Workstation: Dual Opteron of single Athlon64?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
Na een paar jaar mezelf te hebben toegelegd op budget systemen heb ik eindelijk eens de ruimte om flink te investeren in een nieuw systeem. Nadat ik een "normaal" nieuw systeem had samengesteld zat ik al ruim boven de 1200 euro en ben ik me eens gaan orienteren op een dual opteron systeem. Het verschil was ongeveer 500 euro. De vraag is dus eigenlijk of ik die 500 euro beter kan investeren en op de lange termijn moet denken of dat ik die 500 euro beter in mijn zak kan houden en gewoon moet kiezen voor een Athlon64 systeem.

Eigenlijk doe ik niet superveel met het systeem dat een dual opteron configuratie zou rechtvaardigen. Ik was van plan Windows XP 64 bit er op te gooien en hetzelfde te doen wat ik nu met mijn desktop doe. Dit komt neer op zo nu en dan een 3d spelletje spelen, regelmatig de video's bewerken die ik van mijn DVI camcorder pluk, internetten, websites creeren en wat Paintshoppen/Coreldrawen. Waarom ik dan toch wil investeren in zo'n duur systeem heeft er mee te maken dat ik niet altijd zo'n budget voorhanden heb. Ik wil dus eigenlijk iets hebben waar ik toch zeker een paar jaar mee vooruit kan en dat het liefst zonder nieuwe investeringen maar ook zonder beperkt te worden door mijn hardware.

Mijn budget ligt op de 2000 euro. Als dat geld niet opgaat aan de PC gaat het vast wel op aan iets anders, dus geld opzij zetten voor future upgrades zit er niet direct in. De vraag is nu eigenlijk: ben ik slim bezig of gooi ik mijn geld in een put waar ik volgend jaar spijt van krijg?

Via Pricewatch heb ik het volgende systeem op papier geassembleerd:
Thermaltake Kandalf VA9000BWS (E-ATX, Geen PSU, Zwart, Window) € 155,89
Thermaltake Silent PurePower Butterfly 480Watt Zilver € 89,-
Asus K8N-DL, nForce4 Pro (E-ATX, PCI-E, Sound, LAN, SATA, 1394) € 278,22
2 x AMD Opteron 246 (S940, 2,0GHz, 1MB, Boxed) € 630,-
4 x 512MB PC3200 DDR, ECC (Kingston, CL3) € 208,-
Asus GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI), Asus Extreme N6800GT € 393,-
Creative SoundBlaster Audigy 2 € 41,50
1795.61

Omdat het moederbord de Asus K8N-DL een E-ATX bordje is, heb ik gekozen voor een Thermaltake Kandalf behuizing. Ik moet er ook aan toevoegen dat ik het een waanzinnig mooie behuizing vind, aangezien ik nog altijd van mening ben dat merk op merk het beste resultaat geeft heb ik daarnaast voor een Thermaltake Butterfly voeding gekozen. De vraag is echter of 480 watt genoeg is. De Asus K8N-DL is gekozen vanwege de reviews en de prijs. In het begin wilde ik een SLI capable moederbord maar de Tyan vond ik net iets te duur daarnaast ben ik niet echt een extreme gamer en is SLI eigenlijk een beetje overkill. Ik heb gekozen voor 2 maal de Opteron 246 omdat ik dit de beste value voor het geld vond. De Opteron 250 is al 2 keer zo duur en heeft dan slechts 2.4Ghz, het leek me daarom verstandiger om 2 maal een Opteron 246 te pakken voor hetzelfde geld en dan 4Ghz tot beschikking te hebben. De Asus K8N-DL heeft 6 sloten voor DIMMetjes. Er vanuitgaan dat ik ze niet allemaal hoef te vullen dacht ik in het begin wel met 2gb uit de voeten te kunnen. Ik heb daarom gekozen voor 4 maal 512mb ECC geheugen van Kingston. Er zijn ook DIMMetjes beschikbaar die 4 keer zo duur kosten maar ik snap niet echt de meerwaarde hiervan. Het blijft voorzover ik weet allemaal PC3200 geheugen. Als GPU is gekozen voor de Asus GeForce 6800 GT. Dit vanwege de PCI-x connector. Niet het topmodel, maar 504 euro voor een Ultra versie vond ik net iets te. Overigens heb ik hier voor Asus gekozen vanwege het feit dat ik eerder vermelde: gevoelsmatig lijkt Asus op Asus mij het beste. Rest me een simpel geluidskaartje. Hoewel velen van jullie beweren dat het onboard sound van de Nforce4 chipset voldoende is heb ik met Nforce2 chipset al gemerkt dat spellen als de Sims2 zo'n onboard sound thingie helemaal niet leuk vinden. Het geluid gaat hakkelen bij het laden ed. Mijn oude 5.1 Live had daar dus helemaal geen last van. Vandaar dat ik nog steeds niet echt vertrouw op onboard sound. Verder zie je geen optische drives of harde schijven. Ik ben van plan deze uit mijn oude systeem te migreren. Het betreft dan 2 x een SATA Maxtor schijf van 250GB en een NEC dvd brander.

Resten me dus nog de onduidelijkheden waar ik tegenaan liep:
Moet ik alle banken met geheugen vullen of kan ik er gerust 2 vrij laten zodat ik in de toekomst er nog eens 2 x 1GB bij kan zetten? Is Kingston wel een goede keus. Ze zijn het goedkoopst maar is goedkoop hier geen duurkoop? Zeker niet onbelangrijk is het feit of ik wel iets heb aan 2 x een Opteron. Ik weet dat 3d games hier vooralsnog geen gebruik van maken en dat niet alle programmatuur dit zo lekker gaat vinden. Ik vertrouw er echter op met de komst van de dual-core cpu's dat hier verandering in gaat komen. Het is immers een systeem waar ik lang mee wil doen.
Mischien dat ik het eerste jaar het systeem niet ten volle kan benutten maar uiteindelijk zal daar toch wel verandering in komen.. hoop ik. Laatste vraag die ik heb is: kom ik er met een 480W voeding wel of wordt dit krap?

Ik zou graag een bronnenlijstje willen vermelden maar alles wat ik heb gebruikt om het systeem zo samen te stellen komt van Pricewatch af met links naar de productinformatie van de fabrikant. Ik ben niet zo thuis in deze "workstation" markt dus heb me lichtelijk moeten behelpen. Wel heb ik enige reviews gelezen maar echte harde cijfers kon ik niet vinden. (eg. athlon64 vs. Opteron benchmarks). Mischien komt dat omdat ik appels met peren wil vergelijken.

Als jullie op de systeemconfiguratie op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag. Mischien moet ik idd. ander geheugen gebruiken of kan ik toch beter "gewoon" een high-end Athlon64 systeem in elkaar zetten. Vandaar eigenlijk ook dit topic.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:30

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Even een noot: Je geheugen is dan wel ECC, maar er staat geen Registered vij. De Opteron vreet alleen registered geheugen, voor zover ik weet.

Verder: Voor de dingen die jij van plan bent met je systeem te gaan doen ben je denk ik met een snelle single beter af. Tenzij je een beetje serieus gaat videobewerken is een tweede cpu niet echt nodig. Voor een 3d-spelletje heeft het iig geen enkele zin.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mijn eerste idee zou zijn om te gaan voor de single variant (waar je geen specificaties van hebt gepost, maar die neem ik aan over een behoorlijke CPU beschikt en voor de rest lijkt op de dual-configuratie) en dan over een tijd (zeg: een jaar) de processor vervangen door een dual-core exemplaar. Dat scheelt je in totaal in de kosten: de CPU die je nu koopt kan trager zijn (want hoeft minder lang mee) en in 2006 zullen dual-core desktopprocessors wel betaalbaar zijn, verwacht ik.

Je geeft zelf aan dat geld bewaren voor toekomstige upgrades er niet in zit, maar dat lijkt me iets waar je overheen kunt stappen - zet het op de bank, leg het onder je hoofdkussen, hang het in een lijst aan de muur...er moet iets te verzinnen zijn om dat geld netjes te reserveren :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met Dual core cpus om de hoek zou ik NIET voor een Dual Opteron gaan.

De geruchten zijn dat een 2.2Ghz dual core athlon 64 in de richting 500-600 euro zou gaan; Je bespaard op moederbord, consumenten bordjes zijn stukken goedkoper. MSI heeft een leuk bordje met een SB live24 on board, dan durf je het neem ik aan wel aan zonder externe geluidskaart.

Een desktop cpu lust vervolgens unbuffered geheugen waardoor je richting 200-300 euro zou besparen. Daarnaast is de dual core athlon een beesje op basis van de venice stepping, die extreem zuinig loopt, dus geen mega voeding en mega kast nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36

liberque

Vrijzinnig!

Topicstarter
Dus als ik een X2 neem heb ik geen registered dimms's meer nodig, geen e-atx constructies, geen dure mainboards en ben ik iets vrolijker als ik de energienota binnenkrijg?

Op http://techreport.com/onearticle.x/8237 staat dat het beestje in Juni gelaunched wordt.
Zolang wil ik dan nog wel wachten... :)

Thanks for the advise...

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
liberque schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:15:
Dus als ik een X2 neem heb ik geen registered dimms's meer nodig, geen e-atx constructies, geen dure mainboards en ben ik iets vrolijker als ik de energienota binnenkrijg?

Op http://techreport.com/onearticle.x/8237 staat dat het beestje in Juni gelaunched wordt.
Zolang wil ik dan nog wel wachten... :)

Thanks for the advise...
hou er wel rekening mee dat het beestje in het begin duur en slecht te krijgen zal zijn. kan je misschien beter nu een s939 mobo kopen en later een x2 erin duwen...

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En als het wachten te lang duurt kun je overwegen om de goedkoopste socket 939 A64 die je kan vinden erop te drukken en volgend jaar de X2 (al past dat niet in je financiele planning :D)

Succes!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
RonaldH schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:27:
En als het wachten te lang duurt kun je overwegen om de goedkoopste socket 939 A64 die je kan vinden erop te drukken en volgend jaar de X2 (al past dat niet in je financiele planning :D)

Succes!
Precies, je kan nu bijvoorbeeld alles kopen wat je wilt met een € 124,95 kostende amd athlon 64 3000.
En dan als dual core betaalbaar is , deze cpu verkopen en er een dual core in stoppen. :)
Pagina: 1