Toon posts:

[Problemen] Asus A4500L

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk zelf nu al een tijdje (half jaar) met een Asus A4500L en er zijn me enkele dingen negatief opgevallen. Ten eerste is het niet een erg geschikte laptop om te gebruiken met Windows XP. 256mb shared geheugen (waarvan standaard 64mb gebruikt wordt voor het videogeheugen, dit kan omlaag gezet worden tot 32mb) is eigenlijk te weinig om soepel en probleemloos te draaien. Je moet niet teveel zware programma's draaien of je gaat de vertraging heftig merken.

Dan is er nog het 'probleem' met de geluidsproductie. Het ding maakt in idle toestand echt een pokkeherrie. Ik weet niet of dit te wijten is aan het gebrek aan RAM en dat de CPU dusdanig wordt gebruikt, maar de fans draaien absurd hard.

Maar het allergrootste probleem is nog wel de accuduur. Of beter gezegd, het gebrek daaraan. Als ik de laptop 100% heb opgeladen en dan idle laat staan houdt 'ie het nog geen anderhalf uur vol. Hoogstens 1 uur en 20 minuten. In mijn ogen belachelijk voor een laptop van bijna 1100 euro (19 november gekocht).

Nou snap ik wel dat het RAM probleem simpelweg opgelost kan worden door een uitbreiding ervan en dan is misschien het tweede probleem ook wel opgelost. Maar die accu, daar kom ik niet overheen. Asus zelf zegt dat het 'normaal' is dat de accu anderhalf uur kan draaien. M'n leverancier kan me ook niet verder helpen. Er is geen mogelijkheid een tweede accu in te bouwen, helaas.

Heeft iemand verder ervaringen/problemen met deze laptop (of in dezelfde A4500 serie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zegt de asus site over de duur van je accu als hij aanstaat, 2 uur is gewoon normaal hoor. en als die wat ouder is kan het idd 1½ uur zijn, maar check ff wat asus zegt over de duur ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:19:
wat zegt de asus site over de duur van je accu als hij aanstaat, 2 uur is gewoon normaal hoor. en als die wat ouder is kan het idd 1½ uur zijn, maar check ff wat asus zegt over de duur ervan.
2 uur, ik wou dat ik het haalde. Op de site kan ik niks vinden qua accu duur. Maar zoals ik zei, de helpdesk van Asus vertelde me dat het normaal was. 2 uur zou ik content mee zijn, maar met een beetje office zit ik al krap bij 1 1/4e uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Specification
Processor & Cache Memory
Mobile Intel® Pentium® 4 Processor, 532/538
Clock Speed: 3.06AGHz/ 3.20AGHz
FSB: 533 MHz
Cache: 1 MB L2
Mobile Intel® PentiumR 4 Processor
3.06 GHz, 533MHz, 512KB L2
Intel® Celeron® D Processor 335
Clock Speed: 2.80GHz
FSB: 533 MHz
Cache: 256 KB L2

Operation System
Microsoft® Windows® XP Professional / Home Edition

Chipset
SiS M661FX + SiS963L

Main Memory
DDR 333 SDRAM , 2x SO-DIMM socket expandable to 1024 MB
Display

15.1" XGA/SXGA+ & 15.4" WXGA/WSXGA+ Dual Channel LVDS I/F

Video Graphics & Memory
Embedded SiS M661FX, share memory:32/64/128 MB
Ik heb even snel de belangrijkste specs gequote van de Asus site om deze discussie/probleem te vergemakkelijken.

Nu ga ik even per probleem af:

1) shared geheugen, tja dat had je eigenlijk van te voren kunnen weten. Je hebt dus van wat ik uit je verhaal begrijp 1x256MB ram waarvan 32 of 64MB wordt gebruikt voor graphics. Dat is dus altijd met shared graphics. Dan had je eigenlijk maar voor een notebook moeten gaan met een echte Ati of Nvidia kaart. Die hebben wel eigen ram geheugen voor de graphics.

Mijn advies, koop extra ram. Dat help in ieder geval. Nog een reepje 256MB of 1x512MB. Wat jij wilt.

2) geluidsproductie en batterij hebben allebeide te maken met de CPU die in je notebook zit. Een P4 op 3GHz of Celeron D op 2,8GHz zijn nou niet de zuinigste CPU's voor in notebooks. Doordat deze veel vermogen nodig hebben worden die dingen warm. Doordat je CPU warm wordt moet je fan aan. Dat heeft 2 gevolgen: ten eerste die herrie van de fan waar je het over hebt en ten tweede dat je batterij ook een klein beetje sneller leeg gaat. De grootste boosdoener dat je maar 1,5 uur op je baterij kan werken is de CPU zelf. Die trekt samen met je beeldscherm het meeste uit je batterij.
aanvullende edit
Het zijn volgens mij niet eens Mobile CPU's dus ze kunnen zichzelf niet terug clocken om stroom te besparen. Dus dat is ook een reden van de herrie en korte werktijd op de batterij.

Mijn advies: tja, hier kan je natuurlijk verder niets aan doen. Ik bedoel je wisselt niet zomaar snel ff je CPU van je notebook. Had je maar niet voor een Celeron-D of P4 moeten gaan. No offence intended.

Wat ik mij echter afvraag is waarvoor heb je een notebook gekocht, voor welke doeleinden gebruik je hem? Want voor 1100 euro heb je al hele leuke notebooks van het Centrino platform of een leuke AMD64 Mobile.

Ik heb het idee dat je in de MHz hype bent getuind .... Mijn Asus M6Ne (Centrino platform) met een 1,7GHz Pentium-M (Dothan core) heeft vergelijkbare prestaties tussen een P4 2,6GHz en 2,8GHz. Maar ik kan nog wel 4 uur op de batterij werken/surfen/tikken. Dit komt omdat hij eigenlijk bijna altijd terug clocked naar tussen de 600MHz en 1GHz bij gewoon office/surf werkzaamheden.

Het enigste wat je kan doen is een geheugen upgrade waardoor je in ieder geval WinXP en allerlei meuk kan draaien. Doe je echt veel dingen tegelijk of werk je met grote photoshop bestanden koop dan 2x512MB ram. Je zal echt merken dat dat een verademing is en je kan je videoram op 64MB zetten in de bios waardoor je nog enigzins leuke graphics kan hebben bij een spelletje.

Succes.

[ Voor 6% gewijzigd door FongWan op 04-05-2005 21:32 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |