Toon posts:

[boot] de pc wil geen cd-roms meer lezen.

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
de pc werkte in eerste instantie goed (win xp) en ineens hielden de cd-romspelers er mee op om cdroms te lezen.

de cdromspeler doet het nog wel (getest in andere pc)
ide kabels zijn goed (idem)
ook is er geswitched tussen ide1 en ide2...

(kortom de hardware lijkt me goed)

maar nu is de pc geformateerd in de hoop zo weer windows erop te zetten met een bootcd.

alleen nu is echter het probleem dat de cdrom lezen de cd nog steeds niet leest.

de cd-romspeler krijgt wel een letter.. maar kan dus niet lezen..

heb al verscheidene bootfloppies geprobeerd maar zonder resultaat.

heeft iemand nog suggesties ?

ps ik weet helaas niet wat voor een moederboard het is, heb dus nog geen bios geflashed..
- zou dit een optie zijn ?, zo ja.. hoe kom ik er dan achter watvoor mb erin zit ?

ps2, de gebruikte cd is een legale winxp cdrom die het ook gewoon doet in andere pc's...

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:01
Je hebt de Bios geflashed, maar je weet niet wat voor mobo je hebt :? da kannie goed zijn. Anyway, probeer alle serienummers die je op het fysieke bord kan vinden eens in google. Vind je vast wel wat.

Toen die cd-rom spelers ermee op hielden, gaf hij dat toen ook aan in de device manager? Had je helemaal niets veranderd, voordat ze ermee ophielden?

Lukt het niet de pc te booten vanaf die bootcd? dan heb je ook geen bootflops nodig.

Branden de lampjes op de cd-rom spelers? Worden ze herkent bij het opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt de Bios geflashed, maar je weet niet wat voor mobo je hebt da kannie goed zijn. Anyway, probeer alle serienummers die je op het fysieke bord kan vinden eens in google. Vind je vast wel wat.

sorry had het verkeerd geschreven... bios is niet geflashed....

(in de oude windows) de cdromspeler was gewoon nog ok, hij las alleen niks. (windows zag hem in device manager enz.., alleen hij wilde geen cd lezen) (je kon hem bv nog wel ejecten in windows)

en dat ie ineens niet meer kon lezen dat gebeurde spontaan.

en nu heb ik de c schijf geformateerd en nu heb ik hetzelfde in dos.. booten vanaf de cd doet ie niet, (hij leest hem niet)
en met een bootfloppie met cdrom ondersteuning geeft hij hem wel netjes een letter maar je kan er vervolgens geen cd's mee lezen

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
En dezelfde pc met even een andere cdrom speler? Wil dat ook niet werken? :)

Verwijderd

Topicstarter
Race Eend schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:05:
nee, werkt ook niet... we hebben er al 3 geprobeerd...

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
pak eens de oudste cdrom speler.

zelf komt dit probleem ook regelmatig terug bij mij 8)7

cd-rom speler goed gejumperd? CS (cable select) al getest?

cd van xp is kras vrij? bootflops zijn niet nodig voor installatie van xp. just CD-rom als boot-device nummer 1, HD op 2 (in de bios!)

[ Voor 37% gewijzigd door willy1986 op 04-05-2005 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
willy1986 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:12:
pak eens de oudste cdrom speler.

zelf komt dit probleem ook regelmatig terug bij mij 8)7

cd-rom speler goed gejumperd? CS al uitgetest?

cd van xp is kras vrij? bootflops zijn niet nodig voor installatie van xp. just CD-rom als boot-device nummer 1, HD op 2 (in de bios!)
- hij leest van geeneen van de drie cdromspelers..
- bedoel je met cs, windows cs ? (die heb ik niet.. maar daar zal ik ongetwijveld hetzelfde probleem mee hebben.. hij ziet de cdrom speler namelijk wel, maar hij leest de cd's niet.. (ook al stop ik er een willekeurige andere cd in)

- jumpers staan goed

bij een bootstart geeft hij de volgende foutmelding
- boot from atapi cd-rom: failure ....

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:20:
[...]

- hij leest van geeneen van de drie cdromspelers..
- bedoel je met cs, windows cs ? (die heb ik niet.. maar daar zal ik ongetwijveld hetzelfde probleem mee hebben.. hij ziet de cdrom speler namelijk wel, maar hij leest de cd's niet.. (ook al stop ik er een willekeurige andere cd in)

- jumpers staan goed

bij een bootstart geeft hij de volgende foutmelding
- boot from atapi cd-rom: failure ....
CS = cable select.

Je kan je cdrom daar eens op zetten, ipv op de master stand.
Als ie moeilijk doet met alle cdrom spelers dan is er iets mis met het moederbord.

Bios reset, met de jumper op het mobo (vaak vlak bij de batterij) en bios update willen misschien nog wel eens helpen.

offtopic:
Ik denk overigens dat dit geen software, maar meer hardware prob is

[ Voor 6% gewijzigd door Race Eend op 04-05-2005 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb cs gedaan... geen resultaat, en ook die "jumper" gereset... dat gaf ook geen resultaat..

ik weet niet precies hoe een mb werkt, maar de ide poorten (getest met een hd, die het wel doet) en de kabels en cd cdroms zijn goed.. zou er dan nog een unit op het mb zitten die alles speciaal regelt voor cdrom ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 12:33 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik zie even niet wat dit in SA is; ik verplaats je topic even :)

SA > OM

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand meer tips of misschien mogelijke oplossingen ?

sander

• willy1986
  • Niet online
zelf heb ik het id dat jij een driver mist...

zoek eens op wat je moederbord is; download everest en kijk wat je moederbord is... ga dan naar de site van je mobo leverancier en zoek naar jou type mobo.

zoek naar drivers oid .

mijn moederbord had ook kuren met het besturen/lezen van mijn dvd-rom en cd brander en hdd..na het instaleren van Intel Application Accelerator deden/doen ze het weer uitstekend.

srry! dat is dus niet van toepassing, hij installeert niet eens..

bios flashen? welke mobo heb je? en welke bios staat daarop?
specs please ;)

[ Voor 14% gewijzigd door willy1986 op 05-05-2005 12:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zal vanmiddag even kijken.... (ben even druk bezig...)

ik zit me trouwens te bedenken dat dat weinig moet uitmaken.
de cdroms hebben namelijk al gewerkt en ik heb gister het moederboard gereset..

zou flashen dan nog helpen ?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 13:49 ]

Verwijderd

Een kennis van mij heeft precies hetzelfde probleem. Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar niets helpt. Kabels los en vast, stuurprogramma's bijwerken. Het gaat hier om een CD-writer en een DVD-romspeler allebei IDE en Windows XP.

Windows ziet de stations dus wel, maar kan de inhoud van CD-roms / DVD's niet tonen.
Ook geen conflicten in Apparaatbeheer.

Wie kan ons helpen?

Groeten,
Bogey

• willy1986
  • Niet online
vuile lens?

ja, ik heb goed gelezen... B)

in het verleden had ik een dvd speler (die wel werd gevonden in verkenner/dos) maar kon niets lezen... bleek de lens vuil/kapot te zijn... 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door willy1986 op 06-05-2005 13:26 ]

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:01
Lezen is ook een vak:
Race Eend schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:05:
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:08:
Nee, werkt ook niet... we hebben er al 3 geprobeerd...
-------------------------------------------------------------------------------------------
willy1986 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 09:24:
in het verleden had ik een dvd speler (die wel werd gevonden in verkenner/dos) maar kon niets lezen... bleek de lens vuil/kapot te zijn...
Ja dat komt wel eens voor, maar niet toevallig met 3 verschillende tegelijk :P

[ Voor 31% gewijzigd door MrJT op 06-05-2005 16:40 ]

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik heb hier ook een soortgelijk probleem met een laptop van Dell. De CD-Rom wordt gewoon herkent in DOS en Windows. Alleen kunnen er in Windows geen CD's mee gelezen worden. In DOS kan die wel gewoon de CD lezen.

Dingen die ik al getest heb:
  • CD-Rom speler getest in een andere laptop. Daar kon die gewoon CD-Roms lezen.
  • Diskette drive getest in de laptop. De diskettes konden gewoon gelezen worden.
  • Andere CD-Rom speler getest in de laptop. Daar konden ook geen CD's mee gelezen worden.
Specs:

Dell Lattitude C610
PIII 1 Ghz
128 MB Ram
ATi Radeon Mobility
20 GB HDD

Verwijderd

ik heb ook precies hetzelfde probleem gehad bij een cd-rom drive van toshiba, een oude 4 speed.
het bleek daarbij om een onjuiste driver te gaan,
hiervoor heb ik bij de site op toshiba gekeken en kon daar drivers vinden voor in de bios. (via een floppy natuurlijk). Na het installeren van die drivers deed de cd-rom drive het gewoon weer.

dat blijkt het dus niet te zijn

Hetvolgende dat je dan kunt proberen
- Bios restoren naar de fac.defaults
- Als het niet helpt, updaten naar een nieuwere versie.
- Nieuwe kabels proberen
- Probeer de switch tussen je primaire en secondaire channel op je IDE (IDE1, IDE2)
- Kijk voor de zekerheid ook de jumpers na op je mobo als je die hebt
- Zet de drives in je bios op AUTO

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 11:36 . Reden: / vergeten :) ]

Pagina: 1