PC bouwen van een videokaart

Pagina: 1
Acties:

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 19:38
Een tijdje geleden had ik een gesprek met een collega over het feit dat een videokaart veel stroom verbruikt. Mijn collega vond alleen dat dat niet heel gek was. Voorbeeld :)

Stel je hebt zoals ik nu een Geforce 6800 LE ( heb em helemaal kunnen releasen w00t :) ) die heeft dus een extra molex nodig omdat hij anders niet werkt. Dat vond ik dus overdreven want ja, het is maar een videokaart, vroeger hoefde dat ook niet. Maarten, de collega, zei dat het helemaal niet zo gek was omdat er nu een echte processor op de videokaart zit en dat is anders dan wat er vroeger op de modules zat ( ben et woord even kwijt ). Daar heeft hij wel gelijk in, en het zijn nog beste processoren ook, je hebt ze al met 500Mhz en 256MB geheugen erop dat loopt op 1000Mhz ( voorbeeldje he ). Maarten zegt dus, daar draaiden vroeger gewoon Windows 98 machientjes op!

Nu vroeg ik me alleen af, waarom niet een videokaart ombouwen tot een soort van mobo :D Natuurlijk is het idioot, maar technische zou het wel mogelijk moeten zijn toch? Oke, een GPU berekent hele andere dingen dan een CPU maar ze werken alletwee met processen en 0-etjes en 1-tjes. Maar snelheid heb je dus zat, de vraag is alleen hoe krijg ik een hdd op een videokaart aangesloten etc :D

Maar ik denk ik ga dit eens erin gooien en zien wie hier nog een beetje een logische verklaring voor heeft of dit wel of niet kan. Stel nou dat het wel kan, dan gooi je gewoon een ide controller voor een laptop hdd erop met voorgeinstalleerd OS. Touchscreen eraan en je kan het leuk gebruiken voor in de auto ofzo.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dat is ... niet mogelijk... nee!

Dan kun je beter een goedkope Via C3 ( aka 800 a 1000Mhz ) Nemen..die nemen minder dan 7 Watt op aan energie ;-)

There is no place like ::1

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kan niet, hier is geloof ik een tijd geleden ook al een topic over geweest.

onder andere deze benaderd hetzelfde onderwerp:

[rml][ alg] GPU gebruiken voor niet-grafische doeleinden *[/rml]

[ Voor 56% gewijzigd door Magic op 04-05-2005 21:42 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
een GPU kan die dingen niet berekenen, omdat de core daarvoor verkeerd in elkaar zit

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Een GPU is er gewoon niet voor gebouwd. Een GPU kan ook niet zonder CPU, deze geeft namelijk de opdrachten aan een GPU. De GPU is dus een "domme schakel" in een systeem. De CPU doet het denkwerk. Dus het zal niet kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nik op 04-05-2005 21:45 ]

• orange.x
  • Laatst online: 21-02 19:38
Niet zo damn serieus man, btje filosofische benadering eraan geven :) Natuurlijk kan het niet, maar erover denken kan toch, een slimme jongen eraan zetten en even laten knutselen :)

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sja... het kan, verder ben ik te weinig tweaker om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Had dit linkje nog toevallig in m'n bookmakrs staan alleen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GPU als CPU?

zie ook dit topic :)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kan je onderhand beter je eigen processor gaan bakken. andere woorden: zowat onmogelijk

Verwijderd

Als het makkelijk of mogenlijk zou zijn dan zou nvidia/ati zich hier ook wel mee bezig zijn en zou intel zijn CPUs ook zo maken.

Toch :?

• simon
  • Laatst online: 20-02 10:39
proller schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 21:42:
Een GPU is er gewoon niet voor gebouwd. Een GPU kan ook niet zonder CPU, deze geeft namelijk de opdrachten aan een GPU. De GPU is dus een "domme schakel" in een systeem. De CPU doet het denkwerk. Dus het zal niet kunnen.
Niet helemaal waar. Ook een CPU werkt met instructies. Beide hebben dus instructies en sommige overlappen, maar de GPU mist bepaalde instructies die voor het fatsoendelijk draaien van een OS essentieel zijn..

|>

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 11:01
swampy schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 21:41:
Dat is ... niet mogelijk... nee!

Dan kun je beter een goedkope Via C3 ( aka 800 a 1000Mhz ) Nemen..die nemen minder dan 7 Watt op aan energie ;-)
Ik denk dat het de topicstarter niet gaat om een PC die hij wil hebben, maar het expirimenteren met het ombouwen van een vid. kaart

Maar idd lijkt het mij ook wel onmogelijk :D
Het zal wel het mod-project van het jaar worden als je het mij vraag

[ Voor 8% gewijzigd door DaneV op 04-05-2005 23:39 . Reden: typp ]

Pagina: 1