Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe pc en die heeft een vaag probleem met m'n toetsenbord.
Chronologie
Bij het installeren van de pc werkte het toesenbord prima. Tijdens het installeren heb ik een Cherry ps/2 toetsenbord en een Dell 1704FP (17" TFT) monitor op dvi gebruikt. Na het installeren heb ik de pc afgekoppeld om 'm op z'n echte plek te zetten. Daar aangekomen werd ie voorzien van een iiyama Vision Master pro 450 (19" CRT) en een Logitech Ultraflat (ps/2) toetsenbord. Na aanzetten bleek het toetsenbord niet te werken...
Het probleem
Het toetsenbord wordt niet juist herkend in WinXP. Ik kan wel met het toesenbord mijn bios bereiken (en daarin navigeren); het toesenbord an sich werkt dus wel. Als ik via m'n muis de Device Manager raadpleeg zie ik daar een naar kruisje voor het toetsenbord staan. Het enige wat ik kan doen is het in de Device Manager te de-installeren en de pc naar nieuwe hardware te laten scannen. Dan vindt ie een standaard toetsenbord (wat de Logitech Ultraflat (ps/2) ook is, dus dat is goed). Ik kan het toetsenbord nu gewoon gebruiken. Alleen de delete toets werkt niet (toets zelf is niet kapot, kan immers wel bios inkomen). Nadat ie het toetsenbord heeft gevonden vraagt ie om een reboot, wat ik niet doe. Want, na een reboot of nadat de pc is uitgeweest is het probleem weer terug! Elke nieuwe windows sessie moet ik het toesenbord dus softwarematig verwijderen en terugzetten. Een geluk is dat ik nog geen wachtwoord aan Windows heb toegevoegd.
Verdere symptomen
Wie heeft er een idee waar m'n probleem door wordt veroorzaakt en hoe ik het kan oplossen?
Specificaties:
Chronologie
Bij het installeren van de pc werkte het toesenbord prima. Tijdens het installeren heb ik een Cherry ps/2 toetsenbord en een Dell 1704FP (17" TFT) monitor op dvi gebruikt. Na het installeren heb ik de pc afgekoppeld om 'm op z'n echte plek te zetten. Daar aangekomen werd ie voorzien van een iiyama Vision Master pro 450 (19" CRT) en een Logitech Ultraflat (ps/2) toetsenbord. Na aanzetten bleek het toetsenbord niet te werken...
Het probleem
Het toetsenbord wordt niet juist herkend in WinXP. Ik kan wel met het toesenbord mijn bios bereiken (en daarin navigeren); het toesenbord an sich werkt dus wel. Als ik via m'n muis de Device Manager raadpleeg zie ik daar een naar kruisje voor het toetsenbord staan. Het enige wat ik kan doen is het in de Device Manager te de-installeren en de pc naar nieuwe hardware te laten scannen. Dan vindt ie een standaard toetsenbord (wat de Logitech Ultraflat (ps/2) ook is, dus dat is goed). Ik kan het toetsenbord nu gewoon gebruiken. Alleen de delete toets werkt niet (toets zelf is niet kapot, kan immers wel bios inkomen). Nadat ie het toetsenbord heeft gevonden vraagt ie om een reboot, wat ik niet doe. Want, na een reboot of nadat de pc is uitgeweest is het probleem weer terug! Elke nieuwe windows sessie moet ik het toesenbord dus softwarematig verwijderen en terugzetten. Een geluk is dat ik nog geen wachtwoord aan Windows heb toegevoegd.
Verdere symptomen
- Het Numlock lampje is aan na een Windows opstart. Het is, zolang ik de software truc niet heb gedaan, niet mogelijk Numlock uit te zetten.
- Uiteraard heb ik gezocht naar drivers voor het toetsenbord. Daar het afgezien van het platte uiterlijk een standaard ps/2 toetsenbord is, waren er geen drivers te vinden bij Logitech.
- Ik heb natuurlijk ook geprobeerd of het Cherry toetsenbord, dat ik tijdens het installeren gebruikt heb, beter werkt. Helaas, deze geeft exact dezelfde problemen.
- Ik heb gekeken of het ps/2 stekkertje goed was bevestigd (niet per ongeluk muispoort) en of er geen pinnentjes scheef zaten (uiteraard tijdens power down). Stekker zat goed en pinnetjes waren recht.
- Het Logitech Ultraflat (ps/2) toetsenbord komt uit m'n oude pc, waar het zonder problemen op werkt. Het Cherry toetsenbord werkt ook goed met m'n oude systeem.
- Ik heb gekeken naar de voltages van m'n voeding. Deze zijn volkomen normaal.
- Ik heb de search gebruikt en op Google gekeken, als ook de supprt site van Logitech. Beiden konden geen opheldering geven.
- Ik heb niet geprobeerd of het probleem veroorzaakt wordt doordat ik tijdens installatie een andere monitor heb gebruikt dan er nu aan zit gekoppeld. Dit is ook niet echt mogelijk, omdat de TFT monitor nu 150 km van m'n nieuwe pc verwijderd is
. Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat een monitor een toetsenbord probleem veroorzaakt. Maar goed, you never know.
- Een usb toetsenbord heb ik ook niet geprobeerd, omdat ik daar niet over beschik.
Wie heeft er een idee waar m'n probleem door wordt veroorzaakt en hoe ik het kan oplossen?
Specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| mobo Gigabyte GA-K8NXP-9 (nForce4-ultra) cpu AMD64-3200+ mem 2x512Mb PC3200 Kingston hdd Maxtor DiamondMax 10 160Gb vga Gigabyte GV-RX70128D (Radeon X700) voeding Cooler Master RS-450-ACLY (450 W) muis Logitech MX1000 (USB) toetsen Logitech Ultraflat (ps/2) os WinXP-pro SP2 |