Toon posts:

Pana FZ10 gejat :-( ... ideeën?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik hoop dat jullie medetweakers het me niet kwalijk zullen nemen als ik hier even mijn hart lucht...

Ik ben net (vanmorgen) teruggekomen van een 10-daagse vakantie op Phuket (Thailand), waar gisterenmiddag mijn Panasonic DMC-FZ10 gestolen is...
Met alles wat ik in mijn uitrusting had, en alle foto's van de afgelopen 3 dagen (zo-middag tm di-middag) - ik had nog ruimte voor 25 foto's op de teller (max res min compressie), dus ik schat dat ik zo'n 150 foto's kwijt ben.

Voor wie wil weten hoe eea gegaan is: ik ben aan de noordzijde van het zeer rustige (hotel-)strand gaan kijken bij de rotsen, krabbetjes fotograferen e.d. Mijn vrouw is daar gaan snorkelen. Ik heb op een gegeven moment mijn spullen op een plek gelegd op de rotsen, die voor zover ik kon zien praktisch alleen bereikbaar was via het water, en de rotsen zijn daar zeer scherp... Maw, je kan daar niet met schoenen naartoe, en ook niet snel wegrennen - dacht ik althans (de grote fout - hoe zeggen ze dat zo mooi in het Engels: assumption is the mother of all fsck-ups).
Daarbij had ik mijn cap schuin op de plastic tas gelegd waar mijn cam, short (met plm 1000 baht, ~25 euro, een goedkoop digitaal horloge en de hotelsleutels) en rayban zonnebril in had - zodat ik van afstand in het water zou kunnen zien of er iemand aan was geweest. Mijn vrouw is teruggegaan naar het hotelterras - achter het stand, vanwaar in principe mijn spullen ook zichtbaar waren. Toen ben ik wat gaan snorkelen.
Na zo'n 15 minuten had ik er genoeg van (ik had tussendoor wel af en toe mijn hoofd boven water, maar alles leek prima in orde), en onze hotelburen waren in de buurt aangekomen - zij op de rotsen, direct voor de plek waar mijn spullen lagen (schouderhoogte op een rots), hij in het water.
Ik heb haar nog wat beesten in het water aangewezen, en we hebben wat over koetjes en kalfjes gebabbeld. Na een paar minuten nam ik mijn spullen, en dacht, wat raar, die tas is wel erg licht....
Inderdaad - cameratas eruit, en uit mijn short was het geld verwijderd; de rayban, m'n horloge en de hotelsleutel waren er nog. En - alles had er nog zo gelegen als ik het had neergelegd.
Als eerste ben ik mijn vrouw gaan vragen of zij mijn spullen had meegenomen - onwaarschijnlijk, ze had minstens de hotelsleutel ook meegenomen. Inderdaad, zij was het niet.
Toen weer terug naar de plek des onheils, van het hoger gelegen restaurant/hotel bovenop die rotsen waren 2 obers aan het gebaren - zij hadden een persoon met (mijn) zwarte cameratas gezien, ... een beeld dat niet klopte, een 'inheems' persoon met een 'grote' cameratas. Ze waren extra alert omdat de dag ervoor bij 1 van hen geld van zijn scooter was gestolen (niet begrepen of hij dat ergens tussen/onder geklemd had of zo). De dader zag er volgens hen uit als een Thai of Burmees van rond de 30...
Hotelmanager gesproken, politie is geweest, ik moest ook nog bij het politiebureau langsgaan om aangifte te doen (weet eigenlijk niet of ik hiervoor verzekerd ben, maar ik baal nog het meest van de foto's van de laatste 3 dagen - ik was flink bezig, dus mijn vrouw heeft niet zoveel gefotografeerd...!).

Zwaar balen allemaal...

Maar goed, een 12 urige vlucht brengt een mens op ideeën en gedachtes.
1 - ik ben zo blij dat ik een storage tank (Cutie USB-OTG) heb, die ik in de hotelkamer in de safe bewaarde, en waarop ik alle overige 750MB foto's heb. Misschien is het tijd voor een 'intelligenter' ding, zoals de Archos PMA40, zodat ik gewoon elke dag/avond alle nieuwe foto's kan overzetten (met mijn tank wacht ik tot mijn kaartje vol is, er zit maar 1 knop op en hij kopieert alles van de kaart...dat wil ik niet elke keer doen met praktisch dezelfde foto's. Bovendien kan ik pas aan een computer zien of het goed gegaan is - ik ben ook meer dan 20 foto's kwijt van het begin van de vakantie omdat het kopiëren niet helemaal gelukt was - jammer genoeg ging het lampje niet rood branden, dus ik had niet in de gaten dat het niet goed gegaan was - groen knipperen is ook niet ok....)
2 - die foto's ben ik kwijt, de rest kan ik gewoon nieuw kopen (tenzij de cam teruggevonden wordt - maar zelfs dan is het waarschijnlijk dat de kaartjes geformatteerd zijn - evt is eea nog te redden, tenzij ze er heel veel overheen fotograferen..)
3 - ik maakte soms als eerste foto op een nieuw geformatteerd memkaartje een foto van mijn visitekaartje - oude 'padvinderstruc' van mijn vader, van de tijd dat alles nog per post ging en het geheel niet zo betrouwbaar was; zo kon de verkeerd bezorgde film toch zijn weg nog terugvinden naar huis. Ik ga dus op zeker een kaartje/kartonnetje maken dat ik bij mijn volgende cam inpak met vermelding van een vindersloon en contactinfo. Goed, ik heb in mijn cameratas wel een visitekaartje zitten, maar als die 2 sd kaartjes (10MB/s!) separate wegen volgen vinden die hun weg niet meer...
4 - ook daar waar in principe niet gestolen wordt, op moeilijk bereikbare plaatsen ed, wordt gestolen.
5 - ik baal van mijn internationale inslag omdat mijn cam in het Engels ingesteld is, en niet in het Nederlands - dat maakt het nog lastiger om hem verder te verkopen, en duidelijker dat de huidige bezitter niet de rechtmatige eigenaar is.
6 - wat moet je met deze camera als je de batterijlader niet hebt? Er zitten wel 2 reserve accus bij, maar die zijn 'compatible' en duidelijk minder goed. Wat gaat de dief doen als de batterijen leeg zijn?
En je kan de accu niet in de cam opladen, dus alleen een adapter maken/regelen (met juiste spanning en plugje - is op zich eenvoudig te doen) is niet genoeg.

En dat laatste brengt me op een idee... Namelijk, ik denk niet dat er op Phuket zo gek veel plaatsen zijn waar ze dit soort camera's verkopen, en zo'n laadapparaat hebben ze (hopelijk) zeker niet op voorraad... Dus ik denk dat ik met Panasonic contact op ga nemen om te vragen waar die apparaten verkocht worden, en of ze in de gaten willen houden of er een nabestelling plaatsvindt, etc..

Wat vinden jullie van dat idee? Hebben jullie andere ideeën en/of tips, of commentaar?

Verwijderd

Damm.... da's beroerd!
Goede waarschwinf voor mezelf, ik ga binnenkort een maand daar heen.

Kun je het niet op je reisverzekering verhalen? Ok, de foto's krijg je niet terug maar je hardware wellicht...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je hebt dus geen aparte verzekering voor je cam afgesloten?

heb ik onlangs (gister) nog wel gedaan voor mijn nieuwe S1, maar dat is natuurlijk achteraf geklets.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ik neem aan dat ze op Phuket ook wel internet hebben en dat hij gewoon een nieuwe (immitatie) lader besteld via eBay. Ik zou zeggen zet het uit je hoofd, want ik kan je garanderen dat ze voor een dergelijke kleine schade niet zo veel moeite ondernemen. Verhaal de schade op je reisverzekering (als dat gaat lukken na het onzorgvuldig achterlaten van je spullen) en leer leven met je verlies. Er zijn trouwens intussen wel hele mooie nieuwe Panasonics bijgekomen ;) FZ20 en de FZ5!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 10:43:
3 - ik maakte soms als eerste foto op een nieuw geformatteerd memkaartje een foto van mijn visitekaartje - oude 'padvinderstruc' van mijn vader, van de tijd dat alles nog per post ging en het geheel niet zo betrouwbaar was; zo kon de verkeerd bezorgde film toch zijn weg nog terugvinden naar huis. Ik ga dus op zeker een kaartje/kartonnetje maken dat ik bij mijn volgende cam inpak met vermelding van een vindersloon en contactinfo. Goed, ik heb in mijn cameratas wel een visitekaartje zitten, maar als die 2 sd kaartjes (10MB/s!) separate wegen volgen vinden die hun weg niet meer...
Ik heb op mijn CF geheugenkaartjes een labeltje (Dymo LetraTag metalic tape) geplakt met daarop mijn naam en GSM nummer (in +31-6-... notatie) zodat als ik die verlies, de eerlijke vinder mij direct kan bereiken.
Ik weet niet hoe 'krap' het SD slot in jouw volgende camera is, maar waarschijnlijk zou je ook op je SD-kaartjes wel een klein labeltje moeten kunnen plakken met daarop je GSM nummer, zonder dat deze in de weg zit bij het gebruik in je camera.

Verwijderd

Topicstarter
Verzekering: ik woon in Zwitserland, hier werken dat soort dingen anders; met een beetje geluk werkt het net als in Frankrijk, daar kennen ze geen reisverzekering, en valt het allemaal onder de gewone inboedelverzekering. Ik moet mijn verzekeringspapieren nog nakijken... Ga ik zeker doen, ik heb niet voor niets een mooi Thais politierapport (vraag me af wie hier dat kan lezen...heel mooi schrift, maar het zijn net hierogliefen).

Hmm, imitatielader - niet aan gedacht. Van de andere kant, internet hebben ze wel, maar de dader moet daarbij waarschijnlijk wel hulp krijgen. Niet iedereen kan met computers omgaan.
Ebay? Ik denk niet dat het zo gemakkelijk is om iets te bestellen als je geen email adres, creditcard, paypal, of wat dan ook hebt. En die kans is redelijk dat dat van toepassing is op de dief... (hoop ik..)

Label op het kaartje: niet slecht, maar dat sloopt de dief er meteen af. Voor verlies natuurlijk heel goed - ga ik ook doen, met email en gsm nummer.

Maar stel dat jij een gebruikt sd-kaartje in handen krijgt, zou jij dan niet kijken of je nog wat data kunt redden om te zien wat er op stond?
Dat werkt ook als de dader de kaart formatteert.

Als laatste: moeite doen? Ik moet zeggen, binnen 20 minuten was er politie ter plekke om de zaak te onderzoeken. Toch een ander verhaal dan in Europa, als hier iets van je op het strand gejat wordt krijg je eerder te horen dat je toch echt beter op je spullen moet letten, en voor volgende keer meer geluk hoor... nieuwe ronde nieuwe kansen...
Terwijl ik na 10 minuten de hotelmanager te spreken kreeg en excuses en medeleven aangeboden kreeg, met de belofte dat de hotelbewaking de opdracht zou krijgen dat stuk (publiek!) strand ook beter in de gaten te houden. Al met al was het voor mijn gevoel net niet nalatig, maar ik had ook beter kunnen oppassen (ofwel mijn vrouw kunnen vragen om op te passen).
Maar goed, je hebt wel gelijk als je zegt dat ze daar niet moeilijk gaan doen als iemand zo'n batterijlader wil nakopen...

Helemaal vergeten te melden, Mig29, goed dat je erover begint:
7 - inmiddels zijn er nieuwe modellen, opvolgers van de FZ10 waarbij de slechte punten van de FZ10 opgelost zijn, zoals het gebrek aan de focus assist (waardoor ik af en toe een gelegenheid gemist heb).

LocalLost - Phuket is erg cool! Overigens is het met de criminaliteit (bij ons op het strand in elk geval) niet slecht gesteld - de meesten waren er zwaar verbaasd over dat er schijnbaar toch oneerlijke mensen rondlopen daar...
Oh ja, je schijnt er heel goedkoop 12x zoomcamera's te kunnen vinden, en 256MB SD kaartjes ook trouwens! (Yeah, ironie..)

Bedankt allemaal voor jullie feedback.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 17:13 . Reden: Mig28 => Mig29 typefout ]

Verwijderd

En daarbij vergeet je nog een ding, namelijk dat de dief waarschijnlijk niet zelf de fotocamera gaat verpatsen, maar dit laat doen door zijn "opdrachtgever". Deze zal in de lijn der intelligentie misschien wel een trede hoger staan en zijn weg weten op internet. Misschien zit er zelfs nog wel een handlanger op een ander continent (familie oid) die vanuit een betrouwbaarder oord dergelijke zaken verpatst. Onderschat dit soort praktijken niet, want er is erg veel geld mee te verdienen!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Vervelend, maar van die camera hoor je nooit meer iets. 8)7
Geen idee hoe het in Zwitserland gaat inderdaad met verzekeringen, maar in Nederland krijg je geen hulp nee.

Camera's moeten gewoon allemaal zoals de Nikon D2X een GPS sensor erin hebben :P, zodra je cam pleite is activeer je op je computer de tracker, en zodra je camera aan staat kan je hem lokaliseren :D
[/toekomstmuziek]

Zit zo'n kerel net foto's te maken van zen naakte vrouwtje kom je binnenvallen om je cam te halen :P [/hk]

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Verwijderd

Topicstarter
Mig29, ik denk niet dat het er zo professioneel aan toe gaat - je hoort niet veel over diefstal in die regio, de meesten keken er echt van op.

Dat neemt niet weg dat als de dief snugger is, hij zorgt dat hij op ontraceerbare manier een oplader regelt. Van de andere kant, veel dieven zijn nou eenmaal niet zo snugger...

edit: ben alweer op zoek naar de beste prijs voor een DMZ-FZ20, dat lijkt me de beste keuze als vervanger. Tenzij iemand een beter idee heeft.. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 17:16 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een FZ20 is 500 euro, daar heb je ook al een 2e hands canon D30 DSLR voor met 1 objectief.
Het is natuurlijk maar net waar je op zoek naar bent, maar ik zou nooit meer terug willen van een DSLR naar compact :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:01
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:10:
Dat neemt niet weg dat als de dief snugger is, hij zorgt dat hij op ontraceerbare manier een oplader regelt. Van de andere kant, veel dieven zijn nou eenmaal niet zo snugger...
Denk je dat de lokale justitie daar achter iemand aangaat die op volkomen legale wijze een lader bestelt? Zo ontraceerbaar hoeft hij niet te werk te gaan lijkt me.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
misschien handig voor canon bezitters... je kan bij de naam van de eigenaar altijd nog even postcode huisnummer en NL in de cam zetten.(bv. jan jansen 2592 DE 24 NL)
het staat dan ook in de exif van de foto :-) leuk als ze die dan weer op internet zetten!

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 16:04

Acid_Burn

uhuh

Waarom gaan sommige hier ervan uit dat de dader te dom is om internet te hebben/gebruiken?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
Gizz, het gaat me niet om hoeveel geld ik uitgeef, maar dat de FZ10 (dus ook de FZ20) aan de limiet komt van wat ik mee wil slepen. Ik kan in principe een 300D of zelfs een 10D oid ook wel betalen als het echt moet, maar een D300 met het equivalent van 36-432 mm F/2.8 objectieven (wat in dat geval niet in 1 objectief zou gaan, en niet hoeft, en toegegeven inderdaad betere kwaliteit zou hebben) impliceert wel het nodige meer aan materiaal...
(Overigens zou ik dan waarschijnlijk het liefste voor een Foveon based apparaat gaan - geen interpolatie gezeik meer, etc.)
Het is dus de afweging tussen gemak en praktische bruikbaarheid tegenover kwaliteit.
Al met al is het enige aspect van de FZ10 waar ik niet tevreden mee was het gebrek aan een focus assist, en deels (minder) de zwakke flitser, en die dingen zijn juist verbeterd aan de FZ20...
De kwaliteit en mogelijkheden van de FZ10 waren voor mij absoluut afdoende.

mercarra: het gaat niet om de locale justitie, maar om de verkoopketen van Panasonic. En inderdaad, die zullen er waarschijnlijk niks aan willen doen. Mijn devies: wie niet waagt die niet wint... Ik heb ze in elk geval een emailtje gestuurd...

Triplefox, dat is nog eens een handige feature!! Zouden alle cams moeten hebben, kan je zo (als eerlijke vinder) de rechtmatige eigenaar terugvinden.

Acid_Burn,
ik ben net 10 dagen op Phuket geweest, en aan de hand van wat ik daar gezien heb denk ik dat internet toegang en dergelijke inderdaad voor velen een brug te ver is.
Bovendien denk ik dat dit eerder een geval is van een gauwdief die zijn kans ziet, dan van een georganiseerd systeem waarbij alles direct zijn weg vindt. Reden: iedereen keek ervan op dat mijn camera gestolen was, en de politie was binnen 10 minuten (nadat ze gewaarschuwd waren) ter plekke, omdat het vrij uitzonderlijk is (dus niet omdat ze hopen een bende op te rollen of zo)...
Dus die ideeen van georganiseerde misdaadkringen lijken me niet zo van toepassing.
Als je uitrekent dat de meesten daar zeer waarschijnlijk geen internet hebben thuis (mobieltjes zijn daar populair omdat de meesten geen vaste telefoonlijn hebben, en mobiel telefoneren is ongeveer net zo duur als bij ons de gewone telefoon - oh ja, en de meesten hebben echt een simpel mobieltje, niks geen kleurenscherm/cam etc..), en een half uurtje internet net zo duur is als een restaurantmaaltijd voor 2 personen, lijkt het me dat een scharreldief echt geen kennis heeft om via internet dingen te regelen...
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar dan houdt alles op, en zit ik met het gevoel dat ik niet het mogelijke gedaan heb. Beschouw het als een manier voor mij om in de zaak te kunnen berusten...

Zo, nu ga ik eens verder lezen over de FZ20 en vergelijkbare modellen. (Overigens, een collega heeft een week terug een FZ20 gekocht, ik zie hem maandag weer, kan ik vragen of ik met zijn cam mag prutsen om te kijken wat er anders is dan aan de FZ10...)

Verwijderd

Topicstarter
Net een mailtje van het regionale centrum van Panasonic (Singapore) teruggehad, met medeleven en de vraag of ik het serial number wil doorgeven, zodat ze in de gaten kunnen houden of hij ingestuurd wordt ter reparatie. Ze hebben me ook de contactinfo van Panasonic Thailand doorgegeven.
Erg netjes.
Pagina: 1