Ik ben bezig met het installeren van Gentoo inplaats van Fedora op mijn server.
Nu heb ik een Proliant 3000 met 7 SCSI schijven in een RAID 5 opstelling.
Ik heb de hele Gentoo installatie volgens de handleiding gedaan, en de kernel met Genkernel gebakken.
Het ging opzich allemaal goed alleen moest ik ff uitzoeken hoe het zat met de SCSI schijven want mijn HD heet /dev/ida/c0d0 en de partities /dev/ida/c0d0p1 - 3 (1: boot, 2: swap, 3: root).
Maar toen kwam ik bij de bootloader.
Ik koos eerst voor Grub, maar als ik "grub> root (hd0,0)" intypte zei hij dat het geen schijf was.
Als je root ( intypt en dan op tab drukt moet je alle apparaten kunnen zien die je daar kan invullen, bij mij zag ik er geen 1.
Na nog ff verder klooien ging ik met Lilo aan de gang.
Dat ging allemaal goed. Mijn lilo.conf:
Hierna voerde ik nog een paar stappen uit en ging ik rebooten.
Begon goed, zag de lilo bootloader en gentoo werdt gekozen.
Maar toen kreeg ik een kernel panic error:
Op internet heb ik wel een aantal tips gevonden maar hoe kom ik nu weer in lilo.conf?
Als ik weer boot van de Gentoo livecd dan kan ik niet in de root komen die op de HD's staan.
Ook heb ik niet echt een duidelijke handleiding van lilo kunnen vinden. Kan je in lilo nog iets uitvoeren?
Wie weet hoe het nu verder moet?
Ik moet wel ff zeggen dat ik niet echt een expert ben met linux, ben begonnen met Fedora, hierna Gentoo op een andere pc gegooit (wat wel in 1x goed ging) en nu dus Gentoo op me server.
Specs van mijn server:
P2 450mhz
512MB
7 x 9.1GB SCSI Wide Ultra schijven. (RAID 5)
SmartArray Controller
Als jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel.
Nu heb ik een Proliant 3000 met 7 SCSI schijven in een RAID 5 opstelling.
Ik heb de hele Gentoo installatie volgens de handleiding gedaan, en de kernel met Genkernel gebakken.
Het ging opzich allemaal goed alleen moest ik ff uitzoeken hoe het zat met de SCSI schijven want mijn HD heet /dev/ida/c0d0 en de partities /dev/ida/c0d0p1 - 3 (1: boot, 2: swap, 3: root).
Maar toen kwam ik bij de bootloader.
Ik koos eerst voor Grub, maar als ik "grub> root (hd0,0)" intypte zei hij dat het geen schijf was.
Als je root ( intypt en dan op tab drukt moet je alle apparaten kunnen zien die je daar kan invullen, bij mij zag ik er geen 1.
Na nog ff verder klooien ging ik met Lilo aan de gang.
Dat ging allemaal goed. Mijn lilo.conf:
Ik heb dus kernel versie 2.4.28.boot=/dev/c0d0 # Install LILO in the MBR
prompt # Give the user the chance to select another section
timeout=50 # Wait 5 (five) seconds before booting the default section
default=gentoo # When the timeout has passed, boot the "gentoo" section
# For genkernel users
image=/boot/kernel-2.4.28-gentoo-r8
label=gentoo
read-only
root=/dev/ram0
append="init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/c0d0p3 udev doscsi"
initrd=/boot/initrd-2.4.28-gentoo-r8
Hierna voerde ik nog een paar stappen uit en ging ik rebooten.
Begon goed, zag de lilo bootloader en gentoo werdt gekozen.
Maar toen kreeg ik een kernel panic error:
Er is dus toch iets niet goed met de schijven/partities.sh-2021: reiserfs_read_super: Cannot find reiserfs on ramdisk(1,0)
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 01:00
Op internet heb ik wel een aantal tips gevonden maar hoe kom ik nu weer in lilo.conf?
Als ik weer boot van de Gentoo livecd dan kan ik niet in de root komen die op de HD's staan.
Ook heb ik niet echt een duidelijke handleiding van lilo kunnen vinden. Kan je in lilo nog iets uitvoeren?
Wie weet hoe het nu verder moet?
Ik moet wel ff zeggen dat ik niet echt een expert ben met linux, ben begonnen met Fedora, hierna Gentoo op een andere pc gegooit (wat wel in 1x goed ging) en nu dus Gentoo op me server.
Specs van mijn server:
P2 450mhz
512MB
7 x 9.1GB SCSI Wide Ultra schijven. (RAID 5)
SmartArray Controller
Als jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel.