Toon posts:

[RAID] Meerdere controllers voor zeer groot Volume

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor m'n werk een zeer grote storage array maken, we hebben reeds een machine met 24 keer 400GB SATA in RAID5 draaien, hieruit ontstaan 4 volumes van 1.8TB, ik wil dit alles in 1 volume stoppen.

Is het mogelijk om meerdere controllers (3ware) te koppelen om 1 groot volume te maken?

Dan mag je denken aan 24 keer of zelfs 40 keer 400GB in 1 gigantisch volume.

Ga ik hier problemen mee ondervinden?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hardwarematig kunnen 3Ware controllers niet gekoppeld worden. Als je windows 2000 of iets dergelijks gebruikt kan je wel een raid5 (raid0 desnoods) volume maken uit die 4 disks van 1,8TB.

Na windows 2000 houd ik de ontwikkelingen niet zo meer bij, maar ik geloof dat je ook wel via netwerk volumes kunt bouwen, dus dan kan je 1 grote disk maken die op verschillende computers verspreid is.

Siditamentis astuentis pactum.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Binnen 2K/XP/2K3 kun je inderdaad de schijven koppelen tot 1 volume. Dit hoeft niet per-se met RAID. Spanning (JBOD) volstaat ook wel :) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Basic vs Dynamic disks".

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van de 9000 series staat hetvolgende:
• Multiple card support (up to 4) within a system for large storage requirements

Waarvoor is dat dan?

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Email of bel ze een keer zou ik zeggen ?

Wat zie je trouwens als voordeel om alles in 1 volume te stoppen ?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Dus je hebt die ene doos al met die 4 controllers met elk 6 disks, of moet je alles nog gaan kopen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 10:34:
• Multiple card support (up to 4) within a system for large storage requirements
Oh, dan moet het hardwarematig wel lukken :)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Dat is idd om meerdere controllers aan elkaar te knopen. Daarmee kun je met 4 controllers 1 groot array opbouwen. Wat Varienaja zegt geldt waarschijnlijk alleen voor oudere modellen (misschien ook niet eens).

Let wel hier even op:
Single array capacities scale to over 4.8 TB per controller (64-bit LBA support)

Veel SATA1 controllers hebben een limiet van 2TB. Het kan zijn dat dat de limiet is van de 48bit LBA. Dan zit je met 64bit LBA voorlopig dus veilig. Maar ik weet niet of je OS wel 64-bit LBA ondersteund...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 10:34:

Waarvoor is dat dan?
Je kunt dus maximaal 4 3Ware 9000 controllers in 1 systeem( op 1 moederbord) plaatsen. De 9000 hebben een multiple BIOS welke gelimiteerd is op 4 controllers, wat daar de reden van is blijft 3Ware onduidelijk in.

Bij de 7000 en 8000 kunnen er net zoveel controllers in een systeem als er sloten zijn, deze controllers hebben een single BIOS.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
NBK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:12:
Dat is idd om meerdere controllers aan elkaar te knopen. Daarmee kun je met 4 controllers 1 groot array opbouwen. Wat Varienaja zegt geldt waarschijnlijk alleen voor oudere modellen (misschien ook niet eens).

Let wel hier even op:
Single array capacities scale to over 4.8 TB per controller (64-bit LBA support)

Veel SATA1 controllers hebben een limiet van 2TB. Het kan zijn dat dat de limiet is van de 48bit LBA. Dan zit je met 64bit LBA voorlopig dus veilig. Maar ik weet niet of je OS wel 64-bit LBA ondersteund...
Dat komt dan goed uit, ik heb 1 machine met 24x400GB en 2 12 poorts 3ware 9000's, 12x400GB = 4.8TB, dus met 2 gelinkte controllers kan je dan 1 rockend volume maken van 9.6TB RAID0? (niet echt veilig, wel stoer! ;-))

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Wat je ook kunt doen is een Areca ARC-1170 aanschaffen heeft 24 poorten SATAII, komt dit kwartaal nog op de markt. Prijs nog onbekend, maar misschien wel even duur dan twee 3Ware 9500S 12Ports controllers en zeer waarschijnlijk een veel betere performance dan de 3Ware.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1