Laptopkeuze: AMD 64 of Pentium M?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
In een van de komende maanden ga ik eindelijk een laptop aanschaffen, maar ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen twee modellen van Asus, zeker na de release van X64 windows XP. Het gaat om de volgende modellen:

A4764K-LH

CPU: AMD 64 3200+
RAM: 512 DDR333 (max. 1 GB)
Chipset: Nforce Go150
Graphics: Mobility Radeon 9700 64MB
Accu: 2 uur looptijd

Verder beschikt het over een DVD-brander en ingebouwd WLAN.
De prijs is momenteel 979 euro (ex. btw)

A6726G-LP

CPU: Pentium M 725
RAM: 512 DDR333 (max. 1 GB)
Chipset: Intel 855GM
Graphics: Mobility Radeon 9700 64MB
Accu: 2,5 uur looptijd

Ook deze heeft WLAN en een DVD-brander.
De prijs ligt ook bij dit model op 979 euro (ex. BTW)

Zeker met het oog op de ondersteuning van 64-bit software, neig ik meer naar het eerste model. Ik zal dit notebook vooral gebruiken voor Office, Internet, maar ik wil er toch ook wel fatsoenlijk spellen op kunnen spelen. De accutijd van beide is geen probleem in deze, gezien hij toch vaak aan de netstroom zal hangen.

Voor welke van deze twee modellen zouden jullie je bestemmen?

Mijn dank is groot,

theroman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dan niet de afweging tussen een gewone p4 laptop en een 64bits amd?
Je hangt hem toch altijd aan netstroom en dan is zon pentium m overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff een paar vragen over beide?

-schermgrootte
-hd grootte

of zijn die hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
Ja, beide hebben 15,4 inch beeld en een HDD van 40 GB. Maar goed, schijfruimte is niet zo van belang, omdat ik die altijd nog wel kan vervangen.

Wat betreft de P4 ipv een mobile: Ik ga m ook wel onderweg gebruiken uiteraard. Tijdens treinreizen of op de uni zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:35

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

waarom denk je dat je 64bit applicaties gaat gebruiken?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
64-bits zul je niet vaak gebruiken
verder is de p-m minder heet, dus zal de koeling vaker uit kunnen blijven
de p-m zal het langer volhouden dan de amd64, batterij gaat langer mee, ga daar maar vanuit, verder mag je het zelf weten

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
Nou, nu windows XP 64 uit is, lijkt het mij dat we binnen korte termijn toch veel software zullen zien opkomen, die ook 64-bit zijn. Vandaar lijkt mij de AMD beter, maar inderdaad, je hebt dan wel een oven op je schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je fatsoenlijk wilt gamen valt de laatste keuze al zeker af. De ingebouwde grafische kaart weet echt niet sterk te presteren (m'n zus heeft een vergelijkbare laptop). Ik zou zeker voor de eerste configuratie gaan omdat je laptop toch vaak aan de netstroom zal hangen :)

edit:
Verkeerd gelezen dus :X

* Admiral Freebee loopt nog met z'n hoofd in de wolken :9

[ Voor 24% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-05-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theroman schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:46:
Nou, nu windows XP 64 uit is, lijkt het mij dat we binnen korte termijn toch veel software zullen zien opkomen, die ook 64-bit zijn. Vandaar lijkt mij de AMD beter, maar inderdaad, je hebt dan wel een oven op je schoot.
amd wordt niet zo warm in een desktop dus in een notebook zal dat toch ook wel mevallen, een p4 is een oven ja maar een amd en een mobiel valt allebij wel mee, hoewel een mobiel natuurlijk koeler is.

64 is idd leuk maar niet iets waar je als desktop veel van gaat merken. ik weet niet hoeveel invloed 64 heeft op andere applicaties dus dat is gewoon een gok, een feit is wel dat alle hardware binnenkort 64 bit wordt dus ook de software, maar ik weet niet of je dan over een jaar of 5 jaar moet praten.

ik zou zelf voor een 64 gaan maar ik ben zeer pro AMD en vind het 64 bit gedeelte erg leuk en postief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

amour021 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:47:
Als je fatsoenlijk wilt gamen valt de laatste keuze al zeker af. De ingebouwde grafische kaart weet echt niet sterk te presteren
Uit de vergelijking haal ik dat beiden een zelfde GPU hebben, dat zou dus geen enkel verschil uitmaken ;)

Ik zou in ieder geval kijken naar wat er nu is aan 64 bits software en of het ook software is die je gaat gebruiken. Je koopt iets nu, om het nu te gebruiken niet voor over en jaar of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou voor de pentium gaan ze zijn zeer zuining in accu verbruik en stil en worden niet zo snel warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je bekijkt het zo:

athlon 64:
- 64 bit, leuk voor over een jaar ofzo als er veel 64 bit software is, of je draait linux 64bit.
- waarschijnlijk dus warmer dan de p m, dus moet ie meer koelen, dus vreet ie iets meer stroom, maar dat was dan weer niet zo erg omdat je um toch vaak aan het netstroom hangt.

Dan zou ik dus voor de athlon 64 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik denk dat het voorlopig nog niet zo hard zal gaan met 64 bit software dus ik zou gewoon voor de pentium m gaan. De batterij gaat veel langer mee. Ik verwacht niet dat er volgend jaar alleen nog maar 64 bit software te krijgen is, volgens mij gaat die omschakeling jaren duren...

Maar het is een mooie aanbieding, bij welke winkel ga je hem kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paraiko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 21:00

paraiko

We are the Cow

hou in je achterhoofd dat de amd 3200+ is oftwel redelijk vergelijkbaar met een desktop p4 op 3.2 Ghz. Ondanks dat de pentium M vele malen beter presteert per Ghz dan een p4 of in mindere mate een athlon heb je met een pentium M 725 dus een 1.6 Ghz proc die redelijk vergelijkbaar is met een 2.6-2.8 Ghz desktop P4

kortom de amd proc levert in dit geval toch wel iets meer power dan de Pentium M
overigens is een Pentium M 1.6 ruimschoots voldoende voor internet, office gebruik en veel spellen.

Het hangt dus van jou af wat je belangerijker vind: batterijtijd (het zou me niets verbazen alstie nog langer dan gespecificeerde 2.5 uur meegaat) en minder draaiende fan (pentium M) of de extra power en wat minder batterij tijd (AMD)

Assimilate, Graze, Stampede !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over 64-bits gesproken, zou Photoshop ooit uitkomen in 64 bits editie?
Of heeft het voor zulk soort software juist geen voordeel.
paraiko schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 20:08:
hou in je achterhoofd dat de amd 3200+ is oftwel redelijk vergelijkbaar met een desktop p4 op 3.2 Ghz. Ondanks dat de pentium M vele malen beter presteert per Ghz dan een p4 of in mindere mate een athlon heb je met een pentium M 725 dus een 1.6 Ghz proc die redelijk vergelijkbaar is met een 2.6-2.8 Ghz desktop P4

kortom de amd proc levert in dit geval toch wel iets meer power dan de Pentium M
overigens is een Pentium M 1.6 ruimschoots voldoende voor internet, office gebruik en veel spellen.

Het hangt dus van jou af wat je belangerijker vind: batterijtijd (het zou me niets verbazen alstie nog langer dan gespecificeerde 2.5 uur meegaat) en minder draaiende fan (pentium M) of de extra power en wat minder batterij tijd (AMD)
En met een pentium M (Sonoma) 1.8 ghz, wat trekt die denk je? Ik heb toch gehoord dat 'ie ongeveer een 3.4 ghz bij kan houden, met Photoshop. En daarmee is 'ie dus sneller als die AMD.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
@mr_gadget

De prijzen heb ik van computerpirates.com, maar wellicht haal ik m uiteindelijk in Duitsland, omdat ik daar volgend jaar studeer. Is met eventuele problemen en garantie dan dus handiger.

Nu ben ik dus echt wel twijfelende. Qua accutijd volstaat voor mij de voor de AMD aangegeven 2 uren, en ik ben zelf ook meer een AMD-fan dan eentje van Intel. Ze zullen elkander niet veel ontlopen in veel zaken, dus misschien is het een mogelijkheid om gewoon de goedkoopste tzt aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theroman schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 23:12:
@mr_gadget

De prijzen heb ik van computerpirates.com, maar wellicht haal ik m uiteindelijk in Duitsland, omdat ik daar volgend jaar studeer. Is met eventuele problemen en garantie dan dus handiger.
Jij tikt ook vloeiend op een AZERTY?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
Ja, dat is verder geen enkel probleem. Bovendien ben ik van plan om al mijn software Duits te installeren , dus aan een Nederlandse OEM XP heb ik dan sowieso niets.
Pagina: 1