Toon posts:

heb maar 0 MB video

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een ATI radeon 9600 XT

ik heb 128 mb ..
maar als ik dan in een spel zit bijvoorbeeld Empire earth dan zie je staan Video memory 0 MB en AGP memory 128 MB

ook met het spel gangsters 2 als ik dat op start staat er ,, dan ik minimaal 4 mb video geheugen nodig heb om het te spelen .. hoe kan dit :S ?

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Weet je zeker dat je de goede drivers hebt geinstalleerd? Probeer eens een reinstall vd. drivers. Zijn ook je mobo drivers in orde?

Verwijderd

Wat staat er bij Beeldschermeigenschappen (rechtsklik Eigenschappen --> Instellingen --> Geavanceerd), tabblad Adapter. Bij mij (heb een Sapphire 9600XT) staat er bij 'Geheugengrootte', 128MB.

Hoe staat je Aperture Size (in BIOS ergens)? Ik weet niet of je die uit kan zetten, maar misschien heb jij dat wel gedaan, zodat dus de 128MB op de kaart wel aanwezig is, maar de Aperture Size 0 is?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 16:49
Move vanuit PMG naar V&B :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

The Third Man

The Third Jellyfish

Werkt het ook daadwerkelijk niet of maak je je alleen maar druk over die vermelding?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het probleem bij diverse spellen , ik heb 2 vrienden die hebbe ook een ati kaart. eentje ook 9600 maar dan SE en iemand anders heeft de 9700 maar daar zie je wel .. 128 mb video en 128 mb agp ?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 03:57:
ik heb het probleem bij diverse spellen , ik heb 2 vrienden die hebbe ook een ati kaart. eentje ook 9600 maar dan SE en iemand anders heeft de 9700 maar daar zie je wel .. 128 mb video en 128 mb agp ?
Dat kan ja, 128 MB op de kaart en 128 MB shared (aperture). Maar heb je nou al gekeken naar de aangedragen potentiële oplossingen?

Verwijderd

Topicstarter
sory maar kan je misschien wat beter uitleggen ik ben niet zo best op dit gebied :D

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien kan je beginnen door te zeggen welk OS je draait? :z

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:28:
sory maar kan je misschien wat beter uitleggen ik ben niet zo best op dit gebied :D
Nou, kijk maar eens in je BIOS, daar kun je een 'aperture size' opgeven. Dat is het gedeelte van je normale geheugen wat de videokaart mag gebruiken, naast het geheugen wat al op de kaart zit. Dus stel dat je kaart 128 MB heeft en je geeft in je BIOS aan dat de aperture size bijvoorbeeld 64 MB is, dan heeft je kaart in totaal 192 MB beschikbaar.

Je voelt het nadeel al aankomen: het normale geheugen kan de videokaart heel erg vertragen omdat het aperture-geheugen lang niet zo snel toegankelijk is als het videokaart-geheugen.

Anyway, zet het aperture geheugen eens op 0 MB in 't BIOS.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
AGP Aperture is nix anders dan een geheugengebied onder de 4GB adresruimte die gebruikt wordt om te communiceren tussen AGP en systeemgeheugen. Dat ding op 0MB zetten kan problemen opleveren, aangezien je de drivers niet meer toestaat om ook maar op enige manier rechtstreeks je systeemgeheugen te kunnen benaderen.

De Aperture is gewoon een opening waardoor je geheugentoegang doet, en heeft niets te maken met de hoeveelheid geheugen die gebruikt kan worden voor AGP geheugen. Vergelijk het maar met het 64K pageframe uit de DOS tijd om EMS geheugen te benaderen: er werd op die 64K geheugen steeds een stukje geheugen boven de 1MB gemapt.

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:35:
AGP Aperture is nix anders dan een geheugengebied onder de 4GB adresruimte die gebruikt wordt om te communiceren tussen AGP en systeemgeheugen. Dat ding op 0MB zetten kan problemen opleveren, aangezien je de drivers niet meer toestaat om ook maar op enige manier rechtstreeks je systeemgeheugen te kunnen benaderen.

De Aperture is gewoon een opening waardoor je geheugentoegang doet, en heeft niets te maken met de hoeveelheid geheugen die gebruikt kan worden voor AGP geheugen. Vergelijk het maar met het 64K pageframe uit de DOS tijd om EMS geheugen te benaderen: er werd op die 64K geheugen steeds een stukje geheugen boven de 1MB gemapt.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt maar je zit er wel compleet naast.

AGP Aperture size is de omvang van een geheugenblok die door je AGP kaart mag gebruikt worden indien het onboard video geheugen van de kaart niet voldoende zou zijn.

http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/vidcard/43

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

_JGC_ schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:35:
Dat ding op 0MB zetten kan problemen opleveren, aangezien je de drivers niet meer toestaat om ook maar op enige manier rechtstreeks je systeemgeheugen te kunnen benaderen.
De drivers maken geen contact met het systeemgeheugen dmv de aperture, de drivers staan er helemaal los van. Dat extra geheugen regelt de kaart zelf, ism de northbridge (afaik). Dat extra geheugen wordt bovendien alleen gebruikt voor dingen als textures e.d., niet voor pageflipping, dus het levert alleen problemen op in de vorm van dat je te weinig texturegeheugen hebt in een spel (bijvoorbeeld). Niet dat je systeem crasht ofzo.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

The Third Man

The Third Jellyfish

Is de kaart ook niet gesoftmod of gesoftmod geweest? Als dit met een verkeerd BIOS is gebeurd kan dit ook gebeuren...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Bergen schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:19:
[...]
De drivers maken geen contact met het systeemgeheugen dmv de aperture, de drivers staan er helemaal los van. Dat extra geheugen regelt de kaart zelf, ism de northbridge (afaik). Dat extra geheugen wordt bovendien alleen gebruikt voor dingen als textures e.d., niet voor pageflipping, dus het levert alleen problemen op in de vorm van dat je te weinig texturegeheugen hebt in een spel (bijvoorbeeld). Niet dat je systeem crasht ofzo.
Mag jij me vertellen hoe die kaart weet hoe AGP geheugen te gebruiken, dat zal een driver toch echt wel aan moeten sturen. Het is nog altijd de driver die bepaalt of iets in lokaal of in AGP geheugen terechtkomt.
Weet nog wel die tijden met de Savage4 waarbij je performance in UT met 20fps omhoog ging als je de drivers forceerde om via AGP textures op te slaan, geheugenbandbreedte op die kaart was niet je van het :X

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Lekkere Kwal schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:20:
Is de kaart ook niet gesoftmod of gesoftmod geweest? Als dit met een verkeerd BIOS is gebeurd kan dit ook gebeuren...
Wat wil jij softmodden aan een 9600XT? er een 9800XT sofwarematig van maken? No way!
Je kon een 9500(PRO) wel ombouwen naar een 9700, ik weet niet of dit softwarematig ook kon, maar een 9600XT is niks aan te modden. En anders mag je me dat vertellen, leer ik ook weer iets wat niet bestaat :+

Andere bios erin Flashen, zou ik gewoon "flashen" noemen als je dat als softmodden ziet!

[ Voor 9% gewijzigd door The Godsha op 06-05-2005 15:58 ]

Pagina: 1