Subwoofer specs

Pagina: 1
Acties:
  • 575 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
't Staat er aan te komen. Mis nog een subje voor het thuiscinema'tje (niet het mijne) compleet te hebben. Moet een actieve versterker zijn die op deze versterker komt te hangen.
Probleem is echter.. wat is nou een goeie sub? Prijsrange: 200-400 euro ongeveer dus echt super spul gaat niet dat't snap'k ook.

Helaas kom'k nogal veel verschil tegen. Wat ik snap is dat toonhoogte belangrijk is. 'k zie betaalbare subs van zowat 20 tot 50Hz als laagste toon. Topeind van het bereik gaat zowaat van 150Hz tot 20kHz ?! Da's al een extreem verschil.
Aangezien het om een relatief kleine ruimte van 5mx5mx2,5m gaat lijkt 150W RMS me wel voldoende?

Maar wie weet er het fijne van? Is 20Hz nu noodzakelijk of is 30Hz of zelfs 50Hz als laagste toon al voldoende? Maakt dat topbereik wat uit of vangt een normale speaker dit zowiezo op als je boven die 150Hz (laagste waarde die'k tegenkom) gaat?
Is 150W RMS inderdaad voldoende?
Zijn er andere specs die'k zeker in't oog moet houden?

[ Voor 11% gewijzigd door witchdoc op 04-05-2005 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Misschien ook om te weten : de versterker is een Pioneer VSX-2014i. Daar moet 't spul
op komen hangen. De kamer is niet groot, dus mega power hoeft niet (mag wel natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32302

poohbeer schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:30:
Aangezien het om een relatief kleine ruimte van 5mx5mx2,5m gaat lijkt 150W RMS me wel voldoende?
LOL en 3 huizen verderop ook genieten.. beetje overkill hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103288

een subwoofer hoeft de hoge tonen niet de halen aangezien een subwoofer meestal gebruikt wordt om de bass te versterken. Hij hoeft dus t/m een paar duizend Hz te gaan..tot 1 Khz ofzo (weet het niet zeker) Als je een goede subwoofer zoekt kun je het beste voor een iets duurder merk gaan. Ik weet dat de mediamarkt nu een JBL 250 watt subwoofer (RMS) heeft voor 199 euro. misschien leuk om eens te gaan kijken. Maar ik heb even snel naar je versterker specs gekeken en je versterker kan maar 7 kanalen met 120 w versterken..een subwoofer over de 150 watt heeft dus naar mijn mening geen zin (correct me if i'm wrong)..

edit:
oja en als de subwoofer een tweeter bevat staat er meestal bij de specs dat de sub van 20hz-20khz gaat omdat de tweeter voor de hoge tonen zorgt. Maar voor het beste resultaat natuurlijk alles apart aansluiten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 103288 op 04-05-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly
Poohbeer heeft me een link doorgestuurd van een winkel in Antwerpen (Cinedream) en daar hebben ze volgende sub :

Wharfedale Diamond SW 150

Drivers: 250mm
Vermogen: 150 W RMS (actieve versterker)
Frequentiebereik: 35Hz - 110Hz
Afmetingen: 330x330x360mm (HxBxD)

Daar ben 'k een beetje verliefd op geworden (ondanks de prijs van 375 EUR (per stuk) )
Iemand een beter idee voor die prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Mja, wil je zelfbouw of echt kant-en-klaar?

Voor zelfbouw stelt Speaker en Co voor ~375 dit voor:
  • 2 x SCC 21 Compound-BR systeem (geen idee welk merk drivers) met een HS80 - 374 euro
  • Gradient W300 4 met een Bass-point Sub-100 - 290 (zit er dus ver onder)
  • It MDS 08 Subwoofer met HS80 - 275 euro
Ook hebben ze er een met een Seas WA 211 D, voor 290 eruo, welke je dus wellicht kunt aantsterken met een PR van Seas.

Overigens zou ik ook goed kijken naar een Alcone AC 10 HE in een 65 Liter beheizing met een BR-pijp van 90 x 270 mm en je hebt een f3 van 24 Hz. :)
Edit: En dat ding kost 139 euro nieuw. Doe er een DS 1.2 submodule bij van Hypex en je zit op 274 euro.

Ik wil trouwens ook wel wat voor je bouwen voor weinig als je zelf niet wilt bouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Seers op 04-05-2005 22:19 . Reden: Prijsje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110233

Grappig, heb net dezelfde subwoofer gekocht. Zeer mooi qua uiterlijk, hij is nu nog aan het inspelen, en ik ben alles aan het instellen. Is zeker geen boemerige sub, zeer subties zodat je hem niet hoort totdat je hem lager zet. Is wel raar eigenlijk, toen ik hem opengooide dacht ik een zeer zware dreun te zullen krijgen (zoals bij de meeste uitgaansgelegenheden) maar hier is het veel meer een warme zachtere bas....even wennen maar daarna klinkt het erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Anoniem: 103288 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:36:
een subwoofer hoeft de hoge tonen niet de halen aangezien een subwoofer meestal gebruikt wordt om de bass te versterken. Hij hoeft dus t/m een paar duizend Hz te gaan..tot 1 Khz ofzo (weet het niet zeker) Als je een goede subwoofer zoekt kun je het beste voor een iets duurder merk gaan. Ik weet dat de mediamarkt nu een JBL 250 watt subwoofer (RMS) heeft voor 199 euro. misschien leuk om eens te gaan kijken. Maar ik heb even snel naar je versterker specs gekeken en je versterker kan maar 7 kanalen met 120 w versterken..een subwoofer over de 150 watt heeft dus naar mijn mening geen zin (correct me if i'm wrong)..

edit:
oja en als de subwoofer een tweeter bevat staat er meestal bij de specs dat de sub van 20hz-20khz gaat omdat de tweeter voor de hoge tonen zorgt. Maar voor het beste resultaat natuurlijk alles apart aansluiten ;)
1khz ? volgens mij is 150 hz hoog zat, eigenlijk al te hoog aangezien je de de maximale frequentie meestal maar op 80 hz oid. zet.

En die versterker gaat die subwoofer helemaal niet aansturen :? daarnaast zegt het hele watt gebeuren behoorlijk weinig, de meeste subwoofer hebben genoeg vermogen om menog kamer van genoeg laag geweld te voorzien.

en een subwoofer met een tweeter 8)7 ik weet niet waar jij het over hebt maar dat heb ik nog nooit gezien

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Anoniem: 103288 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:36:

edit:
:D :D
Als je ergens geen verstand van hebt, reageer dan niet ;)
Onzin post van het jaar :+

Meestal hoeft een sub maar tot zo'n 100hz weer te geven. Vaak nog minder, omdat je een cross-over gebruikt van 80hz. Dus hoe je bij 'een paar duidend hz' komt...
Als een versterker/receiver 7 kanalen met 120w kan versterken, is er niks aan de hand ;)
Die subwoofer van '250 watt' is waarschijnlijk 'actief', dus met eigen versterker. Dus dat een subwoofer van over de 150 watt geen zin heeft op een 7x120W receiver is ontzettende onzin.

Als het kan, zou ik nog even doorsparen en voor rond de 550 euro een SVS subwoofer gaan halen.
(de PB1-ISD)
Of hopen dat iemand er eentje 2e hands aanbied, geduld hebben.
SVSubwoofers blazen ongeveer elke gelijk, tot 2x zo dure subs helemaal weg.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 12609 op 05-05-2005 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly
Bedankt voor de reacties.
Die SVS zal wellicht te duur worden. Ik ga dus eerst een kijkje nemen naar die shop
in A'pen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
En luisteren die handel :P, de een klinkt niet zoals de ander klinkt :), grotere woofers zijn vaak trager en geven een andere klank (minder strak naar mijn gevoel, wel voller) dan een kleinere woofer! Het is maar net wat je mooier vind klinken, en dat blijft zeer persoonlijk!

[woofer != behuizing]

Zit zelf met een JBL LX2000 sub. X-over op 80 hz en ik vind het prachtig klinken. alleen zijn die dingen volgens mij niet meer te vinden :P [was al lastig toen het het recente model was]

ps: let op of ie downfire-ing is, hoeft niet te schelen in klank, maar wel qua plaatsbaarheid over het algemeen.
ps2: kleine pootjes eronder zijn handig ivm trillingen doorgeven aan de vloer :D

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103567

hoi

heb zelf een mordaunt short 907w
deze is 100w en heeft een 25cm speaker
er zitten standaaard spickes onder en speelt prima

kost nieuw + -300 euro hou je nog wat geld over voor een aansluitkabel ;)

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly
Ik heb de SW150 gekocht ( http://www.wharfedale.co.uk/model.php?model_id=111 ), volgens reviews zeer hoge prijs/kwaliteit verhouding. 't Ding koste me 375 Euro.
M'n versterker heeft al m'n kanalen nu netjes ingesteld doch heb ik een klein "probleempje".
M'n pc hangt via 6-kanaals aan m'n versterker, ik kan m'n versterker ook op 6-kanaals zetten
maar ik merk dan op dat ik zo goed als geen bass krijg.
Is dit een probleem van m'n Audigy 2 kaart (heb ooit eens gehoord over slechte bass management ofzo). Als ik 't ding op 2.1 speakers zet en m'n versterker op dolby pro logic krijg 'k wel bass maar het lijkt alsof m'n front speakers ook veel bass te verduren krijgen.
Welke cross over freq moet ik gebruiken op m'n sub? Ik ken namelelijk de specs niet van de rest van m'n speakers (deze zijn afkomstig van m'n voorgaande logitech Z-680 setje)

Ik heb de opstelling gisteren met de DTS versie van Topgun getest en 't geluid is nu al waanzinnig.
Nu kan 'k sparen voor betere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Maak zelf iets, koop een conrad versterker (150 euro) Raveland axx1212 (80 euries) Wat hout en andere spulletjes (35 euries verf inbegrepen)

265 euries en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

poohbeer schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:30:
Prijsrange: 200-400 euro ongeveer dus echt super spul gaat niet dat't snap'k ook.
Bekijk dit:
http://www.remo.nl/aanbieding.htm

Ik heb die detonation set voor 100 euro minder gekocht, maar ik gok dat nu de nieuwe dt150 erbij zit; ik heb nog de oude waarbij je de boel moet openschroeven om bij de dipswitches te komen.

Je zit dus iets aan de bovenkant van je budget, en er komen nog kosten voor hout bij, maar je hebt wel een verdacht leuke en serieuze sub op deze manier; klein, muziekaal, en als je hem wat harder zet gaan de vullingen uit je kiezen.

Er is een mirror van het bouwverslag wat ik hier gepost heb:
http://www.alcone.nl/subwoofer1.htm

think about it... DIY = leuk :+

Wise enough to play the fool

Pagina: 1