Toon posts:

[VB.NET] meerdere tabellen in datagrid laten zien

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleempje. Ik heb in vb.net een verbinding gemaakt met mijn access database. Nu wil ik met 1 button bv de artikelen tabel in mijn datagrid laden. Nou dat werkt. Maar nu heb ik nog een button die een andere tabel in diezelfde datagrid moet laden en die andere dan niet meer moet laten zien. Als ik alles zeg maar nog een keer doe zoals ik met mijn eerste button deed dat werkt dat niet (geen van beide buttons doet meer iets).

Hoe kan ik nou maken dat dit wel gaat werken? ( een maat zij wel dat ik ook gewoon meerdere datagrids kon maken en die visible/invisible kon maken maar das nep en t moet toch ook met 1 datagrid kunnen ;) ) Ik werk uit een boek en weet veder niet echt veel van coden dus aub alles in no0b taal (stap voor stap het liefst) anders snap ik het niet :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Laad die tabellen in een DataSet, maak een DataRelation tussen die 2 DataTables in je DataSet, en bind je DataSet aan die grid.

(en oja, DataSets zijn evil).

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

De boel opnieuw binden? :? Nieuwe datasource en databind opnieuw aanroepen.
Ik werk uit een boek en weet veder niet echt veel van coden dus aub alles in no0b taal (stap voor stap het liefst) anders snap ik het niet
Dan zit je verkeerd in Programming & Webscripting. We gaan je hier niet aan het handje meenemen; dan neem je een ander boek, ga je naar beginnersweb of volgt een cursus :)

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 04-05-2005 17:31 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• sig69
  • Laatst online: 11:38
Een andere DataSource aan je DataGrid assignen zou voldoende moeten zijn.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:35:
Een andere DataSource aan je DataGrid assignen zou voldoende moeten zijn.
Dat werkt niet want je moet ook nog de datamember assignen.
Dan zit je verkeerd in Programming & Webscripting. We gaan je hier niet aan het handje meenemen; dan neem je een ander boek, ga je naar beginnersweb of volgt een cursu
Gelukkig ben jij geboren als leetz0r. En ik volg al een curses die school heet, het is alleen vakantie dus vragen gaat een beetje moeilijk. Ik vraag alleen om een oplossing in een beetje normale taal zodat ook een niet godlike coder zoals ik het kan snappen.

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:48:
Gelukkig ben jij geboren als leetz0r. En ik volg al een curses die school heet, het is alleen vakantie dus vragen gaat een beetje moeilijk. Ik vraag alleen om een oplossing in een beetje normale taal zodat ook een niet godlike coder zoals ik het kan snappen.
Je vraagt om een stap voor stap uitleg; daar doen we niet aan. Beschouw het wederom als een verwijzing naar de policy; wordt het topic een stap voor stap uitleg dan gaat hij dicht. :)

Voor zover de administratieve mededelingen; nu weer ontopic.

Sowieso mag je zelf ook wat duidelijker zijn. Webforms? Winforms? Wat heb je tot nu toe al gevonden aan code of oplossingen via Google?

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 04-05-2005 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Google heb ik op gezocht voor tutorials hoe ik dit kon maken maar ik kon niks vinden wat ik werkend kreeg. Het boek kon ik veder ook niks in vinden (met 1 button werkt het perfect alleen met meerdere niet).

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 18:12:
Google heb ik op gezocht voor tutorials hoe ik dit kon maken maar ik kon niks vinden wat ik werkend kreeg. Het boek kon ik veder ook niks in vinden (met 1 button werkt het perfect alleen met meerdere niet).
En relevante code die je tot nu toe hebt en wat je hebt geprobeerd wat niet werkte? En blijft de vraag: webforms of winforms; ik gok winforms, maar dat mag jij bevestigen :)

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 04-05-2005 18:14 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Lees de eerste reply nog eens. :z

Ik ga geen code-voorbeelden typen, want ik heb nu weekend, en ik ben lui en heb geen zin; maar, als je m'n eerste reply nog eens opnieuw leest, moet je toch hints / zoekwoorden genoeg krijgen waar je mee verder kan.
Daar gaat het niet om; het gaat erom dat je hier wel wat initiatief mag tonen, en je niet hoeft te verschuilen achter je eigen n00bisheid, zoals je nu doet.
Maargoed, we zullen het maar ontopic houden.

[ Voor 127% gewijzigd door whoami op 04-05-2005 19:10 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 18:13:
[...]

En relevante code die je tot nu toe hebt en wat je hebt geprobeerd wat niet werkte? En blijft de vraag: webforms of winforms; ik gok winforms, maar dat mag jij bevestigen :)
Ik had eerder al op school samen met iemand anders een tuturial zitten doen maar op een keer ging het helemaal mis en kwamen we er niet meer uit. Code die ik heb geprobeerd is zeg maar alles hetzelfde doen als button 1 alleen omdat de datagrid maar 1 optie voor datasource/member heeft werkt het niet. Die forms zijn winforms.
Daar gaat het niet om; het gaat erom dat je hier wel wat initiatief mag tonen, en je niet hoeft te verschuilen achter je eigen n00bisheid, zoals je nu doet.
Maargoed, we zullen het maar ontopic houden.
Als ik me er makkelijk af had willen komen had ik wel ergens een ding gedownload en die ingeleverd, ik zeg alleen dat ik niet goed in coden ben en het dus geen nut heeft om een uber ingewikkeld verhaal te typen omdat hoe erg ik het ook zou willen het waarscheinlijk toch nog niet begrijp.

Ik zal die dingen die je eerst zij eens gaan opzoeken. Ik had daar nog nooit van gehoord dus ik zie wel of dat een beetje wil gaan lukken :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat idee met datarelations is mij niet gelukt. Ook het idee met het visible/invisible maken van verschillende datagrids lukt niet helemaal (ik krijg de tabel namen enzo wel te zien maar om een of andere reden kan ik maar van 1 tabel de data laden). Nu heb ik nog een andere tutorial gevonden op internet en daar ben ik nu mee bezig. Alleen in de tutorial krijgen hun iets wat ik nooit krijg?

http://www.homeandlearn.co.uk/NET/nets12p7.html

Het gaat om wat hun laten zien bij de form code, hun krijgen ook dingen als private sub form etc. Maar het enige wat ik daar te zien krijg is

Public Class Form1

Inherits System.Windows.Forms.Form

Als ik de code dan begin in te tikken krijg ik allemaal fouten. Ik snap niet hoe hun dat zo krijgen?

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Alleen in de tutorial krijgen hun iets wat ik nooit krijg?
Wat krijg je dan wel, en wat krijg je niet?
Als ik de code dan begin in te tikken krijg ik allemaal fouten
En wij mogen nu gaan raden wat al die fouten zijn?
Oftewel: wees nu eens een keer duidelijk :) Zie P&W FAQ - De "quickstart" voor de eisen die we stellen aan topic en wat we nodig hebben aan informatie; zonder die info wordt het een gokwerk.

[ Voor 95% gewijzigd door gorgi_19 op 05-05-2005 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:31:
[...]

Wat krijg je dan wel, en wat krijg je niet?

[...]

En wij mogen nu gaan raden wat al die fouten zijn?
Oftewel: wees nu eens een keer duidelijk :) Zie P&W FAQ - De "quickstart" voor de eisen die we stellen aan topic en wat we nodig hebben aan informatie; zonder die info wordt het een gokwerk.
Het gaat om wat hun laten zien bij de form code, hun krijgen ook dingen als private sub form etc. Maar het enige wat ik daar te zien krijg is

Public Class Form1

Inherits System.Windows.Forms.Form
Even op die link klikken dus...

En met fouten bedoel ik allemaal blauwe strepen onder mijn code omdat er dingen fout zijn omdat ik ze dus ergens anders typ dan de bedoeling is omdat ik niet hetzelfde schermpje als hun krijg.

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Ja? Die methods moet je zelf maken? Of dubbelklikken in VS.Net op een knop die je er op een form gesleept hebt, en dan wordt die method gegenereerd?

En meestal geeft VS.Net in de task pane weer wat de precieze fout is; als je met je muis over een fout heen gaat, zie je in de meeste IDE's ook wel een fout? En geef je eigen code eens weer, dan geeft een stuk makkelijker opmerkingen.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 05-05-2005 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn code is precies hetzelfde als uit die link. Het probleem is alleen dat zodra ze over de code in het form1 gaan praten (http://www.homeandlearn.co.uk/NET/nets12p7.html) dat ik een heel ander scherm krijg. Hun hebben nog dingen zoals private sub form1 erbij staan enzo en die heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.homeandlearn.co.uk/NET/images/dbNaviagteCode.jpg
Dat gedeelte kan ik nog gewoon typen.
Afbeeldingslocatie: http://www.homeandlearn.co.uk/NET/images/dbNaviagteCodeFormLoad.jpg
Dit heb ik dus niet. Maar dat zou wel moeten, of moet je het private sub form gedeelte ook zelf typen? want ik dacht dat die dingen er vanzelf zouden moeten staan (het subform stuk dan, niet de code daaronder).

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Die moet je zelf tikken, dat event wordt niet vanzelf afgehandeld.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:55:
Die moet je zelf tikken, dat event wordt niet vanzelf afgehandeld.
Dat is dus het probleem want dan werkt het niet meer. Als ik alles overtyp heb ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/bakacreations/vb1.JPG
Ik mis dus die grijze lijn, dat heb ik wel overgetyped dus maargoed zoals je ziet werkt het dan niet (kan ook niet meer naar designer mode).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 13:23 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zou je, als je code wil plaatsen, misschien gewoon tekst willen gebruiken in combinatie met [code] tags? Als je [code=vb] gebruikt, krijgt je code als het goed is ook syntax highlighting, en dat leest een stuk makkelijker. Bovendien zijn die plaatjes niet echt 56k-vriendelijk. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Je hebt het ook niet goed over getikt. _ staat in VB.Net (en VB6) dat de coderegel door gaat op de volgende regel. Je plakt het achter elkaar, het voorbeeld ramt voor de _ nog een enter. Of een enter icm _ gebruiken, of beiden verwijderen. Maar een combinatie van die twee levert dus een foutmelding op omdat de syntax incorrect is.

Je probleem heeft dus absoluut niets te maken met tabellen of datagrids, maar aan een tekort van kennis over de syntax van VB.Net. Vergeet dan ook voorlopig de geavanceerde zaken en beperk je tot de basis; zonder deze basis ga je de rest van VB.Net ook niet begrijpen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.