Wat is belangrijk in WinISD voor Sub's

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik ben al een tijdje bezig een kistje te maken voor mijn carwoofer van JBL.
Het betreft hier een JBL power series p1020e

Alleen nu weet ik niet precies waar ik op moet letten bij het maken van een kistje ,die ik als sublaag wil laten spelen op mijn home cinema systeem.
Ik kom namelijk al vast te zitten bij het kiezen van een box alignment. Ik zou niet weten wat dit
inhoudt.
Tevens zit ik ook nog met de versterking die de kamer me geeft op het frequentie-bereik.
Het is de bedoeling dat het een gepoorte kist gaat worden, liefst niet te groot maar hij moet wel lekker diep spelen.

Ik speel momenteel in een kist van 32 liter (met demping) en een poortje van 40 cm lang van 7,5 cm in diameter.
Kan iemand me misschien wat adviezen geven?

De woofer staat in het lijstje van WinISD, alleen is dat de 2ohm versie.
Zelf bezit ik de 4ohm variant en er zit ongeveer 450 watt rms aan vermogen op.

Een beetje hulp zou erg welkom zijn, want ik weet gewoonweg niet waar te beginnen met een car-audio woofer in de huiskamer :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je de help al eens doorgekeken, daar staat namelijk ook al een berg info in :)

Verder: "op" een speaker zit geen vermogen. De 450W is slechts een thermische waarde en zegt verder eigenlijk helemaal niets. Als de 4 Ohm versie niet in WinISD staat, dan moet je die erbij zetten. Je kunt er niet vanuit gaan dat de parameters hetzelfde zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• PassieWassie
Die 450 watt zegt meer als genoeg, als je niet boven je XmaX uit wilt komen..
is je kistje niet goed, dan kun je je woofer kapot spelen, dat vind ik dus wel degelijk belangrijk.

Maar even ter zake:
Zo te horen ben je wel thuis in winISD en kun je me misschien een paar tips geven, waar ik rekening mee moet houden bij het maken voor een kist in de huiskamer.

Het gaat puur om de frequentiekarakteristiek, poortruis(bij welke snelheden?)
De helpfile zegt me ook niet zo veel, niet echt wat betreft woofers in de huiskamer ipv in de auto.

Verwijderd

thabazzman schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:01:
Die 450 watt zegt meer als genoeg, als je niet boven je XmaX uit wilt komen..
is je kistje niet goed, dan kun je je woofer kapot spelen, dat vind ik dus wel degelijk belangrijk.

Maar even ter zake:
Zo te horen ben je wel thuis in winISD en kun je me misschien een paar tips geven, waar ik rekening mee moet houden bij het maken voor een kist in de huiskamer.

Het gaat puur om de frequentiekarakteristiek, poortruis(bij welke snelheden?)
De helpfile zegt me ook niet zo veel, niet echt wat betreft woofers in de huiskamer ipv in de auto.
Die 450watt heeft niks met de Xmax te maken hoor.
Voor de rest lijkt het me redelijk simpel; gewoon de frequentie curve zo vlak mogelijk krijgen, en de group delay zo laag mogelijk zien te houden :)

Bij winISD wordt volgens mij het getalletje wat voor poortruis staat roodgekleurd als het een te hoge waarde is :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die 450 watt heeft dus niet direct iets te maken met je Xmax, je krijgt hem ook wel met minder aan het randje hoor, denk maar eens aan free air.

WinISD is in de eerste plaats bedoeld om subkisten te berekenen. De cabin gain van een auto en de room gain van een huiskamer neemt winisd niet mee in de berekening.

Ik zou als kistje denken aan iets van een litertje of 50, met een slotpoort, een Q van 0,7-0,8, laag crossen (tot 60Hz oid). Poortruis geeft winisd aan, als de getallen rood worden wordt de snelheid te hoog. Group delay proberen onder de 25 te houden.

Wise enough to play the fool

• PassieWassie
teacher schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:10:
Die 450 watt heeft dus niet direct iets te maken met je Xmax, je krijgt hem ook wel met minder aan het randje hoor, denk maar eens aan free air.

WinISD is in de eerste plaats bedoeld om subkisten te berekenen. De cabin gain van een auto en de room gain van een huiskamer neemt winisd niet mee in de berekening.

Ik zou als kistje denken aan iets van een litertje of 50, met een slotpoort, een Q van 0,7-0,8, laag crossen (tot 60Hz oid). Poortruis geeft winisd aan, als de getallen rood worden wordt de snelheid te hoog. Group delay proberen onder de 25 te houden.
Hier kan ik alweer wat meer mee, dankje !
Trouwens, ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen, die 450 watt rms is niet het vermogen van de sub, maar van de versterker.
De sub zelf heeft een vermogen van 400 watt rms (1600watt max)
en als ik dan in WinISD kijk wat er gebeurt bij een hoger vermogen van de versterker, dan neemt de Xmax toe..
Of begrijp ik het nu verkeerd :+

edit:
Wat is ongeveer de room gain van een kamer van 22m2 ?
En bij het gebruik van een slotpoort dien ik dit volume op te tellen bij de totale inhoud van de kist?

[ Voor 8% gewijzigd door PassieWassie op 04-05-2005 13:29 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke versterker ga je ervoor gebruiken dan?

Idd neemt de Xmax toe als je er meer vermogen opzet, maar nogmaals; die xmax/xmech is van meerdere factoren afhankelijk.

Room gain is echt voor elke kamer, plaatsing, sub en luisterpositie verschillend.
Ruwweg komt er oplopend tot 6dB bij onder de 100Hz.

Meer leesvoer:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-30038.html

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

thabazzman schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:17:
Hier kan ik alweer wat meer mee, dankje !
Trouwens, ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen, die 450 watt rms is niet het vermogen van de sub, maar van de versterker.
Ow ;) Dat is idd voldoende. Je zult daarmee de Xmax wel enkele centimeters kunnen overschrijden :P

[qDe sub zelf heeft een vermogen van 400 watt rms (1600watt max)
en als ik dan in WinISD kijk wat er gebeurt bij een hoger vermogen van de versterker, dan neemt de Xmax toe..
[/quote]

Zo ongeveer ja... Maar het is ook afhankelijk van frequentie en tuning.
En bij het gebruik van een slotpoort dien ik dit volume op te tellen bij de totale inhoud van de kist?
Volume van poort telt niet mee met volume van de kist.

Bedenk btw ook dat je een actief filter nodig hebt voor je sub!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 04-05-2005 14:39 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1