op te nemen met uw handelaar waar u het apparaat gekocht heeft. Indien u een defect in Nederland wilt laten repareren, gaan wij uit van een garantieperiode van 1 jaar.
E.e.a. is al zo vaak besproken dat dit simpel met de search terug te vinden moet zijn.

ARME AOW’er

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Die 1 jaar is slechts een nummertje, wat belangrijker is, is dat er garantie verleend wordt voor het termijn dat van een harde schijf verwacht kan worden. Dat is zeker langer dan 1 jaar. De leverancier mag echter wel een redelijke vergoeding vragen voor de gemaakte kosten na dat ene jaartje maar dan nog zijn zij verantwoordelijk, niet de klant.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:43:
De Europese richtlijnen zijn op dit moment nog richtlijnen en geen wettelijke verplichtingen.
Heb je daar een bronvermelding van ofzo? Iedereen die ik het tot nu toe heb gevraagd, denkt namelijk dat die richtlijn als wel opgenomen is in de wet (per maart/mei 2004, staat me iets van bij.)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

koraks schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:12:
[...]
Heb je daar een bronvermelding van ofzo? Iedereen die ik het tot nu toe heb gevraagd, denkt namelijk dat die richtlijn als wel opgenomen is in de wet (per maart/mei 2004, staat me iets van bij.)
Jawel, zie de quote van een email die ik afgelopen Dinsdag van Philips ontving.

In dit geval ging het om een LCD/Plasma TV van dik € 3.000,= waarvoor ik uiteraard eerst van hen wilde weten hoe zij reageren op garantieaanvragen na 1 jaar voor ik eventueel zo'n TV zou kopen.

Ik ben nog steeds met Philips in discussie dus... wordt vervolgd...

ARME AOW’er

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Guardian Angel schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:18:
[...]

Jawel, zie de quote van een email die ik afgelopen Dinsdag van Philips ontving.

In dit geval ging het om een LCD/Plasma TV van dik € 3.000,= waarvoor ik uiteraard eerst van hen wilde weten hoe zij reageren op garantieaanvragen na 1 jaar voor ik eventueel zo'n TV zou kopen.

Ik ben nog steeds met Philips in discussie dus... wordt vervolgd...
Lekker betrouwbare bron ook!!! en dat je zomaar klakkeloos 1 persoon napraat. Die wet is dus ALLANG ingevoerd. Binnen de EU geldt 2 jaar garantie voor consumentenartikelen... en ik geloof de EU wetgeving eerder dan dat ik een verkopende partij moet geloven...

Verwijderd

n00bs schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:25:
[...]

Lekker betrouwbare bron ook!!! en dat je zomaar klakkeloos 1 persoon napraat. Die wet is dus ALLANG ingevoerd. Binnen de EU geldt 2 jaar garantie voor consumentenartikelen... en ik geloof de EU wetgeving eerder dan dat ik een verkopende partij moet geloven...
Vergeef mij dat ik lui en/of onopmerkzaam ben, maar ik kan het zo snel niet vinden, tenminste niet in Titel 1 van boek 7. En volgens mij is daar toch het gros van onze bepalingen over de consumentenkoop geregeld. Dus kun je zo vriendelijk zijn dan aan te geven waar het staat? :)

-> Over Europese wetgeving gesproken, we hebben het hier over Richtlijn 1999/44/EG (PbEG L 171) waar inderdaad in artikel 5 lid 1 is bepaald dat de verkoper aansprakelijk is indien 'een gebrek aan overeenstemming' (lees: brakheid van de zaak) zich binnen twee jaar na de levering van de goederen openbaart. Maar het is een richtlijn, geen verordening. We hadden dat kreng in 2002 al moeten omzetten in nationale wetgeving. Waar staat dat? Wie oh wie :D

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 22:54 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De Nederlandse wet voor consumentenkoop en garantie is de implementatie van de Europese richtlijn.
Al per April 2003
http://www.juridisch.com/...k=Ministerie_van_Justitie

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Garantieperikelen hebben niks met hardware te maken. Ik zou dit topic kunnen verplaatsen naar Stuffis Generalis. Maar daar heeft de topicstarter dus (nog) geen toegang toe. Topicstarter Kevin, neem eens het Welkomst-gedeelte van de FAQ van dit subforum door wat je allemaal wel niet hier in Opslagmedia & I/O Controllers mag posten en wat je eigenlijk in de andere subfora moet posten :)

Voor toegangregels omtrent de verborgen forums, check de FAQ van Lieve Adjes.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 05-05-2005 22:57 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.