Toon posts:

Power probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe cooler gestoken (zalman) op mijn P4 3GHz (socket 775).
Ik sta nu wel voor een nieuw probleem!
De PC wil niet opstarten! Als ik hem aanleg hoor ik een klik in de voeding en de stroom vliegt uit.
Enkel het powerlichtje van het MoBo (ASUS P5P800) blijft branden.
Als ik de "4-pin ATX +12V" uittrek dan krijgt hij wel stroom bij het
aanleggen, maar hij blijft wel hangen zonder te piepen
.
In de manual van het mobo staat letterlijk:
''Do not forget to connect the 4-pin ATX +12V power plug; otherwise, the
system will not boot."

Maar ja, als ik het insteek krijg ik helemaal niets?
Wat zou er fout kunnen zijn?

Karel

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Waarom denk je dat het je voeding is? Zou het misschien niet kunnen dat je je koeler er niet goed opgezet hebt? Misschien je koelerdraadje niet in de juiste aansluiting op je moederbord gedaan? Sommige moederborden starten nl niet op als ze geen rpm-signaal van de cpu-koeler krijgen. CPU toevallig er uit gehaald en niet goed terug gezet?

Rail Away!

Verwijderd

check of je alle molexen goed heb zitten

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:14:
Waarom denk je dat het je voeding is? Zou het misschien niet kunnen dat je je koeler er niet goed opgezet hebt? Misschien je koelerdraadje niet in de juiste aansluiting op je moederbord gedaan? Sommige moederborden starten nl niet op als ze geen rpm-signaal van de cpu-koeler krijgen. CPU toevallig er uit gehaald en niet goed terug gezet?
Ik weet zeker dat de cooler er goed opzit. Daar kan je toch niet veel aan verkeerd doen dacht ik?
De CPU heb ik er niet uitgehaald. Enkel wat coolpaste erop en dan zalman gemonteerd.
Wat ik wel raar vind is dat er stroom is als die "4-pin ATX +12V" uitgetrokken is. De cooler draait dan...
Volgens mij is het echt verplicht om die "4-pin ATX +12V" aan te sluiten op de speciaal voorziene plaats op mobo maar als ik dat doe klikt de voeding en gebeurt er niets.
Zou het dan toch niet aan de voeding liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:14:
check of je alle molexen goed heb zitten
Enkel molex voor mobo is aangsloten. (20 pins op 24 pins connector)
Molexje van cooler is ook aangesloten op mobo
RAM is trouwens ook aanwezig

Verwijderd

probeer eens een andere voeding erin te zetten.

Kan het niet zijn dat je cpu verbrand is? check je core of die niet gefrituurd is :P

ik denk dat het je voeding is anders zou je pc volgens mij best nog wel opstarten ook al is je cpu kapot.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef iig eens even specs van die voeding.

Het klinkt alsof iets op de 12V lijn (CPU :X ) kortsluiting veroorzaakt...

Test de voeding op een andere PC danwel een andere voeding op dit mobo.

Oslik blyat! Oslik!

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
kan heel goed je voeding zijn, heb een keer precies hetzelfde gehad. Toen was me 12v circuit kapot, test dit even met een multimeter als je die hebt liggen. Of wissel even van voeding.

chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:59:
probeer eens een andere voeding erin te zetten.
Dat zal ik dan wel eens proberen als ik er een heb...
Kan het niet zijn dat je cpu verbrand is? check je core of die niet gefrituurd is :P
Aan de CPU is niets te zien. Trouwens, die schakelt zichzelf toch uit als het te warm wordt?! 't is een PIV hé
ik denk dat het je voeding is anders zou je pc volgens mij best nog wel opstarten ook al is je cpu kapot.
Zou ik dan eens de CPU + cooler weghalen en zo proberen opstarten zonder? Of lukt dit niet?

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:07:
Geef iig eens even specs van die voeding.
Het is wel zo een standaard voeding die bij een zeer goedkope case zat.
  • Switching Power Supply (I dream)
  • Output 300W
  • +3.3V = 28A
  • +5V = 30A
  • +12V = 15A
  • +5VSB = 2A
  • -5V = 0.3A
  • -12V = 0.8A

Verwijderd

Het lijkt mij toch wel de voeding. Je specs op de 12V lijn zijn wel erg laag (15A). Ook omdat je wel spanning hebt als je de ATX stekker niet gebruikt zou ik zeker aan de voeding denken. Probeer eens een zwaardere ( b.v. 25-30A op de 12V lijn)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:17:
Je specs op de 12V lijn zijn wel erg laag (15A).
Ruim voldoende voor de krap 100W die zo'n P4 trekt, dus. Dat sluit overigens niet uit dat het probleem idd in de voeding zit, maar aan de specs kun je het dus echt niet zien. In tegenstelling tot wat mensen hier nog erg vaak schijnen te denken...
Pagina: 1