Toon posts:

Dvd-rom aansluiten op 5.1 speakerset.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een 5.1 audio/video systeem aan te schaffen, ik heb alleen vrij weinig verstand van alles wat sinds stereo op de markt is gebracht :) Vandaar een aantal vragen.

Ik ben van plan Logitech X-530 ( link ) speakerset te kopen icm met een dvd-rom (in mijn pc). Ik zal de onboard geluidkaart van mijn Asus A7V8X-X ( link ) gebruiken (Soundmax).

Nu vroeg ik mij alleen af of elke dvd-rom 5.1 geluid (van films) kan lezen. Ik neem aan dat mijn pc in dat geval softwarematig het dolby digital signaal decodeerd en dit vervolgens naar de uitgangen van mijn onboard geluidskaart verstuurd ? Deze uitgangen verbind ik weer met mijn X-530 en dan heb ik 5.1 geluid? Of mis ik iets?
Heb je hiervoor nog een intern kabeltje nodig ? (Zoals vroeger met audio-cd's en cd-rom spelers).

En als laatste beetje foute vraag ik weet het, maar welke type dvd-rom is het meest aan te raden voor het afspelen van films met 5.1 geluid, of kan ik net zo goed een noname kopen?

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Je hebt enkel een compatibele geluidkaart en afspeelsoftware nodig;

de meeste afspeelsoftware is compatibel met AC3 (Dolby Digital) maar voor DTS moet je natuurlijk oppassen omdat dat bij sommige software bij te kopen is (als ik me niet vergis moet je daarvoor bijbetalen bij PowerDVD, bij WinDVD weet ik het niet).

Je luidsprekers hebben geen ingebouwde decoder (voor zover ik kan zien), dus ligt het enkel aan je pc [luidsprekers met ingebouwde decoder zijn voor het geluid amper afhankelijk van je pc, maar als die deocder geen DTS ondersteunt kan je op geen enkele manier de DTS-soundtrack afspelen). Hoe het met dat digitaal afspelen zit, weet ik niet, maar dat zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn gewoon zonder extra kabels (hoewel dvd-spelers ook wel een SPDIF-uitgang hebben).

Je hebt dus eigenlijk niets echt speciaals nodig voor het afspelen zolang je geluidskaart maar genoeg kanalen kan afleveren (analoog in dit geval dus).

Voor de afspeelkwaliteit zal het merk dvd niets uitmaken, denk ik; maar natuurlijk wijkt de kwaliteit van de drive zelf (de lade, geluidsproductie, ...) af van merk tot merk...

[ Voor 89% gewijzigd door ILUsion op 04-05-2005 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor de informatie. Volgens mij is alles duidelijk nu :)