Schijf verwijderen en toevoegen RAIDcore BC4852

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Vanmorgen is er één van de vier Maxtor DM10 schijven bij het opstarten van mijn werkstation niet gedetecteerd door de controller. Na een reboot was de schijf wel weer aanwezig maar werd de status van de array (RAID5) critical gegeven, wat logisch is. Nu ben ik zo dom geweest niet eerst even goed in de handleiding te kijken hoe ik de schijf weer in de array zou kunnen opnemen.

In de software werd mij eigenlijk op het eerste gezicht alleen de optie gegeven een spare disk aan te maken van deze schijf wat ik dan ook gedaan heb, met de gedachten de spare vervolgens weer toe te voegen aan de array.Met de eerste actie is de controller dan nu ook bezig.

Ik vraag mij eigenlijk af hoe dat gaat met de data en partities aangezien de array nu van 600GB effectief naar 400GB effectief gaat. Opzich kwa data mag het niet uitmaken aangezien de 600GB bij lange na niet vol staat het zou ook op 400GB passen. Kan dit problemen opleveren of zou ik het crieëren van de spare en een 400GB RAID5 array (wat de controller nu doet) ook kunnen afbreken en de weggevallen schijf direct weer toevoegen?

Is er iemand die mij hier een tip kan geven :)

Opzich weet ik wel wat RAID allemaal inhoud, alleen mis ik bepaalde termen in de software van de RAIDcore controller. Ik weet inmiddels wel dat met de optie Transfer gewoon een nieuwe array aangemaakt had kunnen worden waarbij de schijf weer toegevoegd zou worden zonder verlies van data. Alleen had ik een dergelijke actie nu niet in de optie "transfer"gezocht. ;)

P.s. Ik weet weet het RTFM, voordat je ergens aan begint...

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 04-05-2005 12:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Geen matches
Vier Maxtor DM10 van ik neem aan 200GB in RAID5 is dus effectief 600GB plus 200GB aan Parity (maar dan verdeeld over alle schijven)

omdat er nu een schijf uitgevallen is is er dus nog steeds 600GB effectief over en is "in feite"alleen 200GB aan parity weggevallen en wordt nu gerebuild omdat je er een spare van gemaakt heb.

Op zich werkt dit wel, al had het volgens de handleiding anders gekund zoals je zelf al aangaf. Over de data zou ik me in ieder geval niet druk maken zolang het om 1 disk gaat die is uitgevallen. Of anders de RAID5 FAQ doorlezen van BalusC hoe het ook alweer in elkaar steekt.

P.s. hoe ons op de hoogte of het uitvallen van disken op de RAIDCore vaker gebeurd.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Matched: bc4852
Ik snap hem al, doordat ik de schijf, die in eerste instantie als "missing" werd aangemerkt, na een reboot als spare heb aangemerkt heeft de controller een schijf om de array weer te rebuilden.(herbereken van pariteit etc).

@John2b: mmm op de hoogte houden van het uitvallen van schijven...

Het is nu denk ik ruim een maand geleden dat ik dit systeem in elkaar heb gezet. De eerste twee dagen heb ik niets anders gedaan dan zitten donderen met die schijven. Iedere keer als ik Windows XP netjes had draaien viel er weer een schijf weg en ging mijn array critical, overigens was het iedere keer dezelfde schijf, omdat ik geen zin had om te wachten (~8 uur) totdat de rebuild klaar zou zijn heb ik dus alles opnieuw aangemaakt: RAID5 Array, installatie windows etc.

Nadat ik de volgende punten had uitgevoerd bleek alles te blijven draaien:

- De betreffende schijf op een andere poort aangesloten van de controller, waar eerst één van de andere schijven op aangesloten was. (omgewisseld met een andere schijf om te kijken of het mogelijk aan die poort zou liggen)
- RAIDcore geflashed.
- De Maxtor schijven geflashed(. deze waren eind vorig jaar al aangeschaft)

In iedergeval wat er vanmorgen gebeurd is het volgende: Ik start mijn werkstation op en op het moment dat de VGA kaart de monitoren een signiaal moet geven hoor ik een langere piep toon dan normaal. Ik weet dat dit betekend dat de VGA kaart mijn monitoren dan niet gaat aansturen (komt vaker voor de reden hiervan ontgaat mij ook volledig). Ik moet dan snel zijn om het werkstation weer uit te schakelen voordat windows start, anders loop ik de kans op dit probleem (één maal eerder gehad), wat de laatste keer was in de twee eerste dagen ploeteren. Het systeem draaid dus nu denk ik bijna een maand zonder problemen tot vanmorgen. :'( Overigens moet ik zeggen dat de performance van de RAIDcore verder prima is.

Als ik vooraf (in december 2004) op de hoogte was geweest van de mogelijke problemen van de Maxtor DM10 schijven was ik waarschijnlijk voor de Maxline of de WD RAID edition gegaan, maar ja dat is achteraf.

Ik zal in iedergeval blijven melden hoe de mogelijke uitval verloopt mocht het nog weer vaker voorkomen.

Overigens dit is het systeem:

AMD Athlon MP 2800+ (2x)
Gigabyte GA-7DPXDW-P
2x 512MB PC2100 ecc Dane-Elec DDR SDRAM

Club3D/ATI Radeon 9700 Pro 128MB
Creative Audigy II ZS
USB2.0 PCI controller

RAIDcore BC4852
200GB Maxtor DiamondMAX 10 (4x)

Plextor DVD speler
NEC3500 DVDRW

CM Stacker (zwart)
Enermax Coolergaint 480Watt

IIyama Vision Master Pro 450 (2x)

Mogelijk dat het vanmorgen mis is gegaan omdat ik het systeem mogelijk heb uitgezet op het moment dat de RAIDcore kaart zijn schijven wilde gaan detecteren, maar dat ka nik helaas niet zien.

Ik zal het een en ander eens anders instellen, zodat ik met de power button windows kan afsluiten en het werkstation uitschakelen.

Het probleem van de VGA kaart weet ik dus ook nog niet te achterhalen. Aan de voeding lijkt mij het niet te liggen.

P.s. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :/ en in het vervolg zal ik eerst mijn tekst overlezen voordat ik meer dan de helft weer ga editen 8)7

P.s. @John2b, hartelijk dank voor uw snelle reactie. (webconnexxion.com in het profiel? Uw reactie is al net zo supersnel als de levering van mijn RAIDcore kaartje ;) )

[ Voor 56% gewijzigd door _Dune_ op 05-05-2005 14:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Helaas vanmorgen is het wederom mis gegaan. Gisteravond laat was de RAIDcore klaar met de rebuild, alles draaide weer soepeltjes. Vanmorgen start ik het werkstation op, zonder enig probleem wordt de POST doorlopen, ook de BIOS van de RAIDcore meldt geen problemen. De desktop van windows verschijnt en kort daarop weer de melding "Critical Array".

Ik start de software van de RAIDcore controller op en zie dat er inderdaad aan de linkerzijde wordt gemeld dat schijf 0:0 mist. Aan de rechterzijde wordt de schijf ook daadwerkelijk niet weergegeven.

Wanneer ik het werkstation opnieuw opstart geeft de RAIDcore BIOS nu wel de waarschuwing "Critical Array", na op Enter gedrukt te hebben start het werkstation door. Als ik nu in de software kijk heeft schijf 0:0 de status "Failed", maar wordt nu wel weer getoond in het rechter scherm.

Wat echter wel opvalt is dat het toch steeds dezelfde poort is van de RAIDcore waar op het fout gaat.

Ik heb al gekeken of ik de schijven beter kan verdelen op de draadboom van de voeding, maar er zitten 4 S-ATA power connectoren op deze voeding welke twee aan twee in de kabel boom zijn opgenomen. Dus twee uitgaande lijnen met elk twee S-ATA power connectoren.

Iemand nog tips?

Verwijderd

Geen matches
IS het dezelfde poort op de controller of dezelfde kabel waarop je dan de harddisk gewisseld hebt waarbij de kabel dus aan de poorten blijven.

De voeding lijkt me geen probleem maar je zou dan een splitter kabel van molex naar sata kunnen proberen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:53:
IS het dezelfde poort op de controller of dezelfde kabel waarop je dan de harddisk gewisseld hebt waarbij de kabel dus aan de poorten blijven.

De voeding lijkt me geen probleem maar je zou dan een splitter kabel van molex naar sata kunnen proberen.
Als ik mij goed herinner (maand geleden) heb ik de kabels op poort 0 en 1 met elkaar omgewisseld. Dus de kabels van de controller los gehaald en niet van de hardeschijf. Ik heb nog 4 S-ATA kabels liggen, aangezien er netjes 8 stuks bij de controller zijn geleverd, ik zal de kabel op poort 0 eens vervangen voor één van de kabels die ik over heb.

Daarnaast zal ik eens kijken of ik de voedings kabels wat anders kan inrichten, ik heb gelukkig een paar molex > S-ATA (power) verlopen liggen. (altijd handig om wat kabel spul in voorraad te hebben)

Overigens verwacht ik dat het probleem met de video kaart volledig los hiervan staat. De videokaart heeft een voedingslijntje welke alleen gedeeld wordt met een 8 cm Coolermaster fan.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 05-05-2005 14:00 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Geen matches
Als je de SATA kabels op de disken wisseld en het probleem blijft op dezelfde disk, dan is het zeer waarschijnlijk de disk die het probleem veroorzaakt.

verplaatst het probleem naar de andere disk, dan is het de kabel of de poort op de RAIDCore. Door nu de kabels op de RAIDCore kaart te wisselen en het probleem verplaatst zich naar de andere disk dan is het de poort op de RAIDCore die defect is en anders de kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 05-05-2005 16:58 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Ik heb mijn systeempje de afgelopen twee weken volledig herbouwd. Waaronder de kabels opnieuw geordend, de spanning anders verdeeld etc. De videokaart is getest in andere systemen en lijkt in orde te zijn (ook getest door de leverancier).

Zoals reeds gezegd heb ik gelijk in het begin de schijf die in eerste instantie op poort 0 zat overgezet naar poort 1 van de RAIDcontroller door de kabels om te draaien. Bij de herbouw heb ik de S-ATA kabel van poort 0 vervangen voor een nieuwe kabel.

De RAID5 array heb ik overigens niet opnieuw aangemaakt en dus ook geen nieuwe installatie van Windows XP.

Tot vanmiddag liep alles goed, opeens reageerde mijn systeem erg traag bij o.a. het openen van een internet explorer. Na een reboot bleek weer schijf 0:0 te missen... :'( . Ik ben dus weer bij af......

Nu denk ik dat de schijf dus niet bij het opstarten is verdwenen, maar tijdens het werken in Windows.
Iemand nog een tip of trick? Hoe ik iets nog meer kan testen... ik heb volgens mij alle bovenstaande al geprobeerd.

edit: het verhaal is beter opgesteld....

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 19-05-2005 21:50 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Geen matches
Heb je ook de voedingskabels veranderd? Hangt schijf 0:0 toevallig aan het einde van 1 van de kabels? Dan zou het je voeding wel eens kunnen zijn.Anders kan het in jet raidcontroller zitten.

Ik had hier in het begin ook problemen met DM10 schijven in een raid array. Van de 4 schijven vond ie er 1 soms niet. Zwaardere voeding erin gezet en het probleem was weg (misschien toeval..). Maar in mijn systeem lagen toen totaal iets van 8 schijven, een XP2500+ op 3200+ en dat op een 400watt Antec. HDD's kunnen tijdens het booten heel erg veel stroom trekken en DM10's lijken daar dus te gevoelig voor te zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door NBK op 19-05-2005 21:51 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
NBK schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 21:50:
Heb je ook de voedingskabels veranderd? Hangt schijf 0:0 toevallig aan het einde van 1 van de kabels? Dan zou het je voeding wel eens kunnen zijn.Anders kan het in jet raidcontroller zitten.

Ik had hier in het begin ook problemen met DM10 schijven in een raid array. Van de 4 schijven vond ie er 1 soms niet. Zwaardere voeding erin gezet en het probleem was weg (misschien toeval..). Maar in mijn systeem lagen toen totaal iets van 8 schijven, een XP2500+ op 3200+ en dat op een 400watt Antec. HDD's kunnen tijdens het booten heel erg veel stroom trekken en DM10's lijken daar dus te gevoelig voor te zijn...
Nee de voedingskabels voor de S-ATA schijven zijn gelijk gebleven en schijf 0:0 zit niet op het einde van de kabel. Het gaat hier om een Enermax CoolerGaint 480Watt, dit zou lijkt mij voldoende moeten zijn. Deze voeding heeft twee lijn waar elke twee S-ATA connectoren op zitten. Dus de schijven zitten twee aan twee zonder andere devices of fan's. Overigens zijn er maar 4 S-ATA aansluitingen.

Ik zou misschien met een verloop bij de DVD speler en brander kunnen aftakken. De DVD speler, brander en diskette station zitten ook samen op één lijntje. Maat ik zou toch denken dat twee schijven makkelijk op één uitgaande lijn van de voeding moet kunnen draaien.

Een eindje naar boven staat mijn volledige config.

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 19-05-2005 23:07 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Oke, nog even het laatste weer op een rijtje.

Vanmiddag werd mijn systeem in eens traag. Op een gegeven moment heb ik Windows opnieuw het systeem laten opstarten. Terwijl de PC opnieuw op is gaan starten ben ik even weggelopen, toen ik vervolgens terug kwam had ik de desktop voor mij staan met een melding "Critical array", dus de array was nog niet in een critical state op het moment dat de RAIDBIOS de array detecteerd tijdens het opstarten, anders had de BIOS al een waarschuwing gegeven waarop eerts op enter gedrukt moet worden voordat het systeem verder boot.

Vervolgens heb ik de Pc weer opnieuw opgestart weer een "warme" reboot. Voordat ik dit deed had ik het zijpaneel va nde behuizing verwijderd. Wat mij tijdens het booten opviel is dat één ledje op de RAID controller permanent brande, deze ging pas uit op het moment dat Windows XP gestart werd.
De ledje correspondeerd dus met poort 0 of schijf 0:0 welke dus steeds weg valt. Vervolgens heb ik de RAIDcore software gestart om de array weer te rebuilden, maar helaas de schijf werd nog niet gevonden.

Nu heb ik het systeem geheel uitgeschakeld en met de powerbutton weer opgestart. Nu wordt de schijf wel weer herkent. Inmiddels wordt de array ook weer rebuild.

Ik wordt hier een beetje wanhopig van, want ik kan mij niet voorstellen dat dit de voeding is. Deze voeding had ik eigenlijk gekozen om later uit te kunnen breiden naar 8 schijven. Deze keuze is gemaakt met de aanbevelingen die ik hier op GOT heb gekregen.

En het testen gaat ook zo slecht, iedere keer als de array weer rebuild moet worden gaat hier 6 tot 7 uur overheen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 19-05-2005 23:04 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Geen matches
Kun je aan de hand van de tests die je hebt gedaan concluderen dat het aan de disk ligt, of aan die specifieke poort?

Als ik bovenstaande doorlees, lijkt het of je zelf concludeerd dat het de disk is?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
John2B schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:12:
Kun je aan de hand van de tests die je hebt gedaan concluderen dat het aan de disk ligt, of aan die specifieke poort?

Als ik bovenstaande doorlees, lijkt het of je zelf concludeerd dat het de disk is?
Mogelijk dat uit mijn verhaal misschien naar voren komt dat ik de disk verdenk, maar dit komt meer voort uit het fijt dat ik enorm veel problemen heb gelezen over de Maxtor DiamondMAX 10 schijven in combinatie met RAID controllers. daardoor is het vertrouwen in dit type schijf nogal hard gedaald.

Maar als ik op mijn test af ga zou het de poort van de RAID controller moeten zijn. Alleen wordt deze conclusie weer bemoeilijkt door het probleem dat de VGA kaart af en toe geeft. Misschien dat hier een incompatibileits probleem mee speeld?

De VGA kaart stuurt soms geen signiaal door naar de monitor bij het opstarten, Ik krijg dan een langere piep toon te horen dan normaal tijdens de POST, daaarom heb ik het gehele systeem eigenlijk opnieuw opgebouwd en alle voedingskabels anders ingericht, tevens de S-ATA kabel op poort 0 vervangen voor een nieuwe S-ATA kabel.

Na de eerste paar keer dat ik een "critical array" melding kreeg wilde ik weten of het inderdaad aan de schijf zou liggen. Ik heb toen de kabels van schijf 0 en 1 omgewisseld, vervolgens heb ik weer een "critical array" melding wederom op schijf 0:0, wat dus nu fysiek een andere schijf is.

De VGA kaart is getest in meerdere systemen (ook bij de leverancier van de kaart) en goed bevonden, omdanks dat heb ik deze week toch nog dit probleem weer tweemaal ondervonden.
(Het systeem draait net weer een kleine week)

Wat mij nu wel opgevallen is, is het volgende: tijdens de POST wordt weergegeven dat zowel de VGA kaart als de RAIDcore gebruik maken van IRQ7, als ik in Windows XP kijk staan ze beide op IRQ17. Zou dit mogelijk problemen kunnen veroorzaken?

Ik ga morgen nog het een en ander proberen, misschien proberen te schuiven met de IRQ's als het systeem dat toelaat.

p.s. Ik weet dat normaal gesproken IRQ7 door de paralelle poort wordt gebruikt, maar deze is in dit geval volledig uitgeschakeld.

p.s.2 Is het overigens ook mogelijk om schijven op een andere poort aan te sluiten zondar dat de huidige array daar problemen mee krijgt? Als dat zou kunnen dan wissel ik nogeens een schijf. Ik check liever alles dubbel voordat ik hardware moet gaan terug/op sturen, naar leveranciers. :'(

[ Voor 49% gewijzigd door _Dune_ op 20-05-2005 01:55 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Geen matches
Bij LSI controllers heb je de mogelijkheid om de configuratie ook naar de HDD's te laten schrijven. Als ie dan tijdens het booten een van de schijven niet vind of de boel helemaal niet meer klopt gaat ie op de schijven kijken waar ze horen. Geen idee of RAIDcore dat ook kan maar als het zo is staat het vermeld in de manual.
Overigens, als het een IRQ probleem zou zijn zou je verwachten dat de hele kaart problemen zou geven en niet alleen poort 0. Waarom staat je LPT eigenlijk uit? De meeste bios'en en OS'en gaan ervanuit dat deze aanwezig is. Puur het feit dat een bios of OS een lpt op een adres 'verwacht' (door een bug oid) en hier plotseling iets anders blijkt te zitten zou al voor problemen kunnen zorgen. Tis trouwens heel normaal dat de IRQ's onder windows anders zijn dan tijdens het booten.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Geen matches
_Dune_ schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:52:
[...]

p.s.2 Is het overigens ook mogelijk om schijven op een andere poort aan te sluiten zonder dat de huidige array daar problemen mee krijgt? Als dat zou kunnen dan wissel ik nogeens een schijf. Ik check liever alles dubbel voordat ik hardware moet gaan terug/op sturen, naar leveranciers. :'(
Config gegevens staan altijd op de disk, het feit dat je kabels anders hebt aangesloten geeft aan dat dat dus inderdaad zo werkt. Op zich ook logisch aangezien je anders bij een defecte controller een waardeloze set disken zou overhouden.

Wissel de kabel doe op de controller op 0 zit een om met die van 7.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
NBK schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 11:50:
Bij LSI controllers heb je de mogelijkheid om de configuratie ook naar de HDD's te laten schrijven. Als ie dan tijdens het booten een van de schijven niet vind of de boel helemaal niet meer klopt gaat ie op de schijven kijken waar ze horen. Geen idee of RAIDcore dat ook kan maar als het zo is staat het vermeld in de manual.
Overigens, als het een IRQ probleem zou zijn zou je verwachten dat de hele kaart problemen zou geven en niet alleen poort 0. Waarom staat je LPT eigenlijk uit? De meeste bios'en en OS'en gaan ervanuit dat deze aanwezig is. Puur het feit dat een bios of OS een lpt op een adres 'verwacht' (door een bug oid) en hier plotseling iets anders blijkt te zitten zou al voor problemen kunnen zorgen. Tis trouwens heel normaal dat de IRQ's onder windows anders zijn dan tijdens het booten.
Mmm ik zal de manual er eens op na slaan, over het wegschrijven van de configuratie. Waarom ik de LPT poort heb disabled? Deze gebruik ik niet en hoopte op die manier wat extra recources vrij te krijgen o.a. IRQ, maar van die "bug" had/heb ik nog niet eerder gehoord. Ik zal de LPT poort weer inschakelen eens kijken wat het resultaat is. En dat de IRQ's anders ingedeeld zijn in windows dan tijdens het booten wist ik wel. Ik vindt het alleen zo iritant dat de RAIDcore en de Radeon steeds allebij het zelfde IRQ willen hebben. Ik heb de RAIDcore in het tweede PCI-X slot zitten, helaas zit het eerste PCI-X-slot direct naast het AGP slot, wanneer ik hem daarin steek blijft er zo weinig ruimte over voor de koeling van de Radeon 9700 Pro (VGA-kaart), Op het ogenblik is de rebuild nog bezig, wanneer deze klaar is zal ik de LPT poort weer inschakelen, eens kijken of de kaarten dat prettiger vinden en een ander IRQ uitgedeeld krijgen.

Even dacht ik gisteravond het probleem van de VGA-kaart gevonden te hebben, ik had namelijk "fast writes" aan staan in het BIOS. Dit schijnt op de ATI 9x00 kaarten instabiliteit te kunnen veroorzaken.
Dus heb ik "fast write" uitgeschakeld, maar vanmorgen bij het opstarten van het systeem weer een lange piep toon gevolgd door een paar heel korte. (wat doet denken dat de kaart niet in orde is) Als ik vervolgens op de reset knop druk, wordt de kaart wel gedetecteerd en springen beide monitoren aan. (monitoren IIyama 19" CRT)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 20-05-2005 13:06 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
John2B schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:30:
[...]

Config gegevens staan altijd op de disk, het feit dat je kabels anders hebt aangesloten geeft aan dat dat dus inderdaad zo werkt. Op zich ook logisch aangezien je anders bij een defecte controller een waardeloze set disken zou overhouden.

Wissel de kabel doe op de controller op 0 zit een om met die van 7.
Oke dat is fijn om te weten. Toen ik de kabels heb omgewisseld heb ik gelijk een nieuwe RAID array aangemaakt, dus ik wist nog niet of het wisselen van de kabels effect zouden hebben op een bestaande RAID array.

Maar ik zal de schijf op poort 0 over zetten naar poort 7. Het beroerde is dan, dat je weer moet afwachten wanneer de array weer critical gaat. Zou wel binnen een week moeten gebeuren dat was nu ook het geval, tenminste als het probleem niet door poort 0 wordt veroorzaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 20-05-2005 12:53 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Ik heb zojuist de kabel van poort 7 weer aangesloten op poort 0. De afgelopen weken heeft het systeem uitstekend gedraaid zonder enig probleem met de RAID5 set of controller. Ik door het terug inschakelen van de LPT en Seriele poorten de IRQ settings nu wel anders ingedeeld. De komend dagen/week zal het waarschijnlijk wel duidelijk worden of dit het probleem is geweest of toch een defecte/instabiele poort 0 van de RAIDcore.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Geen matches
Het is weer zover ik heb de schijf nog geen twee dagen terug gehangen op poort 0 en ik heb weer een critical array op schijf 0:0. Ik vrees dat poort 0 van mijn RAIDcore toch daadwerkelijk instabiel is. :'(

Op poort 7 heeft deze schijf dus ruim twee weken zonder enig probleem gedraaid. Twee dagen op poort 0 en het is weer mis.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 11-06-2005 13:47 ]

Pagina: 1