Toon posts:

Schijfletter probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem:
Ik heb 2 schijven in mijn PC, schijf C en schijf D.
Nu wil ik de schijfletters "omdraaien", D wordt dus C, en C wordt D.
Beide schijven bevatten exact dezelfde data, het gaat mij er alleen om dat de hele computer draait op de nieuwe, snellere harde schijf. Met Norton ghost heb ik alle data gekopieerd.

Als ik boot vanaf D, vervolgens C hernoem naar E en overnieuw start blijft windows hangen bij het login scherm. Logisch, want windows zoekt bestanden op C maar die bestaat niet meer.

Is er een manier om de schijven in MS-Dos een andere letter te geven? Bedankt!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bedoel je dat Windows ook op beide schijven gekopieerd is? Heb je dan ook de bootsector gekopieerd? Dan zou het moeten werken als je de schijven fysiek omwisseld op je controller, zodat de snelle nu de master is (en dus eerst boot) en de oude de slave.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Master en slave is ingesteld, bootsector e.d. allemaal overgenomen.
Het gaat mij erom dat de nieuwe schijf wordt herkend als C.
Windows haalt namelijk alle gegevens van C, maar omdat ik de oude harddisk (C) heb hernoemd naar E (om vervolgens de nieuwe HD als C te hernoemen) werkt windows niet meer naar behoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 19:59 ]

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 00:41

Boudi

Always Coca Cola

Als de data echt identiek is gewoon de oude schijf eruit halen en de nieuwe schijf op die plek aansluiten. Dan zou hij moeten booten vanaf je nieuwe schijf. Vervolgens kun je je oude schijf formatteren...

Met of zonder mayonaise?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Normaal moet je alleen de jumpers omzetten en hij start van de goede. Dus de nieuwe waar je alles naartoe hebt gezet dus op master

☻/
/▌
/ \

• Microkid

Microkid

Smile

Als je een 1-op-1 kopie hebt gemaakt zou het gewoon moeten werken. Hang eens alleen je nieuwe schijf erin. Die zou dan gewoon als C: moeten starten.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Hij boot vanaf de nieuwe schijf, alleen windows wilt niet door het login scherm komen. Er staan geen namen bij het login scherm. Nieuwe HD staat als master, oude als slave.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 20:00 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Je had iig niet in windows de actieve partitie moeten hernoemen, krijg je best snel problemen mee.
Je hoeft namelijk alleen de jumpers om te zetten
Kijk eens als je de oude er ff uit kan halen en dan proberen op te starten.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Welke versie van Ghost heb je gebruikt ?

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik versie 9 van ghost

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De schijfletter van je opstartpartitie kan je niet veranderen, dat geeft sowieso problemen (spreek uit ervaring). Als je dat doet, zal Windows bij het opstarten het pad niet meer vinden naar alle noodzakelijke bestanden (nee de referenties worden niet veranderd). PartitionMagic bv. raadt dat af, reden te meer om het niet te doen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Oke, windows is nu opgestart vanaf D:/ maar nu zit ik nog steeds met het probleem dat ik de letters C & D wil omwisselen. Iemand een oplossing? :(

• Microkid

Microkid

Smile

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je gedaan hebt, maar dit is wat je zou moeten doen:

- maak met Ghost een identieke disk copy van je langzame schijf naar je nieuwe snelle schijf
- verwijder je oude schijf, maak je nieuwe schijf primary
- start Windows. Moet gewoon werken. sluit af
- hang je oude schijf er weer bij
- start Windows weer, Je oude schijf moet nu vanzelf als D: worden gezien.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Heb jij dan een bootloader bij het opstarten waar je kunt kiezen tussen c: en d:, want anders begrijp ik je niet. Als je een directe kopie hebt en jumpers hebt aangepast start hij alleen vanaf c: (de nieuwe dus)

Edit: Stappenplan zie microkid ^^

[ Voor 9% gewijzigd door Kixtart op 04-05-2005 20:19 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van jullie heb ik erachter gekomen wat het is :)
Wat ik heb gedaan:
- Disk gekopieerd met ghost
- Geboot vanaf nieuwe HD

Vervolgens wilde ik de nieuwe HD als C hebben, daarvoor heb ik de oude C hernoemd naar E. Vervolgens gereboot, en ja natuurlijk kom je dan niet door het login scherm heen. Er is geen C meer en windows kan geen bestanden vinden.

Wat ik nu aan het doen ben, is weer alle gegevens van de oude HD naar de nieuwe kopieeren.
En dan -zoals gezegt door bovenstaande- de nieuwe HD erin pluggen als master (in mijn geval dus geen jumpertjes monteren). Dan herkent windows de nieuwe HD als C. Daarna kan ik de oude erbij pluggen, die herkent hij dan als D. Daarvoor natuurlijk wel de jumpertjes verzetten.

Klopt het ongeveer wat ik zeg (dat er als er maar 1 schijf is aangesloten, geen jumper moet worden geplugged?) In ieder geval weer bedankt voor jullie hulp, met mijn 14 jaren heb ik weinig ervaring... HD's zijn bij mij altijd een ramp geweest :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 20:46 ]

Verwijderd

Gewoon altijd een jumper instellen, wat je ook doet. En eigenlijk is het heel simpel, er van uitgaande dat er 1 partitie per hdd is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
IDE 0
  |
  |-- Master -> C:
  |-- Slave -> D:

IDE 1
  |
  |-- Master -> E:
  |-- Slave -> F:

Er wel vanuit gaande dat je alles opvult, laat je op IDE 0 een kanaal los, dan zal op IDE 1 de master D zijn ipv E.

Zorg er altijd voor dat de schijf waarvan je opstart aan IDE 0 hangt als Master. Dan is het goed.

offtopic:
Je kan Windows wel delgelijk op een ander volume dan C laten draaien, kwestie van goed (en veel) instellen. Citrix draai je normaal gesproken op een server waar Windows boot van bijvoorbeeld de P schijf. Hij mapped nl alle Client devices naar de server, zodat je vanaf Citrix de pc kan benaderen waarvandaan je Citrix draait. Dan wordt je C: op de Client ook de C: binnen Citrix.
(Citrix is een multi-user telewerk systeem)

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan wat ik hierboven beschreef, nu blijft windows weer hangen bij het log-in scherm.
Ik zie alleen het windows logo met een blauwe achtergrond, voor de rest kan ik niks doen.

Als ik maar 1 HD aansluit, en deze op master zet, komt mijn PC niet voorbij het opstart plaatje met packard bell erop.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 21:54 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 20:41:
Met behulp van jullie heb ik erachter gekomen wat het is :)
Wat ik heb gedaan:
- Disk gekopieerd met ghost
- Geboot vanaf nieuwe HD

Vervolgens wilde ik de nieuwe HD als C hebben, daarvoor heb ik de oude C hernoemd naar E.
Je hoeft niet je oude C te hernoemen naar E. Daar ga je de fout in. Zodra je je nieuwe disk met identieke kopie opstart, is die partitie automatisch C:. Elke volgende partitie (van je oude disk) wordt automatisch verder genummerd, D, E, F enz.

Verwijderd

Topicstarter
ik snap de fout nou, bedankt!
Maar ik heb windows overnieuw geinstalleerd op de nieuwe HD, nu werkt alles naar behoren :)

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-03 08:41
Volgens mij is ook een probleem dat elke disk een signature krijgt. En windows houdt zelf bij welk signature, welke schijfletter heeft.
Als je je windows kopieert, dan blijven die gegevens in tact.

Het is mij ook een raadsel hoe windows soms met schijfletters goochelt.

Er wordt zelfs tijdens een setup al schijfletters toegekend die je tijdens de setup niet kan veranderen. En later kan je met disk admin wel schijfletters veranderen maar niet de boot en system partitie. Heel irritant.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 11:51
Titusvh schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 09:40:
Volgens mij is ook een probleem dat elke disk een signature krijgt. En windows houdt zelf bij welk signature, welke schijfletter heeft.
JUIST! en dat is ook nou net het probleem omdat iedereen die hier problemen heeft met ghosten de nieuwe hdd eerst aangesloten is geweest op de 'oude' windows installatie (en uiteraard opgestart in windows, mischien zelf een partitie gemaakt met een driveletter).

Als je dit nou gaat ghosten, dan snap je natuurlijk wel dat windows er geen bal meer van begrijpt en denkt dat de nieuwe geghoste installatie de D schijf is.

Dit kan je het beste voorkomen door gewoon niet je nieuwe hdd aan te sluiten en windows op te starten maar direct te ghosten vanuit dos. Dit werkt 100% en heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.

Of als je toch die hdd aan gesloten hebt, de driveletter en partitie te verwijderen uit disk management, wat ook niet altijd wil werken (en dan ben je dus goed de lul)

• Microkid

Microkid

Smile

twiekert schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 11:08:
[...]
Dit kan je het beste voorkomen door gewoon niet je nieuwe hdd aan te sluiten en windows op te starten maar direct te ghosten vanuit dos. Dit werkt 100% en heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.
We gingen er natuurlijk ook van uit dat TS het vanuit DOS gedaan had, daarom begreep niemand ook waarom het niet werkte :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dus zo zit het in elkaar :)
ik zal in de toekomst ghost onder DOS draaien om probs te voorkomen :)
De schijf draait nu in ieder geval perfect, dus bedankt allemaal! (weer iets nieuws geleerd)
Pagina: 1