Toon posts:

[2003] ASP sessievariabelen at random verwijderd *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een groot probleem. Asp sessie variabelen worden om onverklaarbare reden spontaan gewist. Welke serverinstellingen kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn? Het is alsof het commando session.abandon wordt uitgevoerd.
Ik hoop dat iemand raad weet want ik ben al maanden met dit probleem bezig. :(

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoi Keun, en welkom op GoT. :)

Er ontbreken helaas wat dingen in je startpost die we nodig hebben om überhaupt antwoord te kunnen geven op je vraag. Hebben we het hier over ASP of ASP.NET? Welke code heb je liggen? Ben je al eens door je code heen gestapt om het te debuggen? Lees P&W FAQ - De "quickstart" even na om te zien wat we moeten weten om je te kunnen helpen, en voeg daarna de ontbrekende informatie toe aan je startpost. :)

Ik heb ook je topictitel wat aangepast, conform de regeltjes die opgesteld zijn in *** Over topictitels in P&W - lezen voor topic openen!!! ***. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je.
Code is geschreven in Asp 3 We zijn net overgestapt van een andere provider waar deze applicatie het prima deed (we zijn overgestapt om andere redenen).
Het probleem: Het is nu van stabiele code naar plotseling zich vreemd gedragende code gegaan. Het ligt niet aan de code volgens mij, maar aan de server. Als je ingelogd bent word je na enkele seconden weer teruggeslingerd naar het inlogscherm. Het is heel vervelend als je bezig bent met aanpassingen en voor onze klanten die er gebruik van maken (ca 30) is het natuurlijk not done. Soms gebeurt het na 1 pagina, dan weer meerdere pagina en dan word je dus zomaar de applicatie uitgeslingerd. Daarna kun je er een tijdje in werken. Het hele systeem (webmanagementsysteem, zelf ontwikkeld, twee jaar aan gewerkt, zeer gevanceerd) doet het uitstekend, dit probleem komen we echter niet uit.

Geprobeerd: Van de week is de application pool wat minder strak gezet en toen leek het probleem nog groter te worden. De provider schreef mij: Het komt doordat je site steeds drukker wordt en je apppool dus steeds vaker ververst wordt. Ik kan dit langer zetten met het gevaar dat het vastlopen van je domein ook groter word. Hierna was het helemaal verschrikkelijk.
Verder nog niks geprobeerd, wel alles overlopen omdat we eerst dachten dat het aan de code lag. Omdat het zich zo willekeurig voordeed moest ik wachten tot de volgende keer dat het zich voordeed, wat de laatste tijd dus steeds frequenter is. Nu denken we dus dat het toch met de server te maken heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 01:53 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42
* nescafe is dan wel benieuwd wat je allemaal in je session variables opslaat.. complete business logica?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen complete business logica, maar gewoon een stuk of 10 ID's

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kun je misschien wat relevante code laten zien, zodat we kunnen zien waar/hoe je je sessies aanmaakt en opruimt? Treedt dit trouwens in alle browsers op?

Verwijderd

Topicstarter
In alle browsers ja, sessie wordt zo aangemaakt: Session("naam") = waarde

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik doelde meer op de context. Wanneer maak je een sessie aan? Is dezelfde functie misschien ook verantwoordelijk voor het uitloggen? Hoe wordt een sessie verwijderd? Als je daar een functie voor geschreven hebt, roep je die dan op het juist moment aan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja. De code is dermate doorploegd dat we dat uitsluiten. Voor zover iets uitgesloten kan worden, tenminste.
Wat - rondom de server - kan ervoor zorgen dat de sessie plots wordt weggegooid? Ik heb geen kennis van servers en serverinstellingen, dus beschouw me maar als een leek. :)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 14:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 02:46:
Ja. De code is dermate doorploegd dat we dat uitsluiten. Voor zover iets uitgesloten kan worden, tenminste.
Wat - rondom de server - kan ervoor zorgen dat de sessie plots wordt weggegooid? Ik heb geen kennis van servers en serverinstellingen, dus beschouw me maar als een leek. :)
Andere session time out ingesteld; krijg je volgens de log ook een nieuw session id? Al eens wat gelogd bij het Session_OnEnd in Global.Asa? En blokkeer je niet cookies of overschrijf je niet cookies, waardoor de oude variabelen verloren gaan? Of erger: wordt de application state voor meerdere klanten gebruikt, zodat de sessie variabele van de een een sessie variabele van een ander kan wijzigen (zoals bij brinkster)?

Wat voor pakket heb je? Dedidated / colocated of shared hosting?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 08:21:
[...]

Andere session time out ingesteld; krijg je volgens de log ook een nieuw session id? Al eens wat gelogd bij het Session_OnEnd in Global.Asa? En blokkeer je niet cookies of overschrijf je niet cookies, waardoor de oude variabelen verloren gaan? Of erger: wordt de application state voor meerdere klanten gebruikt, zodat de sessie variabele van de een een sessie variabele van een ander kan wijzigen (zoals bij brinkster)?

Wat voor pakket heb je? Dedidated / colocated of shared hosting?
Pakket is nu nog shared hosting. Met wat geluk wordt dat over enkele maanden dedicated.
De sessie timeout staat hoog en het probleem doet zich soms al na 1 seconde voor, soms pas na een half uur. Dat is het vreemde, er lijkt geen logica in te zitten. Cookies worden niet geblokkeerd, noch overschreven.
De appstate wordt niet gedeeld tussen gebruikers. Het probleem doet zich zelfs voor wanneer ik als enige de app gebruik. In de beheermodule zien we namelijk hoeveel klanten zijn ingelogd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 12:39 ]

Verwijderd

Zoiets heb ik een hele tijd geleden ook eens meegemaakt. Het probleem gebeurde wel in een ASP.NET applicatie, maar misschien kan dit je een duwtje in de rug geven.

Toendertijd had ik een CMS in ASP.NET geschreven. In feite was dit dus een webapplicatie bestaande uit dynamische pagina's, usercontrols, een DLL met allerlei code, een bestand dat Global.asax heet en een bestand dat web.config heet.

Op een gegeven moment trad precies hetzelfde probleem op als jij nu hebt. Om de onverklaarbare reden werd je, na inloggen, plotseling na een random hoeveelheid tijd uitgelogd.

Het bestand Global.asax werd bewerkt door een taak/service/applicatie o.i.d. op de server waar de website gehosted werd. Met bewerken bedoel ik dan geopend en gesloten (na wat onderzoek vermoedt ik dat het een een virusscanner was). Wanneer in het geval van ASP.NET, het Global.asax bestand wordt bewerkt tijdens het draaien van de applicatie, dan wordt de sessie (na enige tijd) herstart (want er is een verandering geweest) en dus wordt je uitgelogd (want de variabele zijn ge-reset).

Nu weet ik niet hoe ASP 3 precies in elkaar steekt, maar wellicht moet je het in deze richting zoeken (overigens was mijn oplossing: het overstappen naar een andere hosting service, die geen files op de server bewerkt)

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Mijn ervaring met ASP3.0 en Win2k3 zijn hetzelfde. Al diverse sites en webapplicaties om deze reden weer naar een Win2K machine terug verhuisd. Dagen en dagen mee bezig geweest, maar krijg het niet snel en stabiel onder Win2K3.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, mooi. Ik ben al blij om te horen dat dit geen uniek probleem is.
Maar wat bij win 2k3 zou dan voor dit probleem kunnen zorgen? Want als meerdere mensen hiervan last hebben, dan lijkt het op een grote bug.
Verhuizen van server is nogal drastisch als oplossing, dus ik zoek nog even door naar een andere oplossing. Iemand nog ideeen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 14:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik schop deze naar Windows Operating Systems toe. Het lijkt me vrij Windows specifiek, qua configuratie. Je code is goed; het werkte eerst wel, later niet. Enige verschil is de configuratie dus. Wellicht dat de systeembeheerders er meer van af weten.

Gelijk een kleine titelchange, als iemand een betere titel weet, gaarne via TR.

elevator vroeg me om onderstaande ook nog in de message mee te geven:
ja hoor :) maar wijs hem dan ook even op de application pools en het feit dat er instellingen zijn om die automatisch te deposen
>> Windows Operating Systems

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Er is gesleuteld aan de application pool dus nu maar even afwachten wat dat geeft. Het probleem zal inderdaad in die hoek zitten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Beter is - imho - om je programma gewoon zo te coderen dat als het erachter komt dat het z'n application state kwijt is, dat hij deze opnieuw bouwt.

Die functionaliteit heb je toch nodig bij bv. een herstart van IIS of van de server - bovendien is het herstarten van application pools nuttig om bv. memory leaks tegen te gaan :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
IIS hoort nog altijd in SA, aangezien het om software gaat :)

Windows Operating Systems > Software Algemeen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Dat probleem hebben wij ook gehad. Het ligt (denk ik) aan je Application pools. Er staat nu bij "Webgarden" - Maximum number of worker processes een getal dat groter is dan 1

Dat houdt in dat ie steeds maximaal een x aantal sessie per gebruiker aanmaakt. Zet hem op 1 dan denk ik dat je van je problemen af bent

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 15:13:
Beter is - imho - om je programma gewoon zo te coderen dat als het erachter komt dat het z'n application state kwijt is, dat hij deze opnieuw bouwt.

Die functionaliteit heb je toch nodig bij bv. een herstart van IIS of van de server - bovendien is het herstarten van application pools nuttig om bv. memory leaks tegen te gaan :)
Inderdaad. Dat punt is aan de planning toegevoegd.
Pagina: 1