HD (maxtor) moeite met 'cold' boot

Pagina: 1
Acties:

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De laatste tijd heb ik wat vreemde problemen met mijn harde schijf.

De problemen komen alleen voor bij een cold-boot (lees: eerste keer opstarten na tijd uit, niet de temperatuur) en zijn altijd tijdelijk van aard, na een aantal resets en uit-aan doen, doet ie het meestal wel. Als ie eenmaal succesvol opstart blijft ie het gewoon doen, dagen achter elkaar en ook na resets. Soms start ie ook gewoon op in cold-boot, zonder problemen.

Dit zijn de meldingen die de computer geeft als er iets mis is:
  • in bios wordt een zeer vreemde hd herkent met rare tekens en onnatuurlijke grootte -> schijffout
  • in bios wel correct maar toch schijffout
  • beeld blijft zwart als windows opstart-logo moet verschijnen -> zit vast
  • melding dat er een opstartbestand in windows corrupt is (van ntuser tot software)
Deze meldingen komen zo goed als random voor en na een reset komt er weer een ander of gaat ie door. Geen van de meldingen is definitief en na een aantal resetten loopt ie altijd door.

Het is zeer wisselend wanneer de klachten zich voordoen, maar opvallend vind ik wel dat het altijd een periode achter elkaar is dat er de hele tijd klachten zijn en dan weer weken geen probleem.

Dit is wat ik al heb geprobeerd:
  • verschillende kabels (beide voeding en ata)
  • verschillende volgordes van drives
  • verschillende poorten (zelfs ide-ata controller poorten)
  • alleen de hd erin, verder niks
Niks van dit helpt. Het is dus geen voeding-capaciteits probleem of ide-poort probleem.

Wat kan het dan zijn?

Waar ik zelf nog aan dacht:
- brakke voeding
- aarding (computer is niet geaard)

Het probleem is dat testen heel moeilijk is en slecht kan, omdat de problemen niet altijd voorkomen, soms weken niet, dus dan lijkt het dat het opgelost is, maar komt het terug.
Een voeding of aardingskabel heb ik niet liggen en kost veel moeite of geld. (wie wil z'n voeding nou een maand missen)

Ik zou dus ervaringen willen weten van mensen die het probleem goed kennen, zodat ik niet maanden hoef te testen en/of dure dingen moet gaan kopen.

(ik heb 2 cd-roms en 2 maxtor 80gig schijven van 1 en 2 jaar oud)

[ Voor 5% gewijzigd door floduR op 04-05-2005 18:23 ]

• floduR
  • Niet online
Niemand een idee?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit probleem heb ik ook :)
Ik heb zelf een Maxtor 200GB hdd, en een MSI mobo, en ik vermoed dat het aan het mobo ligt.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

RoD schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:51:
Ik heb zelf een Maxtor 200GB hdd, en een MSI mobo, en ik vermoed dat het aan het mobo ligt.
ik dus ook nu is het weer over maar bij mij lag het aan de ide cabel
de bios is al een keer of wat geflasht dus dat is het niet :(

ik had een hd van ibm en een dvd speler van pioneer bij de dvd speler deed hij het alleen

[ Voor 12% gewijzigd door enriqueeeee op 07-05-2005 17:05 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-03 16:35

Blaz0r

:)

Ik heb ook een vergelijkbaar probleem met een 200GB Sata van maxtor, en een shuttle SN85G4,
deze blijft ook bij een "koude" start hangen in de bios en na een reset doet hij het gewoon wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Blaz0r op 07-05-2005 14:58 ]

Verwijderd

Ik wil hier geen anti-reclame maken hoor, maar vroeger had ik ook Maxtors.
Die hadden bij mij vaak van die vage problemen (op een abit mobo, weet het type niet meer...)

Toen ben ik overgestapt naar Western Digital en die werken al veel langer en veel beter.
Ik ben ondertussen een mobo verder en ze draaien al 3 jaar probleemloos.
Ze hebben één nadeel: ze zijn iets luidruchtiger (niet veel hoor...)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 19:19

ThaHandy

Discovery Channel

maakte de HD ook een "geluidje" bij een coldboot?
zoiets heb ik ook had. Ff een keer resetten en hij deed het weer (werd niet gevonden in de bios)
Maxtor 68196H8

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Mij lijkt het inderdaad een voedingsprobleem. Wat zijn de voltages die de voeding afgeeft?
Waarschijnlijk zal het niet de aarding zijn, alhoewel dit zeker voor vreemde problemen kan zorgen

controleer dan ook of smart aanstaat in de bios en evt met hddhealth of de hardeschijf nog gezond is

• floduR
  • Niet online
De smart staat aan en ik heb beide hd's getest met de 'advanced' test van matrox. Geen enkel probleem gevonden.

Kabels is het bij mij ook niet, maar ik heb onlangs wel een ide-ata controller gekocht, omdat er steeds drives uitvielen of niet opstartten. Alsof het mobo het niet aankon ofzo of de ide poorten kapot. Nu heb ik er 1 in gebruik voor de hd's en de cd-roms zitten op de ide-ata controller.

Er mist ook een condensatortje op het mobo, die bij het vervangen van de proc. afgebroken was. Toen deed alleen geheugen gleuf 3 het nog en de ide-poorten deden het ook niet zo lekker. Maar op dat punt heb ik geen klachten meer, alleen dan bij het opstarten.

Het lastige van het mobo is dat het zo slecht te vervangen is.

Het meest vreemde vind ik nog dat als de computer eenmaal goed opstart er ook helemaal geen problemen meer zijn en hij loopt als een zonnetje... het moet dus iets zijn wat bij een 'cold' boot verkeerd staat en wat na een aantal keer goed komt te staan.

edit:
Ik zal de voedingslijnen eens testen, kijken wat dat opleverd.

Een geluidje maakt m'n hd maar heel soms, maar dat zijn eerder lees-fouten, als ie erg vol staat, dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door floduR op 07-05-2005 18:08 ]

Verwijderd

Het kan wel zijn dat een harde schijf meer stroom trekt als hij lang niet gedraaid heeft, tot hij eenmaal wat terug ingelopen is. Daar heb ik soms ook wel eens last van gehad. Je schijf zal dan ook wat meer lawaai maken.
Misschien is je voeding dus gewoon niet zwaar genoeg, en scheelt er verder niks met je pc.
Welke voeding zit erin? Merk? Vermogen?

• floduR
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:08:
Het kan wel zijn dat een harde schijf meer stroom trekt als hij lang niet gedraaid heeft, tot hij eenmaal wat terug ingelopen is. Daar heb ik soms ook wel eens last van gehad. Je schijf zal dan ook wat meer lawaai maken.
Misschien is je voeding dus gewoon niet zwaar genoeg, en scheelt er verder niks met je pc.
Welke voeding zit erin? Merk? Vermogen?
Zowieso merkloos 300W, maar het maakt geen verschil of ik veel of weinig aansluit. Ik heb ook nog twee case-fans, die heb ik er een tijdje uitgehad, m'n videokaart heeft ook geen fan. Volgens mij is het niet capaciteit, misschien wel de kwaliteit.

(ik heb niet zo'n zware pc verder, duron 1600 en een geforce 2)

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Dan moeten we voortaan samen met de waterkoeling en verwarming element inbouwen bij je harddisk die je 2 minuten van te voren aanzet. :P

• floduR
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:51:
Blaz0r schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:57:
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem met een 200GB Sata van maxtor, en een shuttle SN85G4,
deze blijft ook bij een "koude" start hangen in de bios en na een reset doet hij het gewoon wel.
Wat hebben jullie geprobeerd verder en waar kan het volgens jullie aan liggen en waar aan juist niet? Hebben jullie je computer geaard? Hebben jullie een goede voeding?

Misschien kunnen we wat dingen uitsluiten, scheelt weer
Pagina: 1