[Gentoo] Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 01:00

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Ik ben bezig met het installeren van Gentoo inplaats van Fedora op mijn server.
Nu heb ik een Proliant 3000 met 7 SCSI schijven in een RAID 5 opstelling.
Ik heb de hele Gentoo installatie volgens de handleiding gedaan, en de kernel met Genkernel gebakken.
Het ging opzich allemaal goed alleen moest ik ff uitzoeken hoe het zat met de SCSI schijven want mijn HD heet /dev/ida/c0d0 en de partities /dev/ida/c0d0p1 - 3 (1: boot, 2: swap, 3: root).
Maar toen kwam ik bij de bootloader.
Ik koos eerst voor Grub, maar als ik "grub> root (hd0,0)" intypte zei hij dat het geen schijf was.
Als je root ( intypt en dan op tab drukt moet je alle apparaten kunnen zien die je daar kan invullen, bij mij zag ik er geen 1.
Na nog ff verder klooien ging ik met Lilo aan de gang.
Dat ging allemaal goed. Mijn lilo.conf:
boot=/dev/c0d0 # Install LILO in the MBR
prompt # Give the user the chance to select another section
timeout=50 # Wait 5 (five) seconds before booting the default section
default=gentoo # When the timeout has passed, boot the "gentoo" section

# For genkernel users
image=/boot/kernel-2.4.28-gentoo-r8
label=gentoo
read-only
root=/dev/ram0
append="init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/c0d0p3 udev doscsi"
initrd=/boot/initrd-2.4.28-gentoo-r8
Ik heb dus kernel versie 2.4.28.
Hierna voerde ik nog een paar stappen uit en ging ik rebooten.
Begon goed, zag de lilo bootloader en gentoo werdt gekozen.
Maar toen kreeg ik een kernel panic error:
sh-2021: reiserfs_read_super: Cannot find reiserfs on ramdisk(1,0)
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 01:00
Er is dus toch iets niet goed met de schijven/partities.

Op internet heb ik wel een aantal tips gevonden maar hoe kom ik nu weer in lilo.conf?
Als ik weer boot van de Gentoo livecd dan kan ik niet in de root komen die op de HD's staan.

Ook heb ik niet echt een duidelijke handleiding van lilo kunnen vinden. Kan je in lilo nog iets uitvoeren?

Wie weet hoe het nu verder moet?
Ik moet wel ff zeggen dat ik niet echt een expert ben met linux, ben begonnen met Fedora, hierna Gentoo op een andere pc gegooit (wat wel in 1x goed ging) en nu dus Gentoo op me server.

Specs van mijn server:
P2 450mhz
512MB
7 x 9.1GB SCSI Wide Ultra schijven. (RAID 5)
SmartArray Controller

Als jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Verwijderd

Ten eerste, hij heeft het over een ramdisk, genkernel bakt idd een initrd en geeft het pad erheen.
Dat pad moet ook goed in lilo.conf gezet worden.
Zo te zien staat het er bij jou wel goed in, raar. :)

Je kan in lilo.conf komen door van de LiveCD te booten, en je schijven te mounten met:
code:
1
mkdir /mnt/root/ && mkdir /mnt/root/boot && mount /dev/ida/c0d0p3 /mnt/root/ && mount /dev/ida/c0d0p1 /mnt/root/boot

Je lilo.conf is dan te vinden in /mnt/root/etc/lilo.conf.
De initrd van genkernel zou /mnt/root/boot/initrd-2.4.28-gentoo-r8 moeten zijn zoals je ingevuld hebt in lilo.conf.

Dat gedoe met grub komt waarschijnlijk omdat /boot/grub/device.map niet goed is.
Dat zou er bij jou uit moeten zien als:
code:
1
(hd0) /dev/ida/c0d0

Normaal doet genkernel alles goed, maar heb je al zelf een kernel geprobeerd te maken?
Dan weet je zeker dat je alle opties gewoon goed hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 16:12 ]

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:02:
Ten eerste, hij heeft het over een ramdisk, genkernel bakt idd een initrd en geeft het pad erheen.
Dat pad moet ook goed in lilo.conf gezet worden.
Zo te zien staat het er bij jou wel goed in, raar. :)

Je kan in lilo.conf komen door van de LiveCD te booten, en je schijven te mounten met:
code:
1
mkdir /mnt/root/ && mkdir /mnt/root/boot && mount /dev/ida/c0d0p3 /mnt/root/ && mount /dev/ida/c0d0p1 /mnt/root/boot

Je lilo.conf is dan te vinden in /mnt/root/etc/lilo.conf.
De initrd van genkernel zou /mnt/root/boot/initrd-2.4.28-gentoo-r8 moeten zijn zoals je ingevuld hebt in lilo.conf.

Dat gedoe met grub komt waarschijnlijk omdat /boot/grub/device.map niet goed is.
Dat zou er bij jou uit moeten zien als:
code:
1
(hd0) /dev/ida/c0d0

Normaal doet genkernel alles goed, maar heb je al zelf een kernel geprobeerd te maken?
Dan weet je zeker dat je alle opties gewoon goed hebt.
Ik ben nu bezig om grub nogmaals te proberen. device.map was idd verkeerd.
Ik heb eerst zelf geprobeert de kernel te maken maar ik kwam zoveel dingen tegen die ik niet wist enzo en het was eik de bedoeling dat het in 1x goed zou gaan omdat ik de server weer hard nodig heb.
Vandaar dat ik het toch met genkernel heb gedaan.

Zal straks het vervolg posten als ik klaar ben met grub.

Bedankt alvast!

[*edit*]

De grub installatie ging nu wel goed en zonder fouten, maar... hij gebruikt nog steeds lilo, hoe verwijder ik die?
Ik had al emerge -C lilo gedaan maar schijnbaar is dat niet genoeg

[/edit]

[ Voor 9% gewijzigd door TrafeX op 04-05-2005 17:14 ]

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
*Kickje*

Ik heb nog een tijdje zitten klooien maar kwam er niet uit, dus ben ik weer helemaal overnieuw begonnen.
Deze keer met de 2.6 kernel, en ik heb ook geen gebruik gemaakt van genkernel maar heb hem zelf gecompileerd.
Ook heb ik gebruik gemaakt van wat tips wat door andere op inet werd gegeven voor als je scsi schijven hebt.
De gehele installatie ging prima, ook "grub-install /dev/ida/c0d0" gaf geen errors.
Dus ik rebooten...

En ja hoor een vage error:
L 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 enz..

Op internet vond ik dat dat een lilo error was, maar ik heb helemaal geen lilo meer geinstalleerd na de her-installatie :S
Ik heb ff geen idee meer wat ik nu moet doen, op internet kan ik er weinig zinvols over vinden.
Ik neem aan dat als je met fdisk je partities opnieuw gaat indelen alle data erop verloren gaat?

Iemand anders die ook die error kreeg deed eerst:

cat /dev/urandom > /dev/hda

Daardoor was de partitie tabel ook weg en heeft daarna de boel opnieuw geinstalleerd, toen ging het wel goed.
Dus als niemand een oplossing voor mijn probleem heeft dan ga ik dat ook maar eens proberen.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

Heb je LILO wel goed verwijderd? Dus uit je MBR gegooid? Waarschijnlijk niet.

Met 'lilo -u' of 'lilo -U' verwijder je LILO uit je MBR op een nette manier.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
IceManX schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:10:
Heb je LILO wel goed verwijderd? Dus uit je MBR gegooid? Waarschijnlijk niet.

Met 'lilo -u' of 'lilo -U' verwijder je LILO uit je MBR op een nette manier.
Ik denk idd dat lilo er nog instaat, nu je het over MBR hebt begrijp ik het al.
Alleen het commando lilo kent gentoo niet meer.
Kan ik ook ff met een windows bootdisk "fdisk /mbr" uitvoeren en vervolgens grub opnieuw installeren?

[ Voor 5% gewijzigd door TrafeX op 12-05-2005 22:22 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Moet je Grub installeren in de MBR. Dat doe je als volgt:
code:
1
2
3
grub> root (hd0,0)          (Specify where your /boot partition resides)
grub> setup (hd0)           (Install GRUB in the MBR)
grub> quit                  (Exit the GRUB shell)

Als het goed is moet hierna Lilo uit de MBR verdwenen zijn en vervangen voor Grub.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Gebruik een Powerquest Drive Image cd of een bootflop. Bij de drive image cd ga je naar utilities>mbrc en dan geef je aan van welke hardeschijven je het mbr wilt wissen. Bij de bootflop is het fdisk -nogwat.
Dan gentoo opstarten met een linux bootflop en dan emerge grub. That should do the trick.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Goed het heeft even allemaal stil gelegen maar vandaag ben ik weer aan het prusten geweest.

Ik had eerst al grub-install gedaan wat als het goed is automatisch Grub in de MBR moest zetten. Dit is dus waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan.
Dus ik bootte van me bootdisk, mounten en chroot'en naar me HD.
Vervolgens voer ik Grub uit. En ik liep weer vast op het probleem wat ik in me eerste post ook had:
Ik koos eerst voor Grub, maar als ik "grub> root (hd0,0)" intypte zei hij dat het geen schijf was.
Als je root ( intypt en dan op tab drukt moet je alle apparaten kunnen zien die je daar kan invullen, bij mij zag ik er geen 1.
Toen heb ik opgestart met een bootfloppy van Win98 en voerde fdisk /mbr uit zodat het mbr gewist werd.
Daarna startte ik weer op van me Gentoo bootdisk.
En opnieuw probeerde ik bovenstaande om Grub in het MBR te gooien. En ook opnieuw kreeg ik die melding.
Dus ik voerde weer grub-install uit en die gaf de melding dat het voltooid was. Dus ik waagde de gok erop en ging rebooten.

Vervolgens zie ik idd de grub bootloader, alleen boot 'ie niet maar kom ik in de "bash" van Grub.
Toen ik hier probeerde "root (hd0,0)" ging het wel goed, en ook toen ik setup (hd0) probeerde ging het allemaal goed.
Vervolgens kon ik nog niet booten omdat er geen kernel was geselecteerd.
Na wat google'en kwam ik erachter dat je dat via kernel (hd0,0)/path_naar_je_kernel kon instellen.
Dat deed ik met erachter "root=/dev/ida/c0d0p3".
Dit leek allemaal goed te gaan. Hierna typte ik dus boot.
De schijven begonnen te ratelen maar helaas bleef het daar ook bij. De bash van Grub bleef hangen en er gebeurde niks meer.
(Bovenstaande alinea is in de Grub Bash die je krijgt bij het booten)

Ik heb nu echt geen idee meer waar het aan kan liggen. Wie wel?

[ Voor 5% gewijzigd door TrafeX op 23-05-2005 21:13 ]

Pagina: 1