TV-out s-video kabel half erin geeft wél kleur

Pagina: 1
Acties:

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik weet dat er al vele topics zijn over tv-out i.c.m. met zwart wit beeld maar ik wil toch wat weten omdat er in mijn geval wel iets heel speciaals aan de hand is waar ik niet helemaal uit kom;

Ik heb laatst een PHILIPS tv van mijn oom en tante overgenomen en deze heb ik aangesloten op mijn PC. Het gaat om het volgende type: PHILIPS S GR2.2 AA

De tv heeft alleen een SCART uitgang en heb hem als volgt aangesloten:
Computer > S-Video kabel (4-pins) > Scart-adapter > TV

Nu is het probleem dat hij zwart wit beeld geeft. Ik heb uiteraard de grote tv-out FAQ doorgenomen en heb verschillende dingen geprobeerd.

En dan nu de opmerkelijke dingen:

1. Als ik S-video kabel er half in doe geeft hij wél kleur. Het maakt niet uit aan welke kant ik dat doe, (aan de kant van de videokaart of aan de kant van de scart,) zodra de kabel er half in zit geeft hij goede kleuren door. Alleen heb beeld is minder zuiver (waarschijnlijk als gevolg van dat half erin zitten)

2. Het tweede opmerkelijke; Ik heb uiteraard PAL-G Nederland ingesteld bij de Nview en dat geeft zwart-wit beeld. Maar alleen als ik kies voor N/Pal Paraguay of N/Pal Uruguay (uit de hele lijst soorten) geeft hij kleur. Het is niet echt felle kleur (de kleur is ietwat dof), maar i.i.g. wel duidelijk kleur i.p.v. zwart wit.
Verder schiet hij soms van kleur naar zwart-wit, bijvoorbeeld als ik een nview instelling aanpas, of soms werkt de kleur niet(!) meer als ik weer van PAL wissel. Maar deze twee landen zijn de enige landen die wel kleur geven.

3. Verder heb ik geprobeerd om mijn TV via een composite kabel aan te sluiten op mijn pc met twee soorten s-video/composite adaptertjes;

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/adapter1.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/adapter2.jpg

Maar bij geen van beide werd mijn TV überhaubt als aangesloten gedetecteerd door mijn PC.

Vooral dat hij zwart wit geeft als de s-video kabel er helemaal goed in zit maar juist kleur geeft als de kabel er half in zit vind ik ronduit vreemd.
Dat hij dus wél kleur KAN geven geeft aan dat het wel mogelijk is en dat het misschien ergens ander aan ligt, lijkt me?
En dat mijn tv niet werkt via composite is ook wel vrij apart te noemen...

Al deze drie dingen zijn natuurlijk vrij raar en ik weet dat TV-out problemen vaak heel lastig op te lossen zijn, maar ik hoop dat er mensen zijn die suggestie's of ideeën of misschien wel ervaring hiermee hebben, omdat deze drie dingen wel heel typisch zijn?

• U.F.O
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nu heb ik precies hetzelfde probleem, ook met een Philips TV. Ik heb overigens precies dezelfde stappen doorgenomen.

Hoe kan dit komen?

Aangezien er nog niet op dit topic was geantwoord, leek het mij overbodig om een nieuw topic aan te maken.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07 10:22
Het is waarschijnlijk geen mysterie, maar een samenloop van omstandigheden. Hetgeen je b.v. goed moet nagaan is of de scart-bus op de tv een s-video signaal kan gebruiken, zoniet dan krijg je zwart-wit beeld.

Is de scart-bus niet geschikt voor s-video, dan in ieder geval voor composiet. Ga met zekerheid na of de gebruikte converters in de gewenste richting kunnen werken. M.a.w. ik weet niet zeker of ze bedoeld zijn voor van s-video naar composiet of andersom of dat beide conversies kunnen. Deze converters kunnen de reden zijn dat de software geen verbinding constateert. Je kunt dit nagaan met behulp van een andere methode van conversie, b.v. m.b.v. een (S-VHS) videorecorder die het s-video signaal, indien aangeboden, geconverteerd, beschikbaar stelt op een composiet uitgang.

Experimenteer eens met het aansluiten van de beide signalen van het s-video signaal op de composiet ingang van de tv: mogelijk krijg je (slecht) kleur als je het kleursignaal-deel aansluit op de composiet aansluiting.

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
U.F.O schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 21:37:
Nu heb ik precies hetzelfde probleem, ook met een Philips TV. Ik heb overigens precies dezelfde stappen doorgenomen.

Hoe kan dit komen?

Aangezien er nog niet op dit topic was geantwoord, leek het mij overbodig om een nieuw topic aan te maken.
Ah, iemand met hetzelfde probleem. Het is alweer een tijdje terug, maar ik heb uiteindelijk een oplossing voor het probleem gevonden, dus wel zo leuk om die even alsnog te geven.
Ik heb toen het programmaatje TV Tool gebruikt. Toendertijd waren de drivers van mijn videokaart nog niet in staat om dit signaal te vertalen naar kleur in deze combinatie (dit type tv, scart, etc).

Nu is het wel zo dat TV Tool volgens mij alleen voor nVidia videokaarten is, ik weet niet of jij dat ook hebt.