De laatste tijd heb ik wat vreemde problemen met mijn harde schijf.
De problemen komen alleen voor bij een cold-boot (lees: eerste keer opstarten na tijd uit, niet de temperatuur) en zijn altijd tijdelijk van aard, na een aantal resets en uit-aan doen, doet ie het meestal wel. Als ie eenmaal succesvol opstart blijft ie het gewoon doen, dagen achter elkaar en ook na resets. Soms start ie ook gewoon op in cold-boot, zonder problemen.
Dit zijn de meldingen die de computer geeft als er iets mis is:
Het is zeer wisselend wanneer de klachten zich voordoen, maar opvallend vind ik wel dat het altijd een periode achter elkaar is dat er de hele tijd klachten zijn en dan weer weken geen probleem.
Dit is wat ik al heb geprobeerd:
Wat kan het dan zijn?
Waar ik zelf nog aan dacht:
- brakke voeding
- aarding (computer is niet geaard)
Het probleem is dat testen heel moeilijk is en slecht kan, omdat de problemen niet altijd voorkomen, soms weken niet, dus dan lijkt het dat het opgelost is, maar komt het terug.
Een voeding of aardingskabel heb ik niet liggen en kost veel moeite of geld. (wie wil z'n voeding nou een maand missen)
Ik zou dus ervaringen willen weten van mensen die het probleem goed kennen, zodat ik niet maanden hoef te testen en/of dure dingen moet gaan kopen.
(ik heb 2 cd-roms en 2 maxtor 80gig schijven van 1 en 2 jaar oud)
De problemen komen alleen voor bij een cold-boot (lees: eerste keer opstarten na tijd uit, niet de temperatuur) en zijn altijd tijdelijk van aard, na een aantal resets en uit-aan doen, doet ie het meestal wel. Als ie eenmaal succesvol opstart blijft ie het gewoon doen, dagen achter elkaar en ook na resets. Soms start ie ook gewoon op in cold-boot, zonder problemen.
Dit zijn de meldingen die de computer geeft als er iets mis is:
- in bios wordt een zeer vreemde hd herkent met rare tekens en onnatuurlijke grootte -> schijffout
- in bios wel correct maar toch schijffout
- beeld blijft zwart als windows opstart-logo moet verschijnen -> zit vast
- melding dat er een opstartbestand in windows corrupt is (van ntuser tot software)
Het is zeer wisselend wanneer de klachten zich voordoen, maar opvallend vind ik wel dat het altijd een periode achter elkaar is dat er de hele tijd klachten zijn en dan weer weken geen probleem.
Dit is wat ik al heb geprobeerd:
- verschillende kabels (beide voeding en ata)
- verschillende volgordes van drives
- verschillende poorten (zelfs ide-ata controller poorten)
- alleen de hd erin, verder niks
Wat kan het dan zijn?
Waar ik zelf nog aan dacht:
- brakke voeding
- aarding (computer is niet geaard)
Het probleem is dat testen heel moeilijk is en slecht kan, omdat de problemen niet altijd voorkomen, soms weken niet, dus dan lijkt het dat het opgelost is, maar komt het terug.
Een voeding of aardingskabel heb ik niet liggen en kost veel moeite of geld. (wie wil z'n voeding nou een maand missen)
Ik zou dus ervaringen willen weten van mensen die het probleem goed kennen, zodat ik niet maanden hoef te testen en/of dure dingen moet gaan kopen.
(ik heb 2 cd-roms en 2 maxtor 80gig schijven van 1 en 2 jaar oud)
[ Voor 5% gewijzigd door floduR op 04-05-2005 18:23 ]