PC start wel, maar doet daarna niks meer.

Pagina: 1
Acties:

• rickertsnaak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem en zal dat proberen zo duidelijk mogelijk aan u uit te leggen.

Gisteravond was ik lekker een potje Pro Evolution Soccer 4 aan het spelen, toen ineens mijn pc uitviel, geluid ging kraken, beeldscherm sprong aan en uit.

Ik druk mijn pc uit.

Stroom storing in het huis dacht ik, kan gebeuren. Maar nee, ik druk mijn computer aan, alles start naar behoren (2 casefans, vga koeler, heatsink koeler, voeding koeler). TFT springt aan, daarna direct weer uit. Kan m'n moederbord bios niet inkomen. Window XP Pro wordt niet geladen.

Daar zit ik dan, de Pc 'draait perfect', maar er komt gewoon niks uit.

Wat denk ik? Juist, moederbord kapot (specs onder aan deze post). Ik vandaag naar de computer zaak, kreeg gelijk een nieuwe mee (exact same model), goede service.

Installeer de mobo. Sluit/Sorteer alles weer keurig aan elkaar. Vol verwachting druk ik mijn pc aan, en wat denk je. EXACT hetzelfde probleem!!

Ik baal hier echt enorm van (PSV ligt ook al uit de Champions League). Nog erger is dat ik simpel weg niet kan testen of het geheugen etc nog werkt, omdat ik geen beeld heb.

Hebt u enig idee wat het kan zijn? Suggesties zijn welkom, verdere vragen ook.

Mvg,

Rick de Groot

Specs

Antec Sonata Case (Antec TruePower 380Watt voeding)
ViewSonic VX715 TFT 17" DVI
Logitech MX510
Sennheiser PC150 Headset
Creative Audigy Player
MSI 865PE Neo2-P
P4C 3.2 HT (CoolerMaster Hyper 48 Heatsink)
1024Mb GeIL DDR400 DC
Hitachi 7k250 SATA 160Gb HD
Sapphire Radeon 9800 PRO

Temps

Idle: 32 'C
Stressed: 37/38 'C

[ Voor 13% gewijzigd door rickertsnaak op 05-05-2005 00:42 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 21:57

tweakerbee

dus..?

Mijn eerste gok is je voeding, als je je mobo al gecheckt hebt.
(Bij de rest gaat ie namelijk piepen als je mobo in orde is, zorg wel voor een PC-speaker!)

[ Voor 43% gewijzigd door tweakerbee op 05-05-2005 00:11 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• rickertsnaak
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Ik zal nu het speaker kabeltje aansluiten om te horen of hij inderdaad gaat piepen.

Rick

*edit*

Zo net getest en geen gepiep te horen. Nog een detail, na ongeveer 20 seconden herstart mijn pc zichzeft, met hetzelfde resultaat als ik hem net aanzet.

[ Voor 42% gewijzigd door rickertsnaak op 05-05-2005 00:23 ]

• floffert
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:35
misschien domme vraag maar heb je alle stekkers goed nagelopen? Ik heb namelijk gehad dat die 24 pin stekker niet goed op mij mobo zat. Ik kon hem toen wel aanzetten en fans enzo gingen allemaal wel draaien (welliswaar wat langzamer :? ) maar kreeg toen ook geen beeld.
Als het hier niet aan ligt zou mijn gok ook je voeding zijn... hoeveel watt is hij precies?

Verwijderd

Als je je pc aanzet, krijg je dan het POST scherm te zien?of helemaal niets?

Als je niets te zien krijgt zou ik in eerste instantie je scherm is aansluiten op een andere pc, werkt het, dan is je tft oke.

Hoor je soms biepjes?(dat zijn namelijk foutcodes), die kunnen je ook verder helpen (zie boekje bij je mobo). Wel je luidspreker intern in je pc aansluiten!

Ook moet je zoveel mogelijk devices ontkoppelen, cdroms, geluidskaart... Zo kan je sneller achterhalen wat er stuk is.

Stop alleen het noodzakelijke in je pc: cpu, latje ram, videokaart en HD. Daarna is proberen op te starten. gaat het nog steeds niet?doe is een Cmos reset (batterijtje er 5 minuutjes uit).

Als hij dan niets doet is er wsl iets stuk : cpu of videokaart of je voeding.
De mogelijke oorzaak is overhitting, omdat je aan het gamen was

Let er ook op dat de speciale voedingsstekker voor je cpu aangesloten is;) anders werkt alles behalve je cpu, ik denk dat het een 4 polige stekker is.

Hopelijk helpt dit je verder

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 00:47 ]

• rickertsnaak
  • Niet online
@ floffert

380Watt. (heb het nu ook bij m'n openings post gezet)

Ik zal die 24 pin connector wel even bekijken.

Bedankt!

@ Jeroen.

Ik krijg niets te zien, kan m'n bios absoluut niet inkomen.

Ik krijg toch een gevoel dat m'n cpu kapot is.. Maargoed dat weet ik nog niet zeker.

[ Voor 49% gewijzigd door rickertsnaak op 05-05-2005 00:47 ]

Verwijderd

rickertsnaak schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 00:44:
@ floffert

380Watt. (heb het nu ook bij m'n openings post gezet)

Ik zal die 24 pin connector wel even bekijken.

Bedankt!

@ Jeroen.

Ik krijg niets te zien, kan m'n bios absoluut niet inkomen.

Ik krijg toch een gevoel dat m'n cpu kapot is.. Maargoed dat weet ik nog niet zeker.
Als je niets te zien krijgt is het meestal de cpu het ram of de videokaart.(mss je tft is testen om zeker te zijn dat je wel beeld krijgt):p Je hebt een msi mobo zie ik, heb je toevallig een "D-bracket" (heeft lichtjes achteraan en 2 usb poorten, bij mijn msi mobo althans). Afhankelijk van de kleuren kan je de foutcode achter halen.

4 rode lichtjes is cpu error (weet ik niet van buiten maar ik meen me dit te herinneren)

Ik had toen 4 rode lichtjes omdat ik vergeten was de extra power kabel voor de cpu aan te sluiten :z

• rickertsnaak
  • Niet online
Bedankt! Nog niet aan gedacht. Ga dat ding nu aansluiten en kijken of ik errors zie.

Verwijderd

rickertsnaak schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 00:56:
Bedankt! Nog niet aan gedacht. Ga dat ding nu aansluiten en kijken of ik errors zie.
Laat iets weten als je de oorzaak kent, kan altijd handig zijn voor andere Tweakers!

• rickertsnaak
  • Niet online
Het resultaat!!

3 lampjes rood, 1 lampje groen (rechts onderin).

Ik kijk in de handleiding van mijn moederbord en er staat:

'Initializing Video Interface. This will start detecting CPU clock type of video onboard. Then, detect and initialize the video adapter.'

Mijn ATI 9800 PRO? Kan bijna niet anders.

[ Voor 15% gewijzigd door rickertsnaak op 05-05-2005 01:13 ]

Verwijderd

rickertsnaak schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 01:10:
Het resultaat!!

3 lampjes rood, 1 lampje groen (rechts onderin).

Ik kijk in de handleiding van mijn moederbord en er staat:

'Initializing Video Interface. This will start detecting CPU clock type of video onboard. Then, detect and initialize the video adapter.'

Mijn ATI 9800 PRO? Kan bijna niet anders.
Only one way to find out=>als je een andere kaart hebt deze erin. Neem best 1tje die stuk mag. Je weet maar nooit...

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 13:10
idd, neem gewoon de kaart van je broer of een vriend, who cares wat daarmee gebeurt :)

Hoop voor jou dat het echter niet zo is. Zonde van de kaart.
Ook al is de kans groot dat het wel degelijk de vga kaart is. Eventueel je kaart ook eens testen in een ander systeem ?

Een beetje verlies heb je altijd...

• rickertsnaak
  • Niet online
Bedankt allemaal. Heb m'n VGA kaart verwijderd. Hopelijk kan ik 'm morgen testen op andere systemen.

Mvg,

Rick
Pagina: 1