Een Occasion Kopen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Of dit nou in SG of HK hoort weet ik niet, maar aangezien dit best een opsomtopic kan worden start ik maar in de Huiskamer. Maar, laat ik wel even duidelijk maken dat dit topic serieus bedoelt is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als je echt net uit je ei komt en je bij het zien van deze topictitel afvraagt wat een occasion nou precies is dan zal ik je dat hier maar even uitleggen. Een occasion is niets anders dan een deftig woord voor tweede hands auto. Dit is onafhankelijk van waar je hem koopt: bij een dealer, merkdealer of particulier. Maakt geen ruk uit. Vanaf dit punt wordt met dealer, een dealer in tweede hands auto's bedoelt(geen merkdealer dus). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wel, het gaat er hier om dat we elkaar een beetje helpen met het zoeken van een goede tweede hands auto. Ik ben hard op zoek naar een auto en aangezien ik (bijna) student ben heb ik niet al het geld van de wereld maar toch wil ik wel een redelijke auto. Veel mensen denken dat een auto onbetaaldbaar is maar er staan hele leuke dealtjes op de aardbol. Het is een zaak van deze 'leuke dealtjes' te kunnen onderscheiden van een gepimpte ragbak. Oftewel, kijken of een auto daadwerkelijk in orde is, er wordt namelijk nogal wat opgelicht in deze wereld. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het zoeken naar occasions op internet is handig en doelgericht. Laat je alleen niet teleurstellen door de aanbiedingen op internet! Internet is misleidend. Op internet kan een dealer of particulier een auto zo plaatsen, dat de nadelen niet te zien zijn. Zodra je de auto dan in het echt gaan bekijken is er heel wat meer mis mee dan je verwacht had. Het uiteindelijke doel van de dealer is een auto verkopen, wanneer hij een leuke foto van de linkerkant van een auto plaatst op internet en jij komt kijken, kom je er misschien achter dat de rechterkant er niet uit ziet! Bovendien kan je klein krasjes en deukjes nooit opmerken op die kleine foto's op marktplaatsen en zoeksites. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja, er zijn vreselijk veel marktplaatsen en databases online met honderd duizenden occasions. Ik zal er een paar op een rijtje zetten. Onderaan deze startpost vind je een tabel met online databases. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Waar je op moet gaan letten bij het kopen van een tweede hands auto kan een boek op zichzelf over geschreven worden. Er zijn heel veel dingen waar je op moet/kan letten. Het verschilt zelfs per auto, omdat elke auto zijn zwakheden heeft. Zo moet je bijvoorbeeld bij een Opel Astra goed letten op roest, vooral bij de wielkasten. Wanneer je een Golf VR6 koopt, zorg dan dat je zeker weet dat je er een hebt na bouwjaar '92. In 92 zijn er namelijk heel wat 'bugs' van de auto verholpen. Dit zijn slechts twee voorbeelden. Eigenlijk is de doel van dit topic om een flinke lijst samen te stellen waar je op moet letten bij een bepaalde auto. Post er gezellig op los! Deel je ervaringen met ons.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zeker belangrijk, zelf belangrijker dan bij een nieuwe auto, is de testrit. Zorg ervoor dat je een testrit maakt! Zorg voordat je deze testrit doet dat je een lijstje hebt gemaakt (of in je hoofd hebt) van de mankementen die vaak voorkomen bij occasions, vooral mankementen die specifiek bij die auto horen. Dealers zijn vaak oneerlijk over mankementen. Het is niet altijd oplichting, soms weten ze niet eens af van mankementen. Ze verkopen onderling ook veel auto's zonder dat ze elkaar vertellen wat er mis mee is. Wanneer je een mankement vind dan kan je daar flink op afdingen! Zorg dat je een flinke rit maakt, de meeste dealers maken er geen probleem van, zelfs als de auto achterin de showroom staat en er moeten eerst 10 auto's uit voor jouw auto, zorg dat je het vraagt. 9 op de 10 dealers laat je zonder mokken een testrit maken, de concurrentie is groot en ze willen die auto graag kwijt. Wanneer je achter het stuur zit ga je niet een blokje om en weer terug. Zorg wel dat de auto warm is namelijk, dan komt alles een beetje los. Vooral auto's die al maanden in de showroom staan moeten even op gang komen. Neem het liefst een stukje snelweg omdat je dan alle piepjes en kraakjes goed hoort. Zoek ook een stukje asfalt op (industrieterrein, parkeerplaats) waar je de ruimte hebt om bijvoorbeeld de draaicirkel van de auto, stuurbekrachtiging en remmen te testen. Naarmate dit topic ouder wordt zal ik een lijst samenstellen van dingen waar je op moet letten en hoe je kan testen of onderdelen naar behoren werken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stel, je hebt een leuke auto gevonden, je hebt ontdekt wat er allemaal mis mee is en je wil weten of het een goede deal is. Je kan met de Carbase van Autoweek.nl de waarde bepalen van een auto. Dit gaat als volgt. Ga naar Autoweek.nl en klik op Zoeken op merk/model, dit staat onder het menu bij Autogids. Stel, ik heb een Volkswagen Vento VR6 gevonden uit 1995. Ik klik dan merk, Volkswagen. Modelserie, Vento en vervolgens kies ik voor 1995. Ik krijg vervolgens dit voor mijn neus:Wanneer er meerdere types verschijnen, kies het juiste type (hoeveel deuren, enzovoort.) door op het pijltje achter het juiste type te klikken ( ![]() ![]() Komt de waarde van de Carbase nou uitzonderlijk hoog uit voor de prijs die hij te koop staat dan kunnen er een aantal dingen niet kloppen.
Iemand hier informatie over? Mail me even op | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op internet zie je wel eens bij een advertentie staan: “KM-stand op aanvraag”. Geloof mij en vraag hem niet aan want dat is niet nodig. Een dealer houdt deze informatie alleen achter als er iets aan het handje is. Waarom zou hij is ermee aan het sjoemelen of, de stand is zo hoog dat hij zich schaamt. Alle zaakjes die achter gehouden worden zijn niet pluis. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er heerst veel concurrentie in de occasionwereld. Waarschijnlijk komt er al snel een verkoper in je nek hijgen als je een tweede hands dealer binnenstapt. Laat je niet intimideren, imponeren of whatever. Die gasten kunnen vaak goed ergens omheen lullen (daar zijn het autohandelaren voor) maar een gezond verstand prikt daar vrij snel doorheen. Doe alles op je gemakje en als je de verkoper vervelend vind zeg gewoon dat je ‘nog even kijkt’. Hij zal je vast zijn leukste dealtjes willen laten zien maar ga er niet op in en snuffel gewoon even verder naar iets wat jou echt aanspreekt en niet naar iets dat je aangepraat krijgt door een verkoper. Pas wanneer jij iets gevonden hebt stap je naar de verkoper (als hij je nog niet hebt zien ijsberen bij die ene auto en op je af is komen stormen). Misschien verteld hij je over allerlei extra’s als, velgen, bandjes en radio/cdspelers maar dat is niet waar je een auto voor koopt. Je moet om de auto heen lopen en letten op die bekende gebreken. Daarna loop je er nog een keer omheen en nog een keer, en daarna nog 10 keer zodat je alle deukjes en krasjes gevonden hebt. Daarna kan je wel ongeveer bepalen of de prijs reëel is. Een hogere prijs dan je verwacht is eigenlijk beter dan een te lage prijs. Als hij te laag is klopt het gewoonweg niet. Is een deal te mooi om waar te zijn, wees dan ook eerlijk tegen jezelf en stap van de auto weg. Er is namelijk gegarandeerd iets mis mee. Zoek op internet de auto op die je gezien hebt (grote kans dat de auto die je gezien hebt ook online aangeboden wordt). Kloppen er dingen die op de site staan niet met wat de verkoper zei? Dan lult hij. Kijk ook wat andere dealers vragen voor soortgelijke auto’s, dan weet je waarmee je te maken hebt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
To Be continued |
Meest populaire sites | |
Website | Comment |
Marktplaats | Slordig, moeilijk zoeken |
Autoscout24 | Veel auto's, geheel Europa |
Autotrader | |
Autotrack | |
Speurders.nl | |
Particulier | |
Website | Comment |
Autorola | |