[Auto] Een Occasion kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Een Occasion Kopen
Of dit nou in SG of HK hoort weet ik niet, maar aangezien dit best een opsomtopic kan worden start ik maar in de Huiskamer. Maar, laat ik wel even duidelijk maken dat dit topic serieus bedoelt is.
:? Wat is een Occasion?
oc•ca•si•on (de ~ (v.), ~s)
1 gelegenheidsaanbieding => aanbieding
2 tweedehands auto
Als je echt net uit je ei komt en je bij het zien van deze topictitel afvraagt wat een occasion nou precies is dan zal ik je dat hier maar even uitleggen. Een occasion is niets anders dan een deftig woord voor tweede hands auto. Dit is onafhankelijk van waar je hem koopt: bij een dealer, merkdealer of particulier. Maakt geen ruk uit. Vanaf dit punt wordt met dealer, een dealer in tweede hands auto's bedoelt(geen merkdealer dus).
:? Wat is de bedoeling van dit topic?
Wel, het gaat er hier om dat we elkaar een beetje helpen met het zoeken van een goede tweede hands auto. Ik ben hard op zoek naar een auto en aangezien ik (bijna) student ben heb ik niet al het geld van de wereld maar toch wil ik wel een redelijke auto. Veel mensen denken dat een auto onbetaaldbaar is maar er staan hele leuke dealtjes op de aardbol. Het is een zaak van deze 'leuke dealtjes' te kunnen onderscheiden van een gepimpte ragbak. Oftewel, kijken of een auto daadwerkelijk in orde is, er wordt namelijk nogal wat opgelicht in deze wereld.
:? Waar begin ik met zoeken?
Het zoeken naar occasions op internet is handig en doelgericht. Laat je alleen niet teleurstellen door de aanbiedingen op internet! Internet is misleidend. Op internet kan een dealer of particulier een auto zo plaatsen, dat de nadelen niet te zien zijn. Zodra je de auto dan in het echt gaan bekijken is er heel wat meer mis mee dan je verwacht had. Het uiteindelijke doel van de dealer is een auto verkopen, wanneer hij een leuke foto van de linkerkant van een auto plaatst op internet en jij komt kijken, kom je er misschien achter dat de rechterkant er niet uit ziet! Bovendien kan je klein krasjes en deukjes nooit opmerken op die kleine foto's op marktplaatsen en zoeksites.
:? Marktplaatsen en zoeksites?
Ja, er zijn vreselijk veel marktplaatsen en databases online met honderd duizenden occasions. Ik zal er een paar op een rijtje zetten. Onderaan deze startpost vind je een tabel met online databases.
:? Waar moet ik op letten als ik een Occasion koop?
Waar je op moet gaan letten bij het kopen van een tweede hands auto kan een boek op zichzelf over geschreven worden. Er zijn heel veel dingen waar je op moet/kan letten. Het verschilt zelfs per auto, omdat elke auto zijn zwakheden heeft. Zo moet je bijvoorbeeld bij een Opel Astra goed letten op roest, vooral bij de wielkasten. Wanneer je een Golf VR6 koopt, zorg dan dat je zeker weet dat je er een hebt na bouwjaar '92. In 92 zijn er namelijk heel wat 'bugs' van de auto verholpen. Dit zijn slechts twee voorbeelden. Eigenlijk is de doel van dit topic om een flinke lijst samen te stellen waar je op moet letten bij een bepaalde auto. Post er gezellig op los! Deel je ervaringen met ons.

Snelle checklist
Let op roest, vooral bij wielkasten (ook binnekant).Roest is fataal, hoe klein het ook is, het breidt zich uit. Heeft een auto roest dan kan je zwaar afdingen maar ik zou er niet aan beginnen.
Laat de motor draaienHiervoor moet je een beetje kennis hebben wil je tikjes kunnen horen.
Check het oliepijlLaag oliepijl kan lekkage betekenen. Ook een witte olieachtige zooi bij olie pijlen duidt op een mankement (kapotte koppakking).
Kijk onder de autoAls de auto inderdaad lekt dan zal dat zichtbaar op de grond zijn aangezien een auto vaak lange tijd op dezelfde plek staat binnen.
Bekijk de bandenLet op Haarscheurtjes, droogtescheurtjes, weinig profiel enzovoort. Banden zijn duurder dan je denkt.
Zijn de banden gelijkmatig versleten?Als de band schuin afgesleten heeft betekend dat dat er iets in de ophanging niet klopt.
Let op hoezen om het stuur.Heeft een auto een stuurhoes (zo’n gripding of gewoon een kleurtje) dan wil dat zeggen dat de eigenaar wellicht iets wil verbergen (slijtage?)
Let dus op slijtage van het stuur, maar ook van de verscnellingspook en handremAan deze dingen is de Km stand ook wel af te lezen. Een versnellingspook die uit elkaar valt en een Km-stand van <100k klopt gewoon niet.
Vraag naar onderhoudsboekjesOokal geeft het geen 100% zekerheid. Hoe meer boekjes, hoe beter.
Heeft de auto een Nationale Autopas?Nog meer zekerheid dan onderhoudsboekjes.
Wees scherp, stel tricky vragenEen verkoper kan strak lullen maar hij moet ooit door de mand vallen. Een eerlijke verkoper hoeft niet te liegen en valt dus ook niet door de mand.
Let op het plafond (vlekken?)Lekkage als het regent is echt vervelend. Zorg dat hij niet lekt.
Test de remmen.Rem stevig terwijl je het stuur los laat. Een trillend stuur duidt op kromme remschijven.

Links met belangrijke informatie.
Porsche-911Klik op aankooptips.
AutotelegraafAlgemene Checklist

:? Testritten?
Zeker belangrijk, zelf belangrijker dan bij een nieuwe auto, is de testrit. Zorg ervoor dat je een testrit maakt! Zorg voordat je deze testrit doet dat je een lijstje hebt gemaakt (of in je hoofd hebt) van de mankementen die vaak voorkomen bij occasions, vooral mankementen die specifiek bij die auto horen. Dealers zijn vaak oneerlijk over mankementen. Het is niet altijd oplichting, soms weten ze niet eens af van mankementen. Ze verkopen onderling ook veel auto's zonder dat ze elkaar vertellen wat er mis mee is. Wanneer je een mankement vind dan kan je daar flink op afdingen! Zorg dat je een flinke rit maakt, de meeste dealers maken er geen probleem van, zelfs als de auto achterin de showroom staat en er moeten eerst 10 auto's uit voor jouw auto, zorg dat je het vraagt. 9 op de 10 dealers laat je zonder mokken een testrit maken, de concurrentie is groot en ze willen die auto graag kwijt.

Wanneer je achter het stuur zit ga je niet een blokje om en weer terug. Zorg wel dat de auto warm is namelijk, dan komt alles een beetje los. Vooral auto's die al maanden in de showroom staan moeten even op gang komen. Neem het liefst een stukje snelweg omdat je dan alle piepjes en kraakjes goed hoort. Zoek ook een stukje asfalt op (industrieterrein, parkeerplaats) waar je de ruimte hebt om bijvoorbeeld de draaicirkel van de auto, stuurbekrachtiging en remmen te testen. Naarmate dit topic ouder wordt zal ik een lijst samenstellen van dingen waar je op moet letten en hoe je kan testen of onderdelen naar behoren werken.
:? Wat is de waarde van een Occasion?
Stel, je hebt een leuke auto gevonden, je hebt ontdekt wat er allemaal mis mee is en je wil weten of het een goede deal is. Je kan met de Carbase van Autoweek.nl de waarde bepalen van een auto. Dit gaat als volgt. Ga naar Autoweek.nl en klik op Zoeken op merk/model, dit staat onder het menu bij Autogids. Stel, ik heb een Volkswagen Vento VR6 gevonden uit 1995. Ik klik dan merk, Volkswagen. Modelserie, Vento en vervolgens kies ik voor 1995. Ik krijg vervolgens dit voor mijn neus:
Vento 4d., sedan 1992 1998 14.773
Wanneer er meerdere types verschijnen, kies het juiste type (hoeveel deuren, enzovoort.) door op het pijltje achter het juiste type te klikken (Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/carbase_add.gif). Er verschijnen heel wat meer types. Kies het juiste type (motortype) en je komt terecht op een pagina met een shitload met informatie (retehandig! :)). Klik Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/button_taxeren2.gif bovenin en loop de wizzard af.

Komt de waarde van de Carbase nou uitzonderlijk hoog uit voor de prijs die hij te koop staat dan kunnen er een aantal dingen niet kloppen.
  • De auto is gestolen.
  • De kilometerstand is mee gesjoemeld (teruggedraaid).
  • Er zitten krassen/deuken op de auto. Of er zijn andere uiterlijke gebreken.
:? Hoe kan ik zien of de auto gestolen is?
Iemand hier informatie over? Mail me even op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/68657/FFFFFF/000000/1of laat het weten in dit topic.
:? Waar moet ik op letten bij Km-standen?
Op internet zie je wel eens bij een advertentie staan: “KM-stand op aanvraag”. Geloof mij en vraag hem niet aan want dat is niet nodig. Een dealer houdt deze informatie alleen achter als er iets aan het handje is. Waarom zou hij is ermee aan het sjoemelen of, de stand is zo hoog dat hij zich schaamt. Alle zaakjes die achter gehouden worden zijn niet pluis.
:? Betrouwbaarheid
Er heerst veel concurrentie in de occasionwereld. Waarschijnlijk komt er al snel een verkoper in je nek hijgen als je een tweede hands dealer binnenstapt. Laat je niet intimideren, imponeren of whatever. Die gasten kunnen vaak goed ergens omheen lullen (daar zijn het autohandelaren voor) maar een gezond verstand prikt daar vrij snel doorheen.

Doe alles op je gemakje en als je de verkoper vervelend vind zeg gewoon dat je ‘nog even kijkt’. Hij zal je vast zijn leukste dealtjes willen laten zien maar ga er niet op in en snuffel gewoon even verder naar iets wat jou echt aanspreekt en niet naar iets dat je aangepraat krijgt door een verkoper.

Pas wanneer jij iets gevonden hebt stap je naar de verkoper (als hij je nog niet hebt zien ijsberen bij die ene auto en op je af is komen stormen). Misschien verteld hij je over allerlei extra’s als, velgen, bandjes en radio/cdspelers maar dat is niet waar je een auto voor koopt. Je moet om de auto heen lopen en letten op die bekende gebreken. Daarna loop je er nog een keer omheen en nog een keer, en daarna nog 10 keer zodat je alle deukjes en krasjes gevonden hebt. Daarna kan je wel ongeveer bepalen of de prijs reëel is. Een hogere prijs dan je verwacht is eigenlijk beter dan een te lage prijs. Als hij te laag is klopt het gewoonweg niet. Is een deal te mooi om waar te zijn, wees dan ook eerlijk tegen jezelf en stap van de auto weg. Er is namelijk gegarandeerd iets mis mee.

Zoek op internet de auto op die je gezien hebt (grote kans dat de auto die je gezien hebt ook online aangeboden wordt). Kloppen er dingen die op de site staan niet met wat de verkoper zei? Dan lult hij. Kijk ook wat andere dealers vragen voor soortgelijke auto’s, dan weet je waarmee je te maken hebt.
:? Interessante links

Links
GaragetestLees en schrijf recensies over je garagebedrijf. (Site van paQ :P)

:?
To Be continued :P

Meest populaire sites
WebsiteComment
MarktplaatsSlordig, moeilijk zoeken
Autoscout24Veel auto's, geheel Europa
Autotrader
Autotrack
Speurders.nl
Particulier
WebsiteComment
Autorola
Auto Zoekhulp
TE-KO-OP
OccasionnetIn aanbouw
Auto-marktIn aanbouw
Automarktplaats
Occasiondomein
Autoplaats
Occasion Krant
Tekoop aangeboden
De autopagina
Auto.nl
Autohopper
Autokoophandel
Mobiel500
Autozoeker
Autor
Auto 2dehands.nl
Autoplaneet
Zoek een Occasion
Car2Car
Auto´s tot 1000 EuroGoedkoop
Autoinvert
Marktplaats
Dealers
WebsiteComment
Auto Bytel
Auto Ilse
Auto Kopen
Nederland Mobiel
Autotrader
Occasionland
Autocircuit
Occasionpark
Autotrack
I-Occasion
Auto-Matic
Autoexpert
Auto altena
Auto Snuffelsnel
Autospy
Zowel Particulier als Dealers
WebsiteComment
Autoscout24Veel auto's, geheel Europa
Heb je op of aanmerkingen over de tabel? Staan er fouten in? Mail me even op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/68657/FFFFFF/000000/1of laat het weten in dit topic

[ Voor 158% gewijzigd door Josh op 23-09-2006 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben dus student en ga switchen van opleiding. Dit maal een stukje verder van mijn eigen stekkie waar ik nu woon.
Heb dus een leuk autotje nodig en ben aan het kijken met een budget van 1000 tot 1750 euro.
Autotjes die ik op het oog heb:

Nissan 100NX
Mazda 323F

Beiden rond het 1990 t/m 1994 model.
Ben al tijdje aan het rondkijken naar deze 2 autotjes, maar mochten er nog suggesties komen naar andere autotjes, of mensen met een mooie occasion, laat het weten!
danku :)

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
2 handige links met dingen waar je op moet letten als je een 2e hands koopt:
http://www.porsche-944.nl/aankooptips.php
http://autotelegraaf.nl/i...occasionchecklist/?id=297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

autotrack Afbeeldingslocatie: http://home.skyaccess.nl/d2tip446/smilie/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hmm... Jammer dat mijn vader met vakantie is (hij probeert de occasions te verkopen bij een autobedrijf)
Mij interesseren auto's niet veel, ik kan je niet veel helpen ;)

Ga bij een occasion niet alleen op je gevoel af, kijk ook of je geen roestplekken kan ontdekken bij de deuren of wielkasten, vraag of je de motor mag horen (klinkt hij gezond? geen tikkende kleppen) en ga daarna 'voor de gein' even het oliepeil controleren (als het erg laag is kan de auto olie lekken/verbruiken) en kijk gelijk even onder de auto of je geen druppels ziet.
Kijk goed naar de banden (droogtescheurtjes, profiel) want die zijn ook een aardige aanslag als je 4 nieuwe er onder moet zetten.

Kijk naar de binnenbekleding: uitgezeten stoelen met een lage kilometerstand = niet goed.

Informeer of alles er bij zit, onderhoudsgeschiedenis, boekjes etc..

offtopic:
Wat ik zelf rij? je verwacht zeker dat het zoontje van een autoverkoper een mooie auto heeft die pappie heeft uitgezocht?
Ik heb 2 auto's, beide van een oud vrouwtje geweest.
Een Ford Fiesta van e.100,- waar geen gang in zit (eerste rit op de snelweg: met moeite 120km/h, oud vrouwtje reed niet hard)
Een Trabant 601 combi, motor gesloopt doordat ik, je raad het al, veel harder mee reed dan het oude vrouwtje dat de vorige eigenaar was :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
answer_man schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:49:
Ik ben dus student en ga switchen van opleiding. Dit maal een stukje verder van mijn eigen stekkie waar ik nu woon.
Heb dus een leuk autotje nodig en ben aan het kijken met een budget van 1000 tot 1750 euro.
Autotjes die ik op het oog heb:

Nissan 100NX
Mazda 323F

Beiden rond het 1990 t/m 1994 model.
Ben al tijdje aan het rondkijken naar deze 2 autotjes, maar mochten er nog suggesties komen naar andere autotjes, of mensen met een mooie occasion, laat het weten!
danku :)
Die 323F's zie je echt ovreal op sites zoals autotrader, zijn vaak niet duur. Heb zelfs als het nieuwere model 323F (dus zonder openklappende koplampen) gezien onder de 2000 euro. Let bij de 323F goed op de elektronica en evt roestvorming bij de oudere modellen, verder is het in mijn ervaring een prima auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Hier wat tips van iemand die al VEEL ellende heeft meegemaakt met 2e hands auto's... (pechvogel dus...)
  • Controleer voor je de proefrit maakt of de motor nog koud is. Auto's rijden soms compleet *niet* als de motor nog koud is (bijvoorbeeld als je een lekke koppakking hebt!).
  • Kijk bij het profiel op de banden over de hele breedte van de band; soms kunnen ze extreem schuin afgesleten zijn, waardoor je je verkijkt.
  • Contoleer inderdaad het oliepeil en de koelvloeistof. Als de olie wittig/lichtbruine smurrie is--> niet doen! Waarschijnlijk lekke koppakking.

Vraag ook op de man af of de verkoper één van deze twee vloeistoffen verbruikt. Olie mag hij wel een klein beetje verbruiken (ca. 1 liter op 2000 km maximaal), maar koeilvloeistof kan duiden op een lekke koppakking.
  • Bij een lekke koppakking hoef je dat niet altijd aan de motorolie te kunnen zien.
  • Mocht de autolak meer glimmen dan je naar zijn leeftijd zou vermoeden, vraag dan of de verkoper hem in de was heeft gezet o.i.d. en of de lak anders dof zou zijn.
  • Een VW Golf is niet per definitie een goede auto, je kan er ook erg veel ellende mee hebben!
  • vraag of de auto waterdicht is, d.w.z. of er niet bij regen water in de kofferbak (of via het dakraam o.i.d.) naar binnen komt.
Ik heb eerst een golfje (VW Golf type II, 1992, 1.3i motor) gehad, die had een en al problemen (katalysator stuk, uitlaat lek, koppakking lek, banden sleten extreem hard en schuin af, enz. enz.) Heb ik uiteindelijk zo'n €2700 aan gerepareerd, en toen nog voor €800 minder verkocht dan ik hem zelf kocht... ;( 8)7

Toen een VW Vento 1.8i (90PK)uit 1992 gekocht, dat was een top-auto!!! Verbruikte ook erg weinig (met gemak 1:13, en ik was een pittige rijder... Helaas tegen een boom gereden. ;( 8)7

Nu rijd ik een peugeot 405 1.9i (110PK) uit 1990. Rijd overigens super op de snelweg, maar wil wel wat veel verbruiken. Met moeite haal ik nu 1:12. Maar deze heeft dus dat de kofferbak af en toe blank staat. Da's niet prettig, en ruikt ook niet lekker...

Hopelijk binnenkort weer geld om een Vento te kopen. >:)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 14-06 14:10
Vinden jullie het gek als ik nou juist nooit een auto van een dealer zou kopen? Puur prijstechnisch maar ook qua vertrouwen, als je iemand met autokennis meesleept naar een particulier kan je je ook vrijwel nooit een buil vallen, maar spaar je wel al dat geld bij een dealer uit.

Natuurlijk heeft een dealer ook wel z'n voordelen, maar daar betaal je imo ook grof voor.

edit:
RobertJ rijdt Vw Polo TDI :9

[ Voor 7% gewijzigd door RobertJ op 05-05-2005 14:44 ]

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

RobertJ schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:42:
Vinden jullie het gek als ik nou juist nooit een auto van een dealer zou kopen? Puur prijstechnisch maar ook qua vertrouwen, als je iemand met autokennis meesleept naar een particulier kan je je ook vrijwel nooit een buil vallen, maar spaar je wel al dat geld bij een dealer uit.

Natuurlijk heeft een dealer ook wel z'n voordelen, maar daar betaal je imo ook grof voor.

edit:
RobertJ rijdt Vw Polo TDI :9
maar iemand met autokennis ziet bij een willekeurige auto ook niet of er wat mis is, dan moet dat ding toch echt eerst op een brug staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Voor mijn vader ben ik afgelopen jaar veel op internet opzoek geweest naar een occasion. Voor mij was de makkelijkste site: autotrack. Je hebt daar veel zoekopties en ook veel dealersites zijn erop aangesloten.

Nadelen van Autotrader: geen keuze in motorinhoud, vermogen en gewicht
Nadelen van Autoscout: je moet altijd een merk / model kiezen. Je kan niet alleen op bijv. prijs en leeftijd zoeken.

Mocht je een auto inruilen, probeer dan meerdere aanbiedingen van bedrijven op zak te hebben. Dan weet je of je bij je uiteindelijke aankoop een redelijke prijs krijgt.

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik heb inmiddels de startpost heel erg aangepast. Er staat meer informatie op. Maar ik ben nog niet klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Laatst online: 16-06 23:02
Ik ben zelf ook op zoek naar een 2e hands auto. Echter wordt er ook zoveel crap neer gezet op websites zoals autotrader dat het moeilijk wordt om een goede 2e handse auto te vinden.

Je kan ook informatie van derden vinden in de Autoweek MyReview. Staan per merk & type ervaringen in van eigenaren (pluspunten, gebreken, zwakke punten, etc.).

edit:

Wat ik zelf trouwens wel jammer vind is dat je bijna nergens op internet informatie kan vinden over hoe duur een bepaald type auto is in het onderhoud.

[ Voor 19% gewijzigd door Access op 05-05-2005 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Voor de mensen die zitten te denken aan een Alfa Romeo (145/155/164) staat hierrrrrrr een hoop nuttige informatie. :)

Link werkt alleen bij inloggen, dus zie mijn volgende reactie voor de tekst:
[rml]Specht in "[ Auto] Een Occasion kopen"[/rml]

[ Voor 33% gewijzigd door Specht op 06-05-2005 00:48 ]

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Ik zit eraan te denken om mijn auto juist te verkopen :) En die auto is erg goed, altijd binnen gestaan enzo O-)

'k Ga als ik een koper heb op zoek naar een andere, wel makkelijk zo'n topic dan :)

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Laatst online: 13-12-2024
King Nothing schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 17:02:
Ik zit eraan te denken om mijn auto juist te verkopen :) En die auto is erg goed, altijd binnen gestaan enzo O-)

'k Ga als ik een koper heb op zoek naar een andere, wel makkelijk zo'n topic dan :)
Als je dan ook neerzet wat voor bak :P kun je je auto misschien nog kwijt aan mensen in dit topic... :) tenzij je ze dat niet wilt aan doen...

weet niet of dat ook de bedoeling van het topic is, maar misschien

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik ben stiekem ook wel op zoek naar een autootje. Twee opties: nu een cheap ass rammelbak kopen die goed genoeg is om een half jaartje mee te gaan. Andere optie: niets kopen en flink sparen voor een écht goede auto.

Ik neig zelf nu naar optie 1, aangezien ik steeds vaker naar m'n klanten moet en sindskort ook met hardware bezig ben (heb een eigen zaakje naast de studie). Een goede optie voor mij is dan een klein goedkoop autootje zoals een Peugeot 205: daarvan kan de bank plat, zijn degelijk, niet té verouderd qua looks, roesten niet en zijn betaalbaar. Ook de onderdelen ervan zijn gemakkelijk te verkrijgen. Iemand andere aanraders of alternatieven? :)

Ook een goede tip voor personen die op zoek zijn naar een occassion: kijk iedere werkdag om 19.00 naar Discovery Chanel: Wheeler Dealers. Door dat programma leer je een hoop zaken waarop je moet letten bij een tweedehands auto.

Tips van mij: kijk bij de testrit hoe de auto stuurt, hoe 'ie schakelt (moet wel soepel zijn) en test eens de remmen: als de auto naar een bepaalde kant trekt, weet je dat je de remblokken mag gaan vervangen. Doe dit dan wel bij alle 4 de remmen: anders blijft 'ie naar een bepaalde kant toe trekken.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Opel Corsa 1.2 16v, datum deel 1: 14-01-1999, aangeschaft op 14-01-1999. KM stand 98000, dealer onderhouden, net voorzien van nieuwe remmen rondom, 15" lichtmetaal met banden uiteraard :P originele banden + velgen zitten er ook nog bij, kleur blauw, APK tot 14-01-2006.

Prijs is NOTK :P
Nog wat vergeten?

Pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35399/thumb.jpg
Klik voor 1280x1024.

/edit
Alle garagerekeningen heb ik nog, dus onderhoud is aantoonbaar :P

[ Voor 10% gewijzigd door King Nothing op 05-05-2005 17:16 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Als autohobbyist ga ik regelmatig op zoek naar gebruikte auto's, meestal wat oudere wagens met werk er aan. Ik ga er even van uit dat je al een bepaald model op het oog hebt, prijzen vergeleken hebt en een of meerdere auto's hebt uitgezocht die je wilt gaan bekijken. Een zoektocht langs wat fora kan veel informatie over zwakke plekken opleveren, evenals wat het kost om ze te fixen.

Mijn proefritchecklist:

-Bel niet voordat je gaat kijken. Als men weet dat er iemand komt, worden auto's meestal van te voren warm gedraaid waardoor eventuele koude-start problemen niet te merken zijn. Ook worden auto's vaak nog even afgespoeld, waardoor je dingen zoals krasjes of doffe plekken in de lak minder ziet. Bij particulieren lastiger, maar je kunt wel een afspraak maken en dan een half uur te vroeg komen :)
-Bekijk de auto zorvuldig rondom. Let op deuken, roest, duidelijk kleurverschil tussen delen, algehele staat van de auto. Dingen als zwaar gecorrodeerde velgen, uitgeharde ruitenwissers en lompheids-beschadigingen in het interieur wijzen op verwaarlozing.
-Ex-schade auto's zijn vaak te herkennen aan lakbeschadigingen aan bouten op het spatbord en de bumper. Als alleen een scherm is overgespoten is vaak te zien tot waar de auto is afgeplakt (vaak op een rand, bijvoorbeeld bij de overgang motorkap-zijscherm). Let ook op deels vervangen onderdelen.
-Kijk naar de banden, let op voldoende profiel (onderhandelingspunt!). Beschadigingen aan de wang van de band is over het algemeen een APK afkeurpunt. Duidelijk scheeft afgesleten banden is vaak een probleem met de uitlijning.
-Trek de kap open en controleer de motor op duidelijke lekkages, wat vettig is niet erg maar als 't er nat uitziet is het een lek. Controleer alle vloeistofpeilen.
Onder de oliedop kan zich wat lichte mayonaiseachtige smurrie bevinden. Een klein beetje is bij sommige motortypen normaal (condens), maar als 't genoeg is voor een frietje is 't meestal mis :)
-Controleer de koelvloeistof, wat olieachtige kringen op het oppervlak is normaal, als 't troebel is, is er een probleem.
-Trap de rem een paar keer zo ver als je kunt in (gaat steeds zwaarder). Op het laatst het pedaal zo ver mogelijk ingedrukt houden. Het pedaal mag de vloer niet raken (erg oude remolie, lek - beiden duiden op verwaarlozing). Houdt het pedaal zo ver mogelijk ingedrukt en kijk of het langzaam verder zakt, indien dit zo is wijst dat op een lek in het remsysteem of intern in de hoofdremcilinder.
-Start de motor met je voet op het rempedaal. Het pedaal moet wat verder zakken tijdens het starten, zo weet je dat de rembekrachtiger werkt. Let verder op soepel aanslaan van de motor. Korstondig slecht lopen kan slechts een kwestie van stilstaan of slechte bougies zijn, maar als-ie langer als een seconde of 10 rottig blijft lopen kan er een compressie probleem op een of meerdere cilinders zijn.
Een gorgelend geluid in de kachel kan wijzen op drukopbouw in het koelsysteem (koppakking of scheur in blok/kop). Fluitende geluiden kunnen duiden op een lek in het inlaatraject, zeker als dit gepaard gaat met onrustig stationair lopen (schudden of ritmische variaties in het toerental)
-Kijk weer onder de kap en let op lekkages nu de motor draait. Een motor die ernstig staat te schudden is niet goed. Geluiden erg moeilijk te beschrijven of beoordelen via tekst, maar bonkende of rommelende geluiden, evenals luid tikkende geluiden kunnen problemen aangeven. Draai het stuur een paar keer heen en weer, bij auto's met stuurbekrachtiging moet te horen zijn dat de electronica wat gas bijgeeft. De motor moet in ieder geval blijven lopen. Let ook op of de v-riemen beginnen te piepen wanneer je aan het stuur draait. Geen big deal maar wellicht kun je de verkoper ze laten vervangen.
-Als je de olievuldop weghaalt, zal de motor meestal iets langzamer gaan lopen. Duidelijke drukopbouw in het carter (waarbij de dop in je hand wordt gedrukt) wijst meestal op verregaande interne slijtage.
-Kijk naar de uitlaat. Wat witte condens is normaal, maar als het zoetig ruikt is het koelvloeistof en duidt het op een lekke koppakking of erger. Zwarte rook is onverbrande benzine, blauwe rook is verbrande olie. Kijk ook onder de auto of er ergens anders condens te zien is (bochten in de uitlaat zijn vaak zwakke plekken). Een oudere auto die een tijdje stil heeft gestaan kan wat zwarte of blauwe rook geven, maar de auto moet na de proefrit onzichtbare rook geven.
-Ga weer in de auto zitten en controleer alle electrische gadgets (ramen, spiegels, CV, stoelverstelling etc), de radio, de ventilatie, airconditoning en verwarming. Zet de radio weer uit voordat je gaat rijden.
-Rijdt rustig weg. Een auto die een tijd heeft stilgestaan kan wat licht trillen door stugge banden en wat abrupt remmen door roest op de remschijven, zal meestal al na een paar kilometer beter worden.
-Rijdt normaal, meestal merk je het vanzelf als er ergens een probleem is. Let op of de motor op temperatuur komt en blijft.
-Trillingen in het stuur (voorwielen) of door de auto heen (achterwielen) rond de 80 km/h zijn meestal banden die uitgebalanceerd moeten worden, maar trillingen die zich in een groter snelheidsbereik en/of bij het sturen naar een bepaalde kant voordoen, kunnen defecte wiellagers of speling in de ophanging/stuurinrichting aangeven. Wiellagers die versleten zijn maar (nog) geen speling vertonen geven een rommelend geluid dat recht evenredig met de snelheid is. Sommige autobanden geven nagenoeg hetzelfde geluid op sommige soorten wegdek, let er dus op of het bij alle soorten wegdek gebeurt (zoab is hier handig voor)
-Rem een aantal keer, zowel rustig als hard. Let op voortijdig blokkerende achterwielen, naar één kant trekken, piepende/slijpende geluiden bij het remmen (slijtagesensoren). Je moet alle wielen kunnen blokkeren of het ABS aan kunnen laten slaan.
-Koppeling kun je testen door met ongeveer 40km/h in de 4e versnelling te rijden en dan volgas te geven, en zo te acceleren tot ongeveer 80km/h, let er op dat het toerental gelijk met de snelheid oploopt.
-Trek een paar keer met volgas op in verschillende versnellingen, en laat dan het gas weer helemaal los. Een bonk-geluid tijdens de lastwisseling is vaak een defecte motor/transmissie steun (meestal niet duur maar moet wel gemaakt worden). Let verder op soepelheid, inhouden of rare geluiden.
-Trek na de proefrit nog een keer de kap open, en kijk naar nieuwe lekkages (vaak ook te ruiken). Kijk in het koelwaterreservoir, het niveau zal waarschijnlijk iets hoger staan. Er mogen in ieder geval geen bellen te zien zijn.
-Zet tot slot de motor uit, wacht even, en start hem opnieuw (sommige problemen doen zich alleen voor bij een warme start)

Heb je eventuele problemen bespeurd, vraag dan de verkoper of deze er meer van weet, of zoek ze op internet op.
Weet je na de proefrit al zeker dat je de auto wilt kopen, doe niet al te enthousiast. Mopper een beetje over details of dat je de auto in een andere kleur mooier vind. Laat de verkoper moeite doen om jou die auto te verkopen (=lagere prijs). Hou het wel geloofwaardig, ga niet lopen zeuren dat je je zorgen maakt om het benzineverbruik van de BMW M5 waar je net een proefrit in gemaakt hebt :)

Maak bij een proefrit een duidelijke afspraak over hoe lang je weg blijft (de ene vindt 5 minuten normaal, iemand anders wil de auto thuis laten zien en blijft twee uur weg). Vraag om een kaartje van de verkoper voor het geval je stil komt te staan of andere problemen krijgt.

hmm het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat iemand er iets aan heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Toevallig... We hebben net 2 weken geleden een occasion gekocht.. Mooi wagentje al zeg ik t zelf..
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/bmw_got.jpg

Er waren echter wel wat probleempjes:
[rml][ Auto] Verkeerde type verkocht?[/rml]

Dus ik heb nog als tip [misschien voor in de topicstart]: haal ff het kenteken door de databse op rdw.nl [apk info opvragen].. maakt een boel duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:03
"Website Comment
Marktplaats Slordig, moeilijk zoeken"

maar met wat kennis vind je er wel goedkope occasions, omdat er vooral particulieren adverteren.
autoscout daarintegen word vooral door bedrijven gebruikt die vaak de hooftprijs vragen.
marktplaats is prima te gebruiken, mits je kennis hebt van wat je zoekt.
Bart-Willem schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 17:11:Een goede optie voor mij is dan een klein goedkoop autootje zoals een Peugeot 205: daarvan kan de bank plat, zijn degelijk, niet té verouderd qua looks, roesten niet en zijn betaalbaar. Ook de onderdelen ervan zijn gemakkelijk te verkrijgen. Iemand andere aanraders of alternatieven? :)
Andere alternatieven van kleine (geen dwergen dus zoals de alto/cuore/panda) auto's zijn (met een wegenbelasting van max 150 euro en een vermogen van max 75 pk ivm verzekering):
-toyota starlet 1986-1990 (roest en vaak te duur)
-Citroen ax 1e generatie (2e generatie is uiteraard een stuk mooier kwa interieur maar daardoor ook veel prijziger).
-Daihatsu Charade 1.0 (de driepitter dus, maar soms roest en oliezuipers, maar wel zeer degenlijk).

let wel op bij een 205 dat je er een koopt na 1990. waarom? zou je denken, na 1990 werden de carroserie verzinkt, ik heb zelf een rode 205 uit 1991 gehad en er zat echt geen een spikkeltje roest op echt gewoon puntgaaf zowel van buiten als onder en binnen, ik heb nu een Ax uit 1994 en daar is het wel anders (die roesten wel).

Sowieso is 1 ding heel belangrijk, neem iemand mee die er verstand van heeft, liefts een monteur maar dat hoeft niet per se, aangezien sommige mensen wrakken kopen voor een prijs waarvoor je een prachtige nette auto koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door _Drake_ op 05-05-2005 17:53 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

King Nothing schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 17:14:
Opel Corsa 1.2 16v, datum deel 1: 14-01-1999, aangeschaft op 14-01-1999. KM stand 98000, dealer onderhouden, net voorzien van nieuwe remmen rondom, 15" lichtmetaal met banden uiteraard :P originele banden + velgen zitten er ook nog bij, kleur blauw, APK tot 14-01-2006.

Prijs is NOTK :P
Nog wat vergeten?

Pics:
[afbeelding]
Klik voor 1280x1024.

/edit
Alle garagerekeningen heb ik nog, dus onderhoud is aantoonbaar :P
Verkoop je de banden+velgen die op de foto staan ook los? Daar ben ik namelijk wel in geintereseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Ik heb tot nu toe alleen maar Suzuki Swift's gerkocht of erbij geweest als iemand anders er eentje kocht. :o
(inmiddels een stuk of 5-6?)
En ik ben ook al de meest rare dingen tegen gekomen die duidelijk slijtage of mishandeling aangaven.

Ik vind het altijd wel intressant om de huidige eigenaar te laten rijden (in geval van particulier). Sommige mensen houden er een rijstijl op na die niet echt bevordelijk voor de auto is
(rijden met slippende koppeling, ver in de toeren doortrekken met koude motor, raar schakelen).

Ik heb ook in een aantal afgetrapte GTI's gereden, hoewel het niet 100% auto is kan je er soms nog best een paar jaar plezier van hebben ook.

Beste voorbeeld:
Een vriend van mij kon een Swift GTI uit december 1993 kopen. De auto kon niet rijden vanwege een defecte luchtmassameter en stond al enige tijd (weken/maanden) stil op de parkeerplaats buiten, in de vrieskou.
De eigenaar zag er geen brood meer in en wilde de auto naar de sloop brengen.

We gingen kijken bij de auto en deze zag er NIET uit. Was zeker 3 à 4 jaar niet meer gewassen. 1 voorscherm zat vol met roest en de auto was ontzettend vies. De banden waren compleet opgereden, dus helemaal kaal.

Eigen luchtmassamater gemonteerd, alle vloeistoffen gecontroleerd, koelvloeistof reservoir was leeg en de olie was pikzwart.
Koelwater bijgevuld en auto gestart. Deze "liep" rond de 100-500 toeren stationair (normaal 1500-2500 bij koude start en 900 bij warm) en stond op het punt van afslaan. Het geluid van een traktor was er niks bij.

Ongeveer 20 minuten zo laten lopen en af en toe gas bijgegeven om hem niet af te laten slaan. Daarna een rondje parkeerplaats gereden met ingetrapte rem om de roest van de remschijven te krijgen.
Auto trok voor geen meter, fietsen op een opoefiets ging sneller. Pas boven de 3000 toeren kwam het ding tot leven.
Ondanks dat het motorblok warm werd, liep het ronduit bagger en het werd weinig beter.

We hebben er een paar km mee gereden, was redelijk lastig met kale banden eronder. Toen ik een heeling op wilde rijden bij een dijkje moest dat met 7000 toeren in de eerste versnelling omdat 'ie in de 2de niet omhoog kwam.

Onderweg gestopt en de vloerbekleding eruit getrokken om de binnenkant van de bodem te bekijken. Deze zag er, net als de rest van de carosserie, heel vies uit maar was niet verroest.

Auto gekocht voor een zachte prijs en helemaal schoongemaakt. Nieuwe luchtmassameter in gezet zodat 'ie weer kon "rijden".
Het motorblok bleef ondanks verschilllende uitprobeersels rot lopen en er kwam een 'schuddend' ofwel kloppend geluid uit.

Auto verkocht met defecte motor (vermeld uiteraard) en de nieuwe eigenaar heeft er 200 km mee naar huis gereden. Thuis heeft die de olie eruit laten lopen en die zat vol met ijzerdeeltjes van de krukaslagers.
Inmiddels zit er een andere motor in en de auto rijdt weer ;) .

In dit geval: Goedkoop = goedkoop.
Tussen de onderhoudsbonnen vonden we een versnellingsbak revisie inclusief nieuwe koppeling t.w.v. 1200 Euro...

Maargoed, als leek moet je hier dus niet aan beginnen.

Ik heb ook nog een Swift 1.3 gehad waar iemand snel vanaf moest. Hij wilde niemand oplichten en de prijs was veel te laag. Dat was ook de reden dat ik hem kocht.
Auto was eveneens uit december '93 en had totaal geen roest.
De rest zat vol met krassen en hij trok soms erg slecht op.
Tussen de onderhoudsbonnen vond ik dat de kleppendeksel pakking het afgelopen jaar al 2x was vervangen, en nadat ik de auto een paar weken had begon er weer olie te lekken bij het motorblok.
Ook maakte de versnellingsbak bijgeluiden in de 3de en 4de versnelling. Deze auto was als boodschappenkar gebruikt en je kon merken dat er flink mee geragd was.
Auto weggebracht met een te koop briefje op het raam en de garage die hem zou keuren heeft hem meteen van me gekocht voor het dubbele wat ik betaalde. Week later stond 'ie te koop met nieuwe APK voor het 4 voudige wat ik betaalde en 3 weken later verkocht...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Anoniem: 94768 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:02:
[...]

Verkoop je de banden+velgen die op de foto staan ook los? Daar ben ik namelijk wel in geintereseerd.
Tegen een aannemelijk bod is alles te koop ;)
Moet je de bandenmaat nog weten? 195-45/15. 2 stuks zijn bijna een jar oud, de andere 2 anderhalf jaar dacht ik. 1 Schijnt een scheur in te zitten, ik kan alleen niets ontdekken.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43
op http://www.problemcar.nl/ kun je veel vinden over veel voorkomende problemen met auto's.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

King Nothing schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:19:
[...]

Tegen een aannemelijk bod is alles te koop ;)
Moet je de bandenmaat nog weten? 195-45/15. 2 stuks zijn bijna een jar oud, de andere 2 anderhalf jaar dacht ik. 1 Schijnt een scheur in te zitten, ik kan alleen niets ontdekken.
Ik wilde eerst weten of je ze uberhaupt los verkocht :P. Mijn vader vind ze (helaas :( ) te breed (ivm de prijs van nieuwe banden) dus het gaat over. Bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Anoniem: 94768 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:50:
[...]

Ik wilde eerst weten of je ze uberhaupt los verkocht :P. Mijn vader vind ze (helaas :( ) te breed (ivm de prijs van nieuwe banden) dus het gaat over. Bedankt voor de moeite.
Och duur...€ 125,- per band zo ongeveer bij Kwikfit en soortgelijke zaken, inclusief balanceren en de hele rotzooi. "Mijn" Opeldealer durft er € 135,- voor te vragen exclusief balanceren en montage, op internet zijn ze voor 80 tot 90 euro te vinden, alleen heb je dan montage en balanceerkosten bij bv Kwikfit a 15 euro per band :)

Enough with this offtopic crap :P

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

King Nothing schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:18:
[...]

Och duur...€ 125,- per band zo ongeveer bij Kwikfit en soortgelijke zaken, inclusief balanceren en de hele rotzooi. "Mijn" Opeldealer durft er € 135,- voor te vragen exclusief balanceren en montage, op internet zijn ze voor 80 tot 90 euro te vinden, alleen heb je dan montage en balanceerkosten bij bv Kwikfit a 15 euro per band :)

Enough with this offtopic crap :P
Laatste keer offtropic :P

De banden die me pa nu op het oog heeft (michelin) kosten ongeveer 60-70 euro per band dus dat verschil is nogal groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Laatst online: 16-06 20:49

Keida

dr.

Kan iemand mij de gang van zaken uitleggen als je een tweedehands auto van een particulier koopt?

Hoe zet je dat ding op je eigen naam, en wat voor bewijzen moet je zowieso krijgen? (Kentekenbewijs I, II III etc)

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20
De ANWB heeft een (voor leden) gratis folder met tips voor het kopen van een tweedehands auto, met tips waarop je moet letten bij de proefrit, hoe je het beste de auto koopt van particulieren etc.

Verder moet de testkeuring van de ANWB (hebben 4 testcentra) of de Dekra (komen zelf bij de garage langs) genoemd worden, maar blijf zelf ook kritisch; een keurmeester kan ook iets over het hoofd zien (ervaring mee). Bovendien is het geen garantie dat de auto geen problemen meer geeft: er kan altijd wat slijten of gewoon stuk gaan zonder dat je het van tevoren ziet.
Keida schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:56:
Kan iemand mij de gang van zaken uitleggen als je een tweedehands auto van een particulier koopt?

Hoe zet je dat ding op je eigen naam, en wat voor bewijzen moet je zowieso krijgen? (Kentekenbewijs I, II III etc)
Auto op kenteken zetten kan op het postkantoor. De verkoper neemt deel I (gegevens van de auto), deel II (gegevens van de eigenaar) en deel III (overschrijvingsbewijs, blijft normaal gesproken thuis) mee. Na betaling en zo neemt het postkantoor deel II in en geeft de verkoper een vrijwaringsbewijs (zodat hij kan laten zien dat hij geen eigenaar meer is, en de politie niet bij hem/haar moet zijn voor boetes :P). De koper krijgt vervolgens een nieuw deel II met zijn/haar naam erop. De verkoper geeft dan ook deel I en III aan de koper. Dan is de overdracht rond. Jij bergt deel III netjes thuis op, en deel I en II neem je altijd mee in de auto (naast APK-keuringsrapport en groene kaart van verzekering)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Specht schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 16:59:
Voor de mensen die zitten te denken aan een Alfa Romeo (145/155/164) staat hierrrrrrr een hoop nuttige informatie. :)
Daar is helaas login voor nodig. Heb je deze info voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

GsJosh schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:11:
[...]

Daar is helaas login voor nodig. Heb je deze info voor ons?
hmm dat wist ik niet. :P

Dan knal ik de tekst wel hier neer:

Waar let je op bij aanschaf van een Alfa 155?

Alfa 155 zijn zeer betrouwbare auto’s die door de verfijnde techniek wat gevoelig kunnen zijn voor achterstallig onderhoud. Als je de auto of de verkoper niet vertrouwd, zoek dan gewoon verder. Er zijn Alfa 155’s genoeg. Het is al lang niet meer dat Italiaanse auto’s minder betrouwbaar zijn dan andere merken. Roesten doen ze nauwelijks want sinds 1991 worden alle Alfa’s volledig verzinkt.

Laat je niet afschrikken door onderstaande “waslijst” van eventuele gebreken. Veel is namelijk universeel op elk merk en type auto toe te passen. Een deel is specifiek voor de Alfa 155. Doe er je voordeel mee als je een Alfa 155 overweegt.
Om nog meer plezier van je Alfa te krijgen en onderhoudskosten te kunnen drukken (je gaat immers verstand krijgen van je eigen auto) adviseren we om lid van het 155 register(ARTC155) van de SCARB te worden.

Benadering van de auto bij bezichtiging:
• Ga zonder afspraak. Je voorkomt bijvoorbeeld dat de accu is bijgeladen of langzaam leeglopende banden zijn opgepompt.
• Ga alleen bij droog weer. Ga door de knieën en bekijk de auto in daglicht vanuit alle hoeken: zo zie je alle parkeerschades.
Zijn de naden tussen plaatwerkdelen verschillend of golvend? Plaatwerk is dan waarschijnlijk vervangen.
• Let op lakschade op de motorkap en strips onder de koplampen. Deze strips zijn eenvoudig zelf te verwijderen om over te spuiten.
• Zijn alle E-nummers (laatste cijfer van fabricagejaar van het raam) op de ramen hetzelfde? De E-nummers staan in een cirkel op het glas. Zo niet dan is het afwijkende raam vervangen. Misschien na een aanrijding of inbraak.
• Zorg ervoor dat bij de aanschaf van een 155 alle sleutels overhandigd worden. Dit zijn er namelijk drie: een donkerrode moedersleutel, twee rode gewoon startsleutels (eventueel met afstandbediening) en een codekaart. De moedersleutel is benodigd om eventuele nieuwe sleutels, na kwijtraken oude, te laten maken. De codekaart is nodig voor de noodstartprocedure, wanneer de zender in de sleutel defect mocht blijken. (Dit geldt alleen voor de WB 155 modellen met de rode sleutels)
• Vraag om (inzage van) de volledige onderhoudshistorie als deze aanwezig is.
• Maak een uitgebreide proefrit van minstens 20 minuten over diverse soorten wegdek en neem ook een stukje snelweg.
• Er zijn 2 carrosserie varianten zgn. “smal body” herkenbaar aan een rand langs de wielschermen achter. Vanaf ongeveer 5-1995 is overgestapt op “wide body” met bredere voorschermen en gladde achterschermen. Je kan ook small body’s tegenkomen met later gemonteerde bredere voorschermen. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar duidt vaak wel op een gewezen schade.

Techniek:
• Oliepeil niet op max? Olieverbruik!
• Zwarte koelvloeistof? Koppakking begint te lekken of stopmiddel gebruikt.
• De voorwielophanging is een punt van aandacht voor de 155. Check de naafbussen, fusees en lagers van de voorwielophanging. Slijtage aan de ophanging kan opgemerkt worden door abnormale (zij)windgevoeligheid en verhoogde spoorgevoeligheid.
• Wat in eerste instantie op piepende geluiden uit de wielophanging lijkt, zouden ook geluiden uit de motorsteunen kunnen zijn. Als ze optreden bij zijdelingse bewegingen (schud eens aan de auto) dan komende piepende geluiden niet uit de wielophanging maar van de motorsteunen.
• 155's kunnen last hebben van rammelende hitteschilden bij het uitlaatspruitstuk. Is gemakkelijk weer vast te zetten en is ook geen probleem.
• Vastzittende remmen achter zijn een punt van aandacht bij de 155. Vaak komt dit door de handrem die blijft hangen als die weinig gebruikt wordt, bijvoorbeeld na 6 maanden stilstand in een showroom.
• Kijk onder de motorkap bij de scharnierpunten. Hier zitten twee zwarte, driehoekige stukken plastic. Trek dit plastic voorzichtig los en kijk eronder naar roest en vuil. Hier blijft makkelijk vuil en vocht zitten. Laat ze na aanschaf wel zitten, helpt tegen windgeruis.
• De 1.7 8V en de 1.8 8V en de 2.0 8v’s hebben een distributieketting die over het algemeen onderhoudsvrij is.
• Voor alle twin spark 16v motoren staat een vervangingstermijn van elke 60.000km of 3 jaar ongeacht de langere termijnen die in verouderde onderhoudsboeken voorkomen. Wanneer blijkt dat de vervanging van de distributieriemen bij de 16v motoren er aan komt, laat deze dan op tijd vervangen. Het vervangen is een gespecialiseerde klus die niet iedere universele garage kan. Bij de 16v motoren zijn diverse soorten (span)rollen gebruikt, waarvan de witte bekend staan om hun vastlopen. Deze zijn inmiddels niet meer leverbaar.
• Stationair toerental van benzinemotoren (warm) hoort rond de 800 a 900 toeren te zijn. Versneld toerental komt vaak door een versleten RPM sensor of luchtmassameter.
• Een specifiek punt van aandacht bij de twinspark motoren is de hydraulische nokkenasversteller. Laat deze bij 16 motoren tegelijkertijd samen met de distributie vervangen of reviseren. De distributie moet er namelijk af om bij de nokkenasversteller te komen. Wanneer bij de start de auto klinkt als "een diesel" is het noodzaak de versteller te vervangen. Reviseren kan ook, het enige onderdeel dat slijt is namelijk een plastic ring a 3 euro. Vaak gaan nokkenasverstellers kapot door het rijden van korte stukken (< 15km) maar normaliter dienen ze ongeveer 60.000km mee te gaan. Ook hier geld: het vervangen is een gespecialiseerde klus wat niet iedere universele garage kan.
• De 8v motoren hebben gangbare vervangingsintervallen van de bougies. De 16v motoren echter niet! Slechts elke 100.000km dienen de 8 bougies van 16v motoren vervangen te worden. Deze speciale longlife bougies hebben een titanium hart en kosten veel geld (250 euro) Check vervanging bij de aanschaf van een Alfa Romeo 155 met een tellerstand van circa 100.000km of een veelvoud hiervan.

• Tip: Informeer uitgebreid naar prijzen bij meerdere garages als je de distributie, spanrollen en nokkenasversteller wilt laten vervangen. Er zijn veel garages die gespecialiseerd zijn in Italiaans of Alfa. Deze zijn goedkoper dan de dealer en geven vaak ook garantie.

• Vraag bij de turbodiesels om (inzage van) de volledige onderhoudshistorie. Turbodieselmotoren zijn van VM en erg betrouwbaar. Hoge kilometrages zonder problemen zijn geen uitzondering. Bij de TD motoren kan olielekkage van de turbo en uit de leidingen van de oliekoeling optreden. Dit kan het gevolg zijn van niet goed warmrijden of het enkele seconden laten uitdraaien na een snelle rit voor koeling turbo en lagers. Check deze zorgvuldig als je een TD op het oog hebt. Bij TD's met hoge kilometrages kunnen de gloeibougies "op" zijn. Dit is normale slijtage, laat ze vervangen.

• Bij de V6 motoren zijn eigenlijk geen minpunten bekend. De kleppen kunnen wat tikken, maar dat is met stellen weer verholpen voor lange tijd.

Achter het stuur:
• Controleer altijd de kilometerstand via de nationale autopas. De teller is makkelijk terug te draaien! Uiteraardt zijn staan niet alle 155’s genoteerd.
• Check alle elektrische functies. Vaak zijn slechte stekkerverbindingen de oorzaak van een storing. Check verlichting, controlelampjes, eventuele elektrische spiegels en speciaal de climate control (wanneer aanwezig) op hun werking. Een uitgebreide controle staat elders beschreven op deze site. Controleer de standen 1en 2 van de ventilatie. Als een van deze niet werkt moet de ventilatiemotor- weerstand vervangen worden.
• De ruitenwissers blijven soms in hun bewegingen hangen. Dit is makkelijk zelf op te lossen (zie workshop elders op deze site) De sleepcontacten van de ruitenwissermotor zijn dan vervuild.
• Het matige wissen (ondanks de snelle bewegingen) van de ruitenwissers is bekend. Veel Italiaanse auto’s uit die jaren hebben hetzelfde systeem. Het is het beste om alleen in het droge zuiden van Italie te rijden of wissers van een Volvo 440/460 te monteren.
• Tijdens het rijden, schakelen, sturen en remmen mogen er geen rare geluiden of trillingen zijn.
• De zijruiten voor kunnen een tikje kantelen waardoor ze niet geheel meer aansluiten bovenin of geheel niet meer kunnen sluiten. Laat de zijruiten voor geheel omlaag gaan en omhoog komen om te controleren of ze geheel opengaan en correct sluiten. De ruiten zijn makkelijk af te stellen.
• Een typische klacht bij vroege 155’s zijn de uitgedroogde deurrubbers. Uitgedroogde deurrubbers veroorzaken windgeruis en is herkenbaar aan scheurtjes.
• Controleer de bodem van de kofferbak op vocht en roest.

TIP
Om een uitgebalanceerd stuk techniek als de Alfa Romeo 155 in goede conditie te houden is het zeer belangrijk voldoende te investeren in onderhoud.
Controleer regelmatig de vloeistoffen, zoals oliepeil, remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie en de transmissie olie.

9-2004, Bronnen: ARTC155 site, Alfa 145 club site, Alfa155.com, Autotrader.nl, Autotelegraaf.nl

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

je ziet wel eens van die auto's langs de weg staan die bijna op zijn.
denk aan een kadett, starlet of micra uit de jaren 80 ofzo.

hangt dan vaak een papiertje op: "nog tien maanden APK, geen vragen, 150 euro"

is dat nou wel of niet de moeite waard? ik bedoel dus puur als middel om van A naar B te komen het komende jaar. ik krijg wel altijd zo'n gevoel van: "even aftanken en hij is de helft meer waard :D "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Anoniem: 70162 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 01:08:

is dat nou wel of niet de moeite waard? ik bedoel dus puur als middel om van A naar B te komen het komende jaar. ik krijg wel altijd zo'n gevoel van: "even aftanken en hij is de helft meer waard :D "
Als'ie rijdt en d'r zit APK op... zou'ie voor mij 150 waard zijn. Ik heb zo'n soort auto gehad, een Ford Sierra 1.6 uit 1984 ofzo, kostte me 300 gulden. Heb ik toch iets van 6 maand in gereden en heb er exact 0 gulden aan kosten aan gehad, buiten de standaard benzine/belasting/verzekering kosten natuurlijk :) En die auto gebruikte ik ook alleen voor woon-werk verkeer.
Je moet ook nergens naar kijken, zo'n auto heeft geen status, is niet snel, ziet er (waarschijnlijk) niet uit en er zal heus wat aan mankeren. Toch is zo'n auto wel een risico waard imho.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooizo. da's toch goedkoop vervoer dan. alleen het lijkt me nooit zo betrouwbaar overkomen.

naja, eerst maar eens een keertje slagen voor dat rij-examen. 4x is scheepsrecht enzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:01

Bergie

Lekker belangrijk...

Anoniem: 70162 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 01:08:

Beetje afhankelijk waar je hem voor wilt gebruiken. Je loopt in principe natuurlijk een groter risico om met pech langs de weg komen te staan als met een nieuwere auto. (al lijkt het met al die electronica van tegenwoordig wel eens andersom te zijn en verlang je weer terug naar zo veel mogelijk mechanica onder de kap)

Is het om van huis naar school/vrienden te gaan en andere korte afstanden en je het je kan veroorloven om af en toe wegens problemen te laat te komen. Als hij motorisch nog in orde is en de bandjes zien er nog aardig uit, dan zou ik het gewoon doen. Voor die 150 euro kan je een boel gemak en plezier hebben. En ook al gaat er eens iets kapot, op de sloop is genoeg te vinden en je kan er zelf tenminste ook nog wat aan knutselen wat weer leerzaam en leuk werk is.

Voor de dagelijke woon-werk afstanden wil je natuurlijk graag wat meer zekerheid en zou ik persoonlijk voor een wat nieuwere auto gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergie op 06-05-2005 01:40 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

heb zelf vorige maand een Renault Clio 1.2 uit 1995 met 51k op de teller gekocht voor 1750 euro. Via m'n zwager die een dealer kent; autotje was van een oudere man. Eigenlijk in perfecte staat. Het enige wat er tot nog toe aan moest gebeuren was een nieuwe APK (nieuwe wiellager) en een nieuwe strip voor de achterruit (Heb een achterruitje uit m'n auto moeten slopen omdat ik de sleutels in de auto had laten zitten toen ik 'm dicht gooide |:( had de auto met een schroevendraaier binnen een minuut zonder echt iets te slopen.. scary huh? ;) strip was echter teveel uitgedroogd om de ruit er goed opnieuw in te kunnen zetten)

mijn ervaringen zijn:
  • neem iemand mee die verstand heeft van auto's!
  • controleer altijd wanneer de distributieriem is vervangen. Dit is prijzig en moet elke 4-5 jaar of 80-120.000 km gebeuren
  • controleer voordat je aan de onmisbare testrit begint of de motorkap warm is. Een warme motor kan gebreken aan de (koude) motor verbergen
  • vraag altijd naar de onderhoudboekjes

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Hoe zit het trouwens met verzekering, als ik nu een auto koop, op mijn naam laat zetten en dan de auto mee naar huis neem, dan ben ik natuurlijk nog niet verzekerd...... Dus eigenlijk eerst op naam zetten, dan verzekering afsluiten en dan auto naar huis nemen ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Specht schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:45:
[...]

hmm dat wist ik niet. :P

Dan knal ik de tekst wel hier neer:

Waar let je op bij aanschaf van een Alfa 155?
<knip!>
Mag * BreadFan even misbruik maken van het moment om even met zijn sig te spammen? :+

Voor de mensen die sigs uit hebben staan: klik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Keida schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:35:
Hoe zit het trouwens met verzekering, als ik nu een auto koop, op mijn naam laat zetten en dan de auto mee naar huis neem, dan ben ik natuurlijk nog niet verzekerd...... Dus eigenlijk eerst op naam zetten, dan verzekering afsluiten en dan auto naar huis nemen ?.
Als je de auto op naam hebt gezet, kun je met je mobieltje gelijk een verz. maatschappij bellen die hem dan in verzekering nemen. Paar dagen later krijg je de papieren thuis, maar je bent meteen al verzekerd. :)

(Kan iemand dit bevestigen? Misschien ben ik in de war...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Gwannoes schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:50:
[...]

Als je de auto op naam hebt gezet, kun je met je mobieltje gelijk een verz. maatschappij bellen die hem dan in verzekering nemen. Paar dagen later krijg je de papieren thuis, maar je bent meteen al verzekerd. :)

Ik heb even gebeld, en dit blijkt inderdaad zo te zijn (iig bij ABN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Gwannoes schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:50:
[...]

klopt

Bij sommige maatschappijen kan je het ook via internet al regelen. Maar belletje plegen is wel net zo makkelijk natuurlijk :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mijn ervaringen zijn:

-controleer of het motorblok niet té schoon is, dit kan er op duiden dat hij schoongemaakt is.
-bij de garage hebben ze sprays die rooklucht verbergen, deze hebben helaas maar een beperkte duur, ook vervangen ze vaak de asbak zodat het lijkt alsof er nooit in gerookt is. vaak de enige manier om een auto waarin gerookt is te herkennen is te kijken of de plavondbekleding meer geel is dan normaal.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Kijk ook even naar de voorkant van het zitvlak van de stoelen, sommige mensen hebben de ranzige eigenschap om hun klauwen daar aan af te vegen nadat ze een door de mcdrive oid getuft zijn

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik ga zometeen ff een testrit maken en de dingen uit dit topic toepassen :). Weet iemand waar ik op moet letten bij een Honda Accord?

[ Voor 28% gewijzigd door Josh op 07-05-2005 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:09

reuzekind

Ik geloof in GoT

Hoe kan het dat r bij sommige advertentie op auto sites, b.v. autotrader, staat dat hij apk heeft tot 1-2007. Apk is toch maar 1 jaar geldig, of zie ik het verkeerd?

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reuzekind schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 12:27:
Hoe kan het dat r bij sommige advertentie op auto sites, b.v. autotrader, staat dat hij apk heeft tot 1-2007. Apk is toch maar 1 jaar geldig, of zie ik het verkeerd?
nieuwe auto's hoeven de eerste 3 jaar geen APK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 12:55

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Mooi topic en voor mij precies op het juiste moment :) zat net te bedenken dat er eigenlijk zo'n topic zou moeten zijn :D

Wil namelijk binnenkort mijn Peugeot 106 uit '93 de deur uit doen - iemand interesse? ;) - voor iets toonbaarders. Dat leidt natuurlijk tot interessante discussies met mijn vrouw, omdat we niet geheel overeenstemmen in de keuze. De verstandige keuze zou een 206 vijfdeurs uit '00 of '01 zijn; betaalbaar, en na twee jaar 106 ben ik toch wel erg tevreden met de kleine Peu'tjes, zeker gegeven het feit dat we weinig rijden, en aan de gracht wonen - parkeren is makkelijker met een klein autootje, kosten zijn laag, en over de grachten rijden met een 106 of 206 is een stuk relaxter dan met iets groters. Ook heeft een 106 of 206 imho een stuk betere wegligging dan auto's van vergelijkbare grootte.
Een stuk duurder, maar leuker zou natuurlijk mijn voorkeur zijn - 406 coupé, maar mijn vrouw vindt zichzelf daar te jong voor 8)7 Haar voorkeur (als we meer geld gaan besteden) is een 206 cc, maar dat vind ik weer een beetje een vrouwenautootje :P

Iig valt me op dat als je bij "serieuze" (merk-)dealers kijkt, ze veel duurder zijn dan wat je op bijv. Autotrader kunt vinden. Zo vind je op het web al snel een 206 uit '00 of '01, vijfdeurs vanaf € 7500, maar mijn eigen garage (geen merkdealer, wel betrouwbaar is mij gebleken met de telkens meevallende reparatiekosten aan de 106) vraagt € 11.700 voor een 1.6 16v Gentry :? OK, zelf keek ik naar een gewone 1.4 (mij interesseert die 0,2 extra niet :P), maar toch een flink verschil ;)

Zeker als je gaat zoeken naar een niet al te veel duurdere 206 cc of 406 coupé (€ 12.000 - € 14.000 moet te doen zijn) wordt het erg verleidelijk in de onderste regionen van Autotrader te kijken en daar mee weg te rijden - een 406 coupé zie je op Marktplaats al vanaf de € 8.000 8)7. Het is wel leuk te zeggen "als een auto erg goedkoop is voor wat het is, is er meestal iets mee mis", maar hoe bepaal je wat een redelijke prijs voor een bepaald model/jaar/kilometrage is?

[ Voor 3% gewijzigd door PowerFlower op 07-05-2005 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heeft iemand trouwens ervaring met het kopen van een ex-lease, ex-huur, of ex-les auto?
enige dat je er wel eens over hoort zijn de clichés dat er erg veel mee gereden is, maar dat ze wel goed onderhouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 12:55

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Anoniem: 70162 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:10:
heeft iemand trouwens ervaring met het kopen van een ex-lease, ex-huur, of ex-les auto?
enige dat je er wel eens over hoort zijn de clichés dat er erg veel mee gereden is, maar dat ze wel goed onderhouden zijn.
Daar zit nogal verschil tussen: een ex-lease heeft vaak heel erg veel kilometers, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Met ex-huur is vaak veel meer geragd (je hebt zo'n ding voor een paar dagen of een week, daarna is het je probleem toch niet meer, terwijl een leasebak iets is waar je langere tijd mee moet doen). En ex-les bakken zou ik vergeten, nog afgezien van de vreemde modificaties (tenzij je het handig vind die tweede set pedalen er in te laten zitten?) wil je niet nog jaren moeten doen met een wagen waar honderden eerste rijlessen de motor hebben laten vastlopen op schakelen zonder koppeling, en tienduizenden noodstops mee gemaakt zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:54
Anoniem: 70162 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:10:
ex-lease en ex-huur kan wel, die zijn (regelmatig) gecontroleerd, al hebben ze geen vaste bestuurder gehad. Leasecontracten zijn in principe altijd met eisen mbt onderhoud enz. Lesauto is ander verhaal. Ook al zijn ze goed onderhouden, er is toch altijd vrij lomp mee omgegaan, koppeling die regelmatig afslaat, te bot opkomt, half schakelen, verkeerd schakelen enz, iig alle beginnersproblemen die je zelf ook had toen je ging lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Een Update
Ik heb nog geen tijd gehad om de startpost te editten maar dat ben ik wel van plan.

Testrit 1
Ik heb een testrit gemaakt in een Honda Accord. De Km-stand is op aanvraag volgens de site maar op het tellertje stond 180k ongeveer. Ik heb deze auto eerst gezien bij een dealer en daarna opgezocht op internet. Op internet stond dat er boekjes bij zaten (en een radio Casette speler) terwijl de verkoper verteld had dat de boekjes weg waren. Ik heb hem toen gebeld om deze eigenaardigheid even door te lichten (dit soort dingen zijn dus belangrijk) en hij kwam met een laffe smoes over de onderhoudsboekjes, over de casettespeler zei hij dat je deze er altijd bijgeleverd krijgt.
Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/1787132.jpg

Na de testrit was ik ontevreden. De auto reed erg goed, ik kon geen verkeerde dingen voelen aan de auto, hij trilte ietswat maar dat kwam omdat er nieuwe banden onder zaten. Wat me wel erg opviel was dat het stuur scheef stond. Dat kan maar door een aantal dingen komen. Door een stomme monteur die niet goed opgelet heeft bij het sleutelen, of Door een crash. Ik denk eerder dat laatste. De dealer vertelde dat het zo opgelost was met een uitlijning maar daar geloof ik niet in. Het voorscherm was namelijk los geweest (Roestplekken van de oude schroeven zichtbaar) en de motorkap zat er scheef op (aan de eene kant halve centimeter hoger dan de andere kant.

Toen ik de dealer daarmee confronteerde liet hij duidelijk merken dat hij geirriteerd was maar hij zei me wel (en dat zei hij netjes en vriendelijk) dat ik voor die prijs niet naar iets perfects moet zoeken. Ik vond het een goede man maar geen goede deal, de auto straalde iets verkeerds uit.

Testrit 2
Ik ben verder gaan zoeken op het industrieterrein en stuitte op een dealertje waar deze golf stond.

Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/2428612.jpg
Ik was over deze golf erg te spreken. Hij zag er goed uit en klonk goed (sportuitlaat). Hij was helaas verlaagd (hoeft van mij niet) maar dat neem ik voor lief. Er kwam in het begin even witte rook uit de uitlaat, de dealer zei dat hij al een tijdje stil stond en dat dat daardoor kwam. In de stoel zit een gat en de stoel helt over naar een kant. Er was volgens de dealer een plasticje kapot van de rails maar dat zou gemaakt worden. Hij heeft 180k op de teller en weinig lakschade. Hij heeft onder de achterruit een klein beetje roest. Daar was wat aan gedaan aan de binnenkant te zien. Ik hoop gewoon dat het niet doorroest, misschien dat ik er iemand naar laat kijken.

Ik heb een testrit gemaakt en deze keer ging er iemand mee, voor de 'veiligheid' zei de dealer. Deze persoon wees mij even de weg. Eigenlijk had ik niet naar hem moeten luisteren want ik hield mij erg in omdat hij meereed. Ik kon niet doen wat ik wilde doen. Geen remtest gedaan, niet al te ver doorgetrokken in toeren. Mijn tip voor jullie (en mezelf voor volgende keer), laat je niet ophouden door zo iemand, misschien gaat hij wel mee om te voorkomen dat je bepaalde dingen niet doet. Jij koopt die auto en zij willen hem kwijt dus, leef je uit.

Tijdens de testrit kwam de temperatuurmeter niet omhoog, ik vroeg dat aan diegene die meereed maar die wist daar niets van (ik moest het maar tegen de dealer zeggen zei hij). Ik heb dat over de telefoon gezegd tegen de dealer en hij antwoorde dat we een factuurtje kunnen maken en dat het dan 'geregeld' zou worden.

Ik ben daar nogal sceptisch over, voor het zelfde geld loopt die auto na 30 minuten warm en hebben ze die temp meter met opzet gesloopt zodat ik niets zou zien en iemand mee op pad gestuurd om te voorkomen dat ik te lang bleef rijden. Ik wil dat die temperatuurmeter gemaakt wordt voordat hij flappen krijgt. Wat denken jullie hierover?

Na de testrit gaf de uitlaat wel doorzichtige rook en leek alles goed. Ik kon geen verkeerde dingen horen/voelen/zien.

Ik twijfel nog. De auto stond in de showroom voor 3950 en op internet voor 3450, de dealer vertelde me dat ik, mits ik niet inruil de golf mee kan nemen voor 3150. Kan ik nog lager denken jullie? Is de auto betrouwbaar? Waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Ik vind em verdacht goedkoop, of ligt dat aan mij? Die Golf dus...Daar komt bij dat je weet dat die GTI'tjes niet voorzichtig zijn bereden en met 180.000 km'ers op de teller kan dat een probleem zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

GsJosh schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:40:
[...]
Testrit 2
verhaal over die Golf GTI
Lijkt een leuke auto, maar ik zelf vind de prijs nog net wat hoog, voor 180d Km.EDIT: voor GTI en alle accessoires valt die prijs eigenlijk heel erg mee...

Reparatie aan de temp.meter zou ik ZEKER eerst laten doen, VOORDAT je hem koopt.

Het kan overigens ook zijn dat de motor echt niet warm wordt, omdat bijvoorbeeld de thermostaatklep stuk is, en ze hem dan maar open hebben gezet. Misschien een ANWB-oplossing (hebben ze bij mij een keer gedaan). In dat geval zou trouwens de motor ook wel een keer oververhit kunnen zijn geweest, wat niet bevordelijk is voor de koppakking. Heb je de olie al gecontroleerd? En de koelvloeistof?

[ Voor 66% gewijzigd door Gwannoes op 11-05-2005 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

Wat je ook test en bekijkt tijdens de proefrit of bij de dealer, het blijft wat mij betreft één grote gok.

Een half jaar geleden hebben mijn vriendin en ik 2 auto's gekocht, beide japanners. We waren net afgestudeerd en moesten aan het werk dus beide een goedkoop autotje.

Ik heb gekozen voor een Nissan Sunny 1.4LX 100k Km, geen blikvanger, geen snelle jongen maar schijnt betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk te zijn. Na 2 maand rijden kreeg ik een gerammel bij een bocht naar links, bleek de rubber kap van de kruiskoppeling af te zijn geschoten. Compleet stuk gegaan door inwerking van zand... nieuwe vooras. Komende APK moeten er nieuwe schokbrekers achter op. Valt allemaal wel mee.

Mijn vriendin heeft een Mitsubishi Colt 1.6 GLi gekocht. Gaaf autotje, nu na een half jaar loopt hij warm. Diagnose volgens de dealer: Thermostaat stuk, daardoor koppakking lek. Kosten 900-2000 euro.
En dat is dus wel volledig klote. Huilen nader dan lachen, auto waarschijnlijk afgeschreven, naar de dump dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Anoniem: 21944 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 10:07:
Wat je ook test en bekijkt tijdens de proefrit of bij de dealer, het blijft wat mij betreft één grote gok.

Een half jaar geleden hebben mijn vriendin en ik 2 auto's gekocht, beide japanners. We waren net afgestudeerd en moesten aan het werk dus beide een goedkoop autotje.

Ik heb gekozen voor een Nissan Sunny 1.4LX 100k Km, geen blikvanger, geen snelle jongen maar schijnt betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk te zijn. Na 2 maand rijden kreeg ik een gerammel bij een bocht naar links, bleek de rubber kap van de kruiskoppeling af te zijn geschoten. Compleet stuk gegaan door inwerking van zand... nieuwe vooras. Komende APK moeten er nieuwe schokbrekers achter op. Valt allemaal wel mee.

Mijn vriendin heeft een Mitsubishi Colt 1.6 GLi gekocht. Gaaf autotje, nu na een half jaar loopt hij warm. Diagnose volgens de dealer: Thermostaat stuk, daardoor koppakking lek. Kosten 900-2000 euro.
En dat is dus wel volledig klote. Huilen nader dan lachen, auto waarschijnlijk afgeschreven, naar de dump dan maar?
Niet gaan repareren!!! Uithuilen en overnieuw beginnen. ;(
Ik heb de fout al eens gemaakt met een golfje, maar het bleef ellende. Uiteindelijk in een half jaar 3500 euro verlies op die auto gemaakt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Nog een toevoeging voor de TS: www.mobile.de - leuk Duitse auto's importeren. \o/
(Tegen schappelijke prijzen.)

[ Voor 20% gewijzigd door r0b op 11-05-2005 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15

paQ

@ GsJosh
ik vind het toch al best gevaarlijk om in Schiedan en/of Spaanse Polder dergelijke aankopen te plegen...
je moet HEEL erg goed opletten

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-05-2005 10:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tijdens de testrit kwam de temperatuurmeter niet omhoog, ik vroeg dat aan diegene die meereed maar die wist daar niets van (ik moest het maar tegen de dealer zeggen zei hij). Ik heb dat over de telefoon gezegd tegen de dealer en hij antwoorde dat we een factuurtje kunnen maken en dat het dan 'geregeld' zou worden.
Ik durf te wedden dat de thermostaat stuk is, of geheel afwezig (waarom...vraag je je dan af). Wat je nu in feite hebt is dat al het koelwater door de radiator wordt gepompt en de motor dus niet goed op bedrijfstemperatuur kom, wat op de lange duur tot sterkere slijtage leidt. Zo'n ding kost bij de dealer ongeveer 30 euro, en het hangt van de auto af hoeveel tijd het kost om te repareren.

[ Voor 7% gewijzigd door snars op 11-05-2005 11:56 ]

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49

Corn

Raar jongetje

Mijn ervaring met een occasion:
Ik heb nu ongeveer 2 jaar geleden een Peugeot 309 1.4 injectie gekocht, bij (erkende bovag) garage Brouwer te Andijk. Ik heb er destijds 1500 euro voor betaald, wat eigenlijk wel een redelijke prijs is voor een auto uit 1993 in die staat. Na 1 maand begon de versnellingsbak enige problemen te krijgen, hij schoot soms wel eens uit de versnelling. De garage heeft toen kostenloos de versnellingsbak vervangen, en heeft er voor enkel de materiaalkosten ook nog eens een nieuwe koppeling+drukgroep opgezet (gaat toch in een drukte door als de bak eraf ligt)
Daarna eigenlijk weinig problemen mee gehad, APK keuringen gingen altijd vlekkeloos. Tot de motor op een gegeven moment af en toe een paar druppeltjes olie begon te lekken bij de koppakking. De motor had toen al ruim 210.000 kilometer gelopen, wat natuurlijk heel erg redelijk is. Koppakking vervangen en kop gevlakt, en de motor liep weer als een zonnetje. Totale kosten: 400 euro. De auto gaat nu weg, omdat ik graag diesel wil gaan rijden (loont best als je ruim 15.000 per jaar rijdt), maar eigenlijk was de 309 nog helemaal perfect en kan hij nog jaren rijden. Ik ruil hem vandaag in bij dezelfde garage, voor een 4,5 jaar oude Mitsubishi Carisma TD, maar ik heb toch zeker heel veel plezier beleefd aan de peugeot.
Voor beginnende autorijders is het dan ook best een auto die ik zou durven aanraden, helemaal als je een exemplaar vind met nog niet zoveel kilometers. Onderhoud valt enorm mee, de auto's zijn goedkoop in wegenbelasting (850kg), en goedkoop in aanschaf. Ik reed zelf als ik rustig reed 1:16, wat ook heel behoorlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:29

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

idd spaanse polder staat erg bekend om zn "betrouwbare handelaartjes"

kennis van mij heeft er 2 jaar trug een Bora gekocht, ding lag een paar 1000 euro onder de normale prijs. hij heeft de gok genomen met de isntelling "ach als er wat aan mankeerd dan heb ik hem ook zoveel goedkoper dat ik er wel wat aan kan laten repareren"

en idd na aanschaf bleek dat de km-teller 30k terug gedraaid was. de magneetklep was kapot (auto ging maar 120-130 op de snelweg) en wat achterstallig onderhoud ding had een grote beurt nodig incl distributie riem.

maw hij kocht een auto die 3000 euro onder de gemiddelde prijs was, maar hij heeft er direct al voor 1000 euro aan laten repareren.Is een grote gok!

edit: reactie op bovenstaande post, diesel rijden loont al bij 15.000km per jaar? lijkt me sterk hebje dat wel goed bekeken? als je een redelijk nieuwe auto koopt moet je minimaal 25k per jaar rijden volgens mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 11-05-2005 12:00 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-06 16:51
Ik HAD dit topic een aantal weken geleden ook heel interresant gevonden, ware het niet dat ik toen een nieuwe baan aangenomen had in de ICT detachering.

Lease auto erbij dus, en nu gaat mijn eigen auto d'r uit.

[schaamteloze promo]
Leuk geprobeerd ;) Zet hem maar in je sig ipv in posts te spammen
[/schaamteloze promo]

Hij staat er nu ong. 1,5 week op. Ik heb de waardebepaling gedaan op autoweek.nl en die kan niet verder terug dan 1995, terwijl hij uit 1993 komt.

Als hij uit 1995 zou komen met dezelfde km stand etc. dan zou deze verkoopwaarde 3200 euro en inkoop 2200 euro waard zijn. (voor een garage lijkt me).

Deze auto heb ik 2,5 jaar geleden gekocht van de 1e eigenaar. Die is er altijd er zuinig op geweest. Die mensen waren bekenden van mijn ouders (al vrienden uit de jeugd van mijn ouders). Ik heb de auto overgekocht en heb hem toen in onderhoud gedaan bij dezelfde garage als waar mijn ouders hun auto laten onderhouden. Dit door de goede ervaringen die ze er hebben.

Toen ik de auto kocht waren er recentelijk een aantal dingen aan gedaan:
  • centrale deurvergrendeling ingebouwd (niet op afstand)
  • startonderbreker dmv. startcode
  • koppelingsplaten vervangen
  • Distributieriem vervangen
  • altijd bij de dealer laten onderhouden
De auto was bij hun all-risk verzekerd.

In mijn tijd heb ik het volgende eraan gedaan:
  • Om de 7500 km een kleine beurt/grote beurt laten doen.
  • Op tijd APK natuurlijk. eventuele mankementen oplossen. Money is no object.
  • Er ligt nu een K&N openlucht filter op. 3 PK winst...(yay 8)7 ) maar wel een wat leuker geluid.
  • Alphine radio/CD speler
  • JBL speakers uit de Power series.
  • Subwoofer in de kofferbak met 12 Inch Conus, 2kanaals gebrudge versterker, 1 ohm stabiel. (zelfbouw)
  • Alle audiokabels van de hoogste kwaliteit, dikke kabels, goude pluggen etc. etc.
  • 72 Amp/u Accu erin voor het geluidsspul (en je kunt diesel auto's overstarten met je benzine auto :)
  • De week voordat ik hem online gezet heb nog de koppakking laten vervangen (duur :( )en alles laten doorspoelen + grote beurt. Ik verkoop geen rijdende grafkist.
Wat er nog aan mankeert is
  • Het "knopje" van het slot van de deur rechtsachter trilt bij een bepaald toerental. makkelijk te fixen op zich. Beetje irritant geluid.
  • Er zit een vibratie in het dashboard. Dat is denk ik los geweest bij het inbouwen van de startonderbreker en niet goed teruggezet. Maar ik durf het persoonlijk niet aan om het los te halen. Mensen met meer lef kunnen dit waarschijnlijk wel.
  • de bestuurdersdeur heeft schade gehad. Niet mijn schuld. Is dus ook geheel op kosten van de tegenpartij gefixt :)
  • voorbumper is ook vervangen (nieuwe bumper, en moeten spuiten etc :( ) door een stomme fout van mezelf. (uitgeschoven over bevroren klinkers op de weg).
  • De bekleding van de bestuurdersstoel is niet helemaal meer in orde. maar nog langer niet versleten. De passagiersstoel en de achterbank zijn nog steeds in uitstekende staat.
Mijn vraag is, Wat zou je willen betalen voor deze auto? Foto's staan bij de speurders advertentie. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Ik ben er nog niet over uit of ik het muziekspul (radio/cd speler, subwoofer, speakers, kabels) los of erbij ga verkopen. Dus graag een bedrag wat je zou willen betalen MET het muziek spul en ZONDER het muziekspul.

thanks all!

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 11-05-2005 17:31 ]

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 12:10
Even een aanvulling over het aanwezig zijn van geel/witte mayonaise onder de dop; dit wil niet altijd zeggen dat de koppakking stuk hoeft te zijn!
Mijn auto heeft nml. ook vaak last van sludge zoals ze dat noemen.
De olie komt niet goed op temperatuur, daarom blijft er water in zitten, dit gaat klonteren ,en zo krijg je die vieze wit/gele drap in je olie slangen. Bij mijn auto is het zo dat er een hoop rubberen slangen zitten waar olie door loopt naar de motor; en weer terug, en dit gaat verstopt zitten, op een gegeven moment kan je het ook aantreffen onder je vuldop.

Ook is het zo dat als je korte ritjes maakt, het water in de olie blijft zitten, hierdoor zal je oliepeil niet zo snel dalen. Maar als je dan een wat langere rit maakt en de olie word lekker warm, zal dat water allemaal verdampen en zakt je oliepeil ineens ranzendsnel!

Over de roest wil ik nog kwijt dat je doorgerot hebt en oppvervlakte roest, roest is nooit leuk, en je kunt er ook zeker op afdingen! Maar dit wil niet zeggen dat roest echt een hel hoef te zijn, het is wat werk, maar meestal kun je dat alleraardigst oplossen.

Verder; veel steenslag op de motorkap? Waarschijnlijk een bumperklever en door rijder. Dit wil niet gelijk zeggen dat er asociaal mee gereden word, en de motor afgeragt word, maar het geeft wel aan met wat voor auto met wat voor soort historie je te maken hebt.

Schade: Toen ik naar mijn huidige auto ben wezen kijken (alleen!) viel het me niet op dat er toch nog wat butsen op zaten. Eenmaal gekocht en thuis gekomen en na een week viel me dus ineens op dat er toch wel een nare buts in zat, dus altijd goed opletten, en neem iemand mee! :)

Mijn laatse testrit was bij zo'n handelaar zeg maar, ik heb denk ik maar een kwartier gereden, met hem er langs, eigenlijk absurd want je wilt die kar toch fatsoenlijk uittesten, ook was hij erg onvriendelijk (vond ik), maar ik denk toch wel eerlijk, als hij er erg graag vanaf wilde dan was hij lijkt mij toch wel vriendelijker geweest, denk toch niet dat hij iets te verbergen had.

[ Voor 46% gewijzigd door eX0duS op 11-05-2005 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49

Corn

Raar jongetje

Chaoss schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 11:58:
(...)
edit: reactie op bovenstaande post, diesel rijden loont al bij 15.000km per jaar? lijkt me sterk hebje dat wel goed bekeken? als je een redelijk nieuwe auto koopt moet je minimaal 25k per jaar rijden volgens mij.
Idd, en dat hangt ook nog sterk van het gewicht van de auto af. Ik geloof dat ik wel wat duurder uitben dan dat ik was met de peugeot op benzine, maar daar lig ik ook weer niet zo heel erg wakker van. Krijg er wel een hoop comfort voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Zeer welkom topic dit, ik moet binnenkort (lees maandje of 2 á 3) ook aan een auto (OV kaart is dan over).
Ik zit zelf te denken aan een Seat Arosa, lijkt me leuk klein autotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hops, weer even omhoog. Ik ben momenteel ook op zoek naar een auto, en nu kan ik aan een leuke Volvo 440 komen. Mooi: nee. Degelijk: ja! :) De auto is overigens van een particulier.

Dat ding kost geen zak, is redelijk uitgerust (het is de GL-versie, 1.7 liter), en best weinig kilometers voor een Volvo: 147.000. Mooie is ook dat de onderhoudshistorie bekend is, onderhoudboekjes en facturen zitten erbij namelijk. Ook heeft de 440 recent een grote beurt gehad, en is de APK t/m eind december 2005 geldig.

Een probleem echter: de kilometerstand is kapot. Dit is volgens de verkoper verder geen probleem, want hij heeft de auto vorig jaar bij Volvo in Valkenswaard gekocht. Daarbij heeft hij het onderhoudsboekje met stempels tot (volgens mij) 120.000 kilometer het onderhoud. Daarom schat 'ie de km-stand nu op 147.000 (na ruim een jaar in gebruik door hem dus).

Wat vinden jullie: is deze gok te nemen, en zo ja: wat kost het ongeveer om zo'n stand-teller te repareren? Ik heb al naar Volvo gebeld, en die vertelden dat het wellicht de bekabeling is. Bij Volvo zou dit circa 40 Euro exclusief montage kosten.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:53:
Zeer welkom topic dit, ik moet binnenkort (lees maandje of 2 á 3) ook aan een auto (OV kaart is dan over).
Ik zit zelf te denken aan een Seat Arosa, lijkt me leuk klein autotje.
Misschien moet je aan een Suzuki Alto of misschien zelfs een Swift denken, leuke autootjes, goedkoop, waardevast, onderhoud is ook prima te verantwoorden, en gewoon goede autootjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Mjah, alto is een rijdend koekblik, susuki swift GTI is misschien nog wel een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
En die Arosa is dan een tank zeker? Swift GTI is niet te vergelijken met een random Arosa.. Tenzij je dan weer denkt aan een Arosa 1.4 16Sport is nou ook niet echt een snelheidsmonster imo, dusja, je moet wel een beetje aan vergelijkbare auto's gaan denken, en niet een Swift GTI gaan vergelijken met een Arosa 1.4 oid... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
Een Update
I
Testrit 2
Ik ben verder gaan zoeken op het industrieterrein en stuitte op een dealertje waar deze golf stond.

[afbeelding]
Ik was over deze golf erg te spreken. Hij zag er goed uit en klonk goed (sportuitlaat). Hij was helaas verlaagd (hoeft van mij niet) maar dat neem ik voor lief. Er kwam in het begin even witte rook uit de uitlaat, de dealer zei dat hij al een tijdje stil stond en dat dat daardoor kwam. In de stoel zit een gat en de stoel helt over naar een kant. Er was volgens de dealer een plasticje kapot van de rails maar dat zou gemaakt worden. Hij heeft 180k op de teller en weinig lakschade. Hij heeft onder de achterruit een klein beetje roest. Daar was wat aan gedaan aan de binnenkant te zien. Ik hoop gewoon dat het niet doorroest, misschien dat ik er iemand naar laat kijken.
Dat is de bekende golf III kwaal, staat altijd water in en wat je er ook aan doet, het rot altijd weer. Heb zelf 2 van die plekken op mijn golf, eentje heb ik zelf behandeld, maar beide waren al eerder behandeld. Het ziet er niet uit en het rot gewoon door. Aangezien mijn bak vol deukjes en krasjes zit, en de onderkant + wielkasten getectyleerd zijn, ben ik niet echt bang voor roest, als ie de APK maar haalt en niet uitelkaar dondert is het mij best.
Ik heb een testrit gemaakt en deze keer ging er iemand mee, voor de 'veiligheid' zei de dealer. Deze persoon wees mij even de weg. Eigenlijk had ik niet naar hem moeten luisteren want ik hield mij erg in omdat hij meereed. Ik kon niet doen wat ik wilde doen. Geen remtest gedaan, niet al te ver doorgetrokken in toeren. Mijn tip voor jullie (en mezelf voor volgende keer), laat je niet ophouden door zo iemand, misschien gaat hij wel mee om te voorkomen dat je bepaalde dingen niet doet. Jij koopt die auto en zij willen hem kwijt dus, leef je uit.

Temperatuurmeter van mijn golf komt met koud weer ook niet van de spijker af, maar wat me gisterochtend in een stukje file van 20-30 minuten opviel was dat temperatuur opliep naar boven de 90 graden. Kachel aangezet en temperatuur naar de 80 graden, bij rijden weer rustig 70 graden. Vandaag laten maken: temperatuurschakelaar kapot, fan heeft zolang ik die bak heb nog nooit gewerkt en de boel is altijd gekoeld met rijwind :X
Ik ben daar nogal sceptisch over, voor het zelfde geld loopt die auto na 30 minuten warm en hebben ze die temp meter met opzet gesloopt zodat ik niets zou zien en iemand mee op pad gestuurd om te voorkomen dat ik te lang bleef rijden. Ik wil dat die temperatuurmeter gemaakt wordt voordat hij flappen krijgt. Wat denken jullie hierover?
Vast niet opzettelijk gedaan met die temperatuurmeter, dat ding kan ook net zo goed gewoon stuk zijn. Gaat de fan overigens wel draaien na een halfuurtje rijden? :P
Na de testrit gaf de uitlaat wel doorzichtige rook en leek alles goed. Ik kon geen verkeerde dingen horen/voelen/zien.

Ik twijfel nog. De auto stond in de showroom voor 3950 en op internet voor 3450, de dealer vertelde me dat ik, mits ik niet inruil de golf mee kan nemen voor 3150. Kan ik nog lager denken jullie? Is de auto betrouwbaar? Waar moet ik op letten?
Waar je op moet letten bij dat ding:
- roest is onvermijdelijk op achterraam
- je hele achterklep gaat na verloop van tijd roesten (golf uit 1992 heb ik zelf)
- bij 3-deurs gaan deuren na verloop van tijd doorhangen, dit is ook te zien aan de sluiting, bij veelvuldig dichtklappen zit in de hoek van je deur en het kozijn roest en beschadigingen
- Controleer hoe dat ding start, mijn golf (diesel overigens) start koud zeer goed na 1x startmotor zwengelen, bij warm starten doet ie moeilijker. Oorzaak: dat ding van mij heeft iets van 50.000km gereden met dezelfde olie, not good (heeft een hele middag staan uitdruppen boven een bak, volgende dag maar weer olie ingedaan... vieze dikke stront was het gewoon, net zoals versnellingsbakolie die roetzwart was, stinkt als ik weet niet wat en half op peil was)

VW Golf kan een hele betrouwbare auto zijn, maar de Golf III is niet zo degelijk als de II van destijds. Het ding ziet er mooier uit, maar qua stevigheid en vooral roestvastheid is het slechter gesteld.

Edit: dan die kilometerstand... 180K is op zich nog weinig voor zo'n bak, maar pas wel op dat bij 300K de teller weer op 0 staat. De verkoper wees mij erop dat mijn motor net over de kop was geweest toen ik dat ding van mij met 6.000km op de teller kocht van een particulier. 180K km zal wel niet zo ernstig zijn met over de kop gaan, denk niet dat een gemiddeld bereden GTI de 480K km haalt nml.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 19-05-2005 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ik zit inderdaad te denken aan een arosa sport :) 100 pk bij 830 kg moet toch aardig rijden hoor.

[edit]
'k heb inmiddels een Arosa stella (60pk) op 't oog, particulier hier in de buurt, we wachten af....

[ Voor 37% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 19-05-2005 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Gisteren wezen kijken, vandaag gekocht, volgende week krijg ik em :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik las vandaag in de trein een autoweek. stond zo'n 150 punten checklist in voor een occasion.
maar in de trein laten liggen 8)7

iig: mocht iemand de autoweek nog hebben, is wellicht wat om in te scannen voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bart-Willem schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 17:47:

Een probleem echter: de kilometerstand is kapot. Dit is volgens de verkoper verder geen probleem, want hij heeft de auto vorig jaar bij Volvo in Valkenswaard gekocht. Daarbij heeft hij het onderhoudsboekje met stempels tot (volgens mij) 120.000 kilometer het onderhoud. Daarom schat 'ie de km-stand nu op 147.000 (na ruim een jaar in gebruik door hem dus).

Wat vinden jullie: is deze gok te nemen, en zo ja: wat kost het ongeveer om zo'n stand-teller te repareren? Ik heb al naar Volvo gebeld, en die vertelden dat het wellicht de bekabeling is. Bij Volvo zou dit circa 40 Euro exclusief montage kosten.
'k zou het nooit doen.

denk alleen al aan de achterdocht die nu eventueel bij jou opkomt.

als jij hem weer wil verkopen kun je met hetzelfde verhaaltje aankomen :?

er zijn ZAT 440's en 460's te vinden die goed zijn ... en compleet ;)
verleden week nog voor vrienden een goede 460 gevonden :)
het was de 3e die we bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Mooie topic! Mocht iemand nog een Celica 2.0 GT tegenkomen in de kleur rood en hij is jonger dan 1996, laat het mij even weten :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquatRS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 17:47
heb een aardige advertentie op Autotrack.nl gevonden

Vermogen 17895 pk

http://www.autotrack.nl/o...d=2547893&p_type_lijst=RL

:+

Edit: d'r zitten ook nog een aantal extra's bij zoals ABS, lichtmetalen velgen en trekhaak

[ Voor 25% gewijzigd door SquatRS op 27-05-2005 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

paQ schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 09:14:
[...]

'k zou het nooit doen.

denk alleen al aan de achterdocht die nu eventueel bij jou opkomt.

als jij hem weer wil verkopen kun je met hetzelfde verhaaltje aankomen :?

er zijn ZAT 440's en 460's te vinden die goed zijn ... en compleet ;)
verleden week nog voor vrienden een goede 460 gevonden :)
het was de 3e die we bekeken.
Te laat, heb 'm al gekocht. Maar die kilometerstand zit redelijk safe. Ik laat hem repareren, en dan rond ik het mooi met 20.000 km naar boven af. Twee jaar terug stond 'ie nog op 138.000 (zie ik terug in de facturen), en hij is blijven hangen bij 148.000. Ik laat hem op 170.000 zetten denk ik, al heeft 'ie waarschijnlijk eerder 160.000 of 165.000 gelopen. Maar met naar boven afronden zit je zeker goed lijkt me.

Denk trouwens wel dat ik de distributieriem laat vervangen: wanneer dat voor het laatst gedaan is, is nog best een raadsel. Dus dat risico loop ik maar niet. :P Verder bevalt de auto enorm goed! :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

distri moet bij een 440 tussen de 150 en 170 zéker gedaan worden!

maar dat repareren kan nog best eens tegenvallen. Misschien is het je klok, misschien je kabel, misschien de voeler in je aandrijving...
kan op verschillende plekken zitten.

Pagina: 1