Toon posts:

Mini / micro-atx moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een oude celeron 600 en genoeg ram liggen, graag wil ik hiermee iets leuks gaan maken. Daarom ben ik opzoek naar een klein (zeer klein) moederbordje. Ik zoek geen via mini-itx bordjes omdat deze te duur zijn en voorzien zijn van een processor.

Bij alternate kwam ik een leuk msi bordje tegen, http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/goim01.html, waar mijn cpu en ram wel in passen. Echter omdat ik van het uiteindelijke ding een mini servertje wil maken zoek ik eigenlijk een PCI-slot loos, video onboard, ethernet onboard moederbordje waar ik iets moois mee kan maken.

Op internet kwam ik nog de zeer prijzige nexcom moederbordjes tegen, http://www.nexcom.com/product/ebc/ebc569/, en andere varianten die hier oplijken en zelfs nog kleiner zijn.

Aangezien het een hobby / pruts projectje is ben ik niet van plan hier bergen geld aan uit te geven, iemand nog ideen ? (of iets te koop ;))

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

uATX bordjes zoals die MSI op de site van Alternate kun je makkelijk en betaalbaar vinden, wil je kleinere dingen, dan wordt het ofwel duur, danwel moet je creatief gaan worden :z

Die ebc bordjes zijn gericht op industriele/embedded toepassingen, met bijbehorende prijsstelling. Maar met een beetje geduld en creativiteit kun je die dingen vaak op beurzen of (aanrader!) op eBay voor weinig op de kop tikken.

Het makkelijkst te vinden zijn de PICMG single board computers (sbc's) - een geheel moederbord op een enkele PCI/ISA slot. Misschien iets groter dan wat je zoekt, maar wel interesant qua mogelijkheden.

Hier eentje die binnen een dag op eBay afloopt, C600 slikt en minder dan EUR 5 staat:
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...2214&item=6764362010&rd=1

Je hebt ook half-length SBC's die een stuk meer in de richting komen van het formaat wat je zoekt:
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...2214&item=6766002140&rd=1

Ik kan op dit moment geen echt kleine ebc-achtige embedded boards vinden, maar ze komen wel degelijk voorbij. Ik zou schatten dat er eens per week eentje voor EUR 25 te vinden is :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik helemaal gen ervaring met sbc-bordjes. Is het mogelijk om dit bordje los van de PCI-bus te draaien? Tevens is de grote niet zo heel erg, als ik er maar een passend doosje voor kan vinden :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:07:
Helaas heb ik helemaal gen ervaring met sbc-bordjes. Is het mogelijk om dit bordje los van de PCI-bus te draaien? Tevens is de grote niet zo heel erg, als ik er maar een passend doosje voor kan vinden :)
Als je in de info kijkt in die eerste link zie je dat hij zowel via de ISA bus als via een losse voeding gevoed kan worden. PCI is helemaal niet betrokken bij voeding.

Iets grappigs dat je met deze bordjes kunt doen is ze in een (zeer) oude PC kast steken en daar dan onverwacht hoge prestaties halen. Mijn low-profile Intel OEM 486DX-33 workstation werd een stuk sneller met een dual P200MMX erin :P

Als ik ooit een jaren '80 Apricot vind (geweldig mooie systemen) ga ik zo een zinnige PC ervan maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 04-05-2005 14:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Oke prima bedankt voor je steun. Ik heb net gemailt naar de verkoper of het "alsnog" mogelijk is het naar nederland te sturen (versturen word duurder als het ding zelf :)).

Nog een laatste vraag, ik vroeg me af op welke termen je hebt gezocht op ebay, PICMG en sbc leveren namelijk niet echt fijn resultaat op, evenals single board.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PICMG en sbc :z

Alleen als je een standaardsearch doet, zoekt hij alleen in de titels naar artikelen in NL, waar geen donder te vinden is. Ik zoek met het vinkje voor zoeken in titel EN artikelbeschrijving aan en in geavanceerde opties voor leverbaar in DE.

* dion_b heeft een adres in DE waar hij dingen heen kan laten sturen - erg handig voor eBay spul :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, de oplossing die ik heb bedacht is een 5,25" sbc in een externe drive behuizing. Helaas is het versturen van DE en GB naar NL redelijk duur. Maarja een nieuwe kopen is ook weer net iets te duur :)
Pagina: 1